Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 87134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #150 Gepost op: 11 april 2016, 20:43 »
De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.

Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #151 Gepost op: 11 april 2016, 21:44 »
Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.
Nee, rollagers, deze dus. De nieuwe Africa Twin heeft overigens ook rollagers.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #152 Gepost op: 11 april 2016, 22:05 »
Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #153 Gepost op: 11 april 2016, 22:16 »
Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.
Hahaha, inderdaad Brombeer, rolletjes en kogeltjes, klinkt logisch kogellagers dus maar daar is volgens mij helemaal niets mis mee.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #154 Gepost op: 11 april 2016, 22:39 »
What's in a name.. Je hebt vakbenamingen en volksbenamingen. Een kegellager is dacht ik met rolletjes, maar konisch. Als die rolletjes zitten zoals de kogels van een groefkogellager (een gewoon kogellager), dan heet het een cilinderlager. Maar da's allemaal i.d.d niet zo heel spannend.

Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Zeegie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #155 Gepost op: 11 april 2016, 22:42 »
 
What's in a name.. Je hebt vakbenamingen en volksbenamingen. Een kegellager is dacht ik met rolletjes, maar konisch. Als die rolletjes zitten zoals de kogels van een groefkogellager (een gewoon kogellager), dan heet het een cilinderlager. Maar da's allemaal i.d.d niet zo heel spannend.

Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D



 ;)
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #156 Gepost op: 11 april 2016, 22:59 »

Vind je een kilo vet niet wat veel..? :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Zeegie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #157 Gepost op: 11 april 2016, 23:02 »
Vind je een kilo vet niet wat veel..? :angel:

Ha ha ze hadden niet kleiner.... Beste vet ever!
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #158 Gepost op: 11 april 2016, 23:05 »
Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D
Jij hebt mijn Dero nooit gezien Brombeer!
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #159 Gepost op: 11 april 2016, 23:08 »
 ;D ;D ;D

Bij deezz kun je letterlijk plaatsnemen in de cockpit  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Zeegie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #160 Gepost op: 11 april 2016, 23:08 »
Jij hebt mijn Dero nooit gezien Brombeer!

Ha ha GEWELDIG!!
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #161 Gepost op: 11 april 2016, 23:14 »
Daarom kom ik dus zo moeilijk met mijn voetjes bij de grond :angel:
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #162 Gepost op: 12 april 2016, 16:57 »
Wat n waarom.
Orgineel steekt Honda veel hoekcontact lagers in het balhoofd. Die kun/mag je namelijk nastellen en kunnen heel goed axiale krachten opvangen, draagvlak is wel iets minder groot dan bij een kegellager.
Kegellagers stel je n keer juist af en de keren naderhand is verboden en puur omdat je te gierig bent voor een nieuw setje.  (Doe als ik zeg, niet als ik doe) :)  ;D

In de prolink zitten naaldlagers vanwege het grote draagvlak, minimale inbouwmaat en goeiekoop. Maar eigenlijk zou daar een glijlager in moeten zitten omdat de lagers geen hele omwentelingen maken.

Toch een goed idee dat ik die avondschool shit niet helemaal voor niets bewaard heb  ;D
« Laatst bewerkt op: 12 april 2016, 17:04 door PimW »

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #163 Gepost op: 12 april 2016, 17:36 »
kogellager. rollager (ofwel kegellager) platte staafjes. konisch , klassiek kogellager geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch,
2-delig kogellager.

hoekcontact lagers nastellen axiale krachten draagvlak is wel iets minder groot dan bij een kegellager.

naaldlagers vanwege het grote draagvlak, minimale inbouwmaat . Maar eigenlijk zou daar een glijlager in moeten zitten omdat de lagers geen hele omwentelingen maken.


Wat hou ik toch veel van jullie ???
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline ron overkleeft

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #164 Gepost op: 12 april 2016, 19:09 »
Maar de vraag is , hoe vast trek je het lager aan?
Heb het laatst zo licht mogelijk aangetrokken zodat er net geen speling meer in zit, maar
of dat nu de juiste manier is?

