Auteur Topic: Frame controleren na ongeval  (gelezen 63 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eriknieuwenhuisen

Frame controleren na ongeval
« Gepost op: Vandaag om 11:40 »
Beste mensen,

Begin juli heb ik een ongeluk gehad waarbij ik ten val ben gekomen met mn RD07 uit 95.
Ik schampte met 50 km/uur een vrachtwagen en kwam ten val.
Tank en radiator kapot en natuurlijk kuipdelen naar de AT hemel.
De grote vraag is, hoe kan ik het best het frame controleren op rechtheid / haarscheurtjes etc??
Of anders gezegd, wat is wijsheid na zon ongeluk?
Want, hoewel het niet op hoge snelheid ging, was het een aardige smak op de grond en de hoekpunt van de vrachtwachen heeft mn hele tank opengereten. AL met al aardig wat energie. En doe graag de juiste controle voordat ik m weer in elkaar puzzel.

Ik hoop dat 1 van jullie me wat advies kan geven.
(En.. als iemand nog onderdelen heeft (Tank, radiator, kappen, scherm) laat het me weten.

Heel veel dank alvast.

Offline Oldtimer

Re: Frame controleren na ongeval
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 12:02 »
Zo te zien heeft de tank en radiator de meeste energie afgevangen.
Vwb krom of niet moet je eerst zeker weten dat je voorvork en kroonplaat niet vervormd zijn.
Daarna kun je globaal testen door met een recht profiel het voor en achterwiel in een lijn te zetten.
Nogmaals. Dat is de eerste optie.
Weet niet of jij of de vrachtauto de oorzaak was maar anders zou ik een garage inschakelen

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Frame controleren na ongeval
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 12:40 »

Dat kan inderdaad alleen door opmeten door een specialist. Maar, je kunt wel een educated guess eraan wagen.

Als alleen de radiateur en de tank de klap hebben opgevangen en de voorvork in de valpartij daarna niks heeft geraakt mag je er het beste van hopen. Het frame met het blok ingebouwd is ontzettend sterk. Ook dat balhoofd. Je rijdt eerder de rest er omheen aan gort. Zoals je kappen, radiateur en tank bijvoorbeeld.

Je kunt de tank eraf halen en de 4 ophangpunten inspecteren. Dat zijn die 2 nokken op het frame met die ronde rubbers erop, en de 2 bouten achterop onder het zadel. Dat kan ook een indruk geven.

Je kunt inderdaad verder de uitlijning van de wielen controleren zoals Oldtimer schetst. Rijden ermee zegt ook veel. Voorop gesteld dat het stuur (weer) spanningsloos recht staat en de balhoofdlagers juist afgesteld, moet de motor zonder handjes rechtuit rijden. Als er iets krom is de kans groot dat hij naar een kant trekt.


Het zou wel eens heel erg mee kunnen vallen..

 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin