Ik ben ook druk in de weer geweest met klusjes, finetunen van de Dero.
Eerst het commando van Brom uitgevoerd en voorspanning op de balhoofdlagers gezet.
Daarna de voorvork aangepakt om de stickslip te verminderen tot een acceptabel niveau en omdat Arthur zo boos was op mij de Hyperpro veren er terug in met de juiste luchtkamer en de juiste olie.
Hoewel er betere veren zijn zoals WP en Öhlins.
Daarna gaan rijden op bochtige wegen en snelwegen.
De in- en uitgaande demping volgens fabieksvoorschrift, compressie 10 kliks en rebound 14 kliks. Hoewel dat natuurlijk veranderd als je de veervoorspanning veranderd.
Op bochtige wegen onderstuur/overstuur, een beetje omvalneigingen en op de snelweg onrust bij hoge snelheden en niet veel zin hebben om het gas eens lekker open te draaien.
Eerst de veervoorspanning van de achterdemper op 100% en weer rijden, dat was het niet.
Dan de veervoorspanning op 0% en weer rijden, dat was het ook niet. (Ik weet het Brom, ga naar een verenspecialist, gij hebt 100% gelijk maar ik doe het graag zelf)
De voorspanning weer op 100% en 5 omwentelingen minder, dat gaf een lichte verbetering.
Weer 5 omwentelingen minder en dat gaf weer een verbetering en zo ging ik door totdat het bochtengedrag geheel neutraal was maar nu met 11 kliks compressie en 15 kliks rebound.
Het bochtengedrag is perfect, dat kan echt niet beter, zo draai ik hem fluitend door de haarspeldbochten van de bergpassen in de Pyreneëen.
Op de snelweg (hoewel ik me daar niet echt aan stoor) is er nog steeds wat onrust boven 140/150 km/u.
Ik heb wel gemerkt dat het verhogen van de compressie deze onrust sterk doet toenemen.
Wat ik nu ga doen is het doorsteken van de voorvork van 3.5 cm verminderen naar 2 cm en kijken wat het effect is op het bochtengedrag en snelweg.
Dan kan ik ook nog experimenteren met de bandenspanning.
Dacht ik eerst dat het nerveuze gedrag op de snelweg niets met de banden te maken heeft, ik denk nu dat dat toch wel degelijk zo is en dat voor de snelweg de combinatie Varadero/Pilot Road 4 een perfecte is. Echter is het bochtengedrag van de MPR4 weer een stuk minder dan van de Conti Road Attack.
En zo blijft het een beetje geven en nemen en lekker blijven experimenteren niet omdat het moet maar omdat het kan.