Auteur Topic: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg  (gelezen 45301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #60 Gepost op: 30 augustus 2015, 18:27 »
Nou ben manmoedig geweest...
Heb het motorblok geopend en op zoek gegaan naar de dynamo.....
En hij is er uit!
Zo ziet ie eruit:
Er zijn twee spoelen die ene beetje ziek zijn......




en de nieuwe erin....

Morgen proberen alles weer in de motor te krijgen.....
Best een hele uitdaging dit...
Iemand tips om dit er weer in te krijgen????

Offline Oldtimer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #61 Gepost op: 30 augustus 2015, 18:48 »
De omgekeerde volgorde Jody zoals je het eruit hebt gehaald  8)
Maar eerst de pakking netjes en secuur verwijderen.
Zet ook de boutjes even vast van de stator met loctite om lostrillen te voorkomen.

Maar gefeliciteerd.
Je hebt de oorzaak echt gevonden.
De spoelen zijn gewoon inwendig verbrand. Dit is een kortsluiting geweest die de spoelen heeft verbrand. Is dus flink heet geweest
Ga er maar vanuit dat ook de spanningsregelaar aan gort is, maar die had je volgens mij al vervangen.
De SR kan zelfs de oorzaak zijn geweest, samen met een defecte accu.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #62 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:00 »
Marien, als de pakking er nog netjes op zit volstaat het dan niet om er vloeibare pakking tussen te doen?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #63 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:08 »
Op foto 1 is te zien dat hij gescheurd is. ( stukje is weg )
En zekerheid voor alles Cas.
Maar dan nog, ik vervang altijd een pakking wanneer hij lang heeft gezeten. De flex gaat er uit na 25 jaar of meer.

Dan liever nog een zelf maken. Je weet ongetwijfeld nog wel hoe dat moest. ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #64 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:11 »
Ok, duidelijk.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #65 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:17 »
ik was eigenlijk wel van plan om er vloeibare pakking op te smeren en erop te zetten...
Deze pakking kan ik nergens vinden.. en er zitten wat rare vierkantjes met sleufjes enzo in....
Deze zou het moeten zijn: AH GASKET,L COVER 11395-MG7-306.. als iemand weet waar ik die kan vinden.....

Offline Cas

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #67 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:27 »
is die hetzelfde als voor een XLV750R???

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #68 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:32 »
http://www.elliottbrosbendigo.com.au/partFinder/model/389#anchor_component

Hier ff zoeken bij engine case denk ik, met een beetje zoeken vind je alles op internet.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Oldtimer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #69 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:36 »
BELANGRIJKSTE IS DAT HET BOELTJE WEER MOOI DICHT KOMT.

Sorry, ik wilde niet schreeuwen  :-[
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #70 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:39 »
schreeuw gerust ben toch een beetje doof....
Had Ellioo Bros al een bericht gestuurd of ze mijn pakking hebben...
even afwachten en eens nadenken hoe hij weer netjes in elkaar moet...

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #71 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:41 »
Je zult die pakking ook in Nederland wel kunnen vinden, scheelt een hoop levertijd.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #72 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:45 »
als je een adres hebt dan heeel graag!!!

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #73 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:52 »
Honda dealer, altijd raak.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #74 Gepost op: 30 augustus 2015, 19:54 »
Ad Mies (Waffie) of Hans uit Elburg.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #75 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:01 »
Ad Mies zegt mij niets... sorry  en die andere ook niet.. zijn dat motorzaken of forum gangers??

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #76 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:10 »
Oldtimer geeft je het correcte advies, maar,

ik was eigenlijk wel van plan om er vloeibare pakking op te smeren en erop te zetten...

Ik doe het ook zo hoor! Ook als er stukjes uit zijn. Zolang je ze nog wel erbij hebt. Van LocTite is de Blue Silicone wat zachter en later zeer goed verwijderbaar, de Black Silicone is wat meer rubberig. Kan allebei, dichten erg goed af. Maar, gebruik het zeer minimaal want je perst anders het teveel er tussenuit en als dat rond gaat dwalen in het blok kan het mogelijk een oliekanaal blokkeren.

Ongeacht of je de gebruikte dan wel een nieuwe pakking monteert, doe sowieso wat vloeibare pakking tussen het doorvoerrubber van de draden. Daar gaat-ie anders zeker zweten.

Verder is weglaten van de stekker en ze doorsolderen, verreweg de beste optie. De plus en min van de SR kan je ook direct op de accupolen monteren met adereind ogen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #77 Gepost op: 30 augustus 2015, 20:39 »
De plus en min van de SR kan je ook direct op de accupolen monteren met adereind ogen.

Ow, dat is een geweldige tip Brombeer, ik neem aan dat dat ook op de Varadero kan?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #78 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:55 »
Yep, dat gedeelte van het elektrisch circuit is gelijk aan dat van bijv. mijn AT.

Dat de stekkerverbinding wordt verbroken heeft verder geen consequenties. Direct op de accupolen is korter. Gebruik wel minimaal dezelfde dikte draad, of een maatje groter.

Het gaat om rood/wit (plus) en groen (massa) die vanaf de regelaar [via de stekker] naar de accu gaan.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #79 Gepost op: 30 augustus 2015, 21:58 »
Veel dank Brombeer, ik zit op mijn nieuwe (Mosfet) regelaar te wachten, stekkers zijn er af, dus kan ik de kabel kort houden :))
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #80 Gepost op: 30 augustus 2015, 23:00 »
ik heb de beschikbaarheid van de pakking opgezocht en ze wordt niet meer gemaakt  wat in de praktijk betekent dat enkel die leverancier die hem op voorraad heeft je kan helpen

waar waar die te vinden en tegen welke kosten.

je kunt hem zelf maken uit een stuk pakking papier  maar als je de oude pakking niet teveel hebt beschadigd doen op de wijze zoals brombeer aan geeft.

als het lekt kun je nog altijd ingrijpen en het op een andere manier doen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl


Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #82 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:36 »
Hmzz hij is niet op voorraad daaro.. ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline rexelstar

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #83 Gepost op: 01 september 2015, 21:18 »
Hier ligt er wellicht nog een, met wat geluk.
Motoport Rockanje
Moolhoek 6
3235 XK Rockanje
Tel: 0181-402455

Of vraag het aan een bekende en aardige honda dealer, wellicht dat hij voor je in het Honda Benelux voorraadsysteem op onderdeelnummer wil kijken bij collega dealers.  ;)

Het blok en de pakkingen van de VT600 - VT750 rond die bouwjaren schijnen identiek te zijn, ME9 code.
Deze hebben (natuurlijk) vloeistofkoeling, maar wijken voor zover ik weet kwa pakkingen niet af.

« Laatst bewerkt op: 01 september 2015, 21:44 door rexelstar »

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #84 Gepost op: 02 september 2015, 18:16 »
Veel dank Brombeer, ik zit op mijn nieuwe (Mosfet) regelaar te wachten, stekkers zijn er af, dus kan ik de kabel kort houden :))

Nieuwe regelaar (Mosfet) binnen, rechts op de foto, ziet er zeer degelijk uit, zelfde lengte kabels en zelfde stekkers als origineel.
Alleen minder koeloppervlak aan de onderzijde, zal niet nodig.
Morgen solderen en de tip van Brombeer toepassen en hopen dat het probleem is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 18:49 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #85 Gepost op: 02 september 2015, 20:52 »
@ Brombeer

Kan ik de rode en de groene draad waar vroeger de stekker op zat gewoon laten zitten en afdoppen?
Trekt de regelaar, als deze rechtstreeks op de accu is aangesloten, stroom uit de accu bij contact uit?
Moet ik ergens een zekering plaatsen?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #86 Gepost op: 02 september 2015, 23:39 »
Dag Cas,


Kan ik de rode en de groene draad waar vroeger de stekker op zat gewoon laten zitten en afdoppen?

Ik begrijp dat je ook de contra-stekker uit de kabelboom hebt geknipt? De draden 'afdoppen' met een krimpkous is het netst. Ik wilde juist posten: de overgebleven stekker aan de kabelboom kun je beter aftapen zodat de blootliggende contacten niet corroderen, voor als je terug naar origineel wilt.


Trekt de regelaar, als deze rechtstreeks op de accu is aangesloten, stroom uit de accu bij contact uit?

Nee, de regelaar kan geen stroom trekken uit de accu. Dit wordt voorkomen door diodes die in de regelaar verwerkt zitten. Diodes zorgen ervoor dat spanning maar één kant op kan. In dit geval alleen van de dynamo via de regelaar naar de accu. Niet andersom. Of de diodes in de regelaar moeten defect zijn. Maar dan moet er ook nog iets in de spoelen van de dynamo niet goed zijn om lekstroom de krijgen.


Moet ik ergens een zekering plaatsen?

Ja. Normaal zit de groene ergens aan massa en de rood-witte gaat via het startrelais naar de accu. Officieel zit daar de hoofdzekering nog tussen maar die ga je nu by-passen. Er moet er wel één tussen op de rode draad (plus) om de kabelboom tegen affikken te beschermen (bijv. a.g.v. dikke sluiting in de regelaar?).


Je kunt ook gewoon de originele draden doorsolderen op de nieuwe regelaar, dan blijft het origineel via de hoofdzekering lopen. Maar, de contacten van de hoofdzekering zijn gevoelig voor corrosie bij winterrijders en door een slecht contact daar, kan de reglaar defect raken door overgangsspanningen en spanningsfluctuaties. Ik denk dat die direkt-op-de-accu optie wordt gegeven om dat uit te sluiten. Maar goed, een aparte zekering hou je er dan nog altijd tussen.. ::)


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #87 Gepost op: 02 september 2015, 23:47 »
Ok, bedankt Brombeer.

De stekkers van regelaar en dynamo zijn er al lang af.

Dus als ik het slordig doe kan ik gewoon een 30A zekering in de + draad solderen en als ik het netjes doe een zekeringhuisje op de kop tikken? ;D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #88 Gepost op: 02 september 2015, 23:58 »

Haha ja een zekering ertussen solderen is zelfs voor mij kort door de bocht  ;D

Als die er uit gaat weet je zeker dat er daar iets niet klopt...
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #89 Gepost op: 02 september 2015, 23:59 »
Ik ga morgen deze ff scoren maar daarvan zullen de draden wel dunner zijn denk ik.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.