Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209886 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Headless Horseman

Het grote kleine klusjes topic...
« Gepost op: 18 augustus 2015, 14:05 »
Ik dácht dat we al een dergelijk topic hadden, maar kan het zo gauw niet vinden  :-\. Vandaar maar effe een nieuwe  :)
Misschien leuk om hier wat zaken te melden die je aan je motor gedaan hebt, in de breedste zin van het woord, dus klein of groot onderhoud, verbeteringen of gewoon een simpele poetsbeurt, alles mag wmb  :) Wél graag foto's er bij  ;)

Zelf ook weer wat geknutseld gisteren en vandaag. Eindelijk maar eens de voltmeter van Oldtimer gemonteerd. Was nog een beste klus moet ik zeggen, maar hij zit en werkt netjes  8)

Ik heb een geschakelde plus genomen, afgetakt van de stekker van het kontaktslot, en de min aan het frame. Nou kwam ik er achter dat ik op het hele gewei in de kuip nergens aarde kon vinden, da's gek  :o. Met de min tegen een voorpoot aan werkte het spul wel. Bleek dat, doordat het frame ooit eens gepoedercoat is, er geen kontakt meer is tussen hoofdframe en gewei. Even de dremel met schuurpapier er langs en toen was dat opgelost  8)

Hij geeft mooi rond de 12V bij stationair en rond de 14,5-15V bij een beetje gasgeven. Kunnen we eindelijk die spanningsregelaar continue in de gaten houden  8)

Verder de voorpoten nog een 1,5cm door de kroonplaten laten zakken en ook nog een aansluiting gemaakt voor een Exo verwarmd vestje. Lekker voor als het wat frisser is!

Oh ja, en toen ik toch bezig was maar eens een vers vacuumslangetje naar de benzinekraan er op. Na 23 jaar beter vóór zijn, dan er te laat achter komen dat hij poreus is. En tegelijk met de sleutelwerkzaamheden weer hier en daar wat vet op gesmeerd en vaseline in de rubbertjes voor de kuipdelen enzo.

Dag is weer goed besteed geweest  :)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2015, 15:34 »
Mooi dat al mijn eerdere inspanningen toch weer leiden tot een tevreden gebruiker. 8)

Maar je hebt gelijk Rene, er zou een kleine klusjes "how to "moeten komen.
Eigenlijk had ik verwacht dat de wiki intussen was opgepoetst maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Mooie gelegenheid om dat weer eens onder de aandacht te brengen.
Als je je aanmeld, kun je ook zelf jou bevindingen daar deponeren.

En de massa, ik neem hem van het punt waar de radiator aan het frame zit met een kartelringetje ertussen.
Altijd prijs.  Ik heb daar een draad bijgetrokken naar de aansluiting van het contactslot. Daar vandaan heb ik overal massa ter beschikking aan de voorzijde.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EelkoL

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:11 »
Bedankt hoor, nu weer ik ook weer dat ik die voltmeter moet monteren... Ligt al te lang.

Op welke Alp heb je hem gezet? Keek even in je sig, daar zag ik dat je ook een 650 uit '90 hebt. Moet '00 zijn denk ik? En dat is de Alp op de foto? Ik ken het dashboard niet, de 650 die ik ken heeft een LCD tripmeter en een andere indeling...
'99 TA

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2015, 21:44 »
René rijdt met een 650 blok in een 600 :)

Ik heb vandaag mn ketting gesmeerd, daarna had ik geen zin meer  ;D

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2015, 22:10 »
Foto's Pim, anders telt het niet  ;)

@Eelko: voltmetertje heb ik in de '92 600Alp van mijn vrouw gezet  :) Deze motor is uitgevoerd met kuipdelen van een '89 USA model, vandaar de verwarring wellicht?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2015, 22:51 »
En toen ik toch zo lekker bezig was vandaag heb ik het andere hok ook gelijk maar aangepakt  ;)
Hij stond al sinds januari in een hoekje, toen ik 'm weggezet had liep hij niet helemaal lekker en had een verbruik van ong 1:13  :o
Ik vermoedde iets mis met de carbs.

Dus in minder dan 10 minuten de boel gestript en die carbs eens bekeken. 1 van de gasschuiven ging wat moeizaam en kwam niet goed terug omlaag. Carbs er maar afgehaald, opengeschroefd en schoongemaakt.
Ze zien er weer frisjes uit nu, ook binnenin kwam ik wat vuil en rommel tegen  :(. De membranen zien er goed uit en zijn niet lek, sproeiers niet verstopt.

