Afgelopen zomer heb ik nieuwe remschijven aangeschaft, maar uit goeikoopheid niet de bouten. Van de bouten wist ik al langer dat ze niet helemaal recht meer waren (ze torderen gedurende hun leven), maar ze zijn relatief prijzig als er Honda op staat. Via CMS is dat zo'n beetje zestig euro tot op de deurmat
Nog vlug voor de Brexit had ik ze alle 12 voor minder dan 35 euro hier.
Nou doet Honda een beetje 'locking agent' op de draad, maar Brom wil dat niet. Het gaat ook zonder dat spul snel erg vast zitten na langere tijd. Even door de draadtap en weg ermee
We hebben pas nog ergens gediscussieerd over aanhaalmomenten en momentsleutels. Ik gebruik die niet vaak, veel gaat op gevoel en meer dan vaak minder vast dan voorgeschreven, zeker als er aluminium draad in het spel is. Honda zegt voor een remschijfbout met borgmiddel 42Nm in de aluminium naaf. Ik doe dat zonder borging, maar wel met wat vet op de draad tegen corrosie. Dat beinvloedt de boel dan wel weer.
Maar, ik heb de momentsleutel erbij gepakt: als ik mijn 'gevoel' nameet, dan zet ik zo'n bout vast met 20Nm. Om hem direct daarna los te draaien, is 25Nm nodig. Een gesmeerde remschijfbout die ik afgelopen zomer had vastgezet met ongeveer dat gevoelsmoment, had 35Nm nodig om los te komen.
Brom heb bling op ze nieuwe remschijven