Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline luwe

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #180 Gepost op: 16 april 2016, 21:43 »
ai zelf nog maar heel bint das belangrijk
ziet er niet mooi uit sterkte  >:(

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #181 Gepost op: 17 april 2016, 10:38 »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #182 Gepost op: 17 april 2016, 11:00 »
He klote marien!

Das weer een mooi klusje! Fijn dat je er zelf alleen een gekrenkt ego aan over houdt!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Bulletje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #183 Gepost op: 18 april 2016, 17:35 »
Vanmiddag bij ad me ketting en tandwiel achter vervangen van de at.  Voor was zaterdag tydens de inspectiedag al gedaan. Bedankt ad voor je hulp en gezelligheid.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #184 Gepost op: 19 april 2016, 18:43 »
Dit is geen kap, maar een heuse pre-load adjuster. Het is een cilinder met zuiger en werkt op oliedruk. Hij zit onder de wartel bovenop de veer en je kunt de veervoorspanning er traploos hydraulisch mee verstellen.

Zoals op bijv. een remzuiger gaat na verloop van tijd zich op die zuiger ook vuil afzetten en kunnen de o-ringen (te zien op de binnenkant op jouw foto 1) beschadigd raken en kan hij olie gaan lekken.

Het is een best prijzige gadget, geen simpele kap duzz.


Bromz heb 'm ook  :)
@Brombeer.
Vraagje Brombeer. Als we met een duo rijden of heavy Luggage dan verhogen we allemaal de veervoorspanning. Echter, als je ook de compressie verhoogd en de rebound verlaagd lijkt mij dit een nog stabieler geheel te geven. Am I right or am I wrong?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #185 Gepost op: 19 april 2016, 21:37 »
Dag Cas,

Als ik nou gelijk reageer, verzand ik misschien in een heel verhaal. Allereerst,

veren:
- dragen de motor incl. totaal rijdergewicht
- veervoorspanning: bepalen en behouden van de ideale rijhoogte binnen de specificatie van de fabrikant.

demper:
- compressie (ingaande demping, inveren) verhogen: inveren gaat trager (en v.v)
- rebound (uitgaande demping, uitveren) verhogen: uitveren gaat trager (en v.v.)

In de regel geldt dat de compressie altijd lager is dan de rebound (inveren gaat sneller dan uitveren). Hoeveel dat is, is afhankelijk van de beoogde rijstijl, doel en ondergrond.

Visualiseer, een hobbel of depressie in het wegdek doet de ophanging inveren a.g.v. inertie van het afgeveerde gewicht (alle gewicht boven de vering). Staat de compressie hoog, dan zal die passage stug, hard of zelfs oncomfortabel aanvoelen. Staat de compressie echter zachter, dan zul je daarvan veel minder merken want de energie wordt over een kortere tijd/langere veerweg kwijtgeraakt.

Al de hobbel of depressie gepasseerd is, zal de veer naar ruststand terug willen (rebound). Staat de rebound laag, dan zal dit in korte tijd gebeuren (snel uitveren, motor komt snel terug omhoog) met mogelijk zelfs nadeinen tot gevolg. Staat de rebound echter trager, dan zal de veer over een langere periode naar ruststand terugkeren (motor komt traag terug omhoog) en zul je daar juist weinig van merken.

Dus, een lagere compressie (vlot inveren, je merkt de hobbel niet) en hogere rebound (motor komt rustig omhoog zonder dat je het eigenlijk merkt) levert in de regel een rustig gedrag.

Voetnoot:
- compressie: moet i.i.g dusdanig hoog ingesteld blijven, dat maximale veerweg niet bereikt wordt (doorslaan)
- rebound: moet i.i.g. zo laag ingesteld blijven zodat de ruststand van de veer is bereikt vóór het volgende obstakel.

De sterkte en type veer, de methode van demping, instelling van demping en beoogd gebruik, zijn verweven met elkaar. Als je in het ene aspect iets verandert, verandert in de andere evenredig iets mee.

