Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209898 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #990 Gepost op: 13 september 2018, 13:20 »
Maar daar zit dan een pabaalde tolerantie bij in, want absoluut op mat zetten bestaat niet.
Ik vind het wel zo fijn als je weet wat die marge is.

Offline Jan F.

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #991 Gepost op: 17 september 2018, 21:03 »
In dit geval dus 0,15 en 0,20 beiden met een tolerantie van +/- 0,02mm

Groet, Jan

Offline Domi

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #992 Gepost op: 18 september 2018, 21:50 »
Vanavond de olie ververst van de TA, had er een uur voor uit getrokken maar werd uiteindelijk 2 uur. Wat kunnen sommige mensen die verdomde oliefilter vast draaien, nog nooit gehad dat ie niet los kwam met fatsoenlijke werkhandschoenen maar deze keer moest toch echt de schroevendraaier er aan te pas komen (die ook behoorlijk doorboog). Ook zelfs daarna lukte het nog niet om met de hand verder te draaien, imbus sleutel erin en daarop de bit schroevendraaier om verder te kunnen draaien waarna het eindelijk lukte. Zijn sommige mensen zo bang dat die filter los gaat?  ???  :-\

Morgen maar verder met elektra (Tomtom kabeltje etc) en luchtfiltertje..  :)
TransAlp 600 '96 - WR250R '08

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #993 Gepost op: 23 september 2018, 16:39 »
Al langer opzoek naar een eenvoudige manier om onderdelen te markeren. Slagletters vind ik een beetje lomp en dan ben je ook niet echt flexibel wbt lettertypes etc.
Maar ook voor paneeltjes om de standen van knoppen en schakelaars aan te geven of gradaties op een verstelbaar stuk gereedschap ofzo.

Het regent dus eens een poging gewaagd met electrolytisch etsen. Het idee is simpel: je plakt een deel van je oppervlak af en laat hetgeen je wilt etsen vrij. Je onderdeel verbind je met de pluspool van een gelijkstroombron en je brengt een zoutwater oplossing aan.
Vervolgens neem je een gelijksoortig materiaal, verbind dat met de minpool en brengt dat ook in de vloeistof.

Een beetje bruisen later en het metaal is van het ene- naar het andere vlak verplaatst.

Testje met plakband en een stanleymesje en een inbussleutel als anode is wat mij betreft redelijk geslaagd. Het plakband is niet zo mooi strak te snijden maar het werkt ook met viltstift als afdek middel. Wellicht vinyl stickers laten snijden voor een vervolg.


Offline Sopa

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #994 Gepost op: 23 september 2018, 21:48 »
Das heel geinig!

Offline luwe

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #995 Gepost op: 24 september 2018, 19:22 »
 :) :) :)

Offline varaderohuibje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #996 Gepost op: 24 september 2018, 21:09 »
Potentieel nieuw idee voor Beurs-gimmick  C:-)

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #997 Gepost op: 24 september 2018, 21:25 »
Ja maar ik ga niet weer handmatig allemaal sleutelhangertjes afwerken, die fout maak ik niet weer ;D

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #998 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:11 »

Ik heb wisselend olieverbruik, soms veel, soms niks.

Dat blok is ook alweer 20 jaar ofzo, dus de goedkoopste optie lijkt me even de klepseals te vervangen. Ik wil dat doen met het blok erin, maar dan heb ik niks aan een kleppentang.

Wat is dan het grote kleine klusje..?  ::)


Tooltje gemaakt, waarmee ik de klepveer omlaag kan duwen om de borgspietjes uit te nemen  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #999 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:18 »
Haha. Die Brom.
Slimme oplossing. Poetsdoek erin en vervangen. 😉😉
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1000 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:24 »
Mooi toolje Brom  8) Ik neem aan dat we op de foto je ‘oefenblok’ op tafel zien staan  :)
Gaat ‘t ook allemaal passen met het blok in het frame?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1001 Gepost op: 01 oktober 2018, 16:43 »

Nja, dat ga ik ervaren  ;D

Dit is een losse kop die ik nog heb slingeren. Het werkt zo op de werkbank prima!

Om die 3 kleppen te bereiken maak ik gebruik van dat tap-eind links boven en een draadgat met hulpbout als scharnierpunt. Daarmee werk ik vanuit het midden van de kop en het handvat staat zo'n beetje 75 graden omhoog. De afstanden tot de kleppen varieert, dus ik heb nog zo'n plaatje wat je op de eerste tool bout en dan is het variabel.

