Auteur Topic: Start van project XL600V 1996  (gelezen 41776 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Start van project XL600V 1996
« Gepost op: 26 augustus 2015, 16:29 »
Vandaag een start gemaakt met het eraf halen van de kuipdelen/kappen. Wat een vervelende klus, boutjes die allemaal doordraaien in de rubbers met daarin een messing busje. Bronzen busjes die in de voor kap waar de voorlamp in zitten komen er uit terwijl die erin horen te blijven zitten. Al met al een klus waar heel wat geduld bij nodig is en soms wat domme kracht. Tot nu toe nog niks gebroken gelukkig! Ik maak foto's en leg briefjes bij de boutjes neer zodat ik straks tenminste weet waar alles weer in moet (hoop ik). Hieronder een foto van de naakte waarheid "wat ziet die eruit".
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2015, 16:30 »
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2015, 17:32 »
Goed bezig Erwin en je hebt er in elk geval een leuk hokje voor.
Maar ik zou voordat je verder gaat wel even de accu losmaken of uitbouwen.Een vonkje is snel gemaakt.  ;)
De kabels zijn allemaal plug and play, dus daar hoef je voorlopig geen zorgen over te hebben.

We gaan je topic volgen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2015, 17:57 »

Goed bezig Erwin en je hebt er in elk geval een leuk hokje voor.
Maar ik zou voordat je verder gaat wel even de accu losmaken of uitbouwen.Een vonkje is snel gemaakt.  ;)
De kabels zijn allemaal plug and play, dus daar hoef je voorlopig geen zorgen over te hebben.

We gaan je topic volgen.

Bedankt voor de tip! Ik maak hem meteen los
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2015, 17:58 »


Iemand tips? Ik ben bezig met het poetsen van de voorvork, ik gebruik hiervoor commandant 4. Werkt op zich prima maar sta open voor andere ideeën
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline eerde jan

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:04 »
Je mag die van mij ook wel even komen poetsen.
Ik heb er vier. Haha

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #6 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:05 »
Vooral doorgaan  8)

Maar je poten zien er nog redelijk goed uit, dus andere methode is niet nodig.
Ik heb het ook ooit zo gedaan, maar na het poetsen even goed ontvet en met blanke lak behandeld.
Worden ze ook niet meer zo lelijk.

Maar waarom haal je ze er niet even helemaal uit.
Haal de stabilisator er tussenuit en draai de 4 boutjes van het T-stuk en de kroonplaat los.
Fluitje van een cent en je kunt overal bij.
Dan even de hoes er af en je ziet meteen of je lekkages hebt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #7 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:12 »
Vooral doorgaan  8)

Maar je poten zien er nog redelijk goed uit, dus andere methode is niet nodig.
Ik heb het ook ooit zo gedaan, maar na het poetsen even goed ontvet en met blanke lak behandeld.
Worden ze ook niet meer zo lelijk.

Maar waarom haal je ze er niet even helemaal uit.
Haal de stabilisator er tussenuit en draai de 4 boutjes van het T-stuk en de kroonplaat los.
Fluitje van een cent en je kunt overal bij.
Dan even de hoes er af en je ziet meteen of je lekkages hebt.
Ik ga is even kijken of mij dat lukt  :D Nogmaals bedankt voor de tip. Voelde al niet zo prettig, zo op de grond bezig te poetsen.
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Rob de Bob

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #8 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:17 »
Wow dat commandant 4 doet wel wonderen zeg!

Kleine tip: voor alle schroefjes e.d. gebruik ik stukken karton, waar ik de schroefjes e.d. doorheen prik. Zet ik er gelijk met pen op bij welke onderdelen ze horen, en maak desnoods een tekeningetje. Heb ik ook van iemand anders, en werkt uitstekend om alles (compleet) terug te kunnen vinden!

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:31 »
Wow dat commandant 4 doet wel wonderen zeg!

