Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 210167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #480 Gepost op: 23 februari 2017, 21:03 »
Nouja, ik heb er eentje even op mijn project gezet als test. Ik heb het nodig als basis en kan voornamelijk de splines en het scharnier goed gebruiken.

Hij is langer en misschien staat ie wat meer naar buiten, ik wilde het vergelijken met mijn ''rijdende'' motor maar die start sinds vanmorgen niet meer dus dat ging ff niet  ???


Offline xrvtuur

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #481 Gepost op: 23 februari 2017, 21:44 »
Maar wel 5x zo duur ;D

maar wel 5x zo mooi ;)
Varadero SD02  2004

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #482 Gepost op: 23 februari 2017, 22:17 »
Nouja, ik heb er eentje even op mijn project gezet als test. Ik heb het nodig als basis en kan voornamelijk de splines en het scharnier goed gebruiken.

Hij is langer en misschien staat ie wat meer naar buiten, ik wilde het vergelijken met mijn ''rijdende'' motor maar die start sinds vanmorgen niet meer dus dat ging ff niet  ???

Oke bedankt pim, dan wacht ik nog ff af met bestellen. Haha.
Succes met je "niet" rijdende motor weer rijdend te krijgen.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #483 Gepost op: 24 februari 2017, 21:21 »

Na de wind even de hoes terug gehangen (voorkant zit met slim touwtje, achter ben ik te lui)

Klein klusje  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #484 Gepost op: 28 februari 2017, 10:08 »
Kleine vraag, ik kan de motor (alp) wel starten met de sidestand uit, maar als ik die uitklap met draaiende motor, gaat de motor dan automatisch uit? Dat gebeurde nu 2 x, maar is het toeval? Of ...

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #485 Gepost op: 28 februari 2017, 10:11 »
Kleine vraag, ik kan de motor (alp) wel starten met de sidestand uit, maar als ik die uitklap met draaiende motor, gaat de motor dan automatisch uit? Dat gebeurde nu 2 x, maar is het toeval? Of ...

Blommetje

Brandde het neutraal lampje dan misschien?  :angel:
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #486 Gepost op: 28 februari 2017, 10:42 »
Citaat
maar is het toeval? Of ...

Staat hij dan toevallig in de versnelling

( in combinatie met de opmerking van Voorstad. ) :)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #487 Gepost op: 28 februari 2017, 11:19 »

Voortbordurend,


..als in vrij de neutraallamp brandt én de zijstandaard is uit dus die lamp brandt ook dan kan de motor kan en moet blijven lopen. Brandde je neutraallamp wel?

Controleer anders de werking van de microswitch in de koppelingshendel, die overbrugt die eerste twee.


Het werkt zo: de zijstandaard onderbreekt de min naar de cdi (lamp is aan, cdi werkt niet). In combinatie van standaard en neutraal krijgt de cdi die benodigde min dan van de neutraalschakelaar (lamp is aan, cdi werkt).

Maar, in geval van zijstandaard uit (geen min naar cdi) én in versnelling (neutraallamp uit, geen min naar cdi) dan kun je de min naar de cdi doorverbinden via de koppelingsschakelaar (hendel intrekken). Die verbind in dat geval de min door naar cdi én startrelais. Hence, met motor uit, standaard uit, in versnelling, contact aan >> startknoppie doet nie.


Capice??   ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #488 Gepost op: 28 februari 2017, 11:37 »
Ja, stond in de versnelling. Niet neutraal.
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #489 Gepost op: 28 februari 2017, 11:45 »

Ok helder.


Dan heeft de cdi geen min want zijstandaard is uit en ook geen vervangende min want neutraallamp is ook uit.

In dat geval kun je alleen maar starten door de koppelingshendel in te trekken (die geeft in dat geval de min naar de cdi). Is een wegrij-beveiliging.


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #490 Gepost op: 28 februari 2017, 17:02 »
Helder! Nooit geweten, maar zo leer je elke dag weer wat!

Nog een algemene vraag.
Achterknipperlicht doet het niet - vermoedelijk stekkertje los - en de voorste brandt continu. Komt dit omdat de achterste niet meedoet? Of twee losse problemen? Ga het weekend pas kijken ivm tijd/licht buiten (de lantaarnpaal heeft het begeven...).

Mijn dank!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #491 Gepost op: 28 februari 2017, 17:50 »
Je eerste gedachte is de juiste.

Als het relais te licht belast is gaat die trager knipperen of blijft branden.

Zorg dat die ene knipperlamp weer meedoet en je zult zien dat het weer als normaal werkt omdat het relais weer nominaal belast wordt.