De voorste cilinder uitlaat zit misschien een stukje dwars-framebuis wat ongemakkelijk, maar ach, het is knippen en plakken met warm ijzer dus dat is zó aangepast.


Morgen heb ik die seals binnen, dus, benieuwd!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1002 Gepost op: 01 oktober 2018, 21:48 »
Ben ook benieuwd! We gaan het hier wel horen neem ik aan  :)
Ga je nog iets in de cilinder proppen om te zorgen dat de klep niet naar beneden valt?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1003 Gepost op: 03 oktober 2018, 21:45 »

Vandaag dat DIY klepveer-tooltje van een paar posts terug in gebruik genomen.

Dat ging zo belachelijk makkelijk en snel dat ik het een beetje wantrouwde  ;D


Als je de tuimelaarbrug er af schroeft, blijven daarvan tapeinden staan, dan wel M8 draadgaten. De tool gebruikt die tapeinden, dan wel hulpbouten in die draadgaten als scharnierpunt. Zodoende kon ik ook hoog werken en konden de nokkenassen blijven zitten. Handig, dan hoef ik alleen daarna weer de krukas op tijd te zetten, na montage, bij kleppen stellen.

De truuk met touw door het bougiegat duwen om de kleppen tegen te houden, super! Ik heb wat 8mm koord gebruikt. Je propt er zó een meter in. Zuiger omhoog en klaar.

Om bij de voorste cilinder te kunnen moesten de koelslangen, bobines en rechter radiator weg daar. Dus ik begon met de achterste cilinder, daarvoor hoeft niks extra weg en is een zee van ruimte. De spietjes heb ik simpel uitgenomen met een magneetje. Too easy! In minder dan 10 minuten waren die 3 kleppen gedaan.




Daarna al dat spul boven de voorste cilinder eraf gehaald en ondanks beperkte ruimte, kon ik met die tool er prima bij. Ook zó gepiept  :)






Met de nieuwe stelboutjes was kleppen stellen snel en precies, zoals het hoort. De voorste uitlaatklep tikte al een poosje vrij heftig, and I wonder why.. Vind 't wel kras hoor!




Bij montage brak het contact van watertempsensor af - doorgerot. Ik had er nog ene, dus dat is door deze Grote Kleine Klus ook in beeld gekomen en gefixt.


Het vervangen van de klepseals was pakweg 20 minuten werk. Het sleutelwerk er omheen, bijna 5 uur..  ???

Maarrr, hij loopt weer netjes, zonder tik ook. EN geen boutjes of moertjes over!  ;D


Trots wel, op m'n Afrika-kleptooltje  :)



« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2018, 21:52 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1004 Gepost op: 03 oktober 2018, 22:16 »
Super! Mooie reportage zo  8) Bewaar dat tooltje maar, er zal ooit wel eens iemand om vragen denk ik  :)
Zie nu op de foto’s ook wat jij bedoelde met die klepstelboutjes. Geen overbodige luxe om te vervangen idd!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Niber

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1005 Gepost op: 14 oktober 2018, 17:03 »
Houder van navigatie omgezet, zat niet op handige plek.
Schroefje laten vallen...zal wel ergens tussen de kabeltjes hangen en straks onder in de “bodemplaat” liggen...

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1006 Gepost op: 14 oktober 2018, 21:19 »

(..) Schroefje laten vallen...zal wel ergens tussen de kabeltjes hangen en straks onder in de “bodemplaat” liggen...

Zo heb ik al meermalen mijn contactsleutel daaronder vandaan gesleuteld  ???


 ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1007 Gepost op: 20 oktober 2018, 18:36 »

Ik heb mijn carburateurset op de AT vervangen! Dáár heb ik lang mee geleefd!

Dat zit zó: Mijn AT is van '96. In 2000 stond er een ton op de teller en ik wilde toen eens synchroniseren en mengsel afstellen. Maar er zat een mengselschrof vast en de kop brak uiteindelijk. Ik heb daar toen een pietepeuterig links tapje in gewurmd, maar het messing van de schroef is zacht en drukte het tuitje van de brosse carburateurbody in 3 stukjes. Hij was toen wel los!

Ik heb die scherven toen met secondenlijm weer aan elkaar geplakt en verstevigd met kneedbaar alu. Het werkte prima. Nadeel was alleen dat de vlotterdeksel er niet meer af kon. Ik heb daar 14 jaar en nog eens een ton mee rondgereden, tot in 2014 bij een algehele overhaul bleek dat het kneedbaar alu begon los te laten. Mijn geld was voor andere dingen gereserveerd, dus heb ik dat uit mekaar gepeuterd, weer die drie stukkies gelijmd en weer kneedbaar alu. Het werkte, maar het was er niet beter van geworden. Ik kreeg het mengsel ergens niet goed meer afgesteld. Ongetwijfeld ook als gevolg van algemene slijtage van tweehonderdduizend kilometers.

18 jaar heb ik geleefd met het idee van die set nog eens vervangen zodat ik van die geprutste mengselschroef af kon zijn. Want dat bijt je natuurlijk uiteindelijk in je billen als je ergens heel vervelend staat, gegarandeerd!

Als ik goed spul zoek dan ga ik bellen met Berry Wichers van Desert Motors. Eisenpakketje neergelegd. Twee dagen later (vanmorgen) lag het al op de werkbank. Inclusief busje carb-reiniger. Wat een vent he! Nette set, alles gangbaar. Leeftijd rond 50.000 km. Gedemonteerd, schoongemaakt en erop geschroefd.

Het liep gelijk. Tsjonge en wat liep hij netjes! AT's hebben alleen choke alleen om te starten. Ook als het heel koud is blijven ze daarna al goed stationair draaien. Dat deed de mijne al een jaar of acht niet meer. Liep alleen netjes als die warm was dus ik moest hem een beetje 'aan' houden bij kou. Moet nog wel even het synchroon controleren en het luchtmengsel afstellen.


Ik ben hier zó blij mee. Eindelijk. EINDELIJK!!  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ives

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1008 Gepost op: 22 oktober 2018, 13:36 »
Zoals een paar anderen, heb ik ook dat de snelheidsmeter op 0 blijft staan. Witte stukje plastic is nog goed, dus ik ben de kabel aan het vervangen. Alleen, ding zit muurvast en op een onhandige plek, heeft er iemand nog een tip voordat ik mijn hele dashboard uit elkaar ga halen?



Offline EDxrv

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1009 Gepost op: 22 oktober 2018, 14:14 »
Van onder af proberen er bij te komen? Bij de aansluiting van de kabel dus.
 Of tik op ringsleutel terwijl je kracht zet. Net als slagmoer. En eerst kruipolie er op. 
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2018, 14:17 door EDxrv »

Offline robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1010 Gepost op: 22 oktober 2018, 17:35 »
Vandaag even geen klanten gepland staan, dus 'ff' tijd om de extra's op Ilona's motor aan te sluiten. Maar dan niet recht-toe-recht-aan, maar even doordacht.....

Dus de tijd genomen om het uit te dokteren en te monteren.

Vanaf de plus een 'hoofdzekering' naar een relais.
Netjes een stukje draad met passende stekkers gemaakt waarmee ik dus gewoon de stekker van de achterremlichtschakelaar gebruik om het relais te sturen. (Zo hoef ik niet in de kabelboom te gaan knippen, en kan het zo weer terugbrengen naar origineel)
Een zekeringen kastje (4 zekeringen) aangesloten aan het relais. Dus deze worden gevoed bij contact aan.
Massa aansluiting gemaakt en dat alles bij de 650 lekker onder het zadel in het kastje weg gewerkt. (Heerlijk zoveel ruimte)

Vervolgens handvat verwarming geïnstalleerd en aangesloten op het zekering kastje (de zwevende zekering van de verwarming gewoon af geknipt en de 4 ampere zekering in het kastje gezet.
Navigator kabel aangesloten op het kastje en een zekering ertussen. Was ff verbaasd dat er eigenlijk geen zekering tussen zat.

En zowaar werkt het ook nog als een zonnetje. Aanstaand weekend een duur testje....

Nu nog 2 plekjes over, maar ik denk dat die straks ook bezet gaan worden met extra verlichting en een usb laad mogelijkheid.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1011 Gepost op: 22 oktober 2018, 17:53 »

Zoals een paar anderen, heb ik ook dat de snelheidsmeter op 0 blijft staan. Witte stukje plastic is nog goed, dus ik ben de kabel aan het vervangen. Alleen, ding zit muurvast (..)

Dat geribbelde ding is gewoon een wartel die linksom los gaat. Met een handschoen heb je misschien meer grip. Of een klein tangetje.

De binnenkabel komt overigens vanaf de wielopnemer eruit.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1012 Gepost op: 22 oktober 2018, 18:20 »
Het liep gelijk. Tsjonge en wat liep hij netjes! AT's hebben alleen choke alleen om te starten. Ook als het heel koud is blijven ze daarna al goed stationair draaien. Dat deed de mijne al een jaar of acht niet meer. Liep alleen netjes als die warm was dus ik moest hem een beetje 'aan' houden bij kou. Moet nog wel even het synchroon controleren en het luchtmengsel afstellen.


Ik ben hier zó blij mee. Eindelijk. EINDELIJK!!  :)

Dat doet die van mij ook niet, bedankt brom, je hebt me een klusje bezorgd.

Leuk om te lezen dat je na al die jaren je twin eindelijk naar je zin kan maken en er nog meer van kan gaan genieten!!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Ives

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1013 Gepost op: 25 oktober 2018, 14:59 »
Dat geribbelde ding is gewoon een wartel die linksom los gaat. Met een handschoen heb je misschien meer grip. Of een klein tangetje.

De binnenkabel komt overigens vanaf de wielopnemer eruit.
Tangetje hielp ook niet, vervolgens maar een schroevendraaier met hamer er op gezet en toen schoot de wartel eindelijk los.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1014 Gepost op: 25 oktober 2018, 21:59 »

Gelukkig gelukt!  :)


Er zij meer van die situaties op onze motoren: aluminium bevestigingsmateriaal i.c.m. staal. Alu draad is zacht en het zit vreselijk snel te vast.

Dus bij montage van je nieuwe kabel, wartel slechts licht vingervast zetten.


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ijskolibrietje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1015 Gepost op: 27 oktober 2018, 15:35 »
Hallo allen, ik ben van plan volgend jaar een oude transalp uit 1980-1995 oid te kopen, maar ik vroeg me af hoe betaalbaar reparaties en onderdelen zijn voor de transalp, ik heb namelijk vernomen dat onderdelen steeds schaarser worden. Klopt dit?

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1016 Gepost op: 28 oktober 2018, 11:02 »

Nee valt wel mee hoor. Ze rijden nog volop rond en er worden er ook regelmatig gesloopt.

Het is wel zo dat sommige originele onderdelen niet meer geleverd kunnen worden, maar aftermarket is er ook veel beschikbaar.


Gewoon kopen die Alp. Superfijne moters  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ijskolibrietje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1017 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:00 »
Nee valt wel mee hoor. Ze rijden nog volop rond en er worden er ook regelmatig gesloopt.

Het is wel zo dat sommige originele onderdelen niet meer geleverd kunnen worden, maar aftermarket is er ook veel beschikbaar.


Gewoon kopen die Alp. Superfijne moters  :)
.

Dat klinkt erg goed! Veel waarde hecht ik niet aan originele onderdelen, als ze maar aftermarket of gebruikt (in goede staat) voldoende beschikbaar zijn. Ik begin binnenkort aan mijn A2 dus ik hoop jullie met het voorjaar tegen te komen op twee wielen!

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1018 Gepost op: 28 oktober 2018, 21:51 »
Een Alp heeft 37Kw op kenteken, dus dat zal niet gaan met jouw A2 rijbewijs helaas  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1019 Gepost op: 28 oktober 2018, 21:57 »
Vandaag lekker aan t klussen geweest met de nieuwe aanwinst en onze trouwe metgezel. Beetje pijn deed het ook wel, de RD07 gaat binnenkort weg. 7jr van alles mee ondernomen en 90k bijgeklokt zonder problemen. Maar de oranje is te tof om te laten staan. ::)
Dus bij beide alles nagelopen, afgesteld, wat onderdelen v.v. verplaatst en gewoon even genoten van het uitzicht.  ;D

Jammer dat ik te weinig tijd voor clubevenementen heb, maar de liefde voor de motoren is er geen seconde minder om geworden (onder het zeiltje staat ook nog onze Alp te slapen :-*)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel