Jonguh I had such a lucky day. Zwei mal mazzel
Tijdens revisie van het blok van één van Bromz brommertz viel al op dat een uitlaat tapeind was afgezaagd. Maar ik had het ook losgehaald, dus ik dacht er nikz van. Tot ik die uitlaat ging monteren vanmiddag. Keurig afgezaagd, op het vlak met waar je zou verwachten dat de moer, eens vastgedraaid, eindigt op de klem. Dat moet er dan flink scheef opgezeten hebben.
Brom is licht autist, dus dat kan niet. Nou had ik nog een tapeind van een AT. Dus, 2 moeren tegen mekaar opgedraaid op dat ding en uitgelijnd, doppie over beide heen. En draaien maar! 1) draad onder moeren draait kapot. 2) draad in kop draait kapot. 3) tapeind breekt af of 4) ding komt eruit
Dus ja. Uitlaat gemonteerd, revisieblok heeft gelopen jeujjj. Maar was inmiddels al tegen 's-avonds, dus morgen maar es proefrijden!
Ik denk, ik werk fijn vooruit, dus vanavond toch nog even de schuur in. Achterwiel monteren en van dat soort dinges en klaar! Voorwerken of zoiets. Nou had dat ding ram-versleten remblokken, dus nee het was niet alleen het achterwiel. Maar ik kreeg de remzuiger niet teruggeduwd om de nieuwe remblokken te accomoderen. Oké, soms moet je het dekseltje van het vloeistof reservoir lossen om druk kwijt te raken. Wou niet. Met geen mogelijkheid.
Ding eruit gedrukt, onderzoek waarom. Geen aanwijsbare oorzaak, alles netjes schoon, ook in de groeven van de stofring en cup. Maar, Bromz is licht autist, dus die kijkt of de ontluchtnippel ook gangbaar is. Nu ik die zuiger eruit gedrukt heb, heb ik die morgen immers nodig. Nope, ramvast. Alle truukjes toegepast. Zelfs warm gestookt tot mijn doek ging roken. Gewoon, niet. Stomme nippel.
Dus ja dat ding breekt af. Verdomme en ik wilde morgen rijden! Het draait uit op Pielen voor Gevorderden, Bromz wordt nu echt uitgedaagd! Ik ben niet echt onder de indruk, meer ge-ergerd. Brom heeft dit wel eerder gehad. Maar toch, staalrestand in aluminium.. not an easy one! Lucky break, er zit al een gaatje in het midden, dus uitboren voor een slimme linkse tap is easy-peasy. Maar nee. Die tap werkt niet. Weer warm stoken. Doek rookt. Ik durf niet voluit te gaan, want als die tap breekt kan ik die klauw in de kliko flikkeren. Nope, hij speelt echt verstoppertje!
Maar hij is eruit! Steeds iets verder opboren tot de wand zo dun is dat met een normale draadtap de restanten draad loskomen. Op eieren loop je. Je moet niet naar je biertje toe willen. Ik heb dit maar één keer eerder succesvol gedaan in alu, toen een bout afbrak in het thermosthaathuis van mijn AT.
En toch is de voldoening niet helemáál compleet. Laat ik nou net geen M8-nippel in mijn rommelbakje hebben. Morgen is het een Pinksterdag. Maar ik geniet nu van mijn biertje, die klauw ligt hier op tafel. Als een soort van trofee. Ich habe es toch maar mooi geshaft.
Dan maar proefrijden zonder achterremmetje