Vandaag dat DIY klepveer-tooltje van een paar posts terug in gebruik genomen.
Dat ging zo belachelijk makkelijk en snel dat ik het een beetje wantrouwde
Als je de tuimelaarbrug er af schroeft, blijven daarvan tapeinden staan, dan wel M8 draadgaten. De tool gebruikt die tapeinden, dan wel hulpbouten in die draadgaten als scharnierpunt. Zodoende kon ik ook hoog werken en konden de nokkenassen blijven zitten. Handig, dan hoef ik alleen daarna weer de krukas op tijd te zetten, na montage, bij kleppen stellen.
De truuk met touw door het bougiegat duwen om de kleppen tegen te houden, super! Ik heb wat 8mm koord gebruikt. Je propt er zó een meter in. Zuiger omhoog en klaar.
Om bij de voorste cilinder te kunnen moesten de koelslangen, bobines en rechter radiator weg daar. Dus ik begon met de achterste cilinder, daarvoor hoeft niks extra weg en is een zee van ruimte. De spietjes heb ik simpel uitgenomen met een magneetje. Too easy! In minder dan 10 minuten waren die 3 kleppen gedaan.
Daarna al dat spul boven de voorste cilinder eraf gehaald en ondanks beperkte ruimte, kon ik met die tool er prima bij. Ook zó gepiept
Met de nieuwe stelboutjes was kleppen stellen snel en precies, zoals het hoort. De voorste uitlaatklep tikte al een poosje vrij heftig, and I wonder why.. Vind 't wel kras hoor!
Bij montage brak het contact van watertempsensor af - doorgerot. Ik had er nog ene, dus dat is door deze Grote Kleine Klus ook in beeld gekomen en gefixt.
Het vervangen van de klepseals was pakweg 20 minuten werk. Het sleutelwerk er omheen, bijna 5 uur..
Maarrr, hij loopt weer netjes, zonder tik ook. EN geen boutjes of moertjes over!
Trots wel, op m'n Afrika-kleptooltje