Nee het is terecht dat je kan schrikken als je niet weet hoe Honda dat bedacht heeft.
De temperatuur kan stijgen en dalen, afhankelijk van de mate van luchtstroom. Dat is normaal. De thermostaat regelt dat veilig af. Daar achter zit ook nog een vangnet, de extra koelventilator. Het komt in warme omstandigheden bij weinig rijwind regelmatig voor dat de radiateurs het niet meer voldoende gekoeld krijgen. Een temperatuurzender laat die fan aanslaan vlak voordat de naald in het rode komt te staan waarna de temperatuur normaal gesproken zal dalen. Als dat desondanks niet gebeurt is er waarschijnlijk iets aan de hand en moet je niet verder rijden.
Het bereik van de meter in je cockpit bestrijkt maar een paar graden over het geheel. Op bedrijfstemperatuur zie je dat de naald zich nog maar net gelicht heeft, en blijft daar. Jij denkt dat dat ding kapot is of je motor blijft koud, maar dat is niet zo. Honda vind het bereik van 0 tot bedrijfstemperatuur minder belangrijk om te tonen, ze laten het gebied zien waar het echt belangrijk is om te weten.
Die meter geeft dus enkel het bereik aan tussen bedrijfstemperatuur (naald onderin) tot en met het punt van oververhitting (rood). In werkelijkheid is dat een graad of 8 of zoiets. Dus lekker op laten lopen, op 3/4 naar rood toe zal ergens de fan aanslaan en waarschijnlijk rij je dan langzaam dus dat zul je ook horen.
Het is zaak, in warme omstandigheden en de fan slaat aan, dat je de temperatuur extra in de gaten houdt om er zeker van te zijn dat het hele systeem goed werkt.