Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209884 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #780 Gepost op: 16 december 2017, 14:55 »
Wat je doet:

Het begin van de rits zit bijeen met een metaal dingetje. Knip de runnerlengte daar vanaf de overliggende rits door. Rits de rits weer aan elkaar. Met een stukkie garen de 2 ritsdelen waar geknipt is weer aan elkaar naaien. Dat vervangt dan dat metalen stoppertje waar je niks meer aan hebt.


Works every time!

Ik ga dit proberen, nu wappert t en een ijskoud rechterbeen..   wordt vervolgd!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #781 Gepost op: 16 december 2017, 15:26 »
@brombeer

Kun je de krukas niet op laten knappen en het spul met nieuwe zuigers in elkaar zetten? Toch een fijn idee dat je nog een plug & play blokje op de plank hebt staan.

(Krukas is een stuk zeker? Niet zoals bij een crosser dat de big end pen eruit geperst kan worden?)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #782 Gepost op: 16 december 2017, 15:34 »
Denk dat 't nieuw runnertje moet worden.. ;)
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline alain

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #783 Gepost op: 16 december 2017, 21:04 »
runnertje kun je halen uit een tas of ander kledingstuk welke je niet meer gebruikt.

of uit een nieuwe rits

dan bespaar je je het naaiwerk


Ik heb op reis altijd een paar runnertjes bij me; nemen geen plaats in
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #784 Gepost op: 16 december 2017, 21:17 »
@brombeer

Kun je de krukas niet op laten knappen en het spul met nieuwe zuigers in elkaar zetten? Toch een fijn idee dat je nog een plug & play blokje op de plank hebt staan.

(Krukas is een stuk zeker? Niet zoals bij een crosser dat de big end pen eruit geperst kan worden?)

Het middenstuk met de twee kruktappen is uit één stuk. Die zijflappen zitten er op geperst.

CMS geeft 3 verschillende lagerschalen aan voor hetzelfde onderdeel. Net zoals 3 verschillende zuigermaten en 1 extra afwijkende pistonpen maat.

Dus ja, in theorie lijkt het erop dat je de kruktappen kunt laten afdraaien en ook het gat van het small-end kan ruimen.

De vraag is dan of er een standaard zuiger beschikbaar is met die grotere pistonpen maat. Anders moet je de cilinders ook laten ruimen en dan wordt het een erg duur verhaal. 2 drijfstangen zijn ook zomaar 400 eurootjes.

Als ik vlug even reken en draaiersloon schat, ben je niet onder de 1200 euro klaar. Dus ja..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #785 Gepost op: 16 december 2017, 23:16 »
@brombeer die klus en budget worden inderdaad te groot voor dit topic. (En verstand)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #786 Gepost op: 17 december 2017, 13:44 »
Nog gemakkelijker Blommetje.

https://koopje.co/products/fix-een-rits
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #787 Gepost op: 21 december 2017, 20:34 »
Gisteren uit mijn werk de kilometerteller ineens op nul terwijl ik toch echt reed.
Gisteravond toch de boel maar uit elkaar, bleek dat het wormwiel en de 2 nokjes in de naaf elkaar niet helemaal goed raakte.
na wat buigwerk het euvel gelukkig kunnen verhelpen.

Vandaag uit mijn werk geen verlichting meer op de tripmaster (zal je zien natuurlijk, denk je klaar te zijn).

Dus vannavond gelijk de boel maar bekeken, blijkt de stekker niet helemaal ver genoeg meer in elkaar te schuiven(en te blijven) met behulp van een ty-rap dat ook weer verholpen.

Omdat ik alles toch al uit elkaar had liggen gelijk de rest van de verlichting maar vervangen voor led (tripmaster was al gedaan)

Nadat alles weer in elkaar zat kwam ik erachter dat het indicatielampje van de richtingaanwijzer het nu maar een kant op doet (ohjah natuurlijk) dus daar het oude lampje maar weer in gezet.

Oftewel lekker getobt maar met resultaat gelukkig :)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #788 Gepost op: 24 december 2017, 18:21 »
Vandaag de troep achter het deksel bij het voortandwiel eruitgehaald en de omgeving schoongemaakt....
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #789 Gepost op: 24 december 2017, 18:29 »
...en gelukkig zit mijn voortandwiel nog altijd spelingvrij door en door vastgelast op de uitgaande as. Grrrr, tandwiel begint al de vormen te krijgen van een circelzaag. Nou ja, nog 1 jaar rijden en volgende winter ermee aan de slag. Zit al ca 5jaar zo.....
Idee: tandwiel losslijpen en tegelijkertijd koelen as aan de achterkant. Nieuwe erop puntlassen en ready....
Als dat niet lukt: plug and play ta650 blok erin (liever ta700), dan kan er tenminste mee gereden worden en dan proberen at blok te splitsen op dooie gemak.

Nog meer kluswerk te doen deze dagen: alle lampjes voor vervangen (1 is stuk).  ::)
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #790 Gepost op: 24 december 2017, 18:52 »
Ik denk dat lossljpen en weer vastlassen helemaal niet zon stom idee is hoor, als je 5 jaar met een kettingset doet.

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #791 Gepost op: 27 december 2017, 15:47 »
Klopt Pim. Volgende winter.
Vanmiddag alle frontlampen vervangen, enkele waren stuk. Gelijk stekkerverbindingen gereinigd en gecheckt.(was 2 jaar geleden).
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #792 Gepost op: 12 januari 2018, 23:18 »
Vandaag heb ik de neutraal schakelaar van m'n TA vervangen. Het groene lampje bleef maar knipperen en uiteindelijk besloten om een nieuwe schakelaar te monteren. De foto laat het verschil zien tussen nieuw en oud: bij de oude was het nokje (na ruim 90.000 km) duidelijk afgesleten.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #793 Gepost op: 13 januari 2018, 10:57 »
Deze wil ik jullie niet onthouden.
Weliswaar geen klein klusje maar zeker puntje van aandacht om af en toe eens wat te controleren.
Motor was een olieboot geworden die ongeveer 1 liter op 100 km gebruikte.
Oorzaak een losgeraakt aanzuigrubber van de carburateur.
Ook het vervangen van bougies is wel eens nodig. Hier zie je ook waarom !!

Geniet maar van het uitzicht  ;D






PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #794 Gepost op: 13 januari 2018, 13:54 »
Geborsteld aluminium heeft ook wel wat  ;D

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #795 Gepost op: 13 januari 2018, 16:06 »
Zandstralen kan ook toch. :P
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #796 Gepost op: 14 januari 2018, 11:12 »
Dus door valse lucht aanzuigen gaat-ie olieverbruiken ?.
Dan toch alleen nieuwe rubbers en bougies nodig ?.
Snap ik niet.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #797 Gepost op: 14 januari 2018, 11:15 »
Wel een kleine klus: beugel tussen de 2 kofferrekken laten verlengen en die past nu eindelijk. Ik heb en wil overigens geen koffers. Wel nog aan de linkerachterkant een pvc buis maken (zwart spuiten) voor bagage. Had ik gezien bij een clubgenoot bij de offroadrit Drenthe.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #798 Gepost op: 14 januari 2018, 11:17 »
Superkleine klus: rvs bouten en moeren.
Detailwerk altijd leuk.....
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #799 Gepost op: 14 januari 2018, 11:37 »
Valse lucht is ongefilterde lucht. De lucht draagt niet zozeer bij aan slijtage (de motor kan er wel arm van gaan lopen)  maar de meegevoerde deeltjes wel.

Als je een inlaatrubber ziet waar letterlijk sporen zand in staan dan weet je wel hoelaat het is.

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #800 Gepost op: 14 januari 2018, 16:49 »
Aha. Logisch. Thanx.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #801 Gepost op: 18 januari 2018, 21:09 »
Ik rijd met verzaagde en met glasvezel aangepaste zijkapjes rond om plaats te bieden voor de grote tank en het AT zadel. Daarvoor waren die nokjes al een keer of twee losgebroken en weer gerepareerd.

Nu is het onderste boutje losgebroken (nu als in 2,5jaar geleden  :-X ).

Blijft wel zitten maar is niet echt mooi  ???.

Heb ze laatst weer in mijn handen gehad en kon mezelf er niet toe verzetten ze weer te repareren. Is inmiddels ook weer te koud voor epoxy. Maar ik wel wél nog wat aluminium plaat liggen en daar krijg ik het warm van  ;D



Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #802 Gepost op: 20 januari 2018, 13:31 »
Ik heb donderdag een afspraak in sprundel, om dat wat efficient te laten verlopen alvast even de valbeugels en dergelijke gedemonteerd. Ook een klusje die ik al wat lang aan het uitstellen was, de mooie rvs uitlaatbochten zaten niet lekker, de achterste bocht schuift collector vanaf de voorste bocht in, maar deze zat er niet ver genoeg in (lekkage daar dus)

De hele boel maar eens gedemonteerd flink verder in elkaar geschoven en weer gemonteerd. Dit had wel wat "motivatie" nodig (zijn daar slimme trucs voor?)

uiteindelijk is het allemaal gelukt, en de alp klinkt al stukken beter, lijkt ook iets netter te lopen al.



Het was wel effe bikkelen in de kou buiten, brrr maar fijn als het dan gelukt is. Kappen met knipperlichten wel weer even teruggeplaatst, sprundel is toch wel een uurtje rijden. Wel zo veilig
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2018, 13:34 door jaspersFZR »
de transalp wordt steeds mooier

Offline Sandor

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #803 Gepost op: 20 januari 2018, 19:25 »
Vandaag remklauwen gereviseerd en meteen nieuwe remleidingen erop gezet. Mag wel na 20 jaar   ;D
Nu zijn de banjobouten M14 en kan ik ze met een sleutel niet aandraaien in de remklauw. Kan ik de oude banjo bouten gewoon gebruiken, of is dit niet aan te raden?
Xl600 PD10 '98

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #804 Gepost op: 20 januari 2018, 19:36 »
Lijkt mij wel Sandor, ik heb ze iig nog nooit vervangen (leidingen wél overigens). Nieuw ringetje is wel aan te raden!
Maar waarom kun je de nieuwe bouten niet aandraaien? Mis je een passende sleutel, of klopt de maat niet?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #805 Gepost op: 20 januari 2018, 19:57 »
Oja nog een klusje! Heb even een tip nodig!!!

Mijn zus haar motor had een probleempje (yamaha fazer 600) het handvat met handvat verwarming zat helemaal los. Lijm losgelaten.
Handvat ligt er al naast, dus effe ontvetten en weer vastlijmen en klusje is dan zo geklaard. Maar nu de grote vraag, welke lijm?

Origineel doe je handvat verwarming met een secondelijm. Dat heeft hier duidelijk niet gewerkt. Ik nijg naar een blijvend flexibele lijm, (gewoon een dotje kit ofzo)  Iemand een goede tip? (gashandle deel waar handvat op moet, ziet en voelt er heel erg als teflon uit, lijm hecht er duidelijk niet goed op, iets lekker kleverigs als kit lijkt me wel passen, vandaar)
de transalp wordt steeds mooier

Offline Sandor

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #806 Gepost op: 20 januari 2018, 21:33 »
Headless
De oude banjo is M12 en de nieuwe M14. M14 is te groot om met een sleutel aan te draaien, omdat de banjo "binnen" de behuizing van de remklauw valt
Xl600 PD10 '98

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #807 Gepost op: 20 januari 2018, 21:52 »
Ah, nu begrijp ik het ja! Nieuwe ringetje(s) overzetten op de oude bout en klaar  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #808 Gepost op: 21 januari 2018, 12:59 »
Een goede 'slanke' dop 14 past net, heb er al zat geplaatst ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #809 Gepost op: 21 januari 2018, 15:16 »
Oja nog een klusje! Heb even een tip nodig!!!
Mijn zus haar motor had een probleempje (yamaha fazer 600) het handvat met handvat verwarming zat helemaal los. Lijm losgelaten.
Handvat ligt er al naast, dus effe ontvetten en weer vastlijmen en klusje is dan zo geklaard. Maar nu de grote vraag, welke lijm

Goedontvetten, met schilderstape een paar slagen maken om het teflon deel zodat de ruimte minimaal wordt. Dan twee componenten lijm van Bison die warmte bestendig is of Renthall lijm dat wordt in de cross veel gebruik, is niet specifiek voor handverwarming maar werkt wel goed.

Je zou ook ff langs de dealer kunnen rijden die gebruiken een soort 'cement'.