Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 210100 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #660 Gepost op: 02 oktober 2017, 18:20 »
Via marktplaats een originele Honda mistlampen set kunnen scroren voor een zeer klein prijsje. Kleine maar: geen bekabeling en bij de beugel afgeknipt en wat missende en/of dolgedraaide schroefjes.
Vandaag lekker bezig geweest en met resultaat  :).
Maar wat zijn die plastic zijkappen een crime. Meer tijd bezig geweest om die zonder afbreken te demonteren en weer te monteren 8).
Resultaat ziet er goed uit...nu in het donker nog eens goed afstellen.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #661 Gepost op: 04 oktober 2017, 22:07 »
18 nieuwe kuiprubbertjes   :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #662 Gepost op: 05 oktober 2017, 07:15 »


De bedieningsrubbers zitten simpel met een kraagje in de behuizing gedrukt, maar ze zijn met kit geseald aan de binnenkant. Ik heb de kitnaad met een hobbymes doorgesneden en ze eruit gedrukt. Daarna opgeschuurd met nat P150 (de krakelé zit best diep), daarna 280, 500, 1500, 2000 en afsluitend 2500. Nevellaagje kunststof primer erop, met UV-bestendige 2-K lak gespoten en 3 kwartier in de oven afgebakken. Ik ben aangenaam verrast!  :)


Allemaal Grote Kleine Auti Klusjes  :)

Welke kunstof primer heb je gebruikt en hoe lang / warm afgebakken?

Ik moet mijn tripmaster ook eens doen.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #663 Gepost op: 05 oktober 2017, 10:03 »
Welke kunstof primer heb je gebruikt en hoe lang / warm afgebakken?

Ik moet mijn tripmaster ook eens doen.

Airo Automotive - Plastic Primer (V100FB0)

ColorMatic Finish 2K blanke lak.

Bron: http://www.jrtpaintings.nl/

Voor de lak staan verschillende uithard-methoden en tijden (open lucht -oven - infrarood etc). Ik durfde niet goed op 60 graden 3 kwartier, dus ik deed 40 graden 1 uur (mijn oven is niet variabel in te stellen). Daarna 24 uur gewoon verder laten uitharden.

Ik heb hem de volgende dag nog een keer nageschuurd met 2500 en nog eens gespoten en afgebakken. Hoe meer lagen hoe langduriger de bescherming.

De bedieningsrubbertjes aan de binnenkant weer afgekit met blue silicone pakking, omdat ik dat op de plank had.


Het resultaat is echt verbluffend! 8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #664 Gepost op: 08 oktober 2017, 17:26 »
 ???

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #665 Gepost op: 08 oktober 2017, 18:32 »

WOW!

Spacers..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #666 Gepost op: 08 oktober 2017, 18:54 »
Voorste ophangpunt van een brandstoftank zelfs. Later nog een uitsparing in de bus gemaakt om netjes in een hoekje van het frame te wonen.

Nu de achterkant nog.

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #667 Gepost op: 11 oktober 2017, 12:53 »
ik heb al een tijdje het probleem dat mijn richtingaanwijzer het even niet doet of dat het even duurt voordat ie aanslaat. vooral naar links. Het euvel zit hem in het knopje/schakelaar. Motor staat buiten, dus het zal corrosie of vocht zijn. Ik begrijp dat ik het beste even het schakelaartje goed schoon kan maken, maar heb daar even geen tijd voor.

Eerder heb ik zowel wat wd40 erin gespoten, werkte perfect, maar wel kort. Ook contactspray geprobeerd, werkte ook even.
Welke is nou het beste als easy fix? Ik begrijp het principe van contactspray niet zo goed. Op mijn vinger leek het een soort laagje aan te brengen.

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #668 Gepost op: 11 oktober 2017, 13:43 »
ik heb al een tijdje het probleem dat mijn richtingaanwijzer het even niet doet of dat het even duurt voordat ie aanslaat. vooral naar links. Het euvel zit hem in het knopje/schakelaar. Motor staat buiten, dus het zal corrosie of vocht zijn. Ik begrijp dat ik het beste even het schakelaartje goed schoon kan maken, maar heb daar even geen tijd voor.

Eerder heb ik zowel wat wd40 erin gespoten, werkte perfect, maar wel kort. Ook contactspray geprobeerd, werkte ook even.
Welke is nou het beste als easy fix? Ik begrijp het principe van contactspray niet zo goed. Op mijn vinger leek het een soort laagje aan te brengen.

In, rond en op de contacten zit van de fabriek uit "dik" vet.
Dit vet zorgt er, na verloop van tijd, voor dat de contacten langzaam naar elkaar toe gaan wat voor de vertraging zorgt of ze raken elkaar zelfs helemaal niet. Als de temperatuur gaat dalen wordt het vet nog dikker en de problemen groter.
Er is maar 1 ding wat je kunt doen, de schakelaar helemaal open maken totdat je bij de contacten bent, die goed schoonmaken en opnieuw smeren met een dun smeermiddel.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #669 Gepost op: 11 oktober 2017, 14:16 »
dus dan zou als Quick fix wd40 logischer zijn, om het dikke vet wat te verdunnen

Offline Cas

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #670 Gepost op: 11 oktober 2017, 14:41 »
dus dan zou als Quick fix wd40 logischer zijn, om het dikke vet wat te verdunnen
Ja, mits de WD40 deze plaats kan bereiken, de contacten zitten vaak in een aparte behuizing.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #671 Gepost op: 11 oktober 2017, 17:43 »
Nou, ik heb hem even flink ingespoten en hij doet t weer. Voor hoe lang, zullen we wel weer merken

Offline zenfox

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #672 Gepost op: 16 oktober 2017, 17:31 »
Vandaag even geëxperimenteerd met het ruitje. Met wat spul wat ik nog had liggen
Dit is een beetje afgekeken van nieuwere motoren, die hebben vaak een ruimte tussen de kuip en het ruitje.
En opzich werkt dit best goed, het is nog niet helemaal waar ik het wil hebben, maar het is een hele verbetering

Nog even wat meer verder experimenten. Ik wil het ruitje wat meer recht op hebben.
En dan de juiste afmetingen van al het materiaal kopen.
En dan misschien nog een leuk buisje er tussen monteren, voor de navigatie
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #673 Gepost op: 16 oktober 2017, 21:04 »
Als je wat laspikkies wil zetten ofzo, laat maar weten

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #674 Gepost op: 16 oktober 2017, 21:08 »
Ik wil het ruitje wat meer recht op hebben.

Goeie kans dat een rechtere ruit juist meer turbulentie geeft achter de bovenkant.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #675 Gepost op: 19 oktober 2017, 19:49 »
Ik zomer ook lekker na, dus ik nam vandaag opnieuw vrij.

Tijdje terug bromde ik hier dat ik op de AT van dubbel dimlicht naar enkel dimlicht wilde. Geen meerwaarde, behalve dat ik het cool uit vind zien, die ene lamp. Maar goed, ik heb toen een proefje gedaan waarbij ik de stroom aftapte van het parkeerlicht (of zgn. stadslicht), positie 1 van de schakelaar. Dus dan gaan beide parkeerlichten aan, en 1 dimlicht. In stand 2 komt dan dat 2e dimlicht erbij zoals het in stand 2 hoort, en groot- en seinlicht hebben een eigen circuit en daarmee onveranderd. Maar, er zat geen eigen relais tussen op stand 1.

Een relais in dit geval zorgt ervoor dat de piekstroom bij lampen inschakelen via het relais loopt en niet via de priegelige contacten van de lichtschakelaar. Nou schakel ik in dit geval maar 1x55W, maar het zat me niet lekker. Dus gaandeweg alle frutselspulletjes bij mekaar gesprokkeld en een relais ertussen gezet waarbij de spanning voor het parkeerlicht ook de impulsstroom is voor het relais naar het 1e dimlicht. Ik schakel nu of 1 dimlicht, of beide, of beide groot.

De kettinggeleiders op en onder de achterbrug waren ver ingesleten en de rolletjes van de ketting liepen daar tegenaan en raakte versneld de smering kwijt. De grote op de brug vernieuwd en het blokje eronder afgevlakt. En ook de transmissiedempers in het achterwiel vervangen.


Lekker bezig :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #676 Gepost op: 19 oktober 2017, 23:46 »
Mijn eerste klusje aan de Transalp: nieuwe koffers aan de beugels hangen door de adapter te vervangen. Er hingen alu koffers aan die maar niet goed wilden sluiten. Toch te link voor mij om daarmee te rijden, en de koffers waren zo oud dat de sloten van de deksels niet meer vervangen konden worden. Dus....mooie nieuwe zwarte koffers gekocht maar de adapter die op de beugels zat was te dik, die moest worden vervangen. Het is waarschijnlijk een simpel klusje voor een ervaren klusser maar ik weet het verschil tussen een bout en een moer en hoe een ratel werkt pas sinds kort dus ik toch ben reuze trots op het resultaat na drie uur prutsen (eraf en erop en weer eraf en weer erop, net zo lang tot ze goed zaten):

Edit: en ga nu snel m'n profielfoto vervangen want de koffers zijn nu dus zwart kunststof ipv aluminium
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #677 Gepost op: 20 oktober 2017, 13:22 »
Netjes! Wat doe je met de oude alu koffers Sylvia?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #678 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:25 »
The Headless Horseman, Bedankt, ik ben er ook dik tevreden mee, ze zijn zelfs iets smaller dan de alu koffers zodat ik beter de berging in en uit kan.  :)
Misschien zet ik ze op markplaats. De verkoper van Hepco en Becker zei dat als ik er het verhaal van de sloten bij zou vertellen, iemand ze wel zou willen kopen, ook omdat de beugelbevesigingssloten nog te vervangen zijn.
Heb je soms belangstelling voor die koffers? Je zou dan wel een oplossing voor die dekselsloten moeten bedenken want die zijn niet meer te vervangen.
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #679 Gepost op: 21 oktober 2017, 08:52 »
Hoi, zijn de ruitjes voor de ouwe en nieuwe neus anders? Of passen alle ruitjes op alle neuzen?

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #680 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:16 »
Ruitjes van PD06 tot 1992 passen niet op de latere types.
Verschil zit in de vierkante en trapeze-vormige koplamp waardoor het model van de ruit anders is.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #681 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:19 »
Dank

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #682 Gepost op: 22 oktober 2017, 16:35 »
Duurt allemaal weer veel te lang, maar mijn binnenspatbord-met-ruimte-voor-electra zit weer op zijn plek.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #683 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:54 »

(Mooi frame  :) )


En wat voor lekkere elektra goodies ga je daar verstoppen, Pim?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #684 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:07 »
Alles!

In 2013 met toen nog de standaard Transalp bekleding in 10 avonden tijd een kabelboompje geknutseld. Toen in 2014 de grote tank met RD04+pim kuip teruggebouwd en de snoerentroep aangepast op de twee koplampen.

Die kuip heeft het toen nog uitgehouden op het rondje Kirgzie maar begon weer te scheuren. Ik had nog een ex-ongeval RD07 kuip liggen dus die weer in elkaar gesoldeerd, geplamuurd en man das de strakste kuip die de motor in tijden gezien heeft.

Maargoed toen moest ik weer op reis naar de pyreneeen dus nooit netjes afgemaakt. De lampen moesten met die kuip iets meer naar binnen en kwam eigenlijk te dicht op de kabelboom.

Toen ging afgelopen jaar een relaisje stuk waardoor mn accu kapot ging. Ja en toen lag plots alles naast mn motor. Het knip-en-plak werk aan kuipdelen mist een goed binnenkuipje dus er kan wat water achter de kuip komen.
Heb even gekeken naar een knap stuk plastic brouwen maar dit leek me makkelijker.

Zekeringkastje komt onder het zadel, alle relaisje en misschien plak ik de aan/uit switch ook wel ergens daaro. Hoeft er alleen nog maar een pakket draadjes naar voren voor de verlichting en dash.

Zijkappies zijn (je raad het al) ook naar de kloten dus daar maak ik denk ik ff een paar plaatjes alu voor. Heb nog mooie alu proppen voor inbus bouten en las nog ff twee plaatjes met schroefdraad tegen t frame ergens.
Heb nog wel een restje lak liggen.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #685 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:37 »

Kabelboompjes  :)


Ik heb toen op de Brominator een endurokuipje gezet maar dat paste natuurlijk niet. Een Dommie heeft ook een geweitje met alles erin wat een AT of TA ook heeft.

Was een hondskarwei om dat ding in te korten te re-routen zodat het ook op langere termijn kon blijven werken.


Die ontstekingsschakelaar is wel chill, maar dat ding heeft er bij mij voor gezorgd dat-ie op een dag werd gepikt   :-X
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #686 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:59 »
Ja niets zo waardeloos als een bestaande kabelboom aanpassen op iets dat bijna past.

Ik heb al sinds 2013 geen contact slot met sleutel meer maar zet de motor wel altijd met een een slot weg.

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #687 Gepost op: 23 oktober 2017, 11:09 »
Van het weekend gemonteerd: laat de donkere dagen maar komen....
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline TransAlpGhost

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #688 Gepost op: 23 oktober 2017, 13:34 »
is het wat ?
Ik twijfel al een tijd of ik deze wil en kon tot nu toe niet goed genoeg zien of het een mooi of meer een productie knutsel oplossing is.

Zou je een foto van dicht hij van de lampjes op de kappen willen maken?

Van het weekend gemonteerd: laat de donkere dagen maar komen....
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #689 Gepost op: 25 oktober 2017, 13:51 »
is het wat ?
Ik twijfel al een tijd of ik deze wil en kon tot nu toe niet goed genoeg zien of het een mooi of meer een productie knutsel oplossing is.

Zou je een foto van dicht hij van de lampjes op de kappen willen maken?

Zie http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15391.msg156855#msg156855
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....