Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #510 Gepost op: 06 maart 2017, 14:23 »
Eensch met EelkoL, waarom zou je..?


Maar, doe wat je wil, doet Brom ook. Naast de genoemde motordekselpakking heb je ook nog 2 uitlaat (spruitstuk) pakkingen nodig, want de brom moet ook los.

Olie moet je ook aftappen en teruggieten vind ik persoonlijk maar zo-zo. Dus, besluit vooraf of je die oliewissel ook gelijk doet, en of daar een oliefilter bij moet.

Vaak gaat na verloop van tijd de keerring onder de koppelingshevel (4,-) op het motordeksel lekken, is een goede zaak om die vooraf ook in huis te halen zodat je dat gelijk mee kan nemen.

Controleer ook eerst de staat van je koppelingskabel op beschadigingen/knikken op de buitenkabel en/of rafelen van de binnenkabel.


Het klusje is in geen enkel opzicht moeilijk, maar zorg dat je hem volledig uitvoert en dus vooraf alles in huis hebt


Bromz



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #511 Gepost op: 06 maart 2017, 16:21 »
Een goede koppeling ontkoppelt ook in een paar mm, denk dat je geen verschil gaat merken.

Slijtage van de frictie platen doet niets met de slag van je koppelingshendel, enkel de voorspanning van het pakket onder de drukveren.. Hooguit verplaatst het aangrijpingspunt een konthaar.

Zoals aangegeven, stel je kabel goed af en zolang de koppeling niet slipt is hij niet versleten. Heb nu al twee setjes vervangen en inderdaad je hebt niet heel de slag nodig voor het ontkoppelen (makkelijk toch  :) ).
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2017, 16:27 door PimW »

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #512 Gepost op: 06 maart 2017, 18:16 »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #513 Gepost op: 06 maart 2017, 20:01 »
..een konthaar.

konthaar (het; o; meervoud: -haren; als voorwerpsnaam meestal de -haar)

1. fijne, buigzame vezels die groeien op de huid van mensen en zoogdieren, hoofdhaar maar ook -haar;

2. spreekwoordelijk:elkaar in de -haren vliegen, ruzie krijgen; zijn wilde -haren 
    verliezen
zijn jeugdige onbezonnenheden; het scheelde geen -haar, bijna niets; op een -
    haar na
, bijna

3. verschil in uitslag van de koppelingshendel van een motor(fiets)/brommer; het aangrijpingspunt verplaatst zich
   hooguit een -haar
, een heel klein beetje verschil maar.


Bron: Wiki  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Peter Van

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #514 Gepost op: 07 maart 2017, 10:56 »
Hallo allemaal!

2 technische vragen:
- Ik heb een usb aansluiting voor op mijn stuur, aan het vogelen geweest met de draad naar de accu toe, maar ik kom het niet aan uit hoe dit het handigste te bewerkstelligen is.
Samen met de "rest" van de kabels, of toch langs het frame, hoe zit het dan met de stuuruitslag en kabel lengte.
En wat te demonteren om aan de kabelboom te kunnen.

Oh ja, ik heb een uitlaatdemper van Huzar uit Polen besteld voor mn pd06, als deze er is volgen er natuurlijk foto's ;)
PD06 - Huzar

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #515 Gepost op: 07 maart 2017, 21:33 »
Een hoop kleine klusjes maken een grote klus.

-Balhoofdlagers vervangen
- Kleppen gesteld
-Bougies vervangen
-Olie ververst
-Koelvloeistof ververst
-Voorvork olie ververst
-Voor remmen gereviseerd en zelf nieuwe remzuigers gedraaid
-Veertje choke plunjer vervangen (zat dubbel/klem)
-Vlotter vervangen (was lek)
-Rubbers tussen luchtfilterhuis en carbrateurs vervangen
-Brandstofslangen vervangen
-Wielen en carterbeschermplaat gepoetst

Rijdt weer beter als ooit tevoren, helemaal blij mee en laat alle mooie ritten maar weer komen!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #516 Gepost op: 09 maart 2017, 22:02 »
Vandaag flinke wind, en dat vind ik toch wel spannend. Maar erger, tijdens t naar huis rijden en de wind woei mn linker kap los (naast t blok).
De oorspronkelijke bevestiging is kaput dus het zit onderin vast met een tie-rip. Die is kapot gegaan, dus de kap wapperde flink. Beetje mn knie erop gedrukt. Maar balle natuurlijk.
Iemand die tip?

Dashboard verlichting is ook kapot on de toerenteller. Is dit veel werk te vervangen?

Ik heb inderdaad een lekkage in de koelvloeistof..  het tankje was voel.. en nu leeg. In 1 ruime week met 1500 km.  Vermoedelijk de slang op de achterste cilinder die onder de tank loopt. Als ik zo beetje kijk...



Blommetje

Noot; koppeling laat ik voor wat t is. Andere zaken zijn urgenter. En heb ook nog een auto zonder remmen.. Dus genoeg te doen!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #517 Gepost op: 09 maart 2017, 23:19 »

De kapbevestigingen van de Transalp zijn berucht wegens afbreken.

Maar, druk vast wat Lego van je kind achterover, want daarmee is het goed te repareren. Is veel over te vinden op het forum via de zoekfunctie.

Begin met de lampjes voor je cockpit te bestellen bij je Honda-dealert. Ze zijn van een afwijkend wattage. De fittingen zitten gevat in een rubber die simpel in de behuizing zitten gedrukt. Het kost wel wat sleutelwerk om de cockpit uit het dashboard te lichten zodat je erbij kan.

Ook lampjes worden moe na verloop van tijd dus vervang alle lampjes in de gehele cockpit.  Anders zie je verschil in helderheid. Of de volgende gaat kapot net nadat je de kapotte hebt vervangen.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #518 Gepost op: 10 maart 2017, 08:36 »
Nieuwe tyrips kopen ;D


Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #519 Gepost op: 10 maart 2017, 08:59 »
Vandaag flinke wind, en dat vind ik toch wel spannend. Maar erger, tijdens t naar huis rijden en de wind woei mn linker kap los (naast t blok).
De oorspronkelijke bevestiging is kaput dus het zit onderin vast met een tie-rip. Die is kapot gegaan, dus de kap wapperde flink. Beetje mn knie erop gedrukt. Maar balle natuurlijk.
Iemand die tip?

Bij mijn linkerkap ontbreken ook de twee zijnokjes, de kapjes aan de achterkant onder het zadel missen de voorste nok. Ik heb al wel eens vergeefs een nokje proberen aan te lijmen, maar aan Legoblokjes smelten ben ik nog niet begonnen. Misschien een leuk idee voor een clubactiviteit: een middagje nokjes aanplakken ;-)

Maar goed, mijn tip: ik zag dat de kappen op de nieuwe Africa Twin behoorlijk ingewikkeld vastzitten, maar deels met klitteband. Dit bracht mij op het idee om dit ook met mijn kappen te doen. Ik heb extra sterk zelfklevend klittenband gekocht, de kappen en tank goed ontvet en twee strookjes aangebracht. Het zit er nu een weekje op en ben benieuwd hoe goed het blijft in weer en wind (vooral als het zomers 30 graden is), maar vooralsnog zit de kap weer als een huis.



De kappen onder het zadel zijn wat lastiger, omdat de voorste afgebroken nok iets uitsteekt t.o.v. de kap, maar vooralsnog werkt het daar ook. Mocht je achterste nok van deze kappen afgebroken zijn, dan moet je toch echt met Lego aan de gang..... 
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2017, 09:03 door voorstad »
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline DinO

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #520 Gepost op: 10 maart 2017, 09:05 »
De kapbevestigingen van de Transalp zijn berucht wegens afbreken.

Maar, druk vast wat Lego van je kind achterover, want daarmee is het goed te repareren. Is veel over te vinden op het forum via de zoekfunctie.

Er zijn tegenwoordig ook aardig wat goedkopere versies van het Lego concept te koop.
Zijn ook van ABS materiaal, maar dus minder duur dan echt Lego gebruiken..
Tevens kan je ook soms van die 3D print pen filament dingen gebruiken, al weet ik niet hoe duur dat spul is..
Dat plastic ervoor is namelijk over het algemeen PLA of ABS (wel opletten welke het dus is!!).
Of je koopt bij zo'n kunststof handelaar een ABS plaat en kan nog decennia nokjes repareren..
Maar Lego gebruiken is in mijn ogen zonde! Want al is het gemotoriseerde speelgoed natuurlijk leuker en belangrijker.. Er zijn genoeg alternatieve mogelijkheden waarbij de Lego gespaard blijf, jullie kinderen niet bestolen worden en die niet al te veel geld kosten  :angel: :angel:
Het is deze arme student gelukt om een mooie Transalp 650 RD11 te kopen en nog net geen faillissementsaanvraag te hoeven doen!!
Nu nog m'n schuld afbetalen en daarna sparen voor een TCN lidmaatschap!!
-- Plan gewijzigd na m'n aanrijding.. Eerst m'n Schatje weer levend krijgen met hulp van Rob, als ik eindelijk een donor motor vind die aan de eisen voldoet en binnen het budget past, en daarna zien we weer verder!! --

Met 2 wielen is het meeste wel te doen, dus waarom zou ik per se 4 wielen onder me willen hebben??

