Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209897 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #930 Gepost op: 11 juni 2018, 21:39 »
USB aansluiting aangesloten, dan werkt mijn telefoon/navi tenminste weer. En elektra zo aangesloten dat deze uitschakelt als contact uitgaat, want heb geen zin in een lege batterij :'(

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #931 Gepost op: 12 juni 2018, 00:12 »
Ziet er goed uit. Heb je via relais geschakeld? Zoja dan wel diode gebruikt?

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #932 Gepost op: 12 juni 2018, 00:17 »
Pffff van zonde zeg, parkeer hem volgende keer in een bootje oid??

Jaa dat verwachtte hij ook niet. De Saone treedt wel eens een béétje buiten haar overtjes, maar zó hoog niet meer sinds 1955..

Op een fotootje valt het wel mee, maar met het eigen oog is het ronduit hartverscheurend. Alles waar continue-stroom op stond, helemaal weggevreten. Op alle stekkers staat kopergroen. Overal roest. Afgezien van het blok, wat dacht je van de remmerij, binnenkant velgen, wiellagers, pro-link, voorvork, benzinepomp en noem maar op..! Gelukkig is de cdi waterdicht!

Hij moet helemaal uit elkaar en opnieuw opgebouwd. En dat blok? Van waar ik sta, dicht laten, goed spoelen met olie en gewoon laten draaien. Als hij op den duur teveel olie gaat verbruiken een ander er onder hangen. De schade die hij heeft (en hoeveel dat is weet niemand) heeft hij al opgelopen. Daar verander je niets aan.


Hij moet nog naar Afrika, begreep ik  :)

 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #933 Gepost op: 12 juni 2018, 00:29 »
Ziet er goed uit. Heb je via relais geschakeld? Zoja dan wel diode gebruikt?

Ik begrijp van Janno dat hij simpelweg zijn voeding ná het contact heeft gekozen.

Een relais schakelt hoge stromen om de contacten in de gebruikte schakelaar te ontlasten. In zijn geval niet nodig, want hij gebruikt USB-contacten die niet bedacht zijn om hoge stromen door te laten.

Als je vóór je contact [met een relais] zou willen werken is een diode wel handig want alles kan kapot. Maar, eigenlijk wil je niks vóór je contact hebben, want alles kan kapot.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #934 Gepost op: 12 juni 2018, 07:22 »
Relais kun je ook schakelen met bv stadslicht. M.i. is het voordeel van gebruik van relais dat je een gescheiden, apart gezekerd circuit hebt (schakelen gebeurt elektromagnetisch via inductiespoel). De diode dient er voor om eventuele inductiespanning bij schakelen af te voeren. Echter blijven de 2 circuits gescheiden, kortsluiting in de 1 kan dan nooit tot schade in het andere leiden. + je kunt de aansluiting voorzien van dikker draad = meer vermogen. Maar we hebben het over USB dus waar heb ik het eigenlijk over ☺

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #935 Gepost op: 12 juni 2018, 08:57 »
Leuk die reacties  ;D

Ik heb geen diode over de spoel van het relais geplaatst (correct EvW1985), want de (af-)schakel stroom is maar minimaal met enkel (op dit moment) een USB lader. In de toekomst wil ik de mist/dagrijlampen en de handvatverwarming daar ook mee schakelen en dan moet er wel een afschakeldiode geplaatst worden.

De Crosstourer (maar ook de Transalp 700) heeft een auxillary plug waarop je dit soort zaken direct kan aansluiten, zonder een extra relais o.i.d. te hoeven plaatsen.
Echter kan ik net niet bij de plug op de Crosstourer; die zit achter de linkerzijkap, en die zijkap kan ik net niet ver genoeg eraf krijgen om daar bij te komen vanwege de linker valbeugel. En de valbeugel krijg ik er niet af  :(

Gelukkig was er een extra draad al getrokken direct vanaf de accu naar voren toe en daar heb ik een extra relais tussen geplaatst. Dat relais wordt geschakeld via contact (onder het zadel zit een diagnosticplug met geschakelde voeding en die 'misbruik' ik nu).

