Auteur Topic: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg  (gelezen 45293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Waffie

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #90 Gepost op: 03 september 2015, 01:39 »
dergelijke zekerinmg houders zijn er in 1,5 mm2 en in 2,5 mm2 uitvoeringen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #91 Gepost op: 03 september 2015, 08:30 »
Hehe we hebben weer wat gedaan..
Nieuwe dynamo vastgezet met borg vloeistof van loctite...
De pakking dun ingesmeerd met vloeibare pakking (zwart silicone) van Loctite...
De rubber doorvoeren ook maar ingesmeerd.. hopen dat het goed gaat..
Alles weer gemonteerd... ging verrassen soepel.. makkelijker dan eruit..
Olie weer terug in het blok en het frame... Koffie gaan drinken...
Starten (en lopen!!) spanning gemeten en die was stationair al 32VAC. dus dat leek mij wel oke..
Regelaar aangesloten en op de accu aangesloten.. voor het starten een spanning van 12,4V (op de accu) en na het starten een spanning van 13,6V bij stationair lopen.. Dit lijkt allemaal wel goed!!
Nu maar hopen dat ie overal olie dicht is......
Thanks voor alle hulp!!!

Groeten,
Jody

Offline Oldtimer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #92 Gepost op: 03 september 2015, 09:21 »
Gefeliciteerd.

Het lijkt er inderdaad op dat we weer een goed lopend exemplaar hebben .

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #93 Gepost op: 03 september 2015, 11:06 »
Da's mooi, Jordy. Al met al een heel avontuur!


Nou wil ik de stemming niet drukken, maar.. 12,4 V op de [volgeladen] de accu in rust, is te weinig! De accu bestaat uit 6 cellen van 2,1 V elk. Samen 12,6 V. Ter vergelijk, Haynes (manual) zegt: 12,3 V op de accu in rust, betekent dat de accu onvoldoende fit is om te blijven gebruiken.

Een gezonde, door de motor zelf geladen, accu meet vaak ergens 12,65-67 V in rust. In rust wil zeggen, na een ruime periode van niet aangesproken te zijn. Meten direct na een laadperiode geeft een hogere waarde omdat het laadcircuit rond 14V zit en de accu daarna maar langzaam terugzakt naar de eigen rustwaarde).

Dat je laadspanning nu [met licht aan] onder de 14V blijft, kan mede duiden op een defect rakende accu. Gelet ook op het feit dat eerder de accu hard heeft moeten werken door een defect in het laadcircuit. Het kan natuurlijk ook zijn dat de accu niet helemaal volgeladen was, maar dat zal dan blijken.

Maak een rit van een half uurtje in de omgeving en meet opnieuw de laadspanning over de polen met draaiende motor en dimlicht aan. Laat daarna de motor een nacht staan en meet dan de spanning over de polen op de accu in rust. Die accu moet dan minimaal 12,6 V meten.

Je hebt nu 2 van de 3 onderdelen vervangen, t.w. dynamo en regelaar. Van de accu weet je het niet zeker, maar hij is een cruciaal onderdeel van dit 'drieluikje'. Leen een bewezen gezonde accu (TCN/forumlid in jou buurt?) en doe beide metingen opnieuw. Kijk of er verschil in zit.

Kortom, weet zeker dat het laadcircuit op alle drie punten binnen de specificatie werkt en het probleem ook echt is opgelost!


Harm

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #94 Gepost op: 03 september 2015, 12:16 »
En zo blijf je bezig met dat elektrische gebeuren, ik ook, lekker oogjes en zekeringhuis solderen en nu wachten tot het buiten droog is dan kan ik hem monteren en testen.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #95 Gepost op: 03 september 2015, 12:25 »
Ik ga de test helemaal uitvoeren zoals je zei..
Maar de accu was niet okselfris.. Hij heeft een tijdje in mijn motor gezeten zonder opgeladen te worden..
En wel regelmatig de motor starten om te kunnen meten en testen..
Ik ga eerst eens alles in elkaar zetten en dan eens eeen half uurtje rijden en dan meten en testen..
En dan als alles goed is..... biertje drinken en een feestj bouwen..

Groeten,
Jody

Offline Cas

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #96 Gepost op: 03 september 2015, 15:57 »
En zo blijf je bezig met dat elektrische gebeuren, ik ook, lekker oogjes en zekeringhuis solderen en nu wachten tot het buiten droog is dan kan ik hem monteren en testen.

Testritje gemaakt, iets hogere laadspanning maar nog steeds bij alle toerentallen dezelfde laadspanning, helaas.
Maar ik weet nu in ieder geval dat de spanningsregelaar goed is :D
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline John_Belushi

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #97 Gepost op: 05 september 2015, 15:34 »
Hoe het nu gaat:
* Laden (12,65V na een uurtje of wat wachten na laden)
* Starten dan na een tijdje stationair lopen 14,4V op de accu klemmen...
* Uitzetten en tijdje wachten (uurtje of twee spanning op de accu 12,6V)

Het lijkt me dat het weer werkt....

Groeten,
Jody en bedankt voor de hulp!!

Anekdote:
Eerste keer starten en statoinair lopen kwam er een rookwolkje bij de regelaar vandaan...
Ik baalde flink en ben op zoek gegaan naar de boosdoener.. ik kon niets vinden.
Motor weer gestart en na even lopen weer een wolkje.. ik laat de motor lopen en zoek waar de wolk ontstaat.
Ligt er een stukje isolatie materiaal (wat ik had laten vallen)  op een uitlaat bocht net achter de achterste cilinder....
De rook ging omhoog langs de regelaar... Gelukkig viel alles dus mee..

Offline Brombeer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #98 Gepost op: 05 september 2015, 17:25 »
Nou da's allemaal mooi!

Veel rijplezier weer..  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Accu laad niet op en VRESELIJk stotteren op de snelweg
« Reactie #99 Gepost op: 06 september 2015, 10:16 »
Gefeliciteerd Jody en het allermooiste is dat je het zelf helemaal gefikst hebt.
Veel rijplezier

en och

Citaat
rookwolkje bij de regelaar

kleinigheidjes hou je altijd  ;)

Marien
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.