Auteur Topic: Overspannings-verklikker?  (gelezen 3769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #150 Gepost op: 03 januari 2018, 23:09 »

Janno,

Jij zit ook een beetje in de accu-wereld, zei je.

Zit er op de print nog steeds die switch tussen Alp en AT? Dat wordt dan een switch tussen enerzijds een Alp 600 en TA 650/700/AT anderzijds. Die hebben dezelfde laadspanning.

Ik kan me haast niet voorstellen dat een Alp 600 zo'n breed bereik heeft (13,5-15,5). Maar goed, hopelijk komt daar wat feedback voor.


Normaal gesproken compenseert de SR het verbruik, bijvoorbeeld aanzetten groot licht, of handvatverwarming, dan zakt de laadspanning hooguit een paar tienden, soms stijgt die zelfs wat.

Ik zou verder geen rekening houden met accuspanning met contact uit of aan, daar is de start-delay voor. Je monitort de laadspanning en dat is lopende motor met dimlichten aan. Er zijn typen dacht ik (700?) waarbij licht aan gaat bij contact aan. Bij AT's is dat handmatig. Ikzelf doe contact aan, start, en doe dan pas verlichting aan. Niet andersom, wat zou ik de accu extra belasten tijdens starten, toch?

Er is dan wel een moment dat n starten en vr verlichting inschakelen de laadspanning hoger kan zijn wegens gebrek aan de standaard verbruiker. Ik zal dat verschil bekijken.

Ik kan ook mijn verwarmde handschoenen er 'ns aanprikken en dan ook nog groot-licht aan, kijken wat de laadspanning doet. Maar ik ben zaterdag a.s. pas thuis. Ik verwacht een paar tienden verschil.


Ik zou mijn accu zo vol mogelijk willen houden, dus vroege waarschuwing op de onderspanning. Je kunt dan kiezen door te rijden met verbruikers uitgeschakeld om zo een veiliger heenkomen te kunnen bereiken.

Voor zover mijn kennis reikt, gaat een accu echt beginnen te lijden vanaf 16V en meer. Mijn AT laadspanning is nog nooit boven de 14,7 geweest en ik heb wel een paar SR's versleten (5).


13,8 en 15,2 lijken mij voor een AT acceptabel.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #151 Gepost op: 04 januari 2018, 08:04 »
Zelf had ik ook nog wat op te merken/vragen:

Ik krijg die temperatuur sensor niet fatsoenlijk op de pcb, dan moet hij weer een stuk groter worden.
Daarnaast vraag ik me af wat je precies gaat meten IN de behuizing. Zou je die sensor niet ergens tussen je kappen moeten bouwen dan?

Ik ben nu de behuizing aan het aanpassen op de nieuwe afmetingen van de pcb. De pcb is wel voorbereid op de lcd maar ik zal de eerste behuizing niet voorzien van een ruitje. Ik ga daar hier even mee naar het fablab om te kijken wat er mogelijk is mbt printen.
Waar ik wel tegenaan loop is de bevestiging van de bedrading aan de pcb: nu heb ik die schroefconnectors aangehouden maar op de pcb zijn dat enkel een paar gaatjes met koper waar je die componenten vervolgens niet in soldeert maar direct snoertjes.
Of is daar wat beters voor te verzinnen? Ik dacht aan van die koper vlakjes maar volgens mij is de verbinding met een kabeltje sterker als die door de pcb steekt.


Hoi PimW,  die temperatuur sensor heb je in diverse varianten, je moet de waterdichte variant nemen:
https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-stainless-steel-package-Waterproof-DS18b20-temperature-probe-temperature-sensor-18B20-for-arduino/2046539452.html
Die gebruik ik ook, en is voor op een motor perfect toepasbaar. Op de pcb heb je dan enkel maar drie draadjes te solderen.

Om de draden op de pcb direct te solderen zou ik dat doen zoals je ook beschrijft.  gaatje met koper er omheen, draad er doorheen en vast solderen.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2018, 08:11 door Janno »
Transalp XL700V

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #152 Gepost op: 04 januari 2018, 08:11 »
Janno,

Zit er op de print nog steeds die switch tussen Alp en AT? Dat wordt dan een switch tussen enerzijds een Alp 600 en TA 650/700/AT anderzijds. Die hebben dezelfde laadspanning.