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #936 Gepost op: 12 juni 2018, 09:14 »

EvW1985 heeft zondermeer een sterk punt, maar ik baseerde me op"USB".

Ik heb zelf ook 2 extra relais' in de kabelboom zitten, om dezelfde reden.


Maar Janno, ik begrijp dat jij de relais er nu al tussen hebt zodat je de geplande zwaardere verbruikers vlot kunt aansluiten?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #937 Gepost op: 12 juni 2018, 09:43 »
Haha, dat maakt zo'n forum leuk, dit soort praat ☺ De inductiespanning is niet afhankelijk van je verbruiker aan de andere kant van het relais. Het wordt aan de schakelkant opgewekt, dus door de +12v diagnostic plug bij afschakelen contact. Dit kan oplopen tot piekspanningen van honderden volts, wat lelijke gevolgen kan hebben voor je boordapparatuur. Zou er dus alsnog een diode overheen plaatsen (85 en 86), of een autorelais nemen met ingebouwde diode/weerstand.

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #938 Gepost op: 12 juni 2018, 09:45 »
EvW1985 heeft zondermeer een sterk punt, maar ik baseerde me op"USB".

Ik heb zelf ook 2 extra relais' in de kabelboom zitten, om dezelfde reden.

Maar Janno, ik begrijp dat jij de relais er nu al tussen hebt zodat je de geplande zwaardere verbruikers vlot kunt aansluiten?

Ja en nee: relais is geschikt om voldoende gebruikers aan/uit te kunnen schakelen, maar voornaamste doel is om alles uit te schakelen als ik het contact uit zet. Ik heb met de transalp twee keer een lege batterij gehad, nadat ik was vergeten om de handvatverwarming uit te zetten.  En er is iets als een gezegde met een ezel en stoten aan dezelfde steen ;D

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #939 Gepost op: 12 juni 2018, 09:49 »
Haha, dat maakt zo'n forum leuk, dit soort praat ☺ De inductiespanning is niet afhankelijk van je verbruiker aan de andere kant van het relais. Het wordt aan de schakelkant opgewekt, dus door de +12v diagnostic plug bij afschakelen contact. Dit kan oplopen tot piekspanningen van honderden volts, wat lelijke gevolgen kan hebben voor je boordapparatuur. Zou er dus alsnog een diode overheen plaatsen (85 en 86), of een autorelais nemen met ingebouwde diode/weerstand.

Klopt, mijn fout. Het is idd de inductiestroom door de spoel van het relais. 

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #940 Gepost op: 12 juni 2018, 13:11 »

Haha zó. Nee dat fenomeen had ik nog niet van gehoord.

Maar hoe moet ik dat nu zien? Geldt dat specifiek voor de plek die Janno koos, of sowieso waar dan ook?


Ik schakel een 55W koplamp via een relais, dat de stuurstroom (86) krijgt van de lichtschakelaar aan het stuur via de kabel van het parkeerlicht.


Krijg ik bij uitschakelen van die lamp dan ook een een paar honderd Volt door mijn systeem?  ???


 ::)



« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 13:16 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #941 Gepost op: 12 juni 2018, 13:32 »
Haha zó. Nee dat fenomeen had ik nog niet van gehoord.

Maar hoe moet ik dat nu zien? Geldt dat specifiek voor de plek die Janno koos, of sowieso waar dan ook?

Ik schakel een 55W koplamp via een relais, dat de stuurstroom (86) krijgt van de lichtschakelaar aan het stuur via de kabel van het parkeerlicht.
Krijg ik bij uitschakelen van die lamp dan ook een een paar honderd Volt door mijn systeem?  ???

 ::)

Hoort eigenlijk niet in dit topic... 

Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming  8) ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen). 
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.

In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet,  met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #942 Gepost op: 12 juni 2018, 14:05 »

Hoort eigenlijk niet in dit topic... 

Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming  8) ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen). 
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.

In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet,  met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).

Wat een heerlijk eenvoudige uitleg, dank je!

Nou ja, wat betreft matige contacten a.g.v. dit fenomeen, in het verklikker-verhaal heb ik toch steeds een vrij grote continue spanningsval bij inschakelen grote lichten? Ik vroeg mij af of, na 20 jaar, de contacten van dat relais nog wel jofel waren. Ik heb een jaar door de wereld gereisd met 2x 50W halogeen extra op de valbeugels via het grootlicht relais. Dat seinlicht dus van 210W (!) gebruikte ik indertijd wel 1000x per dag. Dat relais zit er nu nog steeds op.... Het zijn de veranderingen/tests die ik in dat licht nog steeds wil doen.

Wat betreft vlambogen en doorgebrande contacten, die AT brandstofpomp is er al zo ene.. of nie?  ;D

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2018, 14:11 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #943 Gepost op: 12 juni 2018, 17:04 »
Hoort eigenlijk niet in dit topic... 

Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming  8) ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen). 
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.

In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet,  met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).

Ik word wel erg theoretisch nu, maar kan het niet laten:

Het plakken van contacten in relais is vrij bekend, maar alleen bij relais met diode. Dit wordt veroorzaakt door het langzame afbouwen van de inductiespanning in diodes. Zet je een diode over de spoel dan zal bij het uitschakelen de spoel een spanning opwekken, de diode gaat hierbij geleiden en er blijft een stroom vanuit de spoel door de diode lopen (vrijloopdiode) totdat alle energie weg is. Het afbouwen van de energie gaat in deze situatie veel langzamer dan zonder diode. En al die tijd blijft de stroom doorlopen totdat deze nul wordt. Dus al die tijd blijft de spoel het relaiscontact een beetje aantrekken, hij laat hem langzaam terugvallen waarbij er dus een vlamboog over het schakelcontact kan ontstaan die na verloop van tijd de contacten zo beschadigd dat deze op een gegeven moment vastlassen.

m.a.w.

relais zonder diode: snelste afvalsnelheid, geen plakkende contacten. wel kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning die in omgekeerde richting het schakelcircuit in wordt gejaagd. Dit kan wel degelijk oplopen tot honderden volts bij een 12V geschakeld relais, maar wel met zeer lage stroomsterkte (amperage). Desondanks kan het wel tot schade leiden in gevoelige boordapparatuur, de hoogte van de inductiespanning is daarbij niet afhankelijk van de stroomsterkte aan de andere kant. Ik raad toch echt sterk aan om dit te willen voorkomen, door een blusdiode of een weerstand te plaatsen over de spoel!

relais met diode over de spoel: langzame afvalsnelheid, kans op plakkende contacten (op termijn) maar geen kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning. Polariteit is wel erg van belang, plaats je de diode verkeerd om dan blaas je deze op waardoor de situatie feitelijk hetzelfde is als zonder diode.

relais met weerstand over de spoel: gemiddelde afvalsnelheid, kans op plakkende contacten nihil, neemt echter niet alle inductiespanning weg en vraagt stroom bij geschakeld contact (zeer laag wattage, en dus verwaarloosbaar). Polariteit is niet van belang, + en - op 85 en 86 kunnen willekeurig worden aangesloten.

Excuses voor een wellicht belerende toon  :-[

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #944 Gepost op: 12 juni 2018, 17:12 »
Kijk zo leren we allemaal wat.  ;D

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #945 Gepost op: 12 juni 2018, 18:03 »
Heb nog wel een diode over, met draad eraan gesoldeerd. Mocht je het willen hebben stuur me even pb!

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #946 Gepost op: 12 juni 2018, 21:20 »

Nee niet belerend, in tegendeel!


Maar, kun je dan stellen: bij een lage verwachte te schakelen stroom (navi/gsm e.d) is een diode voldoende, maar bij een hogere te schakelen stroom (extra lampen/handvatverwarming etc.) is een weerstand beter?

