Ik weet dat die randjes ervoor dienen om stof en vuil buiten te houden Brombeer maar die randjes hadden ze beter in de pre load adjuster van mijn Ohlins demper kunnen zetten dan waren ze nog nuttig geweest.
Volgens mij zorgen ze bij de balhoofdlagers voor een hoop ellende.
Het zijn geen nieuwe balhoofdlagers, ze zitten er al een paar jaar in en ogenschijnlijk had ik er geen last van. De rolletjes hadden zich waarschijnlijk al een beetje gezet naar de rubbers en konden al een beetje draaien maar wel met weerstand. Had altijd vreselijk veel last van wind en uit de luwte van een vrachtauto komen was ronduit levensgevaarlijk.
Ik moest de motor altijd de bocht in duwen en in de bocht blijven duwen (hoeken) en na de bocht weer overeind trekken. Op mijn favoriete landweggetjes met wat steentjes en zand in de bochten stapvoets rijden, de motor gaf geen vertrouwen.
Toen ik vanmorgen vroeg opstond eerst 2 uur lopen ijsberen, wat ga ik doen? De voorkant weer loshalen of zouden het toch de banden zijn? Het internet op en weer een paar testen gelezen van professionele testrijders, allemaal lovende resultaten. Dan zullen het toch de banden niet zijn en de achterdemper ook niet want die is, weet ik nu, zeer goed aangepakt door de man van Rooske
Dan blijft dus de voorpartij over, eerst mijn chirurgenmesje klaargelegd, dat zakt al door je huid als je het erop legt, want ik wist al wat ik ging doen. Balhoofdlagers eruit, randjes eraf gesneden en alles terug in de Keenol. Alles weer spelingsvrij afgesteld en het balhoofd bewoog al als je er tegen blies ook met de moer van de bovenste kroonplaat erop.
Met veel zorg alles weer terug gemonteerd en hup.............rijden.
Het viel in de eerste bocht naar links in de straat al op dat er iets veranderd was, ik hoefde niet meer te duwen maar Deertje ging vanzelf liggen.
De snelweg op, eerst 100km/u daarna 130km/u ging allemaal soepel ondanks de straffe wind, 140km/u, 160km/u, 180km/u geen problemen, normaal zou ik met deze wind nooit 180km/u rijden. Een paar afslagen gepakt met die mooie ronde bochten naar rechts, normaal moet ik daar hard werken, duwen en trekken, nu niet, ik kijk de bocht in en Deertje gaat vanzelf liggen en na de bocht staat Deertje vanzelf weer op, braaf meisje!. Dat was dus meer dan geslaagd.
Toen de landweggetjes op, losse steentjes en zand, voorzichtig aan, "geef eens gas sukkel, je lijkt wel een oud wijf" begon Deertje te schelden, maar dat deert me niet. Het gas kwam vanzelf, ik denk dat ik bijna 2x sneller door de bochten ging dan ik normaal zou doen, de motor straalt vertrouwen uit en dat heb ik nooit eerder met de Dero ervaren, het lijkt wel een GS en wat wil je nog meer? (Een echte GS
)
Ligt het aan de demper, aan de banden of aan die 2 randjes van de stofringen? Ik weet het niet.
Het zijn toch balhoofdlagers voor de Varadero Brombeer en ze passen precies dus waarom de randjes de rolletjes raken weet ik niet maar ik ben blij dat ze eraf zijn.
Ik heb overigens al van verschillende forumleden gehoord dat het verlagen van de motor nadelig kan zijn voor het weggedrag en dat het zwaartepunt zelfs te laag kan komen te liggen. Ik ga binnenkort de motor weer eens terug op de normale hoogte brengen en kijken of ik verschil bemerk, vooral bij harde wind. Vooropgesteld dat ik graag een klein beetje comfort wil inleveren om goed met de voetjes bij de grond te kunnen, dat vind ik ook belangrijk.