Techniek > Honda Transalp
Nokkenasketting
Ary:
Goedenavond,
Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Transalp uit 1992. Momenteel ben ik bezig het motorblok eens flink onder handen te nemen. Maar ondanks het lezen van Haynes en de servicemanual kom ik er niet achter hoe de voorste nokkennasketting te vervangen. Ben een eind op weg, alleen hoe krijg ik hem er uit? Zie ook de bijgevoegde foto's of via de link. Moet ik het vliegwiel demonteren? Zo ja, hoe? Rechtsom? Die bout zit echt vast... Iemand hier ervaring mee? Kan iemand mij tips geven hoe dit te doen?
Kom uit Apeldoorn, dus als iemand langs wil komen voor technisch onderricht en een biertje of whiskeytje in return, van harte welkom.
Hoop op jullie reacties!
Hartelijke groet,
Ary
http://www.mupload.nl/img/gh5odmnh2sb.jpg
http://www.mupload.nl/img/0oadfipwrvd.jpg
len_tour:
Het vliegwiel moet er idd af. Je kan een lange strip op het aandrijf tandwiel (die waar de aandrijfketting op zit) bouten en met de koppelling gemonteerd en in een hoge versnelling moet hij loskomen. Evt een doekje steken tussen de tandwielen bij de koppeling wanneer de boel slipt. Is idd draad andersom ;) zoals in haynes vermeld. Succes!
Owja ff zoeken en ik heb een topic met veel foto's en een paar tips van een blokdemontage
Brombeer:
Hoi,
Bij en AT is de draad van de vliegwielbout is een normale draad, dus linksom is los. Het vliegwiel draait tegen de klok in. Ik kan me niet voorstellen dat een 600-blok ineens anders is. Een doekje tussen krukastandwiel en koppelingstandwiel volstaat.
Brom
len_tour:
--- Citaat van: Brombeer op 28 augustus 2015, 22:59 ---Hoi,
Bij en AT is de draad van de vliegwielbout is een normale draad, dus linksom is los. Het vliegwiel draait tegen de klok in. Ik kan me niet voorstellen dat een 600-blok ineens anders is. Een doekje tussen krukastandwiel en koppelingstandwiel volstaat.
Brom
--- Einde van citaat ---
Hmm sorry normaal check ik mijn beweringen met het handboek. In het vervolg maar weer doen dus
jeroenmeertens:
Antwoord is hierboven al gegeven echter adviseer ik als je zelf geen lucht sleutel hebt, even langs te gaan bij een Motor zaak. Die haalt je de bout zo los en met een vriendelijke los trekt hij ook ff het vliegwiel eraf :)
Geen geklungel en geen kapotte krukas (als je niet voorzichtig bent) + het kost je normaal geen 5 euro
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie