Auteur Topic: Het grote kleine klusjes topic...  (gelezen 210028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1110 Gepost op: 30 januari 2019, 22:08 »

Ja die oldskool lcd schermen zijn buiten nog steeds het beste. De tripmaster van een 750 AT is zelfs voor slechtzienden leesbaar  ;D

Op de spanningsklikker waar ik nu mee rondrij zit ook zo'n matrix-achtige weergave met backlight. Maar in vol zomerzon licht en spiegeling van 'glas' is het ruk aflezen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1111 Gepost op: 30 januari 2019, 22:20 »
Misschien ontspiegeld ruitje proberen. Dit is een model scherm uit de Nokia 3310/5510. Toen mobieltjes nog sexy en unkaputtbar waren.

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1112 Gepost op: 03 februari 2019, 15:00 »
Mijn handvatverwarming wilde het de afgelopen dagen niet echt doen, hij gaf aan dat er te weinig spanning was.

Toen ik mijn accu controleerde en de stekkers van mijn spanningsregelaar bekeek kwam ik did tegen…

Deze week toch maar even de draden door solderen zoals meerder dat hier als oplossing aangeven.

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1113 Gepost op: 03 februari 2019, 15:34 »
Mijn handvatverwarming wilde het de afgelopen dagen niet echt doen, hij gaf aan dat er te weinig spanning was.

Toen ik mijn accu controleerde en de stekkers van mijn spanningsregelaar bekeek kwam ik did tegen…

Deze week toch maar even de draden door solderen zoals meerder dat hier als oplossing aangeven.
Zou ook even de werking checken van die regelaar!! :o
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1114 Gepost op: 03 februari 2019, 16:07 »
Zou ook even de werking checken van die regelaar!! :o

Ja dat ik pas toen als die weer in elkaar zit toch?

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1115 Gepost op: 03 februari 2019, 16:20 »
En je accu checken  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1116 Gepost op: 03 februari 2019, 17:09 »
En je accu checken  ;)

Accu heb ik gecheckt die geeft 12,5V. Het gekke is, ik heb een voltmeter op mijn stuur zitten, en die gaf altijd netjes 13,5V aan als ik aan het rijden ben. Dus ik denk dat de spanningsregelaar het wel gewoon deed, of spook er dan toch wat dat de boel door fikt?

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1117 Gepost op: 03 februari 2019, 18:36 »

Dag Dorus,


Wat die jongens proberen te zeggen:

Als je de gele draden hebt doorgesoldeerd, controleer daarna ook voor de zekerheid de laadspanning, met dimlicht aan, over de accupolen. Omdat de regelaar kapot kán gaan als gevolg van die rottige verbinding. Om een indicatie te krijgen van de staat van de accu, laadt je die volledig op en laat een nacht staan. Meet dan de spanning over de polen met contact uit. 12.7=uitstekend; 12.6 is goed; 12.5 is redelijk; 12.4 is matig. enz.

Voor jou: de voltmeter zit vermoedelijk ergens in je systeem bijgeprikt. Als gevolg daarvan zal die nooit de actuele spanning laten zien i.v.m. ruis als gevolg van verbruikers. Zie de voltmeter als indicatief.


De enige plek die een accurate meting oplevert, is de accupolen.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1118 Gepost op: 03 februari 2019, 19:15 »
Hoi Brom,

Bedankt voor de verduidelijking. Ik zal het controleren zoals je het omschreven hebt zodra het gefixt is.

En om verwarring te voorkomen, ik had mijn accu gecheckt met een multimeter op de polen voordat ik de stekker zag.
Ik heb gisteren nog gewoon een rit van 60km gereden met mijn fiets, en heb de accu vandaag gemeten met nog 12,5V.
Dus ik heb stille hoop dat de spanningsregelaar het nog gewoon doet en dat ik alleen de boel hoef door te solderen.

De voltmeter op mijn stuur zit trouwens op mijn frame en bij een zekering bijgeprikt, deze gebruik ik ook alleen om te checken dat de boel niet opeens leeg loopt. Voor het meten gebruik ik gewoon een losse multimeter.

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1119 Gepost op: 05 februari 2019, 18:58 »
Ik heb vanmiddag de draden door gesoldeerd en het alles lijkt het weer te doen.
Ik heb een laadspanning van 14,3V met dimlicht aan als hem stationeer laat lopen, volgens mij is dat wel okay?
Morgen zal ik ook de accu weer even na meten, maar toen ik hem uitzet zetten had die een spanning van 12,7V.

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1120 Gepost op: 05 februari 2019, 21:42 »

Ja die laadspanning lijkt wel oké. Controleer ook altijd de laadspanning bij een hoger toerental: de dynamo levert dan een steeds hogere spanning en dan kun je zien of de regelaar dat ook goed afregelt.


Direkt na lopen geeft de accu altijd een hogere spanning aan omdat de laadspanning flink hoger is dan de nominale spanning van de accu zelf.

Daarom, accu 12 uur of langer met rust laten en dan meten. Dan heeft de accu die hogere spanning weggewerkt.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1121 Gepost op: 05 februari 2019, 22:49 »
Ja die laadspanning lijkt wel oké. Controleer ook altijd de laadspanning bij een hoger toerental: de dynamo levert dan een steeds hogere spanning en dan kun je zien of de regelaar dat ook goed...
Echt goed meten zoals het boek aangeeft met,  uit mn hoofd, 4500 rpm. 14.3v is ansich prima maar ik vind het stiekem ook hoog vanwege het licht aan en slechts stationair.
Dit zou je eerder verwachten bij hogere toeren.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1122 Gepost op: 05 februari 2019, 23:01 »

Klopt, Timy, die reactie had ik ook bijna gegeven.

Maar, we weten niet om welk type motor het gaat.


Bij een 750 AT is die 14,3 met dimlicht aan, wat weinig. Maar, hij heeft stationair gemeten en één H4 halogeen koplamp trekt al 4A. Bij een 750 AT is dat dus al 8A die de spanning drukt.

Bij een 600 Alp is 14,3 met dimlicht 4A/statio i.d.d. alweer veel.


Dorus?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1123 Gepost op: 06 februari 2019, 09:08 »
Van stuk roestvaste schroefas, rijp voor de oud ijzer bak naar............

Nu nog een tapje m10x1,25 zoeken en een nieuwe standaard maken ;)
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1124 Gepost op: 06 februari 2019, 11:31 »
Klopt, Timy, die reactie had ik ook bijna gegeven.

Maar, we weten niet om welk type motor het gaat.


Bij een 750 AT is die 14,3 met dimlicht aan, wat weinig. Maar, hij heeft stationair gemeten en één H4 halogeen koplamp trekt al 4A. Bij een 750 AT is dat dus al 8A die de spanning drukt.

Bij een 600 Alp is 14,3 met dimlicht 4A/statio i.d.d. alweer veel.


Dorus?

Ik heb een RD07A. Het gekke is als ik een hoger toerental (4500RPM) meet dat de laadspanning iets terug loopt naar 13,7V.
Accu is na nacht stil staan in de kou 12,5V.

De spanningsregelaar is trouwens nog  niet zo oud. Die heeft Rob vervangen in maart 2017 toen ik in Alphen stil stond met 1 die kappot was, of te weinig spanning gaf. Toen heeft hij ook de stekker van de motor vervangen omdat die toen een beetje bruin was.

Deze nieuwe stekker was nu dus compleet weggesmolten.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1125 Gepost op: 06 februari 2019, 12:42 »
Van stuk roestvaste schroefas, rijp voor de oud ijzer bak naar............

Nu nog een tapje m10x1,25 zoeken en een nieuwe standaard maken ;)

Mooi!  8)

Waarschijnlijk overbodige info maar:
Als je een zijstandaard maakt ga je geheid roest zien aan de onderzijde en dat vind ik niet mooi dus mocht je voor staal kiezen, neem een rvs voetje.
Wat ik ook heb gedaan is een paar lasnaden in een ruitpatroontje over de onderkant gelegd zodat die voet wat meer 'bite' heeft.
Dat slijt vanzelf in en dan heeft je standaard mooi vol contact met de straat.

Offline ddw

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1126 Gepost op: 06 februari 2019, 13:01 »
Mooi!  8)

Waarschijnlijk overbodige info maar:
Als je een zijstandaard maakt ga je geheid roest zien aan de onderzijde en dat vind ik niet mooi dus mocht je voor staal kiezen, neem een rvs voetje.
Wat ik ook heb gedaan is een paar lasnaden in een ruitpatroontje over de onderkant gelegd zodat die voet wat meer 'bite' heeft.
Dat slijt vanzelf in en dan heeft je standaard mooi vol contact met de straat.

RVS plaatje komt er zoizo onder, misschien maak ik hem ook nog stelbaar. Even verzinnen of dat echt handig is.

Ruitpatroon erop lassen is een goede tip!
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline honda2x

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1127 Gepost op: 06 februari 2019, 14:16 »
Of je doet iet bijzonders    :) met je zij standaard

Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1128 Gepost op: 06 februari 2019, 22:43 »

Ik heb een RD07A. Het gekke is als ik een hoger toerental (4500RPM) meet dat de laadspanning iets terug loopt naar 13,7V.

Dat is echt te weinig. Moet zijn tussen 14-15V, maar door de bank genomen in de bovenste helft daarvan: 14.6-14.8.

Probeer anders een leen-regelaar te wisselen en vergelijk.


Accu is na nacht stil staan in de kou 12,5V.

Dat is redelijk tot goed te noemen. Niet uitstekend. Maar, die rustspanning neemt steeds een tiende af in de loop van het accu-leven. In de zomer zal een 12.4-accu het prima doen, maar de winter daarop laat hij je misschien wel staan. Die rustspanning kun je als indicatief beschouwen voor de verdere levensverwachting.


Maar, jouw laadspanning is wel een dingetje. Je bent nog niet klaar.


Brom



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1129 Gepost op: 07 februari 2019, 11:22 »
Kwam een boutje te kort, winkels waren al dicht. Dan maar zelf maken.

Kwaliteits klasse 10.9 schat ik  8) :angel:

Offline The Headless Horseman

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1130 Gepost op: 07 februari 2019, 12:23 »
Is dit uit de 3D printer Pim?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1131 Gepost op: 07 februari 2019, 12:43 »
Jup.

Offline Timy

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1132 Gepost op: 07 februari 2019, 18:49 »
Kwam een boutje te kort, winkels waren al dicht. Dan maar zelf maken.

Kwaliteits klasse 10.9 schat ik  8) :angel:
Dat ziet er verrekte goed uit?!  :o
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1133 Gepost op: 07 februari 2019, 19:03 »
Zou er niet direct mn remklauwen mee vastzetten maar waar ik t voor nodig had werkt t meer dan prima ;D

Offline Dorus

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1134 Gepost op: 08 februari 2019, 22:08 »
Dat is echt te weinig. Moet zijn tussen 14-15V, maar door de bank genomen in de bovenste helft daarvan: 14.6-14.8.

Probeer anders een leen-regelaar te wisselen en vergelijk.


Dat is redelijk tot goed te noemen. Niet uitstekend. Maar, die rustspanning neemt steeds een tiende af in de loop van het accu-leven. In de zomer zal een 12.4-accu het prima doen, maar de winter daarop laat hij je misschien wel staan. Die rustspanning kun je als indicatief beschouwen voor de verdere levensverwachting.


Maar, jouw laadspanning is wel een dingetje. Je bent nog niet klaar.


Brom

Bedankt voor je info, ik ga dit weekend nog wel even een paar keer meten om er zeker van te zijn.

Nu vraag ik mij wel een beetje af waarom z'n lage laadspanning slecht is.. Is het slecht voor je accu? Want als ik met mijn dimlicht aan rond de 4500 RPM meer dan 13V overhoud dan laad mijn accu gewoon nog op toch?

Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig waarom dit is.

Ik heb nu mijn spanningsregelaar doorgesoldeerd dus kan er niet zo makkelijk even een andere opzetten totdat ik er weer een stekker opgezet  heb. Maar heeft hier iemand ervaring met de spanningsregelaars die ze op Ali aanbieden of moet ik nu weer iets van 150 euro uitgeven voor een originele met het risico dat die na 2 jaar er weer zo bij staat?

Offline Oldtimer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1135 Gepost op: 08 februari 2019, 22:44 »
Gwn ali doen en bestel daar meteen een voltmetertje.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1136 Gepost op: 09 februari 2019, 16:29 »
Heel druk met de afstelling van mn nieuwe krukas  :))


Offline Brombeer

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1137 Gepost op: 09 februari 2019, 17:03 »
Nu vraag ik mij wel een beetje af waarom z'n lage laadspanning slecht is.. Is het slecht voor je accu? Want als ik met mijn dimlicht aan rond de 4500 RPM meer dan 13V overhoud dan laad mijn accu gewoon nog op toch?

Het is niet slecht. En bij 13V laadt je accu bij. Maar, mondjesmaat. Het laadsysteem van een auto is een heel stuk potenter, maar ook daar een laadspanning van rond 13,8-14V. Als je grote verbruikers aanzet is er door de hogere stroomvraag altijd een spanningsval. Die spanningsval mag niet zo groot zijn dat, bijvoorbeeld, de laadspanning te laag wordt. Maar, meet voor de lol eens de spanning met beide grootlichten aan.



Maar heeft hier iemand ervaring met de spanningsregelaars die ze op Ali aanbieden

Gwn ali doen

Laat dat 'gewoon' maar achterwege, want het is een on-onderbouwd advies. Je kunt wel een Ali regelaar proberen. Dat kan dan 2 kanten op. Maar, als een regelaar op de juiste manier kapot gaat, vreet hij zichzelf, je dynamo, acuu en cdi op. En dan ben je een rooitje verder.



of moet ik nu weer iets van 150 euro uitgeven voor een originele met het risico dat die na 2 jaar er weer zo bij staat?

Je doet alsof jij weet dat regelaars, goedkoop of merk, prullen zijn die ermee uitscheien. Een regelaar is een stukje elektronica dat zelf afhankelijk is van omliggende factoren. Je moet je misschien afvragen of regelaars nou van nature slecht zijn, of dat er iets aan jouw motor is wat niet lekker is.

Die stekker, is daar een goed voorbeeld van.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Ives

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1138 Gepost op: 12 februari 2019, 08:25 »
Heeft er iemand nog een aanrader qua remschijven voor op een RD07a? De mijne zijn een beetje krom namelijk.

Offline Jeroen

Re: Het grote kleine klusjes topic...
« Reactie #1139 Gepost op: 12 februari 2019, 09:31 »
ja, een setje rechte 8)
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."