Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 209875 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blommetje

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1020 Gepost op: 29 oktober 2018, 15:29 »
Deze week reed ik op mijn 600 alpje en hoorde een vreemd geluid wat ik anders nooit hoor. Ik reed ook voor t eerst in jaren met mn maatje achterop, dus ik dacht dat het zn vullingen waren.. maar nee. Ik vermoed de middenbok...
Iemand een idee? Met glooiingen in de weg, en dan doorveren (met dus 85 kilo extra achterop) hoor je het. Op de vlakke weg niet...

Ik gebruik de bok eigenlijk nooit, altijd zijpootje.
Iemand idee of de veer gespannen moet worden, of dat dit normaal is..?


 
- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1021 Gepost op: 29 oktober 2018, 17:29 »
De ketting misschien?  :-\ (té strak wellicht)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1022 Gepost op: 31 oktober 2018, 18:51 »
Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1023 Gepost op: 31 oktober 2018, 19:39 »
Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)

Mooi plan Pim.

Wat zijn die projectjes als ik vragen mag. Ben nu nieuwsgierig geworden.

Groeten Janno

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1024 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:03 »
Tuurlijk mag je dat weten.

Naast mijn versie van het voltmetertje mis ik een alarmlicht schakeling op de Alp.
Om de bedrading te vereenvoudigen heb ik een IC in de knoppen unit geplaatst die gaat communiceren met een andere IC onder mijn zadel.
Dat kan mooi over I2C dus dan gaat het aantal snoeren terug naar 4.

Alle relais en zekeringen zitten al onder mijn zadel dus die schakeling is daar eenvoudig bij te plaatsen en scheelt me een hoop kabels trekken.

Maar ik heb ook nog een versnellingsmeter en flowsensor liggen waar ik wat mee wil testen. Van mijn oude motor ook nog een dashboard liggen waar ik wellicht een draadloze snelheids meter in wil bouwen. Maar dat is nog wat verder weg en komt er wellicht nooit van.

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1025 Gepost op: 31 oktober 2018, 20:13 »
Hoi Pim, leuke plannen.
Houd ons op de hoogte van je testjes en resultaten. Vooral de versnellingsmeter kan leuk zijn  ;)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1026 Gepost op: 02 november 2018, 20:12 »

Gelukkig heb ik meer verstand van carburateurs  ;)


Laatst m'n carbs vervangen door een flink jongere set. Synchroon had ik al gedaan, en daags erna ook het luchtmengsel.

Tot 4000 toeren pakt hij goed op, maar daarboven, in het hoofdbereik van gasnaald en hoofdsproeier, vond ik wat hem traag.

Bij andere typen carbs kun je de hoogte van de gasnaald verstellen met een e-clipje om zo de best mogelijke prestatie te behalen. Maar, bij die domme CV-carbs van ons is die gasnaaldpositie fixed.

Nott. Ik heb dat indertijd bij mijn vorige set ook gedaan. Wat je dan kan doen is een nylon M3-ringetje onder de naald monteren (of meerdere), waarmee de gasnaald een fractie omhoog komt. Dat betekent dat de motor over het hele bereik van de gasnaald en hoofdsproeier net een fractie rijker gaat lopen. Het kan dan voorkomen dat hij daardoor stationair iets te rijk loopt, maar dat compenseer dan, als nodig, door de luchtmengselschroeven wat armer te zetten.


Supergaaf. Hij jalt hem nu over het hele toerenbereik in hetzelfde tempo naar 8000  ;D


Carbies. Gas geven.  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1027 Gepost op: 03 november 2018, 08:59 »
Prima tip Harm. Maar wanneer ik hem wat wil laten zakken ivm slijtage werkt dat natuurlijk niet. Een versleten naald of zetting heb ik nog geen oplossing voor
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1028 Gepost op: 03 november 2018, 13:52 »
Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1029 Gepost op: 03 november 2018, 21:30 »

Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)

Ook al kon je nieuwe naalden nog krijgen, is het sowieso een probleem: de gasnaald en gasbuis moeten als set vervangen, want ze zijn beiden evenveel versleten.

Bij andere typen carbs zit de gasbuis er simpel in geschroefd (onder de hoofdsproeier). Maar, bij onze cheap-ass carbs zit de gasbuis op zijn plek d.m.v. een geperste messing pen. Die zal er ook heus wel weer op één of andere manier uit te krijgen zijn, maar ja.


Mede daarom heb ik de hele set carbs vervangen voor een jonge set. Maar, alles eraan is jonger.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ives

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1030 Gepost op: 08 november 2018, 17:08 »
Vandaag de koppelingskabel gesmeerd en de steenslag roosters voor de radiator er af gehaald om deze op te schuren en opnieuw te spuiten.
Alleen zag ik dat mijn radiator volgens mij echt zijn beste tijd heeft gehad :(

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1031 Gepost op: 14 november 2018, 16:06 »


Echt zó'n rotvervelend ding dit..  :(


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1032 Gepost op: 14 november 2018, 16:13 »

Echt zó'n rotvervelend ding dit..  :(

Hier ook, (voor de 2e x vorige keer waren het de nokjes)

Kabel ook vervangen want die liep voor geen meter meer. Nu hopen dat het iets langer heel blijft.
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1033 Gepost op: 14 november 2018, 17:49 »
Toch kwestie van onderhoud. Wanneer de boel gewoon tijdig wordt gesmeerd en ook de opnemer wordt schoongemaakt gaat het spul langer mee. De nokjes worden vaak naar binnen gedrukt bij het monteren van het wiel met als gevolg dat het teflon wieltje niet goed meer wordt meegenomen. De opstaande lipjes ervan slijten schuin af.
Ook teveel vet in de opnemer is soms de oorzaak. Zeker als het er wat langer inzit.
Kabel loopt alleen vast als hij droog loopt of dat er vocht in komt
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1034 Gepost op: 14 november 2018, 19:28 »

Ja uiteraard. Dat vet verouderd en verhard. En nu is het kouder geworden en loopt dat heel stroef en dan hoppeteejj.. Eigenlijk moet dat regelmatiger verschoond worden. Maar ja  :)

Maar bij mij is die opnemer nu ook ver versleten. Axiaal en radiaal zit daar nu zoveel speling op dat domme asje.


Tied veur een neue! Ik zal es neuzen op het web. Volgens mij zijn die van Domi tot Alp en AT allemaal hetzelfde. Voordat-ie dit maagdelijke wieleke ook opvreet  ;D


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1035 Gepost op: 14 november 2018, 20:00 »
Ik weetnie of jullie dat witte ding bedoelen (snelheidsmeterding)  maar die staat op www en kan je op een 3d-printer uitprinten. Bij mij op school kreeg ik hem van een collega. (Waarschijnlijk oud nieuws voor jullie  8))
« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 20:02 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1036 Gepost op: 14 november 2018, 20:07 »
Dat is nieuw nieuws voor mij anders ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1037 Gepost op: 14 november 2018, 20:19 »
Volgens mij zijn die van Domi tot Alp en AT allemaal hetzelfde.

Niet helemaal Brom  :-\ De Alp van bj 2000 die ik afgelopen zomer kort in bezit had, had een ánder formaat tandwieltje als mijn oudere Alpen, overigens ook tot mijn verbazing.
Dus je moet even goed opletten wat je aanschaft  :)

Wellicht dat een complete set, met huisje / tandwiel / kabel, wel uitwisselbaar is tussen alle modellen, maar dat weet ik ook niet zeker. Marien zal daar wel meer kijk op hebben 8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1038 Gepost op: 14 november 2018, 21:37 »

Nja voor mij is dat ook nieuw nieuws. Maar, bij Wemoto heb je zo'n ding al op de mat voor onder de 20 euro. Je moet dan maar net iemand kennen met een 3-D printer..


Niet helemaal Brom  :-\ De Alp van bj 2000 die ik afgelopen zomer kort in bezit had, had een ánder formaat tandwieltje als mijn oudere Alpen

Ja ik denk ik gooi een balletje op, omdat Honda wel vaker van die dingen heeft. Ik heb ze van enkel Domi's in mijn handen gehad en die leken sprekend op die van de 750.

Bij het vorige wieltje wist ik al dat mijn opnemerhuis ver versleten was. Ik kon hem origineel nieuw krijgen voor 100 euro in de btw waar ik dit wieltje origineel kocht voor 18, maar dat was weer verkeerde goeikoopte, zeker nadat ik vanmiddag zag hoe rg hij nu verder is versleten. Een gebruikte koop ik daarom liever niet, of bij iemand met een wel heel goede reputatie..


Maar, het blijft een stom ding, hoe dan ook!  :D


#edit: ik herinnerde me dat V-Twin AT-onderdelen verkocht, daar staat zo'n opnemerhuis bij. Mailtje gestuurd!



« Laatst bewerkt op: 14 november 2018, 22:42 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1039 Gepost op: 15 november 2018, 08:16 »
Er zijn verschillen in elk geval bij de alpjes.
Pd10 bijvoorbeeld heeft dikkere vooras. Andere kabel ook.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1040 Gepost op: 16 november 2018, 17:53 »

Laatste tijd deed af en aan mijn temperatuurmeter het niet en dan ineens weer wel.


Met de stuurdraad van de tempsensor op thermostaathuis direkt aan massa deed die het wel. Dus tank en luchtfilter eraf: geen doorgifte tussen thermostaathuis en body van de sensor. Even losdraaien en weer vast volstond voor hernieuwd contact naar aarde. Maar, gelijk de thermostaat uitgebouwd en getest in een pannetje kokend water met een food-thermometer. Maar, allemaal prima. Metertje doet het weer normaal.


Ouwe moters  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1041 Gepost op: 20 november 2018, 21:42 »
Klein display behuizing geprint voor de testkast (32x32x10mm).

Maar ruimte zat voor een pcb met benodigde ic's. Denk het uiteindelijke gizmo hier ook nog wel in te kunnen krijgen.

Ook maar eens sparen voor een 3d printer, is toch wel heel gaaf hoe gemakkelijk je vanuit CAD naar functioneel prototype kunt  :o

Offline Janno

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1042 Gepost op: 21 november 2018, 10:47 »
Klein display behuizing geprint voor de testkast (32x32x10mm).

Maar ruimte zat voor een pcb met benodigde ic's. Denk het uiteindelijke gizmo hier ook nog wel in te kunnen krijgen.

Ook maar eens sparen voor een 3d printer, is toch wel heel gaaf hoe gemakkelijk je vanuit CAD naar functioneel prototype kunt  :o

Netjes!

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1043 Gepost op: 27 november 2018, 18:48 »

Afgelopen zomer heb ik nieuwe remschijven aangeschaft, maar uit goeikoopheid niet de bouten. Van de bouten wist ik al langer dat ze niet helemaal recht meer waren (ze torderen gedurende hun leven), maar ze zijn relatief prijzig als er Honda op staat. Via CMS is dat zo'n beetje zestig euro tot op de deurmat  :-X

Nog vlug voor de Brexit had ik ze alle 12 voor minder dan 35 euro hier.  :)


Nou doet Honda een beetje 'locking agent' op de draad, maar Brom wil dat niet. Het gaat ook zonder dat spul snel erg vast zitten na langere tijd. Even door de draadtap en weg ermee  ;D

We hebben pas nog ergens gediscussieerd over aanhaalmomenten en momentsleutels. Ik gebruik die niet vaak, veel gaat op gevoel en meer dan vaak minder vast dan voorgeschreven, zeker als er aluminium draad in het spel is. Honda zegt voor een remschijfbout met borgmiddel 42Nm in de aluminium naaf. Ik doe dat zonder borging, maar wel met wat vet op de draad tegen corrosie. Dat beinvloedt de boel dan wel weer.

Maar, ik heb de momentsleutel erbij gepakt: als ik mijn 'gevoel' nameet, dan zet ik zo'n bout vast met 20Nm. Om hem direct daarna los te draaien, is 25Nm nodig. Een gesmeerde remschijfbout die ik afgelopen zomer had vastgezet met ongeveer dat gevoelsmoment, had 35Nm nodig om los te komen.


Brom heb bling op ze nieuwe remschijven  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1044 Gepost op: 27 november 2018, 18:54 »
Citaat
Brom heb bling op ze nieuwe remschijven

Zal niet lang duren. De vorst komt eraan en daarmee ook de pekel. Beetje zonde van de blinq. 8) 8)

Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met die bouten. Het enige wat voorkomt is dat de inbus dusdanig gemold is dat je er geen sleutel meer op kunt zetten.
Afbreken of er uitlopen nog nooit ervaren.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline ChrisvdSchoot

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1045 Gepost op: 27 november 2018, 19:56 »
Herkenbaar, ik zet het meeste spul ook gewoon handvast, ik vet de handel wel altijd zorgvuldig in.
On a bike no one ever asks "are we there yet"

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1046 Gepost op: 27 november 2018, 20:29 »

Nog f wat anders, hè, paar posts terug zat ik te jammeren dat ik dat plastic wieltje in de speedo-opnemer weer es had moeten vervangen.

Nou lag dat vettige ding nog te slingeren op een hoek van de werkbank en het viel me op dat die tandjes best goed waren. Dus ik dump dat ding in de ontvettert en met die tandjes is inderdaad niks mee.

Hij heeft wel schaafplekjes bovenop die 2 nokken waar hij aangedreven wordt door dat beugeltje in de naaf.


Dus jullie zeggen dat ik dan die beugeltjes wat naar buiten moet buigen..?  ::)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1047 Gepost op: 27 november 2018, 21:49 »
ee.

Hij heeft wel schaafplekjes bovenop die 2 nokken waar hij aangedreven wordt door dat beugeltje in de naaf.


Dus jullie zeggen dat ik dan die beugeltjes wat naar buiten moet buigen..?  ::)

Dat heeft bij mij zeker een tijd geholpen,

Totdat mijn kabel pas water naar binnen liet 
(Buiten huls gebroken) en erg zwaar ging lopen, alsnog de tandjes om zeep 🤐
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1048 Gepost op: 27 november 2018, 22:52 »
Klopt Harm. Je hebt wss een keer dat huis niet op de juiste manier erop gehad en met het aandraaien zaten de 2 lipjes ertussen.
Je drukt ze dan naar binnen en op de duur zullen de nokjes van het teflon wieltje afsluiten.
Wss schuin naar binnen. Kijk maar eens goed.
Beetje naar buiten buigen en ff gecontroleerd monteren doet het dan.
Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1049 Gepost op: 27 november 2018, 23:09 »

Jaa vreemd hè.. ik let daar altijd op. Dan prop ik die opnemer in da gat en draai hem rond, dan zie je dat spindeltje rondgaan.

Misschien toch van z'n plek gestoten de laatste keer monteren.


Ik duw deze ouwe er weer in terug. Heb ik ne neue op de plank nu  :)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin