Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209912 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #810 Gepost op: 21 januari 2018, 20:34 »
goed plan! Ben donderdag ook bij ad, die heeft vast ook wel een goed lijm idee ;)

een tweecomponenten epoxy lijkt me wat overkill, dan zit het zo goed vast dat je het nooit of te nimmer meer los krijgt (de motor gaat wel verkocht worden, maar doe dat de nieuwe eigenaar toch liever niet aan)
de transalp wordt steeds mooier

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #811 Gepost op: 21 januari 2018, 21:40 »
een tweecomponenten epoxy lijkt me wat overkill

Zeker geen overkill en ook dat is weer los te krijgen, geen probleem maar het gaat niet los bij normaal gebruik en dat is wat je wilt. De lijm die dealer gebruiken zoals dat 'cement' is overigens ook 2-componenten dus zo overdreven is dat niet.  ;)
Succes d'r met  :)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #812 Gepost op: 21 januari 2018, 23:01 »

Ik heb zo'n verwarmd handvat nog nooit in handen gehad, maar

Dat nylon van de gashendel heeft een heel glad oppervlak. Het rubber van het originele handvat is, eenmaal smetteloos ontvet, een beetje sticky.

Er is geen lijm nodig. Wat je doet is het handvat van binnen en de gashendel ontvetten met alcohol. Als je het gaat monteren doe je rijkelijk alcohol op binnenkant handvat en hendel. Dan glijdt het handvat er zó op. Als de alcohol er tussenuit verdampt is, zit het muurvast.


Maar, dat geldt i.i.g. voor originele handvatten en onbeschadigde hendel oppervlakken.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #813 Gepost op: 22 januari 2018, 09:36 »
Ja klopt!

Verwarmnde handvatten hebben echter vaak een metalen binnenhuls (deze in ieder geval wel) En de diameter is in dit geval net iets aan de ruime kant.... (hij schuift gewoon vrij, met speling over het nylon)

Eigenlijk gewoon een stom ontwerp, maargoed kloddertje lijm gaat de truc wel doen 8)
de transalp wordt steeds mooier

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #814 Gepost op: 24 januari 2018, 18:39 »
Zo, de winter is grotendeels voorbij en ik heb zin in de lente. Vandaag nieuw voorband, oliefilter, olie. Kappen vastgetrokken (er bleek eea te missen aan boutjes), lampjes in de dash en koplamp gefikst.

Ook de voetsteunen van Pim erop.. Allee  kan ik nu niet meer op de rem trappen... Hmm. Is dat Belangrijk?  :o

Alle draaipunten weer gesmeerd.. 

Dit alles onder auspiciën van Waffie, dus 't is weer vakwerk.

Lekker!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #815 Gepost op: 25 januari 2018, 00:05 »

Maar je kunt de hoogte van het rempedaal afstellen op je nieuwe step, toch..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline voorstad

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #816 Gepost op: 25 januari 2018, 08:54 »
Maar je kunt de hoogte van het rempedaal afstellen op je nieuwe step, toch..?

Yup, gewoon even aan de achterkant loshalen, iets verzetten en weer vastzetten. En oh ja, de schakelaar van de remlicht dan ook even aanpassen op deze nieuwe stand.....
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #817 Gepost op: 16 februari 2018, 14:13 »
Klein klusje is het niet echt maar wel noodzakelijk soms.
Lekkage van de klepdeksel pakking waarvan natuurlijk de achterste, waar je het slechts bij kunt het meeste lekt.
Er zit maar 1 ding op.  Vervangen dus.

Nu wordt beweerd dat dat niet lukt zonder het blok uit te bouwen, maar het kan. Hier is het bewijs.

Wat moet je ervoor doen:
Demonteer de radiateur aan beide kanten en zorg dat alles aan de voorkant van het blok vrij is tot aan de vierkante framebuis voor.
Haal de voorste bouten los van het blok maar ondersteun het blok vooraf met blokjes.
Demonteer de voorste deksel eerst geheel.

Kantel dan het blok ( dus zonder de as van de achterbrug te lossen ) naar voren tot het blok tegen het frame rust.
Nu kun je prima de achterste deksel demonteren.

Het monteren gaat in omgekeerde volgorde uiteraard.

Alle vloeistoffen uiteraard weer vervangen en alles weer eens grondig gecontroleerd.



Ziezo. Mijn Alpje van 24 jaar staat er weer fris bij. Goed voor veel mooie km's



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Meloenie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #818 Gepost op: 16 februari 2018, 17:34 »
24 jaar alweer..... zie je er niet aan af zeg

Offline xrvtuur

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #819 Gepost op: 16 februari 2018, 20:04 »
Staat er knap bij zeg, dat zie je wel eens anders hier. top
Varadero SD02  2004

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #820 Gepost op: 16 februari 2018, 21:00 »
Wat een mooi schoon blok, Marien. Prachtig. Was het mijne maar zo schoon (ik heb mn stickers, die bij de ketting, per ongeluk eraf gespoten toen ik de hoge druk iets te enthousiast gebruikte, ben nu veel voorzichtiger geworden met schoonmaken).
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2018, 21:07 door SylAlp »
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #821 Gepost op: 16 februari 2018, 21:36 »
Blok is 5 jaar geleden helemaal ontvet en opnieuw gespoten met speciale lak..
Bytheway,
De stickers kun je gewoon bestellen bij msl.
Hogedruk spuit zou ik zowiezo nooit gebruiken maar ieder zijn ding. ;)


https://www.cmsnl.com/honda-xl600v-transalp-1994-r-germany-27p_model6579/partslist/F__2100.html#results
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline SylAlp

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #822 Gepost op: 16 februari 2018, 23:34 »
Heb nog een foto waar de originele stickers op staan en zag ze op de site die je noemt. Ga ze morgen bestellen. Bedankt!
Honda Transalp XL 650 V/Zumo 660

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #823 Gepost op: 17 februari 2018, 15:42 »

Deze komen binnenkort op de markt, dus ik poets ze maar vast op voor jullie  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #824 Gepost op: 25 februari 2018, 10:29 »
Nieuw luchtfilter, kleine moeite, groot plezier!
Ik ben filters gewend van 30 jaar oude brommers dus toen ik een jaar geleden voor het eerst het filter van de alp bekeek vond ik het allemaal reuze meevallen. Even de spinnenwebben er af blazen en gaan met die banaan.
Nu heb ik heb ik die banaan toch maar eens getrakteerd op een nieuw filter. Oude filter was echt wel vies en mistte het schuimrandje geheel (???!!)
Is dat een soort poging tot modificatie?

Pakt meteen beter op als je plots gas geeft en de hele brommer voelt wat lichter aan.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #825 Gepost op: 25 februari 2018, 15:12 »

Van V-Twin wat AT-spulletjes overgenomen, w.o. een lelijke tripmaster met een mooie printplaat. Mijn behuizing heb ik laatst opgeknapt, maar op mijn print zaten al een stuk of wat 'jumpers', doorverbindingen vanwege slechte printbanen. Doet 't nog wel, als reserve. Die lelijke behuizing knap ik ook op en verpats ik weer.

Mijn achtertuintje-met-schuurtje ligt zuid-west, dus in de windstilte, daar al heerlijk voorjaar!




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #826 Gepost op: 28 februari 2018, 17:47 »

Ik heb mezelf een weekje vorstverlet gegeven. Er zijn werkgrenzen  :D


BS natuurlijk, want in me schuurtje is het ook mooi min 9. Maar, ik heb een projectje en dat kan dan mooi deze week. Ik heb hier een set naven staan die ik wil opknappen. Ik laat ze stralen en daarna de keuze: nat lakken of poedercoaten.

Eerste item: al die gietnaden en bramen eraf. Wat een beestenwerk zeg  ???. Er blijft altijd van dat mat zwart vuil achter die randjes steken en dan heb je es de rotmoeite genomen met je spons tussen je spakies te komen, is het nog niet netjes schoon.

Tweede item: welke kleur..? Ik vind dat zwart qua kleur altijd al een beetje armoedig, maar op zich wel handige kleur. Voor mijn gevoel wil ik de naven liever licht, zoiets als de (onbewerkte) mat grijze naven zoals op endurootjes en crossers. Ziet er gewoon fris uit. Maar, ik kan eens pekel oppikken en dat is dan de doodsteek voor dat spul. Eigenlijk wil ik dus wanna-be enduro naafjes die lekker wel beschermd zijn. Tall order!

Ik ben bij de autospuiter geweest en bij de poedercoatert. Die laatste had toch wel iets gaafs. Das een beetje vaag grijzig spul met iets giltterigs erin. Voelt ruw en ziet er mat uit als gestraald alu, maar het oppervlak is wel degelijk gesloten. Ze verzekeren me dat het goed schoon te houden is.


Ik slaap er nog es over..  ::)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #827 Gepost op: 28 februari 2018, 18:42 »
Hmmmm, hoewel het er mooi uit ziet, zou ik tóch oppassen met die ‘ruwe’ lak  :-\. Per definitie: hoe gladder het oppervlak -> des te minder aanhechting van vuil.
Heb je je hélemaal suf staan te vijlen, frezen, schuren bij -9 om die naven glad te krijgen, ga je ze weer ruw maken  ;D

Ik heb bij 1 van de Alpen de tandwieldrager grijs laten poedercoaten (naaf nog wél zwart) en dat ziet er niet slecht uit  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #828 Gepost op: 28 februari 2018, 22:43 »

Mjaaa ik ben er ook niet helemaal zeker van.

Voelt als schuurpapier, maar in close-up echt wel dicht:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #829 Gepost op: 03 maart 2018, 11:49 »

Dat spul werkte toch niet echt. Zwarte kwak kettingvet erop en ik moest het er echt wel afboenen. En dan bleef er nog een lichte vlek achter. Naven zijn inmiddels naar de poedercoater, gewoon weer zwart, lekker makkelijk.

Velgjes doorgestuurd naar de anodiseerder  :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #830 Gepost op: 03 maart 2018, 13:42 »
Goeije beslissing denk ik! En slim om het op dat proefstukje even te testen  ;D
Word het mat zwart, of glimmend zwart?
En bedoel je de oude velgen naar de anodiseerder? Die nieuwe exel’s hebben dat toch al?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #831 Gepost op: 03 maart 2018, 20:56 »
Goeije beslissing denk ik! En slim om het op dat proefstukje even te testen  ;D
Word het mat zwart, of glimmend zwart?
En bedoel je de oude velgen naar de anodiseerder? Die nieuwe exel’s hebben dat toch al?

Mat. Maar bij poedercoat neigt dat eerder naar zijdeglans.

Ja ik vind dat goud van nu wat iedereen zo hip vind maar niks. Ik heb een bedrijf gevonden die iedere gewenste kleur kan maken. Dus ze gaan ze weer de-anodiseren en dan Bromgoud ervan maken. En het kost verder niks!  [duhh, not  ???]

Wat wel weer lekker was, de lagers uit die naven halen. Of eigenlijk niet halen. Een naaf krijg ik nog wel de oven in en bij 120 graden vallen ze er vanzelf uit  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Meloenie

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #832 Gepost op: 16 maart 2018, 17:00 »
Nadat ik afgelopen week een gebroken gas kabel had heb ik de twee gaskabels vervangen. Prventief ook de koppelingskabel maar gedaan. Wel rot klus omdat tank eraf moest, maar ze zitten er weer in.
Kom ik bij de inspectiedag enigsinds goed voor de dag :angel:

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #833 Gepost op: 17 maart 2018, 21:22 »

Naafjes terug van de poedercoater  :)

Poedercoaten is eigenlijk een beetje te lompe aangelegenheid voor dit soort kleine dingen met allemaal pasvlakjes en draad en het levert urenlang opschoonwerk op. Maar, het loont wel heel erg in eindresultaat, vind ik.

Op alle pasvlakken een dun laagje vet, ook rond de spacer bussen in de naaf. Nieuwe lagers de vriezer in, naven de oven in. Ze vallen er daarna zó in. Ik smeer ook altijd die kiertjes overal tussen dicht met wat vet, dat, als er toch vocht binnen zou komen, het niet verder kan. Nieuwe keerringetjes erop en klaar!

Ik geloof dat mijn nieuwe nu gouden velgjes ook weer terug onderweg zijn.


Next stop: Haan Wheels (again  ;D).

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #834 Gepost op: 18 maart 2018, 10:09 »
Nedjus Brommie.  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #835 Gepost op: 18 maart 2018, 12:39 »
Dat gaat iets heel moois worden
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #836 Gepost op: 19 maart 2018, 20:43 »

Naast die naven had ik van V-Twin ook een paar valbeugels overgenomen. Mankeerde qua poederlak niet zoveel aan, maar er was wat aan gelast en daar zat niks.

Waterproof mat geschuurd, beetje zinkspray op die paar kale plekkies en 2-K zwart erover. Hecht als een dolle op die poedercoat! Wat fijn is van de spuiter lak laten mengen: in dit geval kun je zelf bepalen hoe zwart, en hoeveel glans. Zijdemat voor mij (foto is bedrieglijk, het is bijna mat).


Voor zover ik zwarte valbeugels mooi kan vinden, zijn ze erg knap zo.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #837 Gepost op: 21 maart 2018, 20:24 »

Velgjes weer thuis, nu door naar Haan!


 ::) ::)     ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #838 Gepost op: 25 maart 2018, 18:45 »
Vanmiddag de Varadero na máánden stilstand  :-\ weer in elkaar geknutseld  :) Was nog een heel gedoe het ding weer gestart te krijgen, wsl de carbs hélemaal droog en dan duurt het bést effe voor er weer brandstof door is en hij weer een beetje fatsoenlijk lopen wilde  :(

Klein rondje gemaakt, tank met verse brandstof aangevuld, hij is er weer klaar voor  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #839 Gepost op: 25 maart 2018, 20:12 »
Gisteren mijn nieuwe valbeugels erop geknutseld, vandaag genoeg licht voor een foto.

Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.