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #165 Gepost op: 12 april 2016, 19:17 »
Maar de vraag is , hoe vast trek je het lager aan?
Heb het laatst zo licht mogelijk aangetrokken zodat er net geen speling meer in zit, maar
of dat nu de juiste manier is?
Als het een conisch lager is is dat de juiste manier Ron en het is helemaal prima als je helemaal geen weerstand voelt. Als je wel weerstand voelt heb ik wel een oplossing voor je ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline alain

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #166 Gepost op: 12 april 2016, 19:34 »
In de prolink zitten naaldlagers vanwege het grote draagvlak, minimale inbouwmaat en goeiekoop. Maar eigenlijk zou daar een glijlager in moeten zitten omdat de lagers geen hele omwentelingen make

Zitten die naalden daar in een kooi, of gewoon gevangen in het vet?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #167 Gepost op: 12 april 2016, 19:40 »
Zitten die naalden daar in een kooi, of gewoon gevangen in het vet?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #168 Gepost op: 12 april 2016, 19:41 »
Het zijn drawn cup naald lagers (type aanduiding HK als ik het me goed herinner), die liggen los in een blikken schaaltje.

Cas is te snel en plaatst een foto van de kegellagers in het balhoofd die inderdaad wl een kooi hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #169 Gepost op: 12 april 2016, 19:55 »
Nee, dit zijn de lagers voor de Varadero.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #170 Gepost op: 12 april 2016, 20:08 »
Maar niet voor in de prolink.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #171 Gepost op: 12 april 2016, 20:10 »
Maar niet voor in de prolink.
Hahahaha, ik was te snel, zat aan balhoofdlagers te denken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #172 Gepost op: 12 april 2016, 20:51 »
Pim aan naaldlagers  :P


"wentellichaam"  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #173 Gepost op: 12 april 2016, 21:32 »
Bij die grote lagers van Brombeer hoort natuurlijk ook een passende krukas
Honda XL600 Transalp / Triumph Speed Triple 955i / Yamaha FJ 1100 (te koop)

Offline Bulletje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #174 Gepost op: 14 april 2016, 18:29 »
Vandaag me oranje knipperlichtglazen  vervangen door de witte uitvoering bij de at. Staat wat moderner. :D

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #175 Gepost op: 14 april 2016, 23:21 »
Over wit gesproken, ik kijk hier op tafel al een poosje tegen een Honda-zakje aan.

Dat wit is het wormwieltje voor in de opnemer van de speedo. Die doet het volgens mij al niet meer since last october.


Soms voelen kleine klusjes aan als heule grote  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #176 Gepost op: 15 april 2016, 10:13 »
Vandaag me oranje knipperlichtglazen  vervangen door de witte uitvoering bij de at. Staat wat moderner. :D
Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe dat staat.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline arne

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #177 Gepost op: 15 april 2016, 23:04 »
Over wit gesproken, ik kijk hier op tafel al een poosje tegen een Honda-zakje aan.

Dat wit is het wormwieltje voor in de opnemer van de speedo. Die doet het volgens mij al niet meer since last october.


Soms voelen kleine klusjes aan als heule grote  :)
Vertel mij wat. De kilometerteller van de Tiger doet het al een maand niet meer... Ik moet alleen even kijken wat het is. Ik verwacht dat het de kabel is, maar ik weet het niet zeker. Heule grote klus om de boel eens open te maken. Maar toch. ;)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #178 Gepost op: 16 april 2016, 12:03 »

Goed dat ik m'n tuin nog niet had opgeruimd  :)


#speedowieltje

« Laatst bewerkt op: 16 april 2016, 12:07 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #179 Gepost op: 16 april 2016, 13:42 »
Goed dat ik m'n tuin nog niet had opgeruimd  :)
Verdraaid klein klusje Brombeer, er blijft meer dan genoeg tijd over om de tuin te doen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.