Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 185363 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1020 Gepost op: 29 oktober 2018, 15:29 »
Deze week reed ik op mijn 600 alpje en hoorde een vreemd geluid wat ik anders nooit hoor. Ik reed ook voor t eerst in jaren met mn maatje achterop, dus ik dacht dat het zn vullingen waren.. maar nee. Ik vermoed de middenbok...
Iemand een idee? Met glooiingen in de weg, en dan doorveren (met dus 85 kilo extra achterop) hoor je het. Op de vlakke weg niet...

Ik gebruik de bok eigenlijk nooit, altijd zijpootje.
Iemand idee of de veer gespannen moet worden, of dat dit normaal is..?


 
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Online The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1021 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:29 »
De ketting misschien?  :-\ (t strak wellicht)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1022 Gepost op: 31 oktober 2018, 18:51 »
Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1023 Gepost op: 31 oktober 2018, 19:39 »
Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)

Mooi plan Pim.

Wat zijn die projectjes als ik vragen mag. Ben nu nieuwsgierig geworden.

Groeten Janno

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1024 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:03 »
Tuurlijk mag je dat weten.

Naast mijn versie van het voltmetertje mis ik een alarmlicht schakeling op de Alp.
Om de bedrading te vereenvoudigen heb ik een IC in de knoppen unit geplaatst die gaat communiceren met een andere IC onder mijn zadel.
Dat kan mooi over I2C dus dan gaat het aantal snoeren terug naar 4.

Alle relais en zekeringen zitten al onder mijn zadel dus die schakeling is daar eenvoudig bij te plaatsen en scheelt me een hoop kabels trekken.

Maar ik heb ook nog een versnellingsmeter en flowsensor liggen waar ik wat mee wil testen. Van mijn oude motor ook nog een dashboard liggen waar ik wellicht een draadloze snelheids meter in wil bouwen. Maar dat is nog wat verder weg en komt er wellicht nooit van.

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1025 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:13 »
Hoi Pim, leuke plannen.
Houd ons op de hoogte van je testjes en resultaten. Vooral de versnellingsmeter kan leuk zijn  ;)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1026 Gepost op: 02 november 2018, 20:12 »

Gelukkig heb ik meer verstand van carburateurs  ;)


Laatst m'n carbs vervangen door een flink jongere set. Synchroon had ik al gedaan, en daags erna ook het luchtmengsel.

Tot 4000 toeren pakt hij goed op, maar daarboven, in het hoofdbereik van gasnaald en hoofdsproeier, vond ik wat hem traag.

Bij andere typen carbs kun je de hoogte van de gasnaald verstellen met een e-clipje om zo de best mogelijke prestatie te behalen. Maar, bij die domme CV-carbs van ons is die gasnaaldpositie fixed.

Nott. Ik heb dat indertijd bij mijn vorige set ook gedaan. Wat je dan kan doen is een nylon M3-ringetje onder de naald monteren (of meerdere), waarmee de gasnaald een fractie omhoog komt. Dat betekent dat de motor over het hele bereik van de gasnaald en hoofdsproeier net een fractie rijker gaat lopen. Het kan dan voorkomen dat hij daardoor stationair iets te rijk loopt, maar dat compenseer dan, als nodig, door de luchtmengselschroeven wat armer te zetten.


Supergaaf. Hij jalt hem nu over het hele toerenbereik in hetzelfde tempo naar 8000  ;D


Carbies. Gas geven.  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1027 Gepost op: 03 november 2018, 08:59 »
Prima tip Harm. Maar wanneer ik hem wat wil laten zakken ivm slijtage werkt dat natuurlijk niet. Een versleten naald of zetting heb ik nog geen oplossing voor
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Online The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1028 Gepost op: 03 november 2018, 13:52 »
Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1029 Gepost op: 03 november 2018, 21:30 »

Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)

Ook al kon je nieuwe naalden nog krijgen, is het sowieso een probleem: de gasnaald en gasbuis moeten als set vervangen, want ze zijn beiden evenveel versleten.

Bij andere typen carbs zit de gasbuis er simpel in geschroefd (onder de hoofdsproeier). Maar, bij onze cheap-ass carbs zit de gasbuis op zijn plek d.m.v. een geperste messing pen. Die zal er ook heus wel weer op n of andere manier uit te krijgen zijn, maar ja.


Mede daarom heb ik de hele set carbs vervangen voor een jonge set. Maar, alles eraan is jonger.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ives

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1030 Gepost op: 08 november 2018, 17:08 »
Vandaag de koppelingskabel gesmeerd en de steenslag roosters voor de radiator er af gehaald om deze op te schuren en opnieuw te spuiten.
Alleen zag ik dat mijn radiator volgens mij echt zijn beste tijd heeft gehad :(

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1031 Gepost op: Vandaag om 16:06 »


Echt z'n rotvervelend ding dit..  :(


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Online ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1032 Gepost op: Vandaag om 16:13 »

Echt z'n rotvervelend ding dit..  :(

Hier ook, (voor de 2e x vorige keer waren het de nokjes)

Kabel ook vervangen want die liep voor geen meter meer. Nu hopen dat het iets langer heel blijft.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1033 Gepost op: Vandaag om 17:49 »
Toch kwestie van onderhoud. Wanneer de boel gewoon tijdig wordt gesmeerd en ook de opnemer wordt schoongemaakt gaat het spul langer mee. De nokjes worden vaak naar binnen gedrukt bij het monteren van het wiel met als gevolg dat het teflon wieltje niet goed meer wordt meegenomen. De opstaande lipjes ervan slijten schuin af.
Ook teveel vet in de opnemer is soms de oorzaak. Zeker als het er wat langer inzit.
Kabel loopt alleen vast als hij droog loopt of dat er vocht in komt
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1034 Gepost op: Vandaag om 19:28 »

Ja uiteraard. Dat vet verouderd en verhard. En nu is het kouder geworden en loopt dat heel stroef en dan hoppeteejj.. Eigenlijk moet dat regelmatiger verschoond worden. Maar ja  :)

Maar bij mij is die opnemer nu ook ver versleten. Axiaal en radiaal zit daar nu zoveel speling op dat domme asje.


Tied veur een neue! Ik zal es neuzen op het web. Volgens mij zijn die van Domi tot Alp en AT allemaal hetzelfde. Voordat-ie dit maagdelijke wieleke ook opvreet  ;D


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Online James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1035 Gepost op: Vandaag om 20:00 »
Ik weetnie of jullie dat witte ding bedoelen (snelheidsmeterding)  maar die staat op www en kan je op een 3d-printer uitprinten. Bij mij op school kreeg ik hem van een collega. (Waarschijnlijk oud nieuws voor jullie  8))
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:02 door James Bond »
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Online ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1036 Gepost op: Vandaag om 20:07 »
Dat is nieuw nieuws voor mij anders ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.