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #521 Gepost op: 10 maart 2017, 18:23 »

Ik heb het zelf ook nog nooit gedaan, ik heb een Africa Twin  :angel:

Oldtimer hier heeft laatst een post gedaan hieromtrent. Dat ABS moet je met een spulletje laten smelten en wat meer van die toverkunsten. Vraag hem even.

Ik heb wel een bak verschillende bijmotoren gehad en ik heb veel van dergelijke meer of minder nette reparaties gezien en dat zat prima vast. Of, de reparatie zat er nog en de nok weg  ???

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #522 Gepost op: 10 maart 2017, 18:49 »
Aceton kopen bij de kruidvat voor 1 euro nog wat en m'n buurvrouw Lego laten pikken van haar zoon werkte hier prima.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #523 Gepost op: 10 maart 2017, 19:19 »



..m'n buurvrouw Lego laten pikken..

 :)


Kun je anders niet es een simpele How-to maken anders. Voor mijn part samen met Oltimer?

Deze vraag komt met enige regelmaat voorbij wel..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #524 Gepost op: 10 maart 2017, 21:24 »

Kun je anders niet es een simpele How-to maken anders. Voor mijn part samen met Oltimer?

Deze vraag komt met enige regelmaat voorbij wel..

De topic bestaat al:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7985.msg75122#msg75122
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #525 Gepost op: 10 maart 2017, 21:45 »
Hoe je je buurvrouw Lego kan laten pikken is erg afhankelijk van wat voor een soort buurvrouw je hebt. In mijn geval bietst ze regelmatig een sigaret bij me en maakt d'r zoon nogal veel herrie waar ik last van heb. Daarom was ze blij dat ze iets voor me kon doen en iets van haar zoon af kon pakken voor straf.

Wat betreft het lijmen met Lego:  koop aceton. Vind lego. Vind een leeg jampotje ofzo. Beetje van beiden in het potje doen. Deksel er op. Nachtje laten staan. Et Viola. Plastic lijm!  De dikte is goed aan te passen door meer van het een of t ander bij het mengsel te doen.

Zorg dat je te lijmen oppervlakte kaal plastic is. Dus verf er af. De aceton in de lijm smelt namelijk een beetje in t plastic van je kap. Daarom werkt t zo goed.

Aanbrengen met een stokje. 24 uur laten drogen (ofzoiets) en het zit goed vast.

Ik had een breuk in een kap. Heb alleen lijm van binnen aangebracht, maar ook 2 paperclips als een soort hechting/wapening in een tweede laag lijm verwerkt.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #526 Gepost op: 10 maart 2017, 22:19 »
Hoe je je buurvrouw Lego kan laten pikken is erg afhankelijk van wat voor een soort buurvrouw je hebt. In mijn geval bietst ze regelmatig een sigaret bij me en maakt d'r zoon nogal veel herrie waar ik last van heb. Daarom was ze blij dat ze iets voor me kon doen en iets van haar zoon af kon pakken voor straf.

En zo krijg je nog es wat ludiek geregeld  8)

Dus blijkbaar is de aceton in de DIY lijm nog voldoende aanwezig om het ongesmolten andere deel mee te laten hechten? Hoe lang duurt dat uitharden dan? Aceton is toch wel redelijk vluchtig..

Ik ga het binnenkort toch es proberen met mijn Twin. Die heeft weliswaar geen breekbare bevestigingen op de kappen, maar als je vaak genoeg in de bosjes op je bakkes gaat krijg je vanzelf scheuren hier en daar. En die heb Brommie wel een paar.

Ik zal m'n buurvrouwtje es vragen. Alleen die heeft geen kinderen maar goed met haar regel ik ook heel andere dingen  ;D. Maar misschien heeft ze wel een vriendin met lawaaierige kids  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline luwe

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #527 Gepost op: 11 maart 2017, 00:46 »
probeer maar met een tanden borstel en aceton  8) 
alleen handvat van de goedkope soort en alle kleuren van de regen boog   ;)
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2017, 00:48 door luwe »

Offline EelkoL

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #528 Gepost op: 12 maart 2017, 18:38 »
Vandaag groot onderhoud gedaan, nieuwe bougies, luchtfilter, olie + filter, kleppen gesteld, koelvloeistof vervangen, carb's gesynced, ...

Remvloeistof moet nog.
En ik maak nog een afspraak bij Hans om de pro-link te onderhouden, andere banden en preventief nieuwe balhoofdlagers. En misschien voorvorkolie, alhoewel, die is pas 4 jaar oud.

Beetje jammer dat ik vergeten was de dop van de krukas en de dop van de merktekens erop te doen toen ik hem startte voor de sync, nu is de oprit mooi geolied...  ;D ;D





En ja, op die laatste foto zie je een missende dop...
'99 TA

Offline ChrisvdSchoot

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #529 Gepost op: 12 maart 2017, 19:52 »
Ach bijkomend voordeel: daar groeit voorlopig geen mos...
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #530 Gepost op: 12 maart 2017, 20:23 »
 ;Ddat is inderdaad niet zo handig nee.
Maar als je een keer verlegen zit om een motorbrug dan mag je
hier ook langskomen hoor. ;)

Offline EelkoL

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #531 Gepost op: 12 maart 2017, 20:27 »
Maar als je een keer verlegen zit om een motorbrug dan mag je hier ook langskomen hoor. ;)
Top, dank je!
'99 TA

Offline jeroen emke

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #532 Gepost op: 12 maart 2017, 21:03 »
heb je deze ook open gemaakt er zit een schuimfilter in
still no angel found who flies at the same speed

Offline eerde jan

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #533 Gepost op: 12 maart 2017, 21:57 »
Die had ik idd ook nog nooit open gehad en toen ik hem openmaakte viel het filtertje in stukjes eruit.
Ik heb er nou van dat filtermateriaal voor de afzuigkap in zitten.

Offline EelkoL

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #534 Gepost op: 12 maart 2017, 22:08 »
heb je deze ook open gemaakt er zit een schuimfilter in
Dit keer niet, de vorige keer wel (5 jaar geleden), de sub-air filters volgens Haynes. Zie ook http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8949.msg86735#msg86735

Goed idee om daar afzuigkapfilter in te zetten!
'99 TA

Offline xrvtuur

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #535 Gepost op: 12 maart 2017, 22:38 »
het originele filtertje kost ongeveer 1,50 euro. Ik weet niet hoe goed afzuigkap filter tegen olie en brandstofdampen kan.
Varadero SD02  2004

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #536 Gepost op: 13 maart 2017, 21:51 »
het originele schuim is ook niet bestand tegen de benzine/oliedampen... daarom komt het er in stukjes uit!  8)

Ik heb er een stofzuigerfilter in zitten (voelt als scotch&brite/schuurspons) volgens mij gaat dit prima. zal binnenkort eens checken of het allemaal nog heel is!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Peter Van

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #537 Gepost op: 25 maart 2017, 18:43 »
Vandaag een nieuwe tweede hands Zumo 220 gemonteerd.
Ik vond het echter erg lastig de bekabeling naar de accu goed en passend weg te werken, wellicht kan iemand me volgende week zaterdag even helpen eea wat beter aan te leggen tijdens de inspectiedag in Sprundel.
Mijn grootste zorg is dat de tie-rips smelten en de hele boel eraf valt...  :(


 
PD06 - Huzar

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #538 Gepost op: 25 maart 2017, 18:49 »
Citaat
ijn grootste zorg is dat de tie-rips smelten en de hele boel eraf valt...  :(

Als daar de tywraps smelten heb je de navigatie ook niet meer nodig want dan is je motor afgebrand  ;D ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #539 Gepost op: 25 maart 2017, 19:35 »
En als je dat kastje dat nu tegen je frame getyript zit nou eens met dubbelzijdig plakband of klitteband onder je zadel tegen het binnenspatbord plakt?

Je hebt ook mooie plakplaatjes speciaal om tryrips aan te bevestigen, dan kun je alle bedrading onder je zadel wegwerken. Alleen naar voren toe moet je dan iets verzinnen om de kabel langs de framebuis te geleiden, maar dat kan prima met tyrips zolang je ze maar niet te strak aantrekt.