Bedenk dan dat er liniaire veren zijn (zelfde mate van energieverwerking over hele veerbereik) en progressieve veren (energieverwerking steeds groter naarmate veerweg wordt benut). Daarnaast heb je bij all-/offroads ook nog de pro-link achter (die ongeveer dezelfde energieverwerking beoogd als een progressieve veer).

Je kunt je bedenken dat de keuze van type en instelling van demping hieraan aangepast moet worden. En kan.


Je begint bij de veer: die moet jou en je motor op de ideale rijhoogte zetten en houden, afhankelijk van beoogde rijstijl, doel en ondergrond. Die ideale rijhoogte onder verschillende omstandigheden wordt uitgedrukt in 'sag' (Engels), ofwel 'doorhang' (NL's, je moers taal).


 :)
« Laatst bewerkt op: 19 april 2016, 21:44 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #186 Gepost op: 19 april 2016, 22:02 »
Ok Brombeer, dat verhaal begrijp ik, maar nu heb ik 60 kg extra achterop de motor.
De veer zal dus sneller worden ingedrukt dan wanneer ik er alleen op zit. Dus ik denk dat ik dat kan compenseren door de compressie te verhogen. De veer zal ook trager terug omhoog komen door het extra gewicht dus denk ik dat te compenseren door de rebound te verlagen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #187 Gepost op: 19 april 2016, 22:08 »

Voorop gesteld dat de veervoorspanning binnen de voorgeschreven waarden staan ingesteld, en afhankelijk van het type veer wat jij gebruikt, zou je de compressie iets kunnen verhogen.

Maar de vuistregel blijft, compressie is lager dan de rebound.

Het is ook gewoon voortschrijdend inzicht: laai-op, en jas 'm over een verkeersdrempel. Laat je kont spreken!


Verkeersdrempels  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #188 Gepost op: 19 april 2016, 22:20 »
Voorop gesteld dat de veervoorspanning binnen de voorgeschreven waarden staan ingesteld, en afhankelijk van het type veer wat jij gebruikt, zou je de compressie iets kunnen verhogen.

Maar de vuistregel blijft, compressie is lager dan de rebound.

Het is ook gewoon voortschrijdend inzicht: laai-op, en jas 'm over een verkeersdrempel. Laat je kont spreken!


Verkeersdrempels  :)
Goed ;D Als ik er alleen op zit en ik vlam over een verkeersdrempel dan zet ik altijd een beetje druk op de voetsteunen om mijn kont de mond te snoeren. Als ik met die 60 kg achterop over een verkeersdrempel vlam dan is het niet alleen mijn kont die spreekt maar ook die 60 kg die begint te meppen :-[ Maar buiten de verkeersdrempels zou alleen een beetje meer compressie voldoende zijn?
Of is alleen het verhogen van de veervoorspanning voldoende?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #189 Gepost op: 19 april 2016, 23:24 »
Nee zo simpel is het helaas niet.

Even filosoferend,

Als jij tegendruk moet geven met je lichaamsgewicht bij het opgaan van de drempel, dan staat de compressie te hoog (te hard). Als je vervolgens na het overgaan van de drempel een dreun in je kont krijgt, staat de rebound te laag (te snel). Het hangt ook samen met rijgewicht en/of gereden snelheid.

Mijn AT heeft een WP mofo maar die veer is berekend voor 2 pax plus bagage op wereldreis. Brekend op verwerken van grote krachten.

Als ik in me eentje op dat ding rij en ga over een drempel, dan issie wat nerveus en hard en moet ik hem ook wel een beetje op z'n plek drukken. Als ik hem beladen rij, komt hij ineens tot zijn recht. Solid as a rock! En als ik hem in me eentje met 120 over een drempel knal (oke, stel  :angel:) dan ineens zoeft-ie er overheen. Krachten verwerken vind-ie fijn.

Ik ga wel es op pad met de crossert he. Zo'n modern Ding. Die zijn daar heel gevoelig voor. In het begin had die de standaard veer, en reed die hele tijd op ze kont. Dus hup, Eibach 95kg eronder. En zowaar, ze droeg me op een wolk! Nou doen de maten en ik hoop hoop rare dingen en na wat op en neer geschroef met die demping ging dat allemaal best vlot. Tot ik ging leren springen. Toen stond ineens de rebound te laag (te snel). Als dat voorwiel dan loskwam, veerde te achterkant uit en gooide de voorkant omlaag. Doodgriezelig! Als je nou genoeg air-time hebt, kun je dat al vliegend compenseren met gas of rem. Beginners krijgen geen airtime.. Wat dan wel helpt, de rebound verhogen. Achterwiel veert zo traag uit dat hij je niet uit balans brengt. Bij het landen veert de motor diep in en dan is een trage rebound ook heel fijn. Balans houden is fijn.


Het zal altijd een compromis zijn.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #190 Gepost op: 19 april 2016, 23:39 »
Nee zo simpel is het helaas niet.

Ik was er al bang voor maar zat mij af te vragen waarom die demper van mij zo'n mooie externe compressieversteller heeft waarvan de draaiknop net zo makkelijk te bedienen is als de contactsleutel ;D
Waarom zit die knop daar? Als je de snelweg op gaat, slecht wegdek, zware belading of gewoon 1x goed afstellen en niet meer aankomen? Dan kunnen ze die knop net zo goed op de demper zetten.
Maar inderdaad, een beetje experimenteren met de compressie met passagier en kijken wat het doet. De drempels achterwege latend, dat is gewoon gas terugnemen met passagier of een week hoofdpijn en geen sex :-[
« Laatst bewerkt op: 19 april 2016, 23:42 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #191 Gepost op: 22 april 2016, 09:13 »
Omdat ik weer wat lagers van een prolink moet vervangen en die pittig vastzitten besloten maar eens een klein persje te maken.



Nog even een setje veren eraan en een likje verf ofzo.




Offline arne

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #192 Gepost op: 22 april 2016, 09:16 »
Kijk, daar heb je wat aan, dat soort speelgoed. :)

Gelukkig kan ik af en toe bij een garagebedrijf binnenwandelen. Daar hebben ze een pers staan.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #193 Gepost op: 22 april 2016, 09:34 »
Maar dan moet je overdag sleutelen ;D

Wil er ook een paar testjes mee doen met betrekking tot het buigen van plaat en strip.

Offline arne

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #194 Gepost op: 22 april 2016, 11:25 »
Maar dan moet je overdag sleutelen ;D
Nee hoor. ;)

(Aan de andere kant, ik heb een eigen zaak, dus ik kan af en toe ook wel even een half uurtje tijd maken om zoiets even tussendoor te regelen.)

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #195 Gepost op: 23 april 2016, 14:33 »
Nieuwe bandjes. :)
Maar goed dat ik ze besteld had want ik ga volgens weekend naar de eifel.
Owh wat een straf is dat om daar te rijden. 8)

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #196 Gepost op: 23 april 2016, 19:58 »
Ik ga het pingsterweekeinde naar de eifel inderdaad altijd lekker rijden daar.
Yamaha XJR 1300

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #197 Gepost op: 25 april 2016, 21:17 »
Even wat gereedschap klaargelegt voor aankomend weekend als ik naar de eifel ga.
Zien jullie nog iets wat jullie mee zouden nemen?
Zaklamp ligt aan de stroom dus die komt er ook nog bij.
En ty rips neemt mijn vader mee.

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #198 Gepost op: 25 april 2016, 21:21 »
Ik neem een CDI mee, maar je weet natuurlijk nooit wat er kapot gaat.

Goed humeur haha
Yamaha XJR 1300

Offline jbm

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #199 Gepost op: 25 april 2016, 21:44 »
Ipv zaklamp een  hoofdlampje, licht waar je kijkt en kunt beide handen gebruiken.
Dop 24 achteras voor evt verstellen kettingspanning of ingeval lekke band

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #200 Gepost op: 25 april 2016, 21:57 »
Ja oke, cdi neem ik niet mee.
Ga ervan uit dat dat goed gaat. ;D
En i.p.v dop 24 heb ik een baco (verstelbare moersleutel 8)) mee.
Want mijn ketting verstellen zal misschien nog wel moeten aangezien mijn ketting en voortandwiel versleten is. :( :(

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #201 Gepost op: 25 april 2016, 22:10 »
Ik ben al vaak in de eifel geweest, maar leuke routes en hotels hoor ik graag.
Yamaha XJR 1300

Offline ChristianG

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #202 Gepost op: 26 april 2016, 04:18 »
Even wat gereedschap klaargelegt voor aankomend weekend als ik naar de eifel ga.
Zien jullie nog iets wat jullie mee zouden nemen?
Zaklamp ligt aan de stroom dus die komt er ook nog bij.
En ty rips neemt mijn vader mee.

een kniptang? ik heb ook een paar duraseals mee. Of je doet dit:
https://www.youtube.com/watch?v=sUWlEhNJiaQ
Africa Twin CRF1000A SD04 Tri-Color
https://www.instagram.com/dutch_driver/

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #203 Gepost op: 26 april 2016, 18:28 »
een kniptang? ik heb ook een paar duraseals mee. Of je doet dit:
https://www.youtube.com/watch?v=sUWlEhNJiaQ

Haha solderen voor onderweg. Wel een goed idee.

Of het een leuk hotel is weet ik nog niet mirko, dit is voor het eerst dat we naar
dit hotel gaan.

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #204 Gepost op: 27 april 2016, 17:33 »


Wiel lagers, keringen, remschijven en rem leidingen vervangen. Rem zuigers weer opgelapt.

Nu wachten op een keering en een kettinggeleider voor de achterkant en dan die kant ook doen.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Zeegie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #205 Gepost op: 27 april 2016, 18:31 »


Wiel lagers, keringen, remschijven en rem leidingen vervangen. Rem zuigers weer opgelapt.

Nu wachten op een keering en een kettinggeleider voor de achterkant en dan die kant ook doen.

Welk merk schijven heb je genomen?
Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #206 Gepost op: 27 april 2016, 18:46 »
Welk merk schijven heb je genomen?
Twr lucas, kon goedkoop aan een jong gebruikt setje komen en heb ze op de zaak even geslepen op de vlakslijpbank.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #207 Gepost op: 27 april 2016, 22:31 »

Ik hoop al jaren dat die tiefesdingen es versleten gaan zijn. Wat een rommel is dat zeg, die Lucas-schijven. Piept en kraakt en roest en doet  :'(


Ik kijk schuin naar wavey's (wave discs). Als dat niet veel beter blijkt, staat het i.i.g. nog wel cool..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Arjen

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #208 Gepost op: 28 april 2016, 11:32 »
Even wat gereedschap klaargelegt voor aankomend weekend als ik naar de eifel ga.
Zien jullie nog iets wat jullie mee zouden nemen?
Zaklamp ligt aan de stroom dus die komt er ook nog bij.
En ty rips neemt mijn vader mee.

Ik heb ook een poosje met een halve gereedschapskoffer rondgereden. Ben ermee gestopt.

*wakkerschud* Je rijdt op een Honda Transalp!

Er zijn echt maar heel weinig mechanische dingen, die, wanneer ze stuk gaan je motor onrijdbaar maken. Als dat toch gebeurt, is het meestal niet reparabel aan de weg.

Je beste vrienden zijn een paar stukjes ducttape, tie-wraps en een multitool.

In de afgelopen 3 jaar heb ik ongeveer 20k op een Transalp van bijna 20 jaar oud afgelegd, van Friesland tot de Middellandse-Zee. Nooit iets nodig gehad waarmee ik het zelf zou moete fixen.
“Never Stop Exploring”

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #209 Gepost op: 28 april 2016, 12:39 »
Ik hoop al jaren dat die tiefesdingen es versleten gaan zijn. Wat een rommel is dat zeg, die Lucas-schijven. Piept en kraakt en roest en doet  :'(


Ik kijk schuin naar wavey's (wave discs). Als dat niet veel beter blijkt, staat het i.i.g. nog wel cool..
Tot nu toe doen ze het prima, zodra ze vervelend ga doen krijgen ze van mij gewoon weer een behandeling met de vlakslijpmachine.

Wave schijven zijn erg gaaf idd.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.