Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 114414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #810 Gepost op: 20 januari 2018, 19:57 »
Oja nog een klusje! Heb even een tip nodig!!!

Mijn zus haar motor had een probleempje (yamaha fazer 600) het handvat met handvat verwarming zat helemaal los. Lijm losgelaten.
Handvat ligt er al naast, dus effe ontvetten en weer vastlijmen en klusje is dan zo geklaard. Maar nu de grote vraag, welke lijm?

Origineel doe je handvat verwarming met een secondelijm. Dat heeft hier duidelijk niet gewerkt. Ik nijg naar een blijvend flexibele lijm, (gewoon een dotje kit ofzo)  Iemand een goede tip? (gashandle deel waar handvat op moet, ziet en voelt er heel erg als teflon uit, lijm hecht er duidelijk niet goed op, iets lekker kleverigs als kit lijkt me wel passen, vandaar)
de transalp wordt steeds mooier

Offline Sandor

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #811 Gepost op: 20 januari 2018, 21:33 »
Headless
De oude banjo is M12 en de nieuwe M14. M14 is te groot om met een sleutel aan te draaien, omdat de banjo "binnen" de behuizing van de remklauw valt
Xl600 PD10 '98

Online The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #812 Gepost op: 20 januari 2018, 21:52 »
Ah, nu begrijp ik het ja! Nieuwe ringetje(s) overzetten op de oude bout en klaar  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Online robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #813 Gepost op: 21 januari 2018, 12:59 »
Een goede 'slanke' dop 14 past net, heb er al zat geplaatst ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #814 Gepost op: 21 januari 2018, 15:16 »
Oja nog een klusje! Heb even een tip nodig!!!
Mijn zus haar motor had een probleempje (yamaha fazer 600) het handvat met handvat verwarming zat helemaal los. Lijm losgelaten.
Handvat ligt er al naast, dus effe ontvetten en weer vastlijmen en klusje is dan zo geklaard. Maar nu de grote vraag, welke lijm

Goedontvetten, met schilderstape een paar slagen maken om het teflon deel zodat de ruimte minimaal wordt. Dan twee componenten lijm van Bison die warmte bestendig is of Renthall lijm dat wordt in de cross veel gebruik, is niet specifiek voor handverwarming maar werkt wel goed.

Je zou ook ff langs de dealer kunnen rijden die gebruiken een soort 'cement'.

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #815 Gepost op: 21 januari 2018, 20:34 »
goed plan! Ben donderdag ook bij ad, die heeft vast ook wel een goed lijm idee ;)

een tweecomponenten epoxy lijkt me wat overkill, dan zit het zo goed vast dat je het nooit of te nimmer meer los krijgt (de motor gaat wel verkocht worden, maar doe dat de nieuwe eigenaar toch liever niet aan)
de transalp wordt steeds mooier

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #816 Gepost op: 21 januari 2018, 21:40 »
een tweecomponenten epoxy lijkt me wat overkill

Zeker geen overkill en ook dat is weer los te krijgen, geen probleem maar het gaat niet los bij normaal gebruik en dat is wat je wilt. De lijm die dealer gebruiken zoals dat 'cement' is overigens ook 2-componenten dus zo overdreven is dat niet.  ;)
Succes d'r met  :)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #817 Gepost op: 21 januari 2018, 23:01 »

Ik heb zo'n verwarmd handvat nog nooit in handen gehad, maar

Dat nylon van de gashendel heeft een heel glad oppervlak. Het rubber van het originele handvat is, eenmaal smetteloos ontvet, een beetje sticky.

Er is geen lijm nodig. Wat je doet is het handvat van binnen en de gashendel ontvetten met alcohol. Als je het gaat monteren doe je rijkelijk alcohol op binnenkant handvat en hendel. Dan glijdt het handvat er z op. Als de alcohol er tussenuit verdampt is, zit het muurvast.


Maar, dat geldt i.i.g. voor originele handvatten en onbeschadigde hendel oppervlakken.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #818 Gepost op: 22 januari 2018, 09:36 »
Ja klopt!

Verwarmnde handvatten hebben echter vaak een metalen binnenhuls (deze in ieder geval wel) En de diameter is in dit geval net iets aan de ruime kant.... (hij schuift gewoon vrij, met speling over het nylon)

Eigenlijk gewoon een stom ontwerp, maargoed kloddertje lijm gaat de truc wel doen 8)
de transalp wordt steeds mooier

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #819 Gepost op: 24 januari 2018, 18:39 »
Zo, de winter is grotendeels voorbij en ik heb zin in de lente. Vandaag nieuw voorband, oliefilter, olie. Kappen vastgetrokken (er bleek eea te missen aan boutjes), lampjes in de dash en koplamp gefikst.

Ook de voetsteunen van Pim erop.. Allee  kan ik nu niet meer op de rem trappen... Hmm. Is dat Belangrijk?  :o

Alle draaipunten weer gesmeerd.. 

Dit alles onder auspicin van Waffie, dus 't is weer vakwerk.

Lekker!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #820 Gepost op: 25 januari 2018, 00:05 »

Maar je kunt de hoogte van het rempedaal afstellen op je nieuwe step, toch..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #821 Gepost op: 25 januari 2018, 08:54 »
Maar je kunt de hoogte van het rempedaal afstellen op je nieuwe step, toch..?

Yup, gewoon even aan de achterkant loshalen, iets verzetten en weer vastzetten. En oh ja, de schakelaar van de remlicht dan ook even aanpassen op deze nieuwe stand.....
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #822 Gepost op: 13 februari 2018, 18:41 »
Twee weken geleden gestart met de ombouw van mijn 'enduro' Transalp. Fase 1: originele voorvork vervangen door een XR600 voorvork. Nieuwe balhoofdlagers zijn besteld, als die binnen zijn kan ik verder met monteren.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Petrus64

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #823 Gepost op: 13 februari 2018, 18:50 »
Mss leuk om een dagboek bij te houden? Met veel foto's  :angel:
Grtz
Peter

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #824 Gepost op: 16 februari 2018, 14:13 »
Klein klusje is het niet echt maar wel noodzakelijk soms.
Lekkage van de klepdeksel pakking waarvan natuurlijk de achterste, waar je het slechts bij kunt het meeste lekt.
Er zit maar 1 ding op.  Vervangen dus.

Nu wordt beweerd dat dat niet lukt zonder het blok uit te bouwen, maar het kan. Hier is het bewijs.

Wat moet je ervoor doen:
Demonteer de radiateur aan beide kanten en zorg dat alles aan de voorkant van het blok vrij is tot aan de vierkante framebuis voor.
Haal de voorste bouten los van het blok maar ondersteun het blok vooraf met blokjes.
Demonteer de voorste deksel eerst geheel.

Kantel dan het blok ( dus zonder de as van de achterbrug te lossen ) naar voren tot het blok tegen het frame rust.
Nu kun je prima de achterste deksel demonteren.

Het monteren gaat in omgekeerde volgorde uiteraard.

Alle vloeistoffen uiteraard weer vervangen en alles weer eens grondig gecontroleerd.



Ziezo. Mijn Alpje van 24 jaar staat er weer fris bij. Goed voor veel mooie km's



PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Meloenie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #825 Gepost op: 16 februari 2018, 17:34 »
24 jaar alweer..... zie je er niet aan af zeg

Offline xrvtuur

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #826 Gepost op: 16 februari 2018, 20:04 »
Staat er knap bij zeg, dat zie je wel eens anders hier. top
Varadero SD02  2004
Africa Twin RD04  1992

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #827 Gepost op: 16 februari 2018, 21:00 »
Wat een mooi schoon blok, Marien. Prachtig. Was het mijne maar zo schoon (ik heb mn stickers, die bij de ketting, per ongeluk eraf gespoten toen ik de hoge druk iets te enthousiast gebruikte, ben nu veel voorzichtiger geworden met schoonmaken).
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 21:07 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #828 Gepost op: 16 februari 2018, 21:36 »
Blok is 5 jaar geleden helemaal ontvet en opnieuw gespoten met speciale lak..
Bytheway,
De stickers kun je gewoon bestellen bij msl.
Hogedruk spuit zou ik zowiezo nooit gebruiken maar ieder zijn ding. ;)


https://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1994-r-germany-27p_model6579/partslist/F__2100.html#results
PD06 1994 blauw.
Honda VT500C Shadow 1984 Californian model
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #829 Gepost op: 16 februari 2018, 23:34 »
Heb nog een foto waar de originele stickers op staan en zag ze op de site die je noemt. Ga ze morgen bestellen. Bedankt!
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #830 Gepost op: 17 februari 2018, 11:52 »
(..) Fase 1: originele voorvork vervangen door een XR600 voorvork.

Wat je daar hl fijn aan gaat vinden is de rechtop meegegoten stuurklemmen en daarmee die domme rubbers en kanteling van de originele klemmen kwijt bent. Het stuur staat al veel rechter en verder naar voren en is daardoor bomvast en direkt. Als je daar dan nog een (niet al te recht!) MX- of endurostuur bij zoekt, stuurt het ook als een endurootje  :)

Dit betekent ook dat de krachten op de voorband heel direkt worden overgebracht. Onze Honda's zijn qua geometrie vrij zwaar op de voorkant en daardoor willen ze vr snel wegglijden in terrein. Compenseer dat met een noppenband die echt grip heeft en zich vastvreet. Met een Michelin Enduro Comp IV of een Pirelli Scorpion Pro gaat er nieuwe wereld voor je open! Zorg altijd dat de achterband minder grip heeft dan de voorband en op die manier vr grip houdt.

Mijn AT heeft dikkere binnenpoten dan een Alp en daar heb ik dezelfde upgrade gedaan, maar dan met de kroonplaten van een XR650L. Die heeft dan gelukkig weer dezelfde contactslot-mount EN die nokjes voor dat zwarte spatplaatje aan de onderste kroonplaat. Daar moet jij dan nog iets op verzinnen.


Leuk project hoor  8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #831 Gepost op: 17 februari 2018, 15:42 »

Deze komen binnenkort op de markt, dus ik poets ze maar vast op voor jullie  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin               Non-club Brom: Kawa KXF 250 (Kopuh??)