Ik zomer ook lekker na, dus ik nam vandaag opnieuw vrij.
Tijdje terug bromde ik hier dat ik op de AT van dubbel dimlicht naar enkel dimlicht wilde. Geen meerwaarde, behalve dat ik het cool uit vind zien, die ene lamp. Maar goed, ik heb toen een proefje gedaan waarbij ik de stroom aftapte van het parkeerlicht (of zgn. stadslicht), positie 1 van de schakelaar. Dus dan gaan beide parkeerlichten aan, en 1 dimlicht. In stand 2 komt dan dat 2e dimlicht erbij zoals het in stand 2 hoort, en groot- en seinlicht hebben een eigen circuit en daarmee onveranderd. Maar, er zat geen eigen relais tussen op stand 1.
Een relais in dit geval zorgt ervoor dat de piekstroom bij lampen inschakelen via het relais loopt en niet via de priegelige contacten van de lichtschakelaar. Nou schakel ik in dit geval maar 1x55W, maar het zat me niet lekker. Dus gaandeweg alle frutselspulletjes bij mekaar gesprokkeld en een relais ertussen gezet waarbij de spanning voor het parkeerlicht ook de impulsstroom is voor het relais naar het 1e dimlicht. Ik schakel nu of 1 dimlicht, of beide, of beide groot.
De kettinggeleiders op en onder de achterbrug waren ver ingesleten en de rolletjes van de ketting liepen daar tegenaan en raakte versneld de smering kwijt. De grote op de brug vernieuwd en het blokje eronder afgevlakt. En ook de transmissiedempers in het achterwiel vervangen.
Lekker bezig