Auteur Topic: Uitlaat weer mooi zwart  (gelezen 10197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Eric Koog a/d Zaan

Uitlaat weer mooi zwart
« Gepost op: 04 juni 2015, 00:13 »
Heeft iemand een tip voor een goedje waarmee ik mijn uitlaat weer mooi zwart kan krijgen.

Offline jbm

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2015, 01:32 »
Zebraline, kachelzwart / kachelpoets

Offline GK

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2015, 06:10 »
en anders gewoon opschuren en zwart spuiten met hittebestendige zwarte lak

Offline Jeroen

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2015, 12:09 »
Zwart uitlaatband erom wikkelen
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline dropken

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2015, 12:25 »
zwart laten poedercoaten of anders laten emaileren. Op de uitlaatbochten blijft de poedercoating niet zitten dat word te heet maar de demper zal hier best van opknappen. Emaileren blijft ook op de bochten wel zitten.

Offline Cor @ Schiedam

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2015, 23:22 »
Zwart spuiten met hitte bestendige verf van hard hat, deze blijft mooi glimmen (zijdeglans) en wordt niet mat.
http://www.verfwebwinkel.nl/rust-oleum-hard-hat-hittebestendig.html
There is intelligent life on earth.....
......But i'am just visiting

Offline Cas

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2015, 23:37 »
Ik gebruik, om mijn uitlaatbochten te spuiten, altijd Motip hittebestendige lak.
Vorig jaar Hammerite gebruikt op de uitlaatbochten van mijn Varadero maar die viel er (letterlijk) bij de achterste uitlaatbocht vanaf. Nu zit er weer Motip op, goed spul.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Timy

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2015, 19:42 »
Ik gebruik, om mijn uitlaatbochten te spuiten, altijd Motip hittebestendige lak.
Vorig jaar Hammerite gebruikt op de uitlaatbochten van mijn Varadero maar die viel er (letterlijk) bij de achterste uitlaatbocht vanaf. Nu zit er weer Motip op, goed spul.

Eensch! Inmiddels vele uitlaten verder op diverse motoren en Motip hittebestendige lak werkt prima.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Herman

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2015, 23:28 »
Zebraline, kachelzwart / kachelpoets
hallo Jan,

Ervaring met zebraline ?
Wordt het alleen zwart, of beschermt en stopt deze ook het roesten ?

groet Herman

Offline jbm

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2015, 00:53 »
Herman,

heb goede ervaring met zebraline op uitlaatbochten en demper, het zou een beschermende functie hebben, of het tegen roest beschermt weet ik niet. Door het inbranden krijgen bochten en demper weer een mooie zwarte kleur.

gr Jan

Offline Mirko

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2015, 11:15 »
Voor het spuiten werkt Motip inderdaad best goed.  Ik gebruik voor het bijhouden van zwarte uitlaatdelen altijd kachelpoets.
Dat is van dat zwarte spul wat gebruikt wordt om oude stalen kachels mee op te poetsen.

Het is te koop onder de naam "electopuzzi" bij de Aldi in Duitsland. Als ik in Duitsland ben neem ik altijd een paar tubes mee, maar misschien is het ook hier ergens te verkrijgen.
Yamaha XJR 1300

Offline jbm

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2015, 11:37 »
Mirko,

zebraline

Offline Mirko

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2015, 15:42 »
Mirko,

zebraline

Is dat hetzelfde, maar dan hier te koop ?
Yamaha XJR 1300

Offline jbm

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #13 Gepost op: 08 juni 2015, 16:33 »
vergelijkbaar, maar ander merk, gewoon te koop bij de kachelboer, internet,......,etc

Offline Mirko

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2015, 17:10 »
vergelijkbaar, maar ander merk, gewoon te koop bij de kachelboer, internet,......,etc

Ok bedankt, ga ik dat volgende keer kopen
Yamaha XJR 1300

Offline Eric Koog a/d Zaan

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #15 Gepost op: 08 juni 2015, 17:27 »
Bedankt voor al jullie input.

Offline Sandor

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #16 Gepost op: 30 juli 2015, 20:10 »
Ik ben mijn uitlaat weer mooi zwart aan het maken.
Ik heb hiervoor MOTIP gebruikt. Waar ik tegenaan loop is het "afbakken" op 160gr.
Nu lees ik dat de ene alles terug monteert en dan 10min stationair draait en dan laat afkoelen.
Dit dan een paar keer herhalen. De ander gaat er gewoon mee rond rijden na het uitharden en weer andere gaan aan de slag met branders en verffohn.
Een uitlaat in de oven afbakken past niet, dus alle andere tips op een hoop gegooit en zelf een oven gemaakt.
Kartonen doos bekleed met alufolie. Verffohn (950W) er in gezet en presto, het werkt.
Nou ja werkt. Ik haal de temperatuur van rond de 160gr na 20 minuten.
Ik weet nog niet hoe het eind resutaat wordt, maar het is in ieder geval het proberen waard.
Ik ga nog wel de staitionair inbak methode proberen.
Xl600 PD10 '98

Offline V-Twin

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2015, 20:45 »
Ik zou, tijdens het bakproces, wel in de buurt van die doos blijven met een paar emmers water of een brandblusser  :o ::)
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan, monteren en rustig warm laten worden met een stationair draaiende motor?

Offline Sandor

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2015, 21:05 »
V-twin.
Tuurlijk ben ik erbij gebleven. Al zou het niet nodig hoeven zijn.
Alufoli refelcteert de warmte en het karton wordt maar hand warm. Na het weg halen van de alufoli, geen brandplekken op het karton.
Stationair verhitten wordt de verf van binnenuit verwarmt. Bij oven methode, van buiten af en over de gehele uitlaat dezelfde temperatuur.
Keuze om toch de afbak methode te proberen is na aanleiding van de gemengde resultaten met verhitten door stationair laten lopen.
Nu doe ik beide. Dubbel genaait..........

Xl600 PD10 '98

Offline Mirko

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #19 Gepost op: 04 augustus 2015, 21:17 »
Als een gelakt metalen voorwerp moet worden uitgehard dan heeft dat niets te maken met verhitten van buiten of van binnen uit.

Je warmt het metaal op tot een bepaalde temperatuur en de lak neemt ook die temperatuur aan. Een dik stuk staal heeft langer nodig om op te warmen dan een dun stuk metaal. Daarom moet een dik stuk gelakt staal langer in een oven dan een dun stuk gelakt metaal.

De lakken die wij gebruiken voor onze motoren en uitlaten zijn thermoharders. Ofwel niet omkeerbaar proces ofwel eenmaal uitgehard blijft uitgehard.

Het gaat dus niet om de omgevingstemperatuur, maar om de objecttemperatuur. Als een lak op een uitlaat uitgehard moet worden op bijvoorbeeld 15 min. 160 gr. Dan kan je een oven nemen met 160 graden, maar de 15 minuten gaan pas in als de uitlaat 160 gr is.

Yamaha XJR 1300

Offline dropken

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #20 Gepost op: 04 augustus 2015, 21:25 »
Mirko zeer precies verteld zou het niet beter hebben gekunt.
een moffelproces gaat met een curve en de moffeltijd gaat inderdaad pas in als de objecttemperatuur is bereikt.

Offline Mirko

Re: Uitlaat weer mooi zwart
« Reactie #21 Gepost op: 04 augustus 2015, 21:26 »
Mirko zeer precies verteld zou het niet beter hebben gekunt.
een moffelproces gaat met een curve en de moffeltijd gaat inderdaad pas in als de objecttemperatuur is bereikt.

Tja ... Wij weten dat he ;-)
Yamaha XJR 1300