Is er dan ook een formuletje om dat te berekenen, afgezet tegen de te verwachten stroom..?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #947 Gepost op: 12 juni 2018, 22:04 »
Nee, maakt in principe voor beide typen toepassing niet zoveel uit of je een weerstand gebruikt, of diode. De weerstand verbruikt stroom, een diode niet. Het belangrijkste verschil is dat de inductiestroom sneller afvalt en dus het contact sneller wordt verbroken. Bij veiligheidstoepassingen (noodstop in machinebouw) moet het contact zo snel mogelijk schakelen, dus moet de inductiespanning zsm afvallen. Voor de motor maakt dat niet zoveel uit, ik ga er vanuit dat het jou niet zoveel uitmaakt dat het contact 7ms langzamer/sneller schakelt.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #948 Gepost op: 12 juni 2018, 23:33 »

Leuk, die diepte-informatie. Leerzaam. Kan ik wel op prijs stellen. Het is me een stuk duidelijker nu, en logisch.

Bij AC-beveiligingsautomaten heb je dat ook, maar algemeen werk ik dan alleen met de spec i.c.m. regelgeving. Maar bij die dingen heb je inderdaad ook bijvoorbeeld dat ze bij sluiting 3-6 kA aan moeten kunnen om plakken te voorkomen met een afschakelsnelheid van max. 10 ms.


Wat er allemaal niet achter een schijnbaar onschuldige AUX-aansluiting schuil gaat  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #949 Gepost op: 16 juni 2018, 12:50 »

Toen ik 2 weken gelee vanuit de Alpen de lage Landen weer binnen reed, schee mijn tripmaster ermee uit. Helemaal blanco display.

Na even zoeken bleek in het stekkerblokje van trippert naar kabelboom 1 stekker los te zitten. Die zitten normaliter met een weerhaakje vast, maar dat haakje miste. Bij in elkaar drukken de laatste keer is hij er blijkbaar deels weer uitgedrukt. Tot hij vanzelf dan laatst los liet. Het was de continue plus van de zekeringkast, dus hij deed inderdaad helemaal niks. Ding eraf gepeuterd en nieuwe stekker aan gekrimptkrompen.

De zijkappen onder het zadel hangen naast 2 bouten ook in een doorvoerrubber. Dat is een speciale maat en niet zomaar te krijgen. Van allebei de kanten was die rubber haast in 2 gescheurd na 20 jaar. Als je nu iets fantastisch kan lijmen met secondenlijm, is het wel rubber. Dus ja, in seconden was het weer gefixt.


Kleine zomerklusjes  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #950 Gepost op: 16 juni 2018, 14:50 »
Eindelijk na keienvanger van Pim eronder gehangen, een USB voeding geplaatst - gewoon direct van de accu af en eea teruggeschroefd. Reed al geruime tijd zonder zijkappen..
Oliepeil weer oké. De koffers uitgenomen en tot slot de bandjes gepompt.

Een aangename middag al met al!
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #951 Gepost op: 16 juni 2018, 15:16 »
Blommetje, wel een schakelaar tussen je usb voeding?

Zo niet dan trekt ie je accu leeg (ook zonder dat je iets aan het opladen bent) Zo'n usb voeding vreet altijd wat stroom

(ik spreek uit ervaring, heeft mij een accu gekost...)
de transalp wordt steeds mooier

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #952 Gepost op: 16 juni 2018, 18:04 »
Ik heb de voeding van de tomtom (idem als usb) aangesloten als volgt: "draad onder een zekering gedrukt" in de zekeringenkast. En dat bij een zekering waar alleen spanning op staat na het contact. Simpel ff zoeken dus.  (En in de draad zelf, richting tomtom, een minidraadzekering... 
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #953 Gepost op: 18 juni 2018, 17:01 »
Blommetje, wel een schakelaar tussen je usb voeding?

Zo niet dan trekt ie je accu leeg (ook zonder dat je iets aan het opladen bent) Zo'n usb voeding vreet altijd wat stroom

(ik spreek uit ervaring, heeft mij een accu gekost...)

Ehh, nee, geen eigen schakelaar, maar WEL de USB zelf heeft een aan/uit schakelaar. Gaat vooralsnog goed. Staat standaard uit, bij AAN brandt er een lichtje..
Zou dus OKE moeten zijn. Zolang ik dit (samen met de handvatverwarming) niet vergeet...

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #954 Gepost op: 18 juni 2018, 17:35 »
Je kunt met een multimeter even de lekstroom meten, dan weet je het zeker.

Haal je de massa even los van de accu, multimeter tussen accu en de nu loshangende kabel naar het frame en kijken wat de stroom is die met contact uit nog loopt.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #955 Gepost op: 18 juni 2018, 20:50 »

Te meten in mA over DC.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jaspersFZR

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #956 Gepost op: 19 juni 2018, 14:05 »
Ehh, nee, geen eigen schakelaar, maar WEL de USB zelf heeft een aan/uit schakelaar. Gaat vooralsnog goed. Staat standaard uit, bij AAN brandt er een lichtje..
Zou dus OKE moeten zijn. Zolang ik dit (samen met de handvatverwarming) niet vergeet...

Dan zou het inderdaad goed moeten zijn! Zo ga ik het ook doen, enkel heb ik wat losse waterdichte schakelaars gehaald.
de transalp wordt steeds mooier

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #957 Gepost op: 23 juni 2018, 01:46 »
(..) Zolang ik dit (samen met de handvatverwarming) niet vergeet... [handmatig uit te zetten]

Ik denk dat dat is, waar men op doelde in eerste instantie.


Het is veiliger om AUX-voedingen ook via het contact te schakelen. Als je het namelijk een keer vergeet, sta je misschien de eerstvolgende keer met een platte accu.

Vanaf ná het contact loopt een [dus geschakelde] plus (+) die de gehele normale zekeringbox van spanning voorziet. Slimmer is het om vanaf die kabel, bij de zekeingbox, de voeding (+) voor door jou bedachte toevoegingen, af tappen. Je kunt vandaar dan een losse draadzekering erbij prikken, of een bij Rick Donkers gescoorde tweede zekeringbox voeden, die vandaar uit meerdere aux-voedingen af kan zekeren (navi, handvatverwarming etc.).

Beter niet uit gemakzucht met een platte accu staan  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Niber

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #958 Gepost op: 25 juni 2018, 00:24 »
Klein klusje nummer 1, de navigatie aangesloten op de Transalp.

Klein klusje nummer 2 wil ik komende week uitvoeren: ketting spannen.
Hoeveel speling mag de ketting hebben? Is er ergens een werkplaatshandboek voor een ta uit 1989  te downloaden?

Schijnt een relatief makkelijk klusje te zijn, echter heb ik het nog nooit gedaan (andere motor heeft cardan en de vorige motor heb ik nooit hoeven bijstellen).
Iemand tips? Ik heb geen middenbok.

Offline Grubeater

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #959 Gepost op: 25 juni 2018, 01:50 »
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=RA6OPG_cFms" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=RA6OPG_cFms</a>

Best duidelijk filmpje, bij de 600 Alp moet de speling van de ketting 35 tot 45 mm zijn als je dat midden tussen de aandrijfas en de achterwiel as meet.
Om bij te stellen draai je de moer van de achteras een paar slagen los en dan kun je met behulp van twee ring/steeksleutels de blokkeermoer van de stelmoer los draaien. De stelmoer hoeft bij aanspannen hoeft niet veel slagen te hebben, vaak is een halve draai al voldoende. Als je aan beide kanten hetzelfde dezelfde aanpassing doet moet je wiel goed blijven staan, maar controleer het altijd aan beide kanten hoever de as naar achter staat. Hou de stelmoer vast met een ring/steeksleutel en draai met een andere sleutel de blokkeermoer stevig tegen de stelmoer zodat de as afstand goed vast blijft staan. Doe dit ook aan de andere kant en draai dan moer van de achteras weer stevig aan. Doe je dat niet, dan ga je vreemde dingen voelen tijdens het werk, totaal niet veilig.

Voor een paar tientjes heb je een Haynes service & repair manual voor de Transalp 600, 650 en de Africa Twin van 1993 tot 2003, kun je alles zelf op zoeken.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".