Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 210012 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #630 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:14 »
Minkabel van je acc  loshalen, multimeter op ampere stand en dan de multimeter op de minpool en aan de zojuistlosgekoppelde kabel. Dus de meter is serie met de accu en massa.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #631 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:19 »
Je hebt er uiteraard een multimeter voor nodig. Vanaf 20 euro heb je zo'n ding al, hoewel de wat uitgebreidere wat meer mogen kosten.

Bij de oudere typen moet je meestal de rode sonde ompolen van 'V/Ohm' naar 'A', maar bij de nieuwere meters meet je met de rode sonde naast spanning (V) of weerstand (Ohm) ook mA en hoef je verder niks te doen.

In ieder geval, zet de keuzeschijf op de meter op 'DC A'  (of 'DC mA') en indien nodig de rode sonde in de (m)A poort.

Maak de min-kabel op de accu los. Steek de zwarte sonde op de min-pool van de accu en de rode op de min-kabel van de accu (of gewoon het frame). Als er een lekstroom is, zal dat nu verschijnen.


Veel motoren en auto's mogen een maximum lekstroom hebben omdat ze geheugen en andere dingen poweren als het voertuig niet in gebruik is. Hoeveel dit mag zijn staat in het WPH.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline LJ

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #632 Gepost op: 14 augustus 2017, 11:15 »
12v geschakeld in de linker zijkoffer op de AT. Ik moest er wel een 6mm gat voor in de dure HeavyDuties koffer boren  :'(.

https://youtu.be/CRB9o1-bO6o





Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #633 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:22 »
Heb je wel een mooie waterdichte doorvoertule gebruikt? Anders loopt je koffer in een regenbui nog vol.

Offline LJ

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #634 Gepost op: 15 augustus 2017, 17:00 »
Een scherp oog  8). Maar nee, nog niet!
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #635 Gepost op: 15 augustus 2017, 18:58 »
Heb ooit hetzelfde idee gehad, echter nooit uitgevoerd vandaar ;D
Wilde zelf in de deksel een compartiment of foam 'enveloppe' maken voor het laden van telefoon etc.

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #636 Gepost op: 24 augustus 2017, 20:13 »
Vorig jaar kocht ik een een reserve blok met doorgeblazen koppakking. Vorige week eindelijk toegekomen aan deze klus. Ik heb de kop gedemonteerd (eerste foto) en geconstateerd dat het vlak was ingevreten (tweede foto). Weggebracht naar een revisiebedrijf en (derde foto) dit was het resultaat. Kop is nu klaar voor montage.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #637 Gepost op: 25 augustus 2017, 11:33 »
Binnenkort de voorrem in orde maken; Gisteren de spullen gehaald.

Gisteren ook de motor gewassen en her en der wat GoPro mounts geplakt. Rondje gereden en gefilmd en dat ging prima! Wel even gek, dat je een camera naast je stuur (op de koplamp) met 120p/u in de wind ziet wapperen. En gelukkig bedacht ik mijn bij thuiskomst dat ik er een touwtje aan had kunnen ::) Dan verlies je em in elk geval niet. Maar, kunnen gave beelden worden. De test op de A12 was niet echt schitterend. De trilling op een klinkerweg of dirt road zal wel heel veel invloed hebben.

Zondag ScottOiler onderdelen ophalen, dan is de ketting weer soepel. En er moet een nieuwe ketting op, genoeg te doen.
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #638 Gepost op: 03 september 2017, 17:36 »
Wilde ik vanmiddag samen met zoonlief nog een rondje doen, staan we compleet aangekleed om weg te rijden, knapt bij de Alp de koppelingskabel af  >:(

Ik had nog een gebruikte in een bak liggen, dus die heb ik er maar opgezet  :) Spul werkt weer  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #639 Gepost op: 03 september 2017, 18:31 »
Ik ging ook even prutsen maar toen had ik geen stroom in mn hokkie :(

Geen radio = geen doen.

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #640 Gepost op: 03 september 2017, 19:00 »
 ;D

Hier een JBL Go + IPhone, heb je geen prik voor nodig  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #641 Gepost op: 03 september 2017, 19:24 »
Ik heb geen ruimte voor zulks diepteinvestering hoor ;D

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #642 Gepost op: 03 september 2017, 19:26 »
In de afgelopen weken heb ik mijn projectmotor wat opgepimd (nee dat is geen spelfout) met: keienvanger, lage steppies, rempedaaldinges en case saver. Het versnellingspookje had ik nog liggen, is eigenlijk voor een XT600 en bleek tot mijn verbazing heel goed te passen. Ook had ik nog een handvatbeschermer en een klapspiegel klaar liggen, die hebben nu ook hun plekje gevonden.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #643 Gepost op: 17 september 2017, 19:37 »
De choke werkte niet meer naar behoren dus die heb ik weer gangbaar gemaakt. Meteen het K&N filter schoongemaakt en nog wat poetswerk gedaan.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #644 Gepost op: 18 september 2017, 11:29 »
opgepimd (nee dat is geen spelfout)

hahaha  ;D ;D. Heerlijk Freudiaans.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #645 Gepost op: 18 september 2017, 13:25 »
Je hebt in elk geval geen last meer van het vastzitten van bouten en moeren Cas  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #646 Gepost op: 18 september 2017, 15:34 »
Je hebt in elk geval geen last meer van het vastzitten van bouten en moeren Cas  ;)

Klopt Marien, die krijgen bij mij geen kans om vast te gaan zitten.
De Varadero heeft 2 chokeplunjers en de chokekabel beweegt een hevel die 2 draaipunten heeft. Ieder draaipunt heeft een veertje en die veertjes moeten de plunjers weer helemaal kunnen sluiten. Het is nu al voor de 2e keer dat die draaipunten bij mij stroef gingen en de choke dus niet helemaal dicht ging.
Als dat bij mij gebeurd moet dat ook het geval zijn bij andere Dero's, zeker bij die Dero's waarmee in de pekel wordt gereden.
Misschien een goed idee om die draaipunten te smeren iedere keer als je er bij kunt.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #647 Gepost op: 18 september 2017, 15:50 »
Dat moet je toch gemerkt hebben aan verbruik en slecht lopen ???
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #648 Gepost op: 18 september 2017, 16:04 »
Bij 285 km op reserve en flink stinken als je voor het verkeerslicht staat te wachten.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #649 Gepost op: 22 september 2017, 21:02 »
De schuifmaat viel, met t scherpe puntje precies op de tank >:(  Nu een klein putje wat snel een groter, roestige plek wordt.

Aflakken met nagellak of iets om dit een beetje tegen te gaan?
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #650 Gepost op: 23 september 2017, 22:40 »

Ik reed al een eeuwigheid met een Mikuni vacuumpomp i.p.v. die Mitsubishi rond, om voor de hand liggende reden. Maar, ik heb 'ns stil gestaan een keer en verdacht na veel vijfen en zessen die Mikuni en verving hem door de originele. Het bleek achteraf niet aan de pomp te liggen en zou de vacuumpomp er weer in terug sleutelen, uiteraard want om voor de hand liggende reden. Da's nu zo'n beetje 3 jaar geleden...  :-X

Brommie is niet helemaal lui en gek, dus die 3 jaar met die originele pomp eraan, heb ik wel altijd een 2e reserve op zak gehad. Om voor de hand liggende reden. En want ja, nu ruim een jaar geleden stond ik ineens stil langs de A2. Nou is die Mitsubishi wisselen qua slangetjes een eitje, ware het niet dat het stekkertje onder de tank zit. Als je weet wáár, los gaat-ie vrij makkelijk. Maar andere terug erin steken een dra-ma, terwijl de vrachtwagens langs je heen razen.

Heel verhaal hierboven om een klein klusje vanmiddag aan te halen, die Mikuni vacuumpomp zit er na 3 jaar weer in. Die rotte A2-pomp van anderhalf jaar geleden had inmiddels al nieuwe punten met ontstoring. Ik heb de stekker van dat ding en de kabelboom afgeknipt en hem verplaatst naar beneden, in het vrije zicht.

Zal wel weer 10 jaar duren, maar die stekker trapt Brom niet meer in  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #651 Gepost op: 24 september 2017, 10:31 »
Ben ruim een uur bezig geweest van restmateriaal een knappe steun voor mn werkplaats wc-rol te maken. Die ligt al ruim een jaar op een van mn motorbokjes.

Vervolgens wilde dat allemaal niet en heb ik alles weer terug in de hoek geflikkerd waar ik het gevonden had.

Nu hangt de rol met een stuk pijp en ijzerdraad aan de deur, precies wat ik nodig had en minder dan 5minuten werk  :-X 8)


Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #652 Gepost op: 24 september 2017, 10:37 »
wat een geluk Pim dat je ijzerdraad had  >:D

Ik heb toch weer een klein klusje op stapel.
Deze schuurvondst uit 1984 , import uit canada gaat de komende tijd op de brug.
Doel is om hem weer in showroomstaat te brengen.
33 jaar oud en maar 27 k op de teller moet toch wel lukken denk ik.
De zoektocht naar kleine onderdelen zoals knippers gaat beginnen.


« Laatst bewerkt op: 24 september 2017, 10:49 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #653 Gepost op: 24 september 2017, 18:16 »

Truukje om je witte plastiek te re-viven: de verpoeierde vuillaag met thinner (of aceton) oplossen en wegpoetsen.


Je moet wat, op zo'n fijne nazomermiddag  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #654 Gepost op: 24 september 2017, 18:32 »
Jaaa het begon bij mij met een rot relaisje en is geescaleerd in een halfbakken opknap beurt.

Achterframe nieuw in de lak om de roest een paar jaar voor te blijven, plastic weer strak gemaakt en als we dan toch bezig zijn repareer ik mn zijkappies ook nog wel. Uitlaat ook weer roestvrij, koplampen worden weer waterdicht en nieuwe membraantje in de CV-carbs...

plusminus wat randzaken hier en daar  ;D

Offline Doxa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #655 Gepost op: 28 september 2017, 13:15 »
Ter voorbereiding van het verwijderen van de "kat" (klikbaar) zoek ik nog een foto van een nieuwe verbinding tussen (originele) uitlaatbochten en demper op een XL650. Ik zal mijn best doen om het proces hier te documenteren!

In bijlage overigens een interessante oplossing door een brit.
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #656 Gepost op: 28 september 2017, 17:17 »
Brug hoeft er helemaal niet uit om de uitlaat incl. cat te verwijderen.....
En ik zal ff kijken of ik een fotootje kan maken van de cat (of liever het ontbreken ervan) op de 650 die ik te koop heb staan...
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #657 Gepost op: 29 september 2017, 16:03 »
Uhmmm... had het niet goed gelezen in eerste instantie want jij vraagt

Citaat
een nieuwe verbinding tussen (originele) uitlaatbochten en demper

maar de originele bochten zitten vast aan de cat, dus de hele set wordt vervangen....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #658 Gepost op: 30 september 2017, 20:38 »
Eerder bleek dat mijn tripmaster het wel doet, maar 10x teveel stroom trekt voor het geheugen en dat kostte me een accu.

Ik krijg binnenkort een vervangende, maar zonder behuizing. Het kijkvenster van mijnes begon ook al aardig te krakeleren. Na advies van een autospuiter over aanpak en materiaal (autokoplampen hebben het zelfde euvel) dat tripmasterhuis beetgepakt.

De bedieningsrubbers zitten simpel met een kraagje in de behuizing gedrukt, maar ze zijn met kit geseald aan de binnenkant. Ik heb de kitnaad met een hobbymes doorgesneden en ze eruit gedrukt. Daarna opgeschuurd met nat P150 (de krakelé zit best diep), daarna 280, 500, 1500, 2000 en afsluitend 2500. Nevellaagje kunststof primer erop, met UV-bestendige 2-K lak gespoten en 3 kwartier in de oven afgebakken. Ik ben aangenaam verrast!  :)






Dat verhaal met die brandstofpompen laatst, daar zat me ook al heel lang iets dwars. Ik heb daar ook nog een tapkraan ergens zitten om de brander tank te vullen. Maar, ik heb het toen een beetje moeten doen met wat voor handen was en de slangaansluitingen van originele en Mikunipomp en aux-tapkraan zijn allemaal anders en da's hopeloos gekloot met slangdiameters en klemmetjes. Al helemaal als je een pomp vlug moet wisselen, want de originele voorgevormde brandstofslangen heb ik toen mee verknipt om min zin te bereiken. Ik heb bij CMS van de week wat prullaria besteld, inclusief de in- en uitgaande brandstofslang voor de Mitsubishi pomp. Zelfs de Honda-klemmetjes nam ik erbij. Ik heb het nu zo opgelost dat de Mikuni en de aux-kraan een set zijn. Mocht daar wat mee zijn, dan gaat dat hele spulletje eraf en duw ik die Mitsubishi met originele slangen in originele setting er zo op, mede dankzij dat nu lekker laag hangende stekkertje. Ik heb de punten-met-diode trouwens nagekeken, maar na 3 jaar geen enkel teken van inbranden..




Zo ook de hemelwaterafvoer van de tankdop i.c.m. de tankbeluchting. Daar ben ik es een stukje van kwijtgeraakt en ander stukje had droogtescheurtjes en bla-bla en klemmetjes heb je na verloop van tijd niet meer. Laatst brak dat Y-stukje ook nog af. Allemaal besteld bij CMS, want er gaat niets boven origineel wat dat betreft. De tripmaster o-ring was ook krakelé en ooit noodgedwongen vervangen door een te kleine, maar Rubberhuis om de hoek heeft o-ring op de rol en dat lijm je simpel aan elkaar. Omdat meestal betekent, grote is dikker en dan past het niet meer.




Allemaal Grote Kleine Auti Klusjes  :)
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 20:41 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Steffie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #659 Gepost op: 01 oktober 2017, 20:35 »
Vandaag eindelijk mijn stuur verhogers gemonteerd.
Helaas nog geen tijd gehad om een rondje te rijden dus kan nog niet vertellen hoe het voelt.
Tijdje geleden op de Alp van Hans gereden en had niet in de gaten dat het stuur verhoogd was.
Vond het erg lekker sturen maar was maar een klein stukje wat ik gereden heb.
Zal morgen mijn bevindingen delen.
Geniet.....maar drink met je maten.