Kleine tip: voor alle schroefjes e.d. gebruik ik stukken karton, waar ik de schroefjes e.d. doorheen prik. Zet ik er gelijk met pen op bij welke onderdelen ze horen, en maak desnoods een tekeningetje. Heb ik ook van iemand anders, en werkt uitstekend om alles (compleet) terug te kunnen vinden!
Oke bedankt voor de tip, ik had de boutjes/moertjes e.d. in een assortiment doos voor schroefjes gedaan met een stukje papier waar het voor is.
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Cas

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #10 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:33 »
Da's een groot verschil met die andere poot ;D
Zo te zien zit je op blank aluminium dus als je niet wilt blijven poetsen zul je, zoals Oldtimer zegt, de poten moeten spuiten met blanke lak.
Blanke lak heeft ook weer een nadeel, er komt steenslag in en als je dan een keer door de pekel rijdt komen er van die mooie donkere sterretjes in.
Wat je ook kunt doen maar wat erg veel werk is, is de poten stapsgewijs schuren tot korrel 1200 en dan machinaal polijsten met Belgom Alu. Dan heb je echt hoogglans alu poten maar om die hoogglans te houden zul je regelmatig weer met Belgom alu moeten poetsen.
De makkelijkste manier, naar mijn idee, is de poten goed schoonmaken, licht opschuren en spuiten in de kleur van je keuze.
Dat kun je gewoon doen met een spuitbus, werkt geweldig.
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2015, 18:42 door Cas »
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #11 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:25 »

Da's een groot verschil met die andere poot ;D
Zo te zien zit je op blank aluminium dus als je niet wilt blijven poetsen zul je, zoals Oldtimer zegt, de poten moeten spuiten met blanke lak.
Blanke lak heeft ook weer een nadeel, er komt steenslag in en als je dan een keer door de pekel rijdt komen er van die mooie donkere sterretjes in.
Wat je ook kunt doen maar wat erg veel werk is, is de poten stapsgewijs schuren tot korrel 1200 en dan machinaal polijsten met Belgom Alu. Dan heb je echt hoogglans alu poten maar om die hoogglans te houden zul je regelmatig weer met Belgom alu moeten poetsen.
De makkelijkste manier, naar mijn idee, is de poten goed schoonmaken, licht opschuren en spuiten in de kleur van je keuze.
Dat kun je gewoon doen met een spuitbus, werkt geweldig.
Wordt de blanke lak niet ook keihard? En anders 2 of 3x overspuiten in de blanke lak?
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Cas

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:31 »
Je moet er zowiezo 3 lagen opzetten maar je zult na verloop van tijd toch steenslag zien. Dat heb je natuurlijk ook met gewone lak maar dat zie je pas als de lak gaat bladderen en dat duurt een paar jaartjes.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:59 »
In de kleurstelling van jouw motor zou ik ze zelf gebroken wit spuiten, ben je snel klaar en is veel mooier dan een paar van die glimmende poten maar dat is een persoonlijke smaak.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:51 »

In de kleurstelling van jouw motor zou ik ze zelf gebroken wit spuiten, ben je snel klaar en is veel mooier dan een paar van die glimmende poten maar dat is een persoonlijke smaak.
Bedankt, ik zal is kijken wat de anderen hier hebben, wil het zo origineel mogelijk houden eigenlijk.
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #15 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:54 »

Zo die zijn eruit, morgen nog even verder poetsen. Ik merk dat mijn garage meer licht nodig heeft voor deze klus
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #16 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:12 »
Je mag mij ook komen helpen met poetsen. 8)
Voor dat onderdeel ben je geslaagd.

Zoals ik al zei, blanke lak erover. hou je het langst mooi.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Start van project XL600V 1996
« Reactie #17 Gepost op: 26 augustus 2015, 23:20 »
Je mag mij ook komen helpen met poetsen. 8)
Voor dat onderdeel ben je geslaagd.

Zoals ik al zei, blanke lak erover. hou je het langst mooi.
Kan dat ook voor de bovenkant van de poot? Daar bij de kroonplaat? En ja hoor ik help u graag, stuur maar op[emoji1]
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #18 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:15 »
Citaat
Daar bij de kroonplaat?

Nee, niet doen.
Is verchroomd en daar houd helemaal niets op.
Gewoon poetsen en dunnetjes wat vaseline op smeren.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:39 »

Nee, niet doen.
Is verchroomd en daar houd helemaal niets op.
Gewoon poetsen en dunnetjes wat vaseline op smeren.
Geweldig de vaseline heb ik ook nog liggen! En hoe zit het met het balhoofd? Er zit nu geen gewicht meer aan het balhoofd, als ik het stuur heen en weer beweeg voel ik de balletjes van het balhoofd bewegen...
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2015, 16:34 »
Het lijkt me dan dat de lagers gewoon helemaal droog staan en vastgeroest zitten.
Wordt een klusje apart.

Het beste is meteen de hele boel te vervangen.
Lagersetje heb je voor ongeveer 55 euro, maar ik zou het niet zonder begeleiding erin zetten.

Je kunt het probleem pas zien als de bovenste kroonplaat en de borgringen eraf zijn.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2015, 20:07 »

Het lijkt me dan dat de lagers gewoon helemaal droog staan en vastgeroest zitten.
Wordt een klusje apart.

Het beste is meteen de hele boel te vervangen.
Lagersetje heb je voor ongeveer 55 euro, maar ik zou het niet zonder begeleiding erin zetten.

Je kunt het probleem pas zien als de bovenste kroonplaat en de borgringen eraf zijn.
Ik houd het eerst maar bij het opknappen van het frame werk + toebehorend. Als ik zover ben plaats ik even een foto van het balhoofd inclusief lagers. Misschien leuk om is naar u toe te rijden als de Alp in dermate staat is dat er op gereden kan worden? Bedankt
Voor de reactie
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #22 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:49 »
Ben vandaag verder gegaan met het demonteren van de radiatoren e.d. Ik loop alleen vast op het loshalen van de choke en het loskoppelen van de kabelboom? Kan ik de kabelboom van het frame af trekken? Ik begin mijn demontage van voor naar achter. Zie foto's
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:49 »
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #24 Gepost op: 28 augustus 2015, 13:50 »
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline downunder

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #25 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:01 »
je cockpit zit volgens mij met stekkertjes vast vlak achter het balhoofd een stukje boven de carburateurs. Zit een rubber hoes om de stekkers. je kunt daar al een deel loskoppelen en dan gewei en tellerset verwijderen.

de choke kabels kun je losddraaien van de carburateur, 1 links en 1 rechts. Ik vind het vervelende dingen om los te draaien, zacht plastic draaidopjes waar je met dikke vingers moeilijk aankomt :).

Start van project XL600V 1996
« Reactie #26 Gepost op: 28 augustus 2015, 14:52 »
je cockpit zit volgens mij met stekkertjes vast vlak achter het balhoofd een stukje boven de carburateurs. Zit een rubber hoes om de stekkers. je kunt daar al een deel loskoppelen en dan gewei en tellerset verwijderen.

de choke kabels kun je losddraaien van de carburateur, 1 links en 1 rechts. Ik vind het vervelende dingen om los te draaien, zacht plastic draaidopjes waar je met dikke vingers moeilijk aankomt :).

Dat stekkertje van het koelsysteem (ik denk sensor) is ook niet los te krijgen) iemand tips?
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline Oldtimer

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #27 Gepost op: 28 augustus 2015, 15:44 »
Voeler:
Gewoon recht eraf trekken. Komt echt wel los.
Zit gewoon geklemd, meer niet.
Kabelboom kan er helemaal af, hiervoor hoef je niets los te schroeven.
Wel de lipjes goed indrukken van de stekkers.

Choke laat ik het liefst even zitten tot de carbs eraf kunnen en maak ik de boel los bij de handel, inclusief de koppeling.
Erop zetten gaat straks gemakkelijk.

Maar zo te zien heb je nog wel wat te doen !!!
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #28 Gepost op: 28 augustus 2015, 17:46 »

Voeler:
Gewoon recht eraf trekken. Komt echt wel los.
Zit gewoon geklemd, meer niet.
Kabelboom kan er helemaal af, hiervoor hoef je niets los te schroeven.
Wel de lipjes goed indrukken van de stekkers.

Choke laat ik het liefst even zitten tot de carbs eraf kunnen en maak ik de boel los bij de handel, inclusief de koppeling.
Erop zetten gaat straks gemakkelijk.

Maar zo te zien heb je nog wel wat te doen !!!
Op de kabelboom na alles los gekregen, morgen verder demonteren.
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Re: Start van project XL600V 1996
« Reactie #29 Gepost op: 28 augustus 2015, 17:48 »
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D