Ja, die zit er nog steeds op.  Gewoon een jumpertje op het pcb :)


Citaat
13,8 en 15,2 lijken mij voor een AT acceptabel.
Dat is wat ik uit je schemaatjes haal ook ongeveer de beste waarden; Als je dan niet start krijg je ook gelijk LOW VOLTAGE melding (ondanks dat de batterij nog voldoende energie heeft).

Voor een TA600 horen we dat wel van de eigenaren wat de drempelspanningen moeten zijn.

Transalp XL700V

Offline Oldtimer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #153 Gepost op: 04 januari 2018, 09:52 »
Als onderspanning van de alp zou ik een waarde van 12 volt aanhouden. Bovenspanning komt wel overeen.
Bij een onbelaste accu bij kouder weer blijft hij bij mij meestal op die onderwaarde steken.
Belast met starten geeft de meter een iets lagere waarde aan, maar klimt meteen naar de 13,5 volt.
Inschakelen van verlichting en/of accessoires levert een verhoging van 0,5-0,7 volt.

Ik zal deze waardes eens nameten met een goede universeel meter want deze  genoemde waardes lees ik af op een ingebouwd chinees exemplaar.
Ik heb een nieuwe accu en een nieuwe SR
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #154 Gepost op: 04 januari 2018, 21:43 »
Als onderspanning van de alp zou ik een waarde van 12 volt aanhouden.


Maar, bij 12V ben je de accu al aan het leegtrekken, toch..?


Is dan 13V niet beter..? (vroege waarschuwing)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Oldtimer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #155 Gepost op: 05 januari 2018, 12:47 »
Citaat
Maar, bij 12V ben je de accu al aan het leegtrekken, toch..?

Ik heb een nieuwe accu en nieuwe SR en wanneer ik het contact aanzet geeft de meter 12,3 volt in rust. ( op china meter )
Na het starten loopt de meter op tot 14,3 volt bij geen belasting. Belast zal ik nog even nameten met universeel meter.

Dat zou betekenen dat de waarschuwing al komt bij het contact aanzetten ( net zoals het olielampje trouwens )
Maar je hebt gelijk dat signalering moet optreden bij draaiende motor en dan is 12 volt inderdaad wel bedenkelijk.
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #156 Gepost op: 05 januari 2018, 13:57 »
Spanning in rust is niet interessant want de meting volgt pas na het starten van de motor en je wilt eigenlijk een alarmpje hebben wanneer de spanning aan de lage kant is en niet wanneer de ontsteking er al bijna mee ophoud. Lijkt mij dan.

Zou hem op 13V houden?


Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #157 Gepost op: 05 januari 2018, 21:01 »

Stel h, een gebruiker wil de monitorwaarden custom aangepast hebben.

De Arduino programmeer je via de usb-poort.


Kan het dan zo simpel zijn dat deze een aangepast file (toegestuurd krijgt en) zelf die mod's kan invoeren...?


 ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #158 Gepost op: 05 januari 2018, 21:21 »
Ja opzich wel als je een klein beetje handig bent.

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #159 Gepost op: 05 januari 2018, 21:47 »
Ja of desnoods via 'Teamviewer'.

Kek dingetje aan het worden he?  :)


Ik heb een nieuwe accu en nieuwe SR en wanneer ik het contact aanzet geeft de meter 12,3 volt in rust.

Bij 12,3V in rust heb je een bijna dooie accu, Oldie. Een gezonde accu, ook na 2 maanden rust, moet tenminste 12,67V aangeven. Leidraad: 12,6V = topconditie, 12,5V = goede accu, 12,4V is matige accu en 12,3V = slechte accu.


Zie mijnes, nieuw van augustus '16, na een week of 6 in m'n schuurtje buiten (pendelt 1/10e)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Janno

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #160 Gepost op: 05 januari 2018, 22:12 »
Leuke discussie die ondergrens ;D

Als de batterij in orde is, ligt deze tussen de 12 en 13V. De spanningsregelaar zorgt voor een spanning die altijd hoger is dan de spanning van de accu, daarom >13,5V, anders wordt de accu niet bijgeladen.
Accu wordt enkel leeg getrokken als er gebruikers zijn (lampen, handvatverwarming, etc) en de motor (met correct werkende spanningsregelaar) draait niet.
Als motor draait en SR werkt correct kan je namelijk niet met de verklikker detecteren of je accu werkt of niet (of zelfs aanwezig is!).

Daarom zou ik de low-voltage drempelspanning op 13.0V zetten.
-als contact aan (en niet draaiende motor) is spanning laag (<13V), is altijd alarm, maar dat is eigenlijk ook logisch, want je bent de accu aan het leeg trekken.
-als contact aan/wel draaiende motor en de spanning is onder de 13.0V, betekend dat de SR kapot is (deze moet namelijk >13.5V leveren).


Stel h, een gebruiker wil de monitorwaarden custom aangepast hebben.
De Arduino programmeer je via de usb-poort.

Kan het dan zo simpel zijn dat deze een aangepast file (toegestuurd krijgt en) zelf die mod's kan invoeren...?
 ::)

Ja, super simpel. De waarden heb ik in de code als constanten gezet:
/* Transalp battery treshold voltage */
const float TRESHOLD_ALP_LOW = 12.0;    // treshold: Low voltage (EDITABLE)
const float TRESHOLD_ALP_HIGH = 15.0;   // treshold: High voltage (EDITABLE)
/* TA650/TA700/AfricaTwin battery treshold voltage */
const float TRESHOLD_AT_LOW = 13.8;     // treshold: Low voltage (EDITABLE)
const float TRESHOLD_AT_HIGH = 15.2;    // treshold: High voltage (EDITABLE)

De gebruiker installeert Arduino IDE en met micro USB kabel (van je mobiele telefoon) schiet je de nieuwe code erin.
Desnoods met hulp via TeamViewer.




Transalp XL700V

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #161 Gepost op: 05 januari 2018, 22:31 »
Ik ga dit weekend ook mijn best doen de behuizing en pcb af te maken... Volgende week misschien al ff langs t fablab? ;D

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #162 Gepost op: 05 januari 2018, 22:59 »

Mij is beloofd dat morgen het etsmiddel binnen is. Als ze geen dubbelzijdig koper op de plank hebben, bestel ik het.

Ik heb een proto print-layout van Pim, maakt niet uit of het de definitieve versie is, ik probeer er ene uit. Zal echt niet de eerste keer 100% uit de verf komen.

Deze maand ben ik met werk erg gebonden aan weekends. Dus wat mij betreft hoe sneller een definitief proto hoe beter. Want die spulletjes moet ik ook in huis zien te krijgen. Dus een boodschappenlijstje heb ik dan ook nodig. Mijn mail-adres staat bij mijn profiel-info.

Is het mogelijk ook een simpele bouwinstructie erbij te krijgen? Want ik neem aan dat R1 en R2 etc niet allemaal dezelfde zijn. Hoeft niet heel uitgebreid, bijvoorbeeld: R1 = (itemspec) = plek 5. Met op de printlayout plek 5 aangegeven. Of zoiets.


Ik en we plannen tegen laatste week van februari een 3-weekse woestijntrip Marokko, zou mooi zijn als die dan mee kunnen als (bijna letterlijke) shake-down.


Pim, van jou wil ik tegen Fablab-tijd graag weten welke maat o-ring en welke maat parkers. Ik kan je ook vooraf specs leveren wat voorhanden is. Als de led's buiten de behuizing steken, daar kan ook een o-ring tussen met er achter een klodder lijm. Die led's kunnen aan een stekkertje. De module moet open kunnen, maar hooguit om bij de usb-poort te kunnen.

Food for thought.



 8)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 23:10 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #163 Gepost op: 05 januari 2018, 23:21 »
Ik doe mijn best dit weekend een nieuw pcb ontwerpje af te maken en dan kan ik er ook wel een instructie bij doen op basis van het electrisch schema en de component layout op de pcb. Ik moet even kijken hoe ik die thermo sensor netjes implementeer op een manier die ook een beetje duidelijk is en vooral maakbaar. Maar het zullen wat random gepositioneerde sporen zijn waarop een snoertje gesoldeerd moet worden.