Ik twijfel nog wel om de inlaatrubbers te vernieuwen. Eerst maar weer eens monteren en kijken of en hoe hij loopt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2015, 12:12 »
Om het goed te maken een still uit een videootje van een paar weken terug. Bandjes wisselen bij de locale crosskampioen voor op straat ;D



Helaas pastte de Alp niet op het melkflessenkratje waar de Dominator wel prima op stond dus hebben we maar wat banden geleend van de buren  :D

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2015, 17:30 »
Niemand meer wat geklust in de tussentijd? Ik wel  ;D

Nadat ik de schoongemaakte carbs weer gemonteerd had vandaag even een proefrit van een 92km gemaakt. Motortje loopt niet verkeerd,maar het verbruik is nog niet echt om tevreden over te zijn  :-\. Ik moest 5,8ltr tanken, da's nog geen 1:16. Hmmmm, dat moet beter kunnen!

Verder nog 2 nieuwe led knippertjes gemonteerd achter. Van 1 van de originele was de rubber steel gescheurd.
Mooie kleine dingetjes  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline gert

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:44 »
Wel geklust Rene maar geen foto's gemaakt.
Vandaag de alp even voorzien van nieuwe hoezen op de voorvork.
Ziet hij er weer netjes uit als ik naar het witlof weekend ga.

Gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2015, 20:50 »
Tuurlijk wel  8)

Ik heb een nieuwe werkbank gemaakt en planken aan de muur en gewoon heel veel opgeruimd  ;D


Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2015, 21:30 »

Remstof van 1000 Alpenpassen afgewassen  :)


(no pic  :P )
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2015, 22:13 »
Trots op jullie mannen  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jbm

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2015, 21:16 »
Gisteren nieuwe lagere ruit gemonteerd op de AT van de vrouw, helaas meer lawaai dan met het oude scherm, dus van de week maar weer veranderen

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2015, 19:25 »
Gisteren nieuwe lagere ruit gemonteerd op de AT van de vrouw, helaas meer lawaai dan met het oude scherm, dus van de week maar weer veranderen
Bekend met de touratech flipup? Die hebben wij erop en dat maakt een wereld van verschil op de standaard ruit!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline jbm

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2015, 20:31 »
Bekend met de touratech flipup? Die hebben wij erop en dat maakt een wereld van verschil op de standaard ruit!

Timy, klopt heb ik hier ook nog liggen, alleen even niet bij stil gestaan, heeft ze heel even op de verhoogde ruit gehad, is zeker het proberen waard. Dat wordt dan dus het volgende projectje. Dank

Offline Peter_Winsum

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2015, 13:39 »
Na een periode waarin ik geen tijd en aandacht voor mijn Dero heb kunnen hebben, is de brommer weer uit de garage gekomen en rijd ik er sinds twee weken weer op. Helaas heb ik Marien hierdoor met een voltmeter laten zitten (als je die niet aan een ander hebt verkocht maak ik je het geld graag snel over!), maar ga ik mijn plannen nu weer verder ten uitvoer brengen.

Heb 3M-wrapfolie besteld en wil het verbleekte plastic gaan wrappen. Dit zal in stapjes en stukjes gaan gebeuren, ik zal en foto's van maken en plaatsen.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Biker000

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:23 »
Even een klein vraagje voor een klein klusje.
Weet iemand of afrika twin stuurverhogers ook op de varadero passen?
Moet ze nog ergens in me schuur hebben.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:33 »
Ik ook een klein vraagje, ik wil graag mijn richtingaanwijzers achter vervangen door kleine leds met smoke glas maar de aansluiting is 3 cm dik, ik kan ze niet vinden.
Ik wil ook graag een fatbar stuur met dezelfde maten als het originele Dero stuur, kan ik ook niet vinden.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:33 »
Weet iemand of afrika twin stuurverhogers ook op de varadero passen?

Ja, voor zover ik weet gebruikt Honda altijd de zelfde afstand voor de boutgaten in de stuurklemmen. Een AT heeft daarnaast een 22mm stuurdiameter.

Meet beide waarden op, en je weet genoeg.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Biker000

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:36 »
Ok thnx Brombeer.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:45 »
Ik wil ook graag een fatbar stuur met dezelfde maten als het originele Dero stuur, kan ik ook niet vinden.

Wat betreft dat stuur, daarmee kom je in de enduro- en cross-sturen terecht. Daarin zit veel verschil tussen hoogte en kromming. Qua breedte zijn er ruwweg 2 breedtes (waarvan de bredere zo'n beetje overeen komt met AT's).

De stuureinden hebben maar beperkt plaats voor alle dingen die aan een wegmotor stuureind gehangen worden. Meet dus hoeveel ruimte je nodig hebt voor grips, stuurcombi, spiegels e.d.).

Daarnaast zul je andere stuurklemmen moeten monteren (28mm) of risers van 22 naar 28mm.

Allemaal te krijgen hoor!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #21 Gepost op: 29 augustus 2015, 18:55 »
Die risers van 28 mm is geen probleem, het is meer de hoogte van het stuur dat ik niet kan vinden en mijn grips zijn erg lang.
Ik heb het hele internet al afgespeurd zonder succes, alle sturen zijn te laag en zelfs met risers kom ik er niet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #22 Gepost op: 29 augustus 2015, 19:00 »
Opmaat risers?

Je kunt ook even kijken in de quad hoek, die hebben volgns mij een stuk hogere sturen.
Protaper contour Raptor gaat tot 143mm van bevestiging tot stuur einde (115mm van bevestiging tot de knik).
klikkie

Anders moet je een stalen stuur op jouw afmetingen laten maken. Moet kunnen  ;D

« Laatst bewerkt op: 29 augustus 2015, 19:17 door PimW »

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #23 Gepost op: 29 augustus 2015, 19:29 »
Hoogte C 14 cm
Stuureinden 23 cm
Sweep is minder belangrijk maar liefst niet te weinig i.v.m. zithouding.
Ik moet ook rekening houden met mijn grote tanktas, daar drukken de hendels nu al in bij max uitslag.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #24 Gepost op: 29 augustus 2015, 20:18 »
Ik heb eens mijn ori stuur vervangen door een veel lagere. Ik heb dat verschil makkelijk kunnen compenseren met risers.

SW-Motech heeft risers in alle soorten en maten. Je kunt je daarmee een slag in de rondte combineren. Daar vind je gewoon wat je wil. Kwalitatief prima spul ook, netjes en duurzaam afgewerkt.

Misschien kun je voor een geschikte fatbar even bij BMW kijken. Die hebben op o.a. de GS'en standaard tapered sturen, dus zonder die losse stuureinden.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #26 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:46 »
Bij wijze van test/uitproberen voor een clublid een oud setje voetsteunen 40mm verlaagd. Als dat nou bevalt gaan we een knappe opossing maken  :D


Offline Rob de Bob

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #27 Gepost op: 09 oktober 2015, 20:06 »
In de veronderstelling dat het eigenlijk nog niet nodig was - maar ach, even checken kan nooit geen kwaad - mijn bandenspanning van m'n Alp gecontroleerd. Stonden ze allebei op minder dan 2.0 bar, eentje zelfs op 1,5. Dus met m'n huis-tuin-en-keuken-compressor allebei weer even op de juiste spanning gezet. Achter moest volgens de Michelin website op 2.5, voor op 2.3.

Toch maar eens wat regelmatiger controleren.

Edit: bij het ontbreken van een foto hiervan, even een plaatje van m'n compressor  :))
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2015, 20:08 door Rob de Bob »

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #28 Gepost op: 09 oktober 2015, 21:20 »
(..) mijn bandenspanning van m'n Alp gecontroleerd. Stonden ze allebei op minder dan 2.0 bar, eentje zelfs op 1,5.

Toch maar eens wat regelmatiger controleren.

Prima en zinvolle actie. De buiten temperatuur daalt nu snel en als gevolg daarvan, de bandenspanning.


Ik heb zelf ook een beetje geknutseld. De winter komt er weer aan en ik rij altijd vrolijk door. Maar, ik kan me winter 2012 nog goed herinneren: van Nijmegen naar Maastricht, 8 uur 's-avonds. Vriesweer en oostenwind. Kapte dat ding ermee. Gewoon, alles uit! Met een mini-Mag in de mond, blote handjes op die gevaarlijke vluchtstrook.. Bleken de contacten van de hoofdzekeringhouder op het startrelais helemaal vergaan. Ik heb toen een paperclip verbogen en en net zo langs zitten prikken tot de kerstboom weer aan ging en Brommie toch nog veilig thuis kwam!

Maar toen ik later over nadacht, ik heb een jaar of 10 geleden al gedonder gehad op die plek, toen waren de kabeleindjes aan de stekkertjes zo aangevreten dat ze af wilden breken. Pekel. Ik heb die stekkertjes toen vervangen en netjes dubbel afgekrimpt. Maar, dat rubber kapje wat daar overheen zit en vuiligheid buiten houdt, was helemaal vergaan en sindsdien was die stekkeraansluiting open bloot.

Vandaar, 10 jaar later, die noodgreep-met-paperclip daar op die gure, donkere A73.. Het startrelais was reddeloos verloren, ik heb hem moeten vervangen. Zelfde stekkertjes er weer op, nog altijd open en bloot. 'Moet ik wel een keer wat aan doen', hoorde Brommie zichzelf denken!

Vanmiddag had ik eindelijk zin om er wat aan te doen, wetende die winter komt er weer aan. Ik heb al jaren een ouwe kabelboom van een CB550 liggen en die kannibaliseer ik bij tijd en wijle. Ik heb 1 zo'n sok die over multi-stekkerverbindingen horen, verknipt en samen met een stukje fietsbiba een mooie afdekking geknutseld in de hoop herhaling te voorkomen.


Van één zo'n sok die tuit afgeknipt. Paste strak om het stekkerblokje en hoofdzekering. Als opstaande rand.


Stukkie fietsband wat daar weer overheen kan..


Vastgezet met een tie-rap..



Spatwaterdicht is wat mij betreft voldoende, en het pekel(stof) buiten houdt. Job done!
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2015, 21:28 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #29 Gepost op: 09 oktober 2015, 21:42 »
Het betere porrelwerk Brom  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS