Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #120 Gepost op: 06 april 2016, 15:00 »
Achterdemper weer binnen en de veervoorspanning werkt weer en meteen een revisie gedaan. Een lekkage aan de bovenste kap.
Oorzaak van de lekkage is dat ik mijn demper niet goed schoonhoud! "Ik poets mijn achterdemper iedere week"!!!!!!! weet ik die man te vertellen door de telefoon. "Dat is prima en heel leuk maar je moet hem vooral schoonhouden op die plaatsen die je niet ziet" weet die man mij weer te vertellen. Het beste is om na iedere (iedere!) rit de veervoorspanning te verhogen en vuil en stof onder die kap met luchtdruk te verwijderen. Veel dank voor de klandizie en ik zie uw demper over 2 jaar of 15.000 km graag weer terug voor regulier onderhoud.
Kosten € 223,96.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sandra

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #121 Gepost op: 06 april 2016, 15:31 »
Een beschermflap doet wonderen... :)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #122 Gepost op: 06 april 2016, 20:19 »
Een lekkage aan de bovenste kap.

Dit is geen kap, maar een heuse pre-load adjuster. Het is een cilinder met zuiger en werkt op oliedruk. Hij zit onder de wartel bovenop de veer en je kunt de veervoorspanning er traploos hydraulisch mee verstellen.

Zoals op bijv. een remzuiger gaat na verloop van tijd zich op die zuiger ook vuil afzetten en kunnen de o-ringen (te zien op de binnenkant op jouw foto 1) beschadigd raken en kan hij olie gaan lekken.

Het is een best prijzige gadget, geen simpele kap duzz.


Bromz heb 'm ook  :) 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #123 Gepost op: 06 april 2016, 21:49 »
Dit is geen kap, maar een heuse pre-load adjuster. Het is een cilinder met zuiger en werkt op oliedruk. Hij zit onder de wartel bovenop de veer en je kunt de veervoorspanning er traploos hydraulisch mee verstellen.

Zoals op bijv. een remzuiger gaat na verloop van tijd zich op die zuiger ook vuil afzetten en kunnen de o-ringen (te zien op de binnenkant op jouw foto 1) beschadigd raken en kan hij olie gaan lekken.

Het is een best prijzige gadget, geen simpele kap duzz.


Bromz heb 'm ook  :)
Helemaal gelijk Brombeer, het is inderdaad de pre-load adjuster maar daarvan zijn alleen de O-ringen vervangen (de kap die ik ontving was een voorbeeld van een andere demper) en die gingen lekken na 2 maanden.
Nu heb je het hier over een demper van zo'n 1100 euro waarvan na 2 maanden de veervoorspanning wegzakt, ik noem dat dus een fabricagefout, omdat er vuil bij de O-ringen komt. Dat mag natuurlijk niet voorkomen en dat ga ik morgen oplossen door een injectiespuit (zonder naald) te vullen met vet en de ruimte tussen adjuster en demperhuis vol te spuiten met vet, daar komt geen vuil meer in.
Aan de factuur te zien zitten er alleen maar een paar nieuwe O- ringen in.
Overigens uiteraard een geweldige demper maar om nu om de 2 jaar een hoop geld te investeren voor een paar O-ringetjes omdat er een beetje vuil in de demper komt gaat me toch iets te ver.
« Laatst bewerkt op: 06 april 2016, 22:08 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #124 Gepost op: 07 april 2016, 16:47 »
We zijn weer klaar.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #125 Gepost op: 07 april 2016, 21:18 »
We zijn weer klaar.

Netjes hoor!
Yamaha XJR 1300

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #126 Gepost op: 07 april 2016, 22:47 »
Mja..

Ik heb een dikke WP. Net als jouw Ohlins, die koop je voor het leven, want ieder onderdeel service- en leverbaar.  En die dikke WP' ert van mij heeft zo'n beetje om de tien jaar (ok  :angel: ) merkbaar service nodig. Dat kost dan zo'n 250 euro (2x dus, tot nu toe). De te vervangen delen zijn dan olie, teflon gevoerde glijbus demperstang, wat o-ringen, stikstof extern reservoir en nog wat meer. Mijn pre-load mofo heeft in 19 jaar(!) pas 1x de o-ringen vervangen gehad. Done by me. 18 winters pekel, wereld wegen en Saharaans zand en stof, wel te verstaan. Ongeveer zelfde constructie als jouw Ohlins-babe.

Ik kreeg altijd een gespecificeerde rekening, en een zip-bag met de vervangen onderdelen (behalve de olie en stikstof dan haha).

Ik vind jouw factuur wat beknopt. Wat is 'service demper'? Dat-ie  5 tientjes (40 minuutjes) rekent voor je pre-loader, à-la. Tientje o-ringen e.d., reservoir bijvullen en ontluchten, dat geloof ik wel.

Maar een meijer 'service schokbreker'..  Wat hett-ie daarvoor gedaan dan..? :)


Verzendkosten zijn bij WP gratis. Of deed jij zaken met een tussenperson...?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #127 Gepost op: 08 april 2016, 18:24 »
http://www.ohlins-rooske.nl/index.php?action=suspension

Rooske heeft op internet goeie reviews dus daarom heb ik daarvoor gekozen.

Ik vermoed dat in "service schokdemper" het hele revisiepakket zit want er zit ook een nieuw stootblok op en nieuwe stikstof etc en dat staat ook niet los op de factuur. "Reparatie hydraulische versteller zal inderdaad een nieuwe pre load adjuster zijn.

Ik heb de andere adjuster nog eens goed bekeken en die beschadigingen zijn inderdaad ingesleten en veroorzaakt door de bovenste harde kunststof ring, die voelt aan als korrel 140 schuurpapier.

Nu heb ik gekozen voor een externe versteller omdat ik de pre load altijd 5 kliks verhoog met een duo (anders slaat de demper wel eens tegen de stootblok bij het afrijden van een drempel) en die is dan makkelijk bereikbaar.

Op de foto heb ik de pre load volledig omhoog gedraaid en je ziet dan aan de onderzijde een beschermplaat zitten om vuil tegen te houden. Daar zit echter nog een kiertje tussen en daar gaat dus toch vuil doorheen.
De versteller staat nu op 5 kliks en nu draai ik er ook nooit meer aan want die gaat geheid weer lekken, dat ding zit er nu voor piet snot ;D
Misschien kan ik het doorslaan met een duo ook voorkomen door de compressie 5 kliks te verhogen.

In ieder geval vandaag eens een flinke rit gemaakt om alles weer eens uit te proberen.
De EBC remblokken achter zijn nog niet eens ingesleten op de schijf en remmen nu al vele malen beter dan de vorige remblokken (Frixion)
De bandjes voelen solide aan maar ik bemerkte wel wat onderstuur in de bochten, mijn eerste gedachte ging naar de afstelling van de achterdemper.
Het ging goed fout toen ik de snelweg op ging, de voorkant voelde heel licht en zwabberig aan.
Wat kon het zijn? De banden.......nee. De voorvork? Die zijn uitgespoeld en daar zit nieuwe olie dikte 10 in en de luchtkamer is 17 cm zoals voorgeschreven door Hyperpro en alles zit netjes op zijn plaats. Het balhoofd? Nee, zeer onwaarschijnlijk maar ga ik nog wel even controleren. Achterwiel niet goed in lijn? Dat zou heel goed mogelijk zijn maar veroorzaakt niet zulk gedrag.
Dan blijft er dus maar 1 mogelijkheid over, de achterdemper.
Dus thuis gekomen de achterkant beetgepakt, ingedrukt en weer omhoog laten komen. En die kwam omhoog met de snelheid van een Spaceshuttle.
Nu zijn de voorgeschreven afstellingen van Ohlins 14 kliks voor rebound en 10 kliks voor compressie en voor mij persoonlijk heb ik daar nog 2 kliks bijgedaan.
Ik had dus nu dezelfde waardes weer aangehouden maar moet de rebound nu veel verder opschroeven om enige weerstand te voelen. Ik moet dus nu weer opnieuw de juiste waardes voor compressie en rebound gaan uitzoeken >:(
« Laatst bewerkt op: 08 april 2016, 20:09 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #128 Gepost op: 09 april 2016, 18:52 »
Probleem nog niet op kunnen lossen vandaag, nog steeds een gevoel van zwabberen op de snelweg en soms het idee dat het achterwiel wegglijdt in een bocht.
Het ligt in ieder geval niet aan de instellingen van de achterdemper, zelf wat instellingen gedaan en nog even langs Ad geweest die ook een paar aanpassingen heeft gedaan aan de demper maar het mocht allemaal niet baten.
Dus nu ga ik het zoeken in de voorpartij. Morgen de voorvork en het balhoofd er weer uit halen.
Op de lagers liggen stofkappen met een opstaand randje. Dat opstaand randje drukt tegen de rolletjes, dusdanig hard dat de rolletjes niet meer kunnen rollen. Toen ik het balhoofd terug monteerde had ik al het idee dat de rolletjes niet meer rolden maar schoven.
Ik ga dus die opstaande randjes eraf snijden en verder extra veel aandacht besteden aan het terugplaatsen van de vorkpoten en zorgen dat alles volledig spanningsvrij is gemonteerd.
Mocht dat ook geen oplossing zijn dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de banden volgens Ad. Hij had van eerdere modellen Roadattack al problemen gehoord mat de Varadero, maar goed, ik heb nu het laatste type dus ik ga er van uit dat de banden prima zijn.
Ad heeft mij overigens afgeraden om de Contiroadattack 2 evo te monteren en bij de Michelin te blijven maar ja, je wilt eens iets anders proberen.
Wel een groot nadeel trouwens om alles in een keer te doen, als je een probleem hebt weet je niet meer waar je de oorzaak moet zoeken.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #129 Gepost op: 09 april 2016, 21:29 »
Onder mijn auto's vind ik Conti's al niks, laat staan dat ik ze op mijn motor monteer. Ik hoor wel meer klachten, zo ook van een maat van mij, GS 1200. Hij rijdt nu met Bridgestone A40 Adventure, hij zweert erbij. Zelf neig ik naar de Michelin PilotRoad 4 of Bridgestone T30 EVO.
Ik hoop dat je je vergist Mike, maar aan de andere kant, je zou heel goed gelijk kunnen hebben :o
Als het zo is dan moeten ze eraf en gaan er weer Michelins onder want zo kan ik er niet meer door blijven rijden :-[
Wel een vette blamage voor de topband van Conti dan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #130 Gepost op: 10 april 2016, 02:39 »
Ik vind het wel bedenkelijk dat Cas het eerst wijt aan zijn net gereviseerde A-merk schokdemper-unit, en vervolgens zijn nagelnieuwe A-merk banden verdenkt. Ik herinner me een post van Cas onlangs, waarin hij zijn cdi eruit heeft gesleuteld en vervolgens via een pic aan de forumgemeenschap vraagt: wat is dit voor een ding?

Je zoekt toch in eerste instantie naar het meest voor de hand liggende. Je kunt niet straffeloos je motor zomaar uit- en weer in elkaar sleutelen. Daar moet je je zeer goed voor inlezen (wph) en even goed je hoofd bij houden omdat de prestatie van de motor in de optelsom van alle onderdelen, in juiste verhouding, opgesloten ligt.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #131 Gepost op: 10 april 2016, 11:19 »
Je kunt niet straffeloos je motor zomaar uit- en weer in elkaar sleutelen.
O jawel hoor, en minimaal 1x per jaar, is voor mij gewoon periodiek onderhoud. Alle lagers en assen in het vet anders moet je de boel met een hamer losslaan. Alle aansluitingen controleren en stekkers inspuiten. Alle draaipunten opnieuw smeren en zand en andere rommel verwijderen. Alle olie vernieuwen. Het voorkomt problemen en de motor gaat langer mee.
Nu kwam ik ineens een probleem tegen en het laatste waar ik aan dacht waren de banden dus ga je de oorzaak zoeken bij een ander onderdeel, de achterdemper dus.
Overigens ben ik niet vreemd met motorfietsen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten dat doe ik al meer dan 40 jaar, hier een foto van mijn Goldwing waarvan het frame een ander kleurtje kreeg, 1980 :)
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #132 Gepost op: 10 april 2016, 11:28 »
Ik zie op een foto in een voorgaand bericht dat de voorpoten wel erg ver doorsteken. Is de motor achter ook verlaagd? Anders krijg je een geheel andere geometrie, veel steilere voorvork, meer druk op het voorwiel.....Dit icm een nieuwe (andere) band kan vreemde zaken opleveren.

Het hoeft niet zo te zijn dat het een vette blamage is voor Conti. Sommige banden doen het gewoon niet lekker onder bepaalde motoren. Ik denk dat de heren bandenexperts daar wel ervaring mee hebben en er meer over kunnen vertellen.

Maar waarom overstappen van een goede band, MPR4 naar een Conti RA? Omdat de CRA heel goed uit een test komt? Testen moet je niet blind op varen. Is vaak een persoonlijke mening van een journalist (ervaring??). Ook is de band vaak maar op een paar modellen getest.
Met het verlagen heeft het niets te maken, dat is al jaren zo en daar is niets aan veranderd. Maar de combinatie contiroadattack - zwabberen levert op Google veel hits op dus zeer waarschijnlijk zijn de banden de oorzaak, en dan kun je blijven zoeken naar een andere oorzaak zonder iets te vinden.
En inderdaad, waarom overstappen op een andere band als de huidige banden goed bevallen..........maar doen we dat niet allemaal?
Misschien is die andere band wel net iets beter. In mijn geval is de combinatie Contiroadattack/Varadero helaas niet de goeie.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #133 Gepost op: 10 april 2016, 17:49 »
Vanmiddag weer stug doorgezocht naar een mogelijke oorzaak van het probleem en gevonden. Het waren dus beslist niet de banden. Sakkerju wat stuurt dat ding nu scherp, als een mes door de bochten en ondanks de harde wind even 180 op de snelweg, geen probleem.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #134 Gepost op: 10 april 2016, 18:12 »
En, wat was het probleem?
Op mijn balhoofdlagers ligt een stofring en op die ring zit een rand die tegen de onderzijde van de rolletjes drukt. Toen ik het balhoofd ging monteren merkte ik dat er weerstand was, de lagers konden niet vrij rollen maar ik had meer het idee dat ze schoven omdat die rand er tegenaan drukte. Die opstaande randen heb ik er nu afgesneden en het balhoofd draait nu weer als een Zwitsers uurwerk. Ook heb ik extra veel aandacht besteed aan het terugplaatsen van de vorkpoten.
De Dero heeft nog nooit zo scherp gestuurd, gaat nu vanzelf liggen ;D
Dus ik ga nog een rondje maken 8)
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #135 Gepost op: 10 april 2016, 19:29 »
Whatever  :)

Je bedoelt deze dingen toch?



Dat randje zit daar juist om vuil buiten te houden. Het is niet de bedoeling dat je die afsnijdt, anders had de fabrikant dat wel voor je gedaan.

Dat randje val op en net in de passing waar het balhoofdlager in schuift. Als dat rubber randje de rollen raakt, kun je je afvragen of je het balhoofdlager ver genoeg ingedreven hebt, of dat je wel de juiste (dikte-)maat lager hebt gemonteerd. Of je hebt de verkeerde maat stofringen erbij.

Mijn idee was ook je balhoofdlager, je had het immers zelf ook al geopperd. Bij 'de Buren' is ook zo'n topic over dergelijk weggedrag, maar de TS is daar eigenwijs en wijt het daar niet aan.

Nu je de diagnose juist hebt gesteld, zou ik persoonlijk willen weten waarom de bovenkant van het lager zo hoog zit of hoe die stofring niet goed zit..?


Brom.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2016, 19:32 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #136 Gepost op: 10 april 2016, 21:01 »
Whatever  :)

Je bedoelt deze dingen toch?



Dat randje zit daar juist om vuil buiten te houden. Het is niet de bedoeling dat je die afsnijdt, anders had de fabrikant dat wel voor je gedaan.

Dat randje val op en net in de passing waar het balhoofdlager in schuift. Als dat rubber randje de rollen raakt, kun je je afvragen of je het balhoofdlager ver genoeg ingedreven hebt, of dat je wel de juiste (dikte-)maat lager hebt gemonteerd. Of je hebt de verkeerde maat stofringen erbij.

Mijn idee was ook je balhoofdlager, je had het immers zelf ook al geopperd. Bij 'de Buren' is ook zo'n topic over dergelijk weggedrag, maar de TS is daar eigenwijs en wijt het daar niet aan.

Nu je de diagnose juist hebt gesteld, zou ik persoonlijk willen weten waarom de bovenkant van het lager zo hoog zit of hoe die stofring niet goed zit..?


Brom.
Ik heb net een tank leeggereden Brombeer, ik ga ff eten en dan mijn verhaal doen ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #137 Gepost op: 10 april 2016, 23:06 »
Ik weet dat die randjes ervoor dienen om stof en vuil buiten te houden Brombeer maar die randjes hadden ze beter in de pre load adjuster van mijn Ohlins demper kunnen zetten dan waren ze nog nuttig geweest.
Volgens mij zorgen ze bij de balhoofdlagers voor een hoop ellende.
Het zijn geen nieuwe balhoofdlagers, ze zitten er al een paar jaar in en ogenschijnlijk had ik er geen last van. De rolletjes hadden zich waarschijnlijk al een beetje gezet naar de rubbers en konden al een beetje draaien maar wel met weerstand. Had altijd vreselijk veel last van wind en uit de luwte van een vrachtauto komen was ronduit levensgevaarlijk.
Ik moest de motor altijd de bocht in duwen en in de bocht blijven duwen (hoeken) en na de bocht weer overeind trekken. Op mijn favoriete landweggetjes met wat steentjes en zand in de bochten stapvoets rijden, de motor gaf geen vertrouwen.

Toen ik vanmorgen vroeg opstond eerst 2 uur lopen ijsberen, wat ga ik doen? De voorkant weer loshalen of zouden het toch de banden zijn? Het internet op en weer een paar testen gelezen van professionele testrijders, allemaal lovende resultaten. Dan zullen het toch de banden niet zijn en de achterdemper ook niet want die is, weet ik nu, zeer goed aangepakt door de man van Rooske ;D
Dan blijft dus de voorpartij over, eerst mijn chirurgenmesje klaargelegd, dat zakt al door je huid als je het erop legt, want ik wist al wat ik ging doen. Balhoofdlagers eruit, randjes eraf gesneden en alles terug in de Keenol. Alles weer spelingsvrij afgesteld en het balhoofd bewoog al als je er tegen blies ook met de moer van de bovenste kroonplaat erop.
Met veel zorg alles weer terug gemonteerd en hup.............rijden.
Het viel in de eerste bocht naar links in de straat al op dat er iets veranderd was, ik hoefde niet meer te duwen maar Deertje ging vanzelf liggen.
De snelweg op, eerst 100km/u daarna 130km/u ging allemaal soepel ondanks de straffe wind, 140km/u, 160km/u, 180km/u geen problemen, normaal zou ik met deze wind nooit 180km/u rijden. Een paar afslagen gepakt met die mooie ronde bochten naar rechts, normaal moet ik daar hard werken, duwen en trekken, nu niet, ik kijk de bocht in en Deertje gaat vanzelf liggen en na de bocht staat Deertje vanzelf weer op, braaf meisje!. Dat was dus meer dan geslaagd.
Toen de landweggetjes op, losse steentjes en zand, voorzichtig aan, "geef eens gas sukkel, je lijkt wel een oud wijf" begon Deertje te schelden, maar dat deert me niet. Het gas kwam vanzelf, ik denk dat ik bijna 2x sneller door de bochten ging dan ik normaal zou doen, de motor straalt vertrouwen uit en dat heb ik nooit eerder met de Dero ervaren, het lijkt wel een GS en wat wil je nog meer? (Een echte GS ;D)
Ligt het aan de demper, aan de banden of aan die 2 randjes van de stofringen? Ik weet het niet.
Het zijn toch balhoofdlagers voor de Varadero Brombeer en ze passen precies dus waarom de randjes de rolletjes raken weet ik niet maar ik ben blij dat ze eraf zijn.
Ik heb overigens al van verschillende forumleden gehoord dat het verlagen van de motor nadelig kan zijn voor het weggedrag en dat het zwaartepunt zelfs te laag kan komen te liggen. Ik ga binnenkort de motor weer eens terug op de normale hoogte brengen en kijken of ik verschil bemerk, vooral bij harde wind. Vooropgesteld dat ik graag een klein beetje comfort wil inleveren om goed met de voetjes bij de grond te kunnen, dat vind ik ook belangrijk.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2016, 23:09 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #138 Gepost op: 10 april 2016, 23:12 »
Liepen de seals op beide lagers aan of alleen de onderste/bovenste?


Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #139 Gepost op: 10 april 2016, 23:23 »
Liepen de seals op beide lagers aan of alleen de onderste/bovenste?
Ik weet het niet, in gemonteerde toestand kon ik dat niet zien, ik weet wel dat de weerstand door deze opstaande randjes werd veroorzaakt en dat het onvoorstelbaar is dat zulke rubbertjes zo'n grote invloed kunnen hebben.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #140 Gepost op: 10 april 2016, 23:33 »
Er zit een paar mm verschil in diameter tussen beide lagers, misschien zitten die seals verkeerd om?

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #141 Gepost op: 10 april 2016, 23:48 »
Er zit een paar mm verschil in diameter tussen beide lagers, misschien zitten die seals verkeerd om?
Het onderste lager is verwijderd en het nieuwe weer gemonteerd door Ad en de stofring op het bovenste lager gaat er mooi klem op dus dat klopt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #142 Gepost op: 10 april 2016, 23:59 »
Ik zit even te redeneren, hè.

Van onder naar boven gemonteerd, onderste stofring, kooi, lagerschaal. Poosje niks. Lagerschaal, kooi, bovenste stofring. En daarna wat onbelangrijke dingen.

Ongeacht het type lager, de kooi steekt altijd ruim boven de lagerschaal uit. De bovenste stofring ligt direkt op de kooi. De maat van de lagers is zo gekozen, dat de stofring het balhoofd (frame) nèt niet raakt. Hij zit klem op de kooi met de wartel waarmee je de voorspanning bepaalt. Hij draait op een haar na, vrij van het balhoofd.

Ken je de herkomst van dat lagerset? De enige reden kan zijn òf wat Pim zegt, stofringen omgewisseld (meestal is de onderste verschillend van de bovenste [robuuster]), òf de lagercombo is te laag waardoor de wartel bovenop de stofring op het balhoofd duwt.

Dan kan het wel es stroef gaan, ja..  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #143 Gepost op: 11 april 2016, 00:08 »
de wartel bovenop de stofring op het balhoofd duwt.

Dan kan het wel es stroef gaan, ja..  ::)
De wartel druk volle mep bovenop de stofring, dan een borgring, nog een moer die ook met de borgring wordt gezekerd, dan de bovenste kroonplaat, revet en de grote moer.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #144 Gepost op: 11 april 2016, 00:37 »
De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #145 Gepost op: 11 april 2016, 19:58 »
De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.

Het zijn sowieso altijd 2-delige lagers, anders kun je er geen voorspanning op zetten.


Nou ja ik weet het verder ook niet. Hij stuurt weer goed dus eind goed al goed.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mirko

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #146 Gepost op: 11 april 2016, 20:43 »
De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.

Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.
Yamaha XJR 1300

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #147 Gepost op: 11 april 2016, 21:44 »
Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.
Nee, rollagers, deze dus. De nieuwe Africa Twin heeft overigens ook rollagers.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #148 Gepost op: 11 april 2016, 22:05 »
Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #149 Gepost op: 11 april 2016, 22:16 »
Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.
Hahaha, inderdaad Brombeer, rolletjes en kogeltjes, klinkt logisch kogellagers dus maar daar is volgens mij helemaal niets mis mee.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.