De behuizing probeer ik dan ook vlot af te maken dan kunnen we weiter :) Het ontwerp van pcb en behuizing bouw ik op vanaf een vlakke basis. Pas in de laatste stap schroef je de boel IN de behuizing dus als het goed is kun je overal relatief goed bij.

Word wat moois wel.

« Laatst bewerkt op: 05 januari 2018, 23:28 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #164 Gepost op: 14 januari 2018, 00:41 »

Allereerste prototiepje  :)


We missen nog bekabeling en behuizing, maar het komt er allemaal aan!



(expres blurry fotootje, maar je weetz)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Brombeer

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #165 Gepost op: 17 januari 2018, 23:24 »

Er is veel, heel veel gebeurd achter de schermen.


Er zijn inmiddels 2 volledig werkende en gecalibreerde prototypen met beeldscherm. Hoewel in geval van Pim en mij het scherm er weer af gaat, wij verlaten ons op de leds en het alarm. Voor een derde proto zijn nog niet alle onderdelen binnen.

Een passende behuizing is Pim mee bezig maar de definitieve vorm bepaald hij wanneer hij het ding in handen heeft. Ze liggen nu nog bij mij thuis.

Ik ben inmiddels met de bekabeling bezig. Ik heb via het werk de krimptang en het zijn stekkers en bedrading zoals je ze ook op je eigen motor tegenkomt, compleet met bekabelde contrastekker voor je kabelboom. Er komt nog een loop-stekker bij, zodat als je de verklikker er tussenuit haalt, via die loop je olielamp het normaal blijft doen en bijvoorbeeld ook je eigen extern display op een andere plek in je dash. Zijn 12 draden in totaal, maar je hebt dan ook wat extra opties  :)

Naar aanleiding van een opmerking van Pim over mogelijke warmte ontwikkeling binnen in de behuizing door de spanningsregelaar voor de arduino, heb ik hem zolang in een origami behuizing gestopt en de temperatuursensor op dat component gebonden. Via het beeldscherm zie ik dan de interne temperatuur. Er zijn berekeningen voor, maar dan moet je ook weet wat je aan het doen bent. Relatief gezien op het spanningsverbruik van de arduino, trekken de led's 'veel' stroom. Als ze uit zijn en de verklikker monitort alleen maar, is hij zo'n beetje 22-23 graden bij kamertemperatuur. Ik heb hem een uur of zes in olie-alarm laten staan (beide led's aan) en de regelaar werd hooguit een acceptabele 36-37 graden. Ik zit meer in de auto deze tijd, dus ik hang die origami-proto aan m'n sigaretten aansteker. Dan krijg ik niet steeds alarm en kan ik kijken wat de temperatuur doet bij een hogere (laad-)spanning. Beetje low-tech, maar zo heb ik dat geleerd in Africa  ;D

Heel binnenkort hangen ze gewoon aan een paar motoren en dan kilometers maken. Kijken of het heel blijft of dat er bugs in zitten.


Het is een superleuk projectje geworden, ook al is er door ons alle drie idioot veel tijd in gestoken achteraf. Janno heeft het werkend uitdacht en gemaakt, Pim heeft het pcb-tekenwerk en bouwhandleiding gemaakt en ik zelf heb de pcb's ge-etst en ze in elkaar gezet. Maar, met de skills die Janno en Pim aan de dag gelegd hebben zal het een gizmo zijn van een kwaliteit die je ook van een bekende fabrikant krijgt.


Pim, Janno en Brom  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Jeroen

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #166 Gepost op: 18 januari 2018, 07:05 »
Wauw.... just.... wauw....

Goed bezig mannen!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline xrvtuur

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #167 Gepost op: 18 januari 2018, 09:54 »
leuk ding aan het worden, komt er ook een consumenten versie?
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline PimW

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #168 Gepost op: 18 januari 2018, 10:33 »
Wellicht, even kijken hoe hij zich houdt en wat de kosten/mogelijkheden zijn mbt uitbesteden van de maakdelen :)



Offline jbm

Re: Overspannings-verklikker?
« Reactie #169 Gepost op: 18 januari 2018, 22:08 »
Gewoon geweldig👍
Lees het hele verhaal vanaf het begin mee,heb dan ook zeker interresse voor beide ATs hier