Die knipperlampen zijn 21W p/st. Vaak als je kleine knipperlampjes monteert zit daar maar 10W of 15W in en dan krijg je dit gelummel ook. Dan heb je weer speciale kleine lampjes van wel 21W elk.

 
:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #492 Gepost op: 28 februari 2017, 18:32 »
Citaat
Als het relais te licht belast is gaat die trager knipperen of blijft branden

Wanneer een van de 2 knippers het niet doet gaat hij sneller knipperen.
Tenminste bij mij wel.
Continue branden duid op een probleem naar massa. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jan F.

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #493 Gepost op: 28 februari 2017, 19:13 »
Oldtimer, standaard is als Brombeer beschrijft.

Relais werkt met bi-metaal wat schakelt als het warm wordt door de stroom die erdoor loopt.
Als er een lampje stuk is loopt er minder stroom en gaat trager knipperen.
 Bij kleine lampjes, bv 10W of led, wordt daarom een extra weerstand parallel geplaatst om een hogere stroom te krijgen.

Groet, Jan
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 19:16 door Jan F. »

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #494 Gepost op: 28 februari 2017, 19:28 »
Citaat
Oldtimer, standaard is als Brombeer beschrijft.

Zoals ik al zeg.
Bij mij gaat als er een lampje stuk is een van de 2 de overgebleven lamp sneller knipperen.
Niet bij 1 maar bij alle transalpjes die ik  tot nu toe heb gehad of onderhanden heb gehad.

Het zal dan wel een wonderbaarlijk fenomeen zijn dat dat nou precies altijd bij mij gebeurt,.
Maar ik zoek het even uit. We komen er op terug.
Mijn insteek is dat bij lagere belasting het relais minder weerstand krijgt en sneller gaat
Lampjes staan in serie, vandaar.

« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 19:31 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jan F.

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #495 Gepost op: 28 februari 2017, 19:37 »
Als je lampjes in serie staan en er gaat er eentje stuk dan doet de ander het ook niet meer.
Je verbreekt immers de stroomkring.

Groet, Jan

Edit: heb jij het relais tijdens jouw projecten misschien vervangen door een "modern" electronisch relais van bv bosch of hella, zoals gebruikt in auto's?
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2017, 19:41 door Jan F. »

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #496 Gepost op: 28 februari 2017, 20:38 »

Nou ja, voor het eindresultaat maakt het niet uit.

Zorg dat die andere lamp weer meedoet en je zult zien dat 't weer normaal werkt.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #497 Gepost op: 01 maart 2017, 09:41 »
Electra is niet zo mijn afdeling.. vind het altijd maar vaag.
Zaterdag eens zien waar het los zit, rijden zonder knippie is wel vervelend.

Mijn dank wederom!

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #498 Gepost op: 01 maart 2017, 10:06 »
vind het altijd maar vaag.


Electronica is het beste voorbeeld van het verschil tussen theorie en praktijk  ;D

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #499 Gepost op: 01 maart 2017, 11:11 »
Misschien mijzelf eens leren hoe het moet. Heb een prachtige multimeter die alles kan. Maar ik kom nooit verder dan een lampje ertussen doen en kijken of er spanning op staat.

Maar weerstand meten, of een draad meten van beginpunt naar het eindpunt.. dat is altijd godsonmogelijk..
Zou dat wel graag willen leren, want heel wat uurtjes in mn leven verspilt met het vinden van het juiste stekkertje.. en frustatie tel ik niet eens mee dan.  :o

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #500 Gepost op: 02 maart 2017, 08:54 »
Citaat
in serie staan

Te enthousiast. Ze staan parallel geschakeld.
En inderdaad wanneer een ander dan het standaard relais wordt gebruikt en/of je hebt een massa probleem doet zich het euvel voor zoals omschreven.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #501 Gepost op: 02 maart 2017, 10:01 »
Vanmorgen wat in de file gereden en ineens zag ik de temperatuurmeter oplopen, tot zelfs voorbij de helft! Eerst dacht ik altijd dat deze stuk was, want de naald kwam nooit maar een mm omhoog, maar nu dus ineens wel!

Is het normaal bij filerijden dat het blok zo warm wordt?

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #502 Gepost op: 02 maart 2017, 10:48 »

Nee het is terecht dat je kan schrikken als je niet weet hoe Honda dat bedacht heeft.

De temperatuur kan stijgen en dalen, afhankelijk van de mate van luchtstroom. Dat is normaal. De thermostaat regelt dat veilig af. Daar achter zit ook nog een vangnet, de extra koelventilator. Het komt in warme omstandigheden bij weinig rijwind regelmatig voor dat de radiateurs het niet meer voldoende gekoeld krijgen. Een temperatuurzender laat die fan aanslaan vlak voordat de naald in het rode komt te staan waarna de temperatuur normaal gesproken zal dalen. Als dat desondanks niet gebeurt is er waarschijnlijk iets aan de hand en moet je niet verder rijden.

Het bereik van de meter in je cockpit bestrijkt maar een paar graden over het geheel. Op bedrijfstemperatuur zie je dat de naald zich nog maar net gelicht heeft, en blijft daar. Jij denkt dat dat ding kapot is of je motor blijft koud, maar dat is niet zo. Honda vind het bereik van 0 tot bedrijfstemperatuur minder belangrijk om te tonen, ze laten het gebied zien waar het echt belangrijk is om te weten.

Die meter geeft dus enkel het bereik aan tussen bedrijfstemperatuur (naald onderin) tot en met het punt van oververhitting (rood). In werkelijkheid is dat een graad of 8 of zoiets. Dus lekker op laten lopen, op 3/4 naar rood toe zal ergens de fan aanslaan en waarschijnlijk rij je dan langzaam dus dat zul je ook horen.

Het is zaak, in warme omstandigheden en de fan slaat aan, dat je de temperatuur extra in de gaten houdt om er zeker van te zijn dat het hele systeem goed werkt.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #503 Gepost op: 04 maart 2017, 17:26 »
 Oh fijn! Dan maak ik mij daar geen zorgen meer om


Vandaag knipperlicht gerepareerd, de stekker achter zat. Toch vervelend rijden... net gefikst.

Daarna handvatverwarming erop gezet. Oude gingen eraf met een zuchtje, nieuwe erop. Tank etc even los voor kabels, en de schakelaar in t midden op t stuur. Niet prachtig.  Wel comfy. 

Twee nieuwe punten van zorg ..  Na alles weer gemonteerd te hebben gestart en de handvatten warm laten worden (tot zover goed) en zag wat druppels groen vocht bij de ventilator / radioteur. Kap losgemaakt, droog gemaakt maar zag niks ontstaan.  Wel vreemd, zag ook ingedroogde groene druppels op de kappen en kabels etc. Vaag!

Tweede nadeel, de kap hing lossing en tegen de warme uitlaat, mooi gat erin gesmolten... >:(
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #504 Gepost op: 04 maart 2017, 18:54 »
Ik denk dat je een lek in je radiateur/slangen hebt, of je dop sluit niet mooi af.

Schoonmaken - rijden - kijken is de beste manier om een lek te vinden.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #505 Gepost op: 06 maart 2017, 09:42 »
Nog een kleine vraag (nu ik elke dag rijd komt er vanalles aan t licht). Hoeveel 'slag' 'hoort' er op de koppeling te zitten? Als ik nu de koppeling op laat komen dan is er NAAST de ±2mm vrije slag op de kabel maar een mm of 2 MAX tussen ontkoppelt en gekoppelt.
Dit voelt alsof de koppeling behoorlijk op is, maar geen idee.

Als ik de koppeling vervangen moet worden, zijn daar tips/tricks voor, is dat te doen en hoelang duurt zo iets? Dan moet ik ergens een setje platen bestellen ofzo.

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline xrvtuur

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #506 Gepost op: 06 maart 2017, 11:23 »
uiteinde van je koppelingshendel moet ongeveer 1 a 1,5 cm heen en weer kunnen zonder dat je kabel iets doet. koppelings platen vervangen is niet zo moeilijk, idd setje platen bestellen maar ook een nieuwe pakking voor het deksel wat eraf moet, en het is een klote werk om de oude pakking te verwijderen. de beste tip is, koop een haynes manual en lees van te voren op het gemakje wat je moet doen.
Varadero SD02  2004

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #507 Gepost op: 06 maart 2017, 12:06 »
Haynes guide heb ik liggen! En heb vaker platen gefikst bij brommers en weleens een 125 CC MT ofzo, dus dat zal enigszins erop lijken.

Ik ga een setje kopen en ga dit op een mooie zondag een proberen.

Alternatief is, heb het oude blok nog staan en kan die koppeling erin zetten. Die was beter volgens mij. Scheelt weer in de pecunia.

Blommetje
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline EelkoL

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #508 Gepost op: 06 maart 2017, 12:12 »
Waarom zou je je koppeling vervangen als die nog niet slipt?
'99 TA

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #509 Gepost op: 06 maart 2017, 12:33 »
Omdat het voelt alsof deze bijna op is.. ik heb zo weinig 'vlees' op het hendel. Ik pak em beet, 1 mm vrije slag, 2 mm extra en alles is los. Dus 90% van de bewegingsruimte op het hendel doet niks. Daardoor lijkt het mij dat de koppeling bijna op is.. Maar goed, ik weet t niet..

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -