Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 190694 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1050 Gepost op: 28 november 2018, 18:00 »

Zoiets laat me dan niet los, ergens. Oldtimer onderaan vorige pagina die tegen me zegt dat ik de speedo-opnemer misschien slordig gemonteerd heb. Ik maak dat soort fouten gewoon niet.

Ik realiseerde me vanmorgen dat ik eerder dit jaar deze naven overgenomen heb en er nieuwe velgen op liet spaken. Om mijn eigen op zich  mooie wielen weer aan een ander over te kunnen doen.

Voel je hem al? Andere naaf.. met bijbehorende andere aandrijfbeugeltje..... Maar, ik heb het ook niet gecontroleerd.


Op het oog onschuldige aannames......  :)

« Laatst bewerkt op: 28 november 2018, 18:02 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1051 Gepost op: 28 november 2018, 18:49 »
Duidelijk brommie. Zoiets als de pot....... ;)
Maar de slijtage laat het gewoon zien.
De hoogte tov de teflon opnemer en de onderliggende ring klopt gewoon niet. Soms vergeet men ook de 2 ringen onder in het wormwiel huis.  Zelfde resultaat.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1052 Gepost op: 28 november 2018, 23:41 »

Soms vergeet men ook de 2 ringen onder in het wormwiel huis.  Zelfde resultaat.


En die shims zijn maar 0,4mm dik.. Ik heb vanmiddag dat spulletje wat beter bekeken.


Als je het formaat van de nokken van het wormwiel en de meenemerbeugel bekijkt, zou je denken dat de meenemer goed achter de nok van wormwiel haakt. In werkelijkheid is dat inhaken beperkt tot plm. 1,5mm (digitaal gemeten). De nokken van de meenemer zijn ook nog afgerond, dus die heeft van nature al de neiging om over de nok van het wormwiel heen te willen. Honda heeft het wellicht zo bedacht dat, als het wormwiel vastloopt, de meenemer zichzelf over de nok van het wormwiel tilt om schade te beperken.

Anyways, die tolerantie is zo achterlijk klein, en bij mij nog kleiner want opnemer heeft ook slijtage. Ik heb hier verder geen zin in, en Rubberhuis zit hier verderop in de straat. Dus heb ik, op de van mij bekende afrikaanse wijze, simpelweg een rubber ring van 1mm onder de meenemer gelegd. Hij haakt nu met een speling van 0,6mm achter hele nok van het wormwiel.


Rukding  :D


« Laatst bewerkt op: 29 november 2018, 20:16 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1053 Gepost op: 04 december 2018, 18:50 »

Toen ik dit blok overnam had de vorige eigenaar de motordeksels gepoten met 2K-lak. Het had goud-metallic moeten zijn, maar eigenlijk was het gewoon beige. Die linker begon al een poosje te blazen (lak te dik/te hard?) en de pakking steeds meer olie te zweten. Ik had nog een superrr net setje liggen van een RD04, maar, met wat krasjes. Het speelde al een tijdje, maar ik moest even wachten tot de oliewissel.

Dekseltje gespoten -Motip heeft exact de kleur- en ook het tandwieldekseltje.


Net echt  :)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1054 Gepost op: 04 december 2018, 20:18 »
Nu de lettertnes nog ff inkleuren 😁😁😉
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1055 Gepost op: 04 december 2018, 21:39 »
Heel fraai.
Ik ben begonnen met het demonteren van de kuip delen. Doel: checken en richting de onderkant van het contactslot. Gelijk wat bijlakken waar nodig, valbeugelbevestiging verbeteren etc. Ook tank eraf om bougies te vervangen en check 'overloop' slangen carburateur ivm lang starten na dagen stilstand....
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1056 Gepost op: 06 december 2018, 22:56 »

Na 23 jaar sinds de fabriek was de achterremslang echt te zompig nu.

Piet bracht een cheapo stalen, die heb ik eronder gefrutseld. De originele slang is dikker en heeft een beschermhoes, dus dit dunne dingetje zat wat ruim in de klemmetjes op de achterbrug.

Rubberhuis is hier in de straat (bijna), dus met hunnie en hun plotter 2 doorvoerrubbers gemaakt die in die klemmen passen. Dan ligt die leiding ook niet meer los op de achterbrug te schuren.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1057 Gepost op: 08 december 2018, 17:10 »
Voor het eerst in 6jaar de tank eraf gehaald. Tank was niet volgetankt.... Dat scheelt.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1058 Gepost op: 08 december 2018, 17:14 »
Ik heb nog nooit de bougies vervangen de afgelopen 6 jaar en 30dkm. Hoe lijkt deze? Welk type raden jullie aan?
Motor start moeilijk na enkele dagen stilstand...
Welke ontluchtingsslang moet dicht of anders ?.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1059 Gepost op: 08 december 2018, 17:16 »
En deze smurrie... Niets aan doen denk ik. Een advies altijd welkom.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1060 Gepost op: 08 december 2018, 17:51 »

Bougie is wat aan de lichte kant. Zie tabel voor verificatie.

Smurrie is brandstof of olielek. Zit het boven de carb (klepdeksel) dan olie. Alleen rond/onder de carb, brandstof.

Slecht starten, ontluchtingsslang is los. Zie jouw foto met mijn paint en diagram met mijn paint.



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1061 Gepost op: 08 december 2018, 17:58 »
Thanx!! Ik zal de beluchtingslangen weer met elkaar verbinden.
Ik zal alle bougies wel checken maar niet vervangen als de rest ook zo eruit ziet. Wat is ongeveer een goede elektrode-afstand ?. (Mijn kennis hiervan reikt niet verder dan een SS50z...). Irridum of zoiets is top qua bougies?
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline robgoesdakar

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1062 Gepost op: 08 december 2018, 18:46 »
Citaat
Ik heb nog nooit de bougies vervangen de afgelopen 6 jaar en 30dkm
En dat terwijl Honda gewoon voor schrijft ze elke 12.000 of elke 2 jaar te vervangen....  :o

Ik zou ze gewoon elke 12k vervangen voor de standaard NGK DPR8EA9.
Iridium zouden ook nog kunnen ( DPR8EIX-9 ) gaan langer mee, maar zijn ook een kleine € 13,= p.st. duurder.

Verder even de aanpassing aan je ontluchting doorvoeren zoals het plaatje van Brombeer.

Vraag me wel af als jij je bougies als 6 jaar/30k niet vervangen hebt, wat je met de rest (olie/oliefilter/luchtfilter) hebt gedaan in die tijd.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1063 Gepost op: 08 december 2018, 18:54 »
Dank voor de info. Ik zet er nieuwe in. Geen zorgen: elk jaar wordt-ie voorzien van nwe olie, oliefilter en elke 2 a 3 jaar nw luchtfilter !
In plm mei set heidenaus eronder.

AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1064 Gepost op: 08 december 2018, 19:58 »

Thanx!! Ik zal de beluchtingslangen weer met elkaar verbinden.

Je moet geen slangen verbinden. De rood gepijlde slang op jouw fatau moet op een zwarte tuit die tussen de carbs zit en omhoog wijst. Waarschijnlijk kan je er pas bij als je het luchtfilterhuis licht.


Ik heb ook wel es 30-35.000 met een stel bougies gedaan hoor. Als ze het doen, doen ze het. Olie en filters ben ik wel heel strak op.

Elektrode afstand standaard 0.80 mm.


#weetje: een grotere afstand geeft een sterkere vonk.


« Laatst bewerkt op: 08 december 2018, 20:03 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1065 Gepost op: 08 december 2018, 20:24 »
Toptip !
Zie het contactslot. Verder uit elkaar halen zinvol?. Ik maak iig de binnenkant van de zwarte afdekkap goed schoon en nwe witte vaseline erin. (Probleem was: heel soms geen enkel contact..).

( Prettig al die zooi van de motor af: kan je overal bij!)
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1066 Gepost op: 08 december 2018, 20:32 »

Ja dat witte ding kan eraf, zit geklikt. Voorzichtig, graag.


Daar onder zitten drie contacten die je schakelt. Waarschijnlijk wat slijtage op één stel. Ik heb bij mij het plaatje omgedraaid (is symmetrisch). Ik had er ook last van.


Die kogeltjes trouwens, zit een veertje onder en als da kogelke loskomt springt het met z'n tweetjes zo deur je schuur heen. Of je tuin.







..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline James Bond

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1067 Gepost op: 08 december 2018, 21:06 »
Yep, contactslot is done. Inderdaad die messing dingen zijn symmetrisch. Ik heb ze omgewisseld. Het oude vet uit de afdekkap weggehaald en een beetje witte vaseline erin. Dus alleen vet bij de 2 kogels met die veertjes. Gelijk weer gemonteerd. Pfffff werkt en slot klikt nu duidelijker en strakker dan ooit !!
Voor demontage van de onderkant van het slot geldt: als je de kap (tussen tank en voorkuip) van de rechterzijde demonteert, kan je bij de onderkant van het  slot. 3stuks ieniemienie torx schroefjes losdraaien.(voor mij: leesbril op!)

Nu op de bank.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2018, 21:08 door James Bond »
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1068 Gepost op: 08 december 2018, 22:30 »

Als je nou gelijk je leesbril op had gezet, had je gezien -ook voor jullie lezers, jongens & meisjes- dat het hele contactslot met 2 M8 inbusbouten van onderaf in de kroonplaat zit geschroefd. Dan kun je daarna wat makkleijker bij die drie kleine stinkboutjes waar 007 het over heeft  :)


Fijn dat het weer goed klikt. Meeste mensen weten nie eens dat dit kan.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin