Dag Cas,
Kan ik de rode en de groene draad waar vroeger de stekker op zat gewoon laten zitten en afdoppen?
Ik begrijp dat je ook de contra-stekker uit de kabelboom hebt geknipt? De draden 'afdoppen' met een krimpkous is het netst. Ik wilde juist posten: de overgebleven stekker aan de kabelboom kun je beter aftapen zodat de blootliggende contacten niet corroderen, voor als je terug naar origineel wilt.
Trekt de regelaar, als deze rechtstreeks op de accu is aangesloten, stroom uit de accu bij contact uit?
Nee, de regelaar kan geen stroom trekken uit de accu. Dit wordt voorkomen door diodes die in de regelaar verwerkt zitten. Diodes zorgen ervoor dat spanning maar één kant op kan. In dit geval alleen van de dynamo via de regelaar naar de accu. Niet andersom. Of de diodes in de regelaar moeten defect zijn. Maar dan moet er ook nog iets in de spoelen van de dynamo niet goed zijn om lekstroom de krijgen.
Moet ik ergens een zekering plaatsen?
Ja. Normaal zit de groene ergens aan massa en de rood-witte gaat via het startrelais naar de accu. Officieel zit daar de hoofdzekering nog tussen maar die ga je nu by-passen. Er moet er wel één tussen op de rode draad (plus) om de kabelboom tegen affikken te beschermen (bijv. a.g.v. dikke sluiting in de regelaar?).
Je kunt ook gewoon de originele draden doorsolderen op de nieuwe regelaar, dan blijft het origineel via de hoofdzekering lopen. Maar, de contacten van de hoofdzekering zijn gevoelig voor corrosie bij winterrijders en door een slecht contact daar, kan de reglaar defect raken door overgangsspanningen en spanningsfluctuaties. Ik denk dat die direkt-op-de-accu optie wordt gegeven om dat uit te sluiten. Maar goed, een aparte zekering hou je er dan nog altijd tussen..
Brom