Hoort eigenlijk niet in dit topic...
Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen).
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.
In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet, met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).
Ik word wel erg theoretisch nu, maar kan het niet laten:
Het plakken van contacten in relais is vrij bekend, maar alleen bij relais met diode. Dit wordt veroorzaakt door het langzame afbouwen van de inductiespanning in diodes. Zet je een diode over de spoel dan zal bij het uitschakelen de spoel een spanning opwekken, de diode gaat hierbij geleiden en er blijft een stroom vanuit de spoel door de diode lopen (vrijloopdiode) totdat alle energie weg is. Het afbouwen van de energie gaat in deze situatie veel langzamer dan zonder diode. En al die tijd blijft de stroom doorlopen totdat deze nul wordt. Dus al die tijd blijft de spoel het relaiscontact een beetje aantrekken, hij laat hem langzaam terugvallen waarbij er dus een vlamboog over het schakelcontact kan ontstaan die na verloop van tijd de contacten zo beschadigd dat deze op een gegeven moment vastlassen.
m.a.w.
relais zonder diode: snelste afvalsnelheid, geen plakkende contacten. wel kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning die in omgekeerde richting het schakelcircuit in wordt gejaagd. Dit kan wel degelijk oplopen tot honderden volts bij een 12V geschakeld relais, maar wel met zeer lage stroomsterkte (amperage). Desondanks kan het wel tot schade leiden in gevoelige boordapparatuur, de hoogte van de inductiespanning is daarbij niet afhankelijk van de stroomsterkte aan de andere kant. Ik raad toch echt sterk aan om dit te willen voorkomen, door een blusdiode of een weerstand te plaatsen over de spoel!
relais met diode over de spoel: langzame afvalsnelheid, kans op plakkende contacten (op termijn) maar geen kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning. Polariteit is wel erg van belang, plaats je de diode verkeerd om dan blaas je deze op waardoor de situatie feitelijk hetzelfde is als zonder diode.
relais met weerstand over de spoel: gemiddelde afvalsnelheid, kans op plakkende contacten nihil, neemt echter niet alle inductiespanning weg en vraagt stroom bij geschakeld contact (zeer laag wattage, en dus verwaarloosbaar). Polariteit is niet van belang, + en - op 85 en 86 kunnen willekeurig worden aangesloten.
Excuses voor een wellicht belerende toon