Autos horen ook achter je te rijden
..en motormeisjes laat je veel te lang vóór je rijden
Ik heb nog best een lijstje met dingen die ik wil doen (..) mijn lijstje is nog langer. Zo voel ik geen speling of gedoe in de lagers van de swingarm, maar als ik de verhalen lees, wil ik hem er eigenlijk wel eens uithalen om het zeker te weten. Maar dat vind ik dan weer een behoorlijke stap. (..) Ik trek een motor nog niet tot het frame uitelkaar, maar ik heb (..) al een hoop geleerd. (Grotendeels vanuit die combinatie van frustratie en enthousiasme.)
Wij spreken niet 'elkaars' taal, jij spreekt de taal van jouw motor. Op sommige punten is ze superblij, en dat motiveert je. Op andere punten klaagt ze tegen je. Je bent gevoelig en dat frustreert je. Er zit in de basis niet zo heel veel verschil tussen een mechanische of een sociale relatie. Voor beide moet je het gevoel (leren) hebben
Die swingarm (naald)lagers zelf zijn doorgaans het probleem niet. Die zitten toevallig door hun plek goed afgeschermd van vuil en vocht d.m.v. keerringen. De as zelf is niet op op die manier beschermd en daar kan vocht wel bij komen. Meestal zit de as (eigenlijk een heule lange bout) vastgeroest in de bussen waar de naaldlagers omheen draaien. Dat is wat jij wilt weten. Zorg dat de as (en wat dat betreft iedere bout op je motor, kort of lang) schoon van roest is en gesmeerd met een dun laagje vet. Bellray heeft groen (vrij stroperig) waterproof grease. Prima voor assen of balhoofdlagers. Keenol grease van Duckham's (Waffie) is een dun, ook zoutwaterbestendig marine-vet. Fijn voor alle andere dingen dan assen want is heel soepel. Loopt in de regen ook niet snel van je ketting af.
De dag komt vanzelf dat je motor tot op het frame kaal is. Al dat sleutelwerk op zich ging het niet om. Je keek dieper. Want je spreekt de Taal