Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209905 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #960 Gepost op: 03 juli 2018, 22:13 »
Is er ergens een werkplaatshandboek voor een ta uit 1989  te downloaden?
Google op Carl Salter Manual en je kan de juiste downloaden voor het model '89. Die van haynes is voor de alle modellen 600 na '90 en 650.
De verschillen zijn nihil en waarschijnlijk ga je het nooit merken maar toch..
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #961 Gepost op: 14 juli 2018, 12:00 »

Nieuwe, originele remschijven en blokken rondom met DOT5.1 remvloeistof (iets hoger kookpunt dan DOT4).

Sinds een poosje heb ik een 18" achterwiel en daardoor veranderd de tandwielverhouding in de eindaandrijving. Maar dat merk je toch wel. Ik heb nu een tandwiel 16 voor en dat is net weer iets teveel (ik moest achter +2 tanden compenseren en nu is dat +3). Maar, trekt weer als een beer!

En de motorolie verschoond.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Qwerc

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #962 Gepost op: 14 juli 2018, 16:01 »
Ik word wel erg theoretisch nu, maar kan het niet laten:

Het plakken van contacten in relais is vrij bekend, maar alleen bij relais met diode. Dit wordt veroorzaakt door het langzame afbouwen van de inductiespanning in diodes. Zet je een diode over de spoel dan zal bij het uitschakelen de spoel een spanning opwekken, de diode gaat hierbij geleiden en er blijft een stroom vanuit de spoel door de diode lopen (vrijloopdiode) totdat alle energie weg is. Het afbouwen van de energie gaat in deze situatie veel langzamer dan zonder diode. En al die tijd blijft de stroom doorlopen totdat deze nul wordt. Dus al die tijd blijft de spoel het relaiscontact een beetje aantrekken, hij laat hem langzaam terugvallen waarbij er dus een vlamboog over het schakelcontact kan ontstaan die na verloop van tijd de contacten zo beschadigd dat deze op een gegeven moment vastlassen.

m.a.w.

relais zonder diode: snelste afvalsnelheid, geen plakkende contacten. wel kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning die in omgekeerde richting het schakelcircuit in wordt gejaagd. Dit kan wel degelijk oplopen tot honderden volts bij een 12V geschakeld relais, maar wel met zeer lage stroomsterkte (amperage). Desondanks kan het wel tot schade leiden in gevoelige boordapparatuur, de hoogte van de inductiespanning is daarbij niet afhankelijk van de stroomsterkte aan de andere kant. Ik raad toch echt sterk aan om dit te willen voorkomen, door een blusdiode of een weerstand te plaatsen over de spoel!

relais met diode over de spoel: langzame afvalsnelheid, kans op plakkende contacten (op termijn) maar geen kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning. Polariteit is wel erg van belang, plaats je de diode verkeerd om dan blaas je deze op waardoor de situatie feitelijk hetzelfde is als zonder diode.

relais met weerstand over de spoel: gemiddelde afvalsnelheid, kans op plakkende contacten nihil, neemt echter niet alle inductiespanning weg en vraagt stroom bij geschakeld contact (zeer laag wattage, en dus verwaarloosbaar). Polariteit is niet van belang, + en - op 85 en 86 kunnen willekeurig worden aangesloten.

Excuses voor een wellicht belerende toon  :-[




Misschien een nabrander... Inhoudelijk helemaal eens met bovenstaande tekst.
Hoewel ik mij afvraag of er uberhaup nog sprake is van een vertraging.
Maar de opmerking/vraag is meer, zouden alle andere relais welke aan de motor zitten(standaard) ook voor zien van van een blusDiode.
Als ik denk aan de benzinepomp van mijn RD07a dan geloof ik het niet.
Bij moderne motoren zou het kunnen, hoewel ik mij dan weer afvraag of er werkelijke voorbeelden zijn te noemen waar de electornica last heeft van deze eerder genoemde stoor pulsen.

Offline V-Twin

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #963 Gepost op: 14 juli 2018, 16:12 »
Probleem met de benzinepompen op Honda motorfiets, niet alleen een XRV 750 probleem als je dat dacht, komt mede door het feit dat er constant stroom op de punten blijft staan. Bij moderne brandstofpompen worden er geen contactpuntjes meer gebruikt.

Offline Qwerc

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #964 Gepost op: 15 juli 2018, 00:25 »
Je opmerking van de constante stroom klopt in elk geval NIET.
En dat moderne motoren, zeker met inspuiting, een ander pomp gebruiken wist ik ook allang.
Dus...  geen antwoord op de vragen van mij

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #965 Gepost op: 15 juli 2018, 08:04 »
@ Qwerc
Het hangt er vanaf waarmee geschakeld wordt. Is dit een simpel knipperlicht contactschakelaartje, dan kan er niets kapot.  Is dit een uitgaande + van een boord ecu dan kan er wel degelijk wat kapt -> de gevoelige stuurelektronica

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #966 Gepost op: 19 juli 2018, 00:26 »

Nou heb ik niet alle 33 pagina's hier erop nagelezen, maar deezz kwam dacht ik nog niet eerder voorbij.

Ik heb de binnenkant van mijn helm gewassen  :)


Gewoon wasmachine-Witte Reus in een handwarm sopje. Sloeg meteen dood. Dus toen nog maar een keer. Is lekker zonnig droog weer, dus morgen een Reuze frisse helm op!


 :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #967 Gepost op: 19 juli 2018, 11:38 »
Vandaag de XLV 750 weer aan de praat gekregen. Defect was een kapotte exciter spoel.
Spul is nu vervangen door een ignitech ontsteking.

The beast is running again  8) 8)

https://youtu.be/zobs5_FFISQ
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2018, 11:42 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline EvW1985

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #968 Gepost op: 19 juli 2018, 19:33 »
Vandaag de XLV 750 weer aan de praat gekregen. Defect was een kapotte exciter spoel.
Spul is nu vervangen door een ignitech ontsteking.

The beast is running again  8) 8)

https://youtu.be/zobs5_FFISQ

Goh Marien, wat klinkt dat mooi  :P :) :D

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #969 Gepost op: 30 juli 2018, 20:40 »
Kreeg al op mijn donder van Rene, moet harder gewerkt worden!

Veel kleine klusjes samen...


Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #970 Gepost op: 30 juli 2018, 20:42 »
 ;D

Goed bezig Pim  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #971 Gepost op: 30 juli 2018, 23:31 »
 ;D
Ik zie heel herkenbaar materiaal daar. Binnenkort mag hij weer naar hier! Tijd om door te gaan pakken en (wie weet) in 2019 rijden! Kom ik toch aan mn 2 jarige planning.
De sneak peaks die Pim stuurde maken al erg blij!   
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Doxa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #972 Gepost op: 19 augustus 2018, 15:56 »
Vandaag heb ik het kuip-tabje dat afbrak gelijmd (zal wel weer afbreken bij montage, tsja) en de "crankshaft end cap" dolgedraaid. Goed werk pik. Hoe krijg ik deze los en waar vind ik een vervangend exemplaar?  :'(
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #973 Gepost op: 19 augustus 2018, 16:55 »
Dat klusje heb ik ook 'n keer mogen doen.

los tikken: 1) zet een scherpe beitel haaks op de buitenkant en maak een diepe inkeping 2) zet de beitel onder een hoek van 45 graden en tik 'm linksom los

filmpje: <a href="http://www.youtube.com/watch?v=TpaDQcssLfg" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=TpaDQcssLfg</a>

een nieuwe heb ik gekocht bij ali baba: https://nl.aliexpress.com/item/1-Pcs-Motorcycle-Crankcase-Cover-Engine-Plug-For-Honda-CBR600F-CBR-600F-CB400F-XL600V-XL-600V/32767434926.html
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline Doxa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #974 Gepost op: 19 augustus 2018, 18:50 »
Held! Kleppen stellen kan wel even wachten tot het onderdeeltje binnen is. Kan ik nu weer verder met het glijpen afdekschroefje loskrijgen stukmaken 8).
140k gehad, 60k te gaan
2003 TA XL650V

Offline alain

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #975 Gepost op: 19 augustus 2018, 19:50 »
Vandaag heb ik het kuip-tabje dat afbrak gelijmd (zal wel weer afbreken bij montage, tsja) en de "crankshaft end cap" dolgedraaid. Goed werk pik. Hoe krijg ik deze los en waar vind ik een vervangend exemplaar?  :'(

Toch eerst even ook eens proberen met een Torx die net te groot is er voorzichtig in te kloppen?
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #976 Gepost op: 19 augustus 2018, 20:08 »
Weer een klusje dat kan worden afgestreept  8)

Offline Floris

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #977 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:28 »
Passen, meten en puzzelen om een XL600R spatbord in lijn te krijgen met een (nog in te korten) 1-persoons zadel. Wordt vervolgd.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #978 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:57 »
Ziet er goed uit Floris. :)

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #979 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:30 »
Weer een klusje dat kan worden afgestreept  8)
Top! :D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #980 Gepost op: 20 augustus 2018, 20:43 »

Floris,


Zorg dat de lijnen bovenkant spatbord en onderkant zadel gelijk lopen.


Zal er beter uitzien, denken jullie niet..?  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #981 Gepost op: 08 september 2018, 21:19 »
Vanmorgen alle remblokken vervangen, remolie doorgepompt, kabels gesmeerd.

Verwarmde handvat van de gashendel verbeterd (zat sinds montage 2 jaar geleden  al niet naar mijn zin)

En door de onlangs gemonteerde voorvork verlengers heb ik 4 cm extra ruimte tussen spatbord en kroonplaat.
die heb ik vannavond ook maar even opgevuld, Gewoon omdat het kan.
22cm veerweg op de voorvork, dus het kan net 😎

Zo, nu een biertje verdiend.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Kansloos

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #982 Gepost op: 10 september 2018, 14:52 »
De foto met lichten aan lijkt het net op Bender van Futurama :)

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #983 Gepost op: 10 september 2018, 16:58 »
De foto met lichten aan lijkt het net op Bender van Futurama :)

Nu je het zegt 😂 (moest wel even googlen trouwens)
Nu nog een antenne erop........ Of wordt het dan teveel goldwing 🙄
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Kansloos

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #984 Gepost op: 12 september 2018, 17:04 »
Ik wil mijn carburateurs synchroniseren en kleppen gaan nakijken/ stellen. Is het handig dit in een bepaalde volgorde te doen?

@ddw.
Ik zou de antenne achterwegen laten ;). Maar het ziet er wel gaf uit.  Merk je er ook wat van op de weg?

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #985 Gepost op: 12 september 2018, 18:43 »
Ik wil mijn carburateurs synchroniseren en kleppen gaan nakijken/ stellen. Is het handig dit in een bepaalde volgorde te doen?

@ddw.
Ik zou de antenne achterwegen laten ;). Maar het ziet er wel gaf uit.  Merk je er ook wat van op de weg?

Eerst kleppen stellen, daarna synchroniseren. Anders kan je (verkeerde) klepspeling een verkeerd beeld geven.

Ik heb nog niet echt in het donker gereden, maar  gisterochtend toen het bewolkt was, deed de lichten even aan toen ik de straat uit reed. Toen zag ik al dat ze goed schijnen.

Zal de led balk uiteindelijk niet vaak gebruiken omdat het lichtbeeld van geen kant klopt en mijn led koplampen ook goed licht geven.

Voordeel van deze montage is wel dat het licht meedraait met de voorvork.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Kansloos

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #986 Gepost op: 12 september 2018, 19:36 »
Top.  Ga ik eerst mijn kleppen nakijken.

Offline Kansloos

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #987 Gepost op: 13 september 2018, 11:24 »
Nu zit ik even het handboek door te lezen voor het kleppen stellen maar dat is nog al een lekkere marge die ze aanhouden.
inlaat is 0.13 tot 0.17 en uitlaat is 0.18 tot 0.22.

Voor de gene die dit zelf doen welke waardes zouden jullie aanhouden?

De xrv heeft twee inlaat en 1 uitlaat per cilinder toch? (beschik nu even niet over mijn motor om het direct na te kijken vandaar dat ik het vraag)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #988 Gepost op: 13 september 2018, 13:01 »
Zonder marge kon je niks natuurlijk, dan mag je elke maand wel stellen  :) Ik ga altijd halverege zitten, dan check je met voelermaatjes niet enkel de waarde die je wilt maar met name welke duidelijk te dun en dik zijn. Dan zit je maat er tussen.

Offline Kansloos

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #989 Gepost op: 13 september 2018, 13:11 »
Bij mijn vorige motor stond er één maat vandaar dat ik het zo gek vond.  :D