Auteur Topic: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af  (gelezen 6048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline possessed666

hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Gepost op: 29 november 2015, 21:07 »
goeden dag mijn transalp schijnt tehoog krijg continu knipperende lichten van mijn tegenliggers nu had ik al gelezen dat er ergens een stelschroef moest zitten net onder de koplamp maar niet bij dit model alleen de oudere



Offline Waffie

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2015, 23:31 »
aan  de achterzijde van de koplamp unit zitten 2 stel schroeven (M 6 met een ster voor de schroevendraaier

1 voor de hoogte en 1 voor links er rechts

ik kan niet beschrijven waar ze exact zitten maar dit staat in de handleiding
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #2 Gepost op: 30 november 2015, 12:04 »
in mijn PD06 van 1994 zijn dit twee plastic vleugelschroeven:
1 rechtsboven en 1 linksonder.

Je kunt ze instellen met de hand.

Je moet iemand op de motor laten plaatsnemen terwijl je de koplamp instelt.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline possessed666

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #3 Gepost op: 30 november 2015, 13:18 »
is er een manier om deze aftestellen zonder dat de kuip eraf moet net zoals bij het oude systeem


Offline alain

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2015, 14:17 »
Je moet eerst kijken of het lampje zelf wel correct geplaatst is, want een verkeerde plaatsing kan de stralenbundel ook de verkeerde kant uitsturen.

Afregelen van hoogte en zijdelingse afwijking:
Je kunt met de hand aan de twee stelschroeven zonder de kuip er af te halen.
Bij mijn PD06 is er geen gereedschap nodig (vleugelschroeven). Steek je hand tussen dashboard en stuur en voel aan weerskanten van de rubber kap, links onder en rechts boven (rode pijlen op schema).
« Laatst bewerkt op: 01 december 2015, 08:52 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline possessed666

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2015, 16:24 »
oke dank u wel zal vanavond even afstellen als het weer het tenminste een beetje toelaat


Offline possessed666

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2015, 16:27 »
voor degene die me toen geholpen hebben met mijn startprobleem dat is opgelost de zekeringhouder van de 10 amp deet het af en toe wel af en toe niet de pinnen voorzichtig bijelkaar geknepen daarna geen last meer gehad
nog bedankt voor de adviezen van toen der tijd  ;D

Offline Waffie

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #7 Gepost op: 30 november 2015, 16:51 »
het is niet zeker dat  er vleugels aan de stelbout zitten

6 kant bouten komen ook voor en dan heb je een rateltje nodig

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2015, 08:49 »
Ik vergat te vermelden wat je altijd allereerst moet doen: kijken of het lampje zelf wel correct geplaatst is, want een verkeerde plaatsing kan de stralenbundel ook de verkeerde kant uitsturen.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline possessed666

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #9 Gepost op: 01 december 2015, 16:51 »
hoe moet deze dan precies zitten want heb idd de lamp vorige maand vervangen

Offline alain

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2015, 17:46 »
De lamp er weer uit halen en voorzichtig terugplaatsen tot je voelt dat de nokjes in de uitsparing vallen.
Eventueel kijk je eens goed op voorhand waar de uitsparingen zitten waar de nokjes in passen.

Kijk eens goed naar het schema boven, dat helpt je al een hele eind op weg.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de lamp goed zit, maar dat de gloeidraden niet perfect (teveel naar voor of naar achter) in de lamp zitten. Dan rest er je niks anders dan met de stelschroeven de hoogte te verstellen.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2015, 17:48 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Waffie

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #11 Gepost op: 02 december 2015, 00:26 »
 een goede kwaliteit lamp  heeft een goed plaatsing van de gloeidraad en de plaatsing in de fitting kan eigenlijk maar op 1 manier omdat anders de klemming ervan niet echt lekker zit
dit ga je merken

de afstelling dient  op de juiste manier plaats tevinden zowel de afstralling naar de berm als  de lichtbundel naar voor
plaatjes te vinden op www

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2015, 10:46 »
Leidraad voor het afstellen koplamp:

Citaat
Plaats de motor in de rijstand (op beide wielen) op een afstand van vijf meter van een muur.

Meet de afstand van de grond tot het hart van de koplamp en breng deze hoogte met krijt aan op de muur.

Ontsteek de verlichting (dimlicht). Op de muur mag de bovengrens tussen licht en donker niet meer dan vijf centimeter boven het merkteken liggen.
Bron: http://www.anwbmotor.nl/blogs/promotor/klus-12-koplamp-afstellen
“Never Stop Exploring”

Offline possessed666

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2015, 23:54 »
volgens mij mis ik de veer van de lamp lamp zit er gewoon los in lamp rubber stekker

nog een andere vraag mijn kuipboutjes krijg ik niet los deze draaien gewoon dol enig idee hoe ik de boutjes er nu uitkrijg

Offline Jeroen

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2015, 09:10 »
Voor je andere vraag over de kuipboutjes: pas je topictiel even aan of start een nieuw topic. Dan bereik je meer mensen met je vraag.
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline PimW

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #15 Gepost op: 11 december 2015, 17:26 »
volgens mij mis ik de veer van de lamp lamp zit er gewoon los in lamp rubber stekker

nog een andere vraag mijn kuipboutjes krijg ik niet los deze draaien gewoon dol enig idee hoe ik de boutjes er nu uitkrijg

Er zijn kuipboutjes die door twee plastic delen gaan en met een well-nut vastzitten. Dat zijn van die rubber pieletjes die door het plastic zitten met ingegoten een moertje, door de bout aan te draaien vervormt het rubber en zit het plastic op zn plek. Onder andere de kuipruit zit zo bevestigd.
Als dit vast zit kun je proberen een tangetje op het rubber te zetten en zo het moertje vast te houden terwijl je het boutje losdraait. Je zult de well-nuts wel moeten vervangen.

Echter de bouten in de voorkuip waar bijvoorbeeld de koplamp mee vastzit zitten in messing bussen die in het plastic zitten. Als de bouten daarin vast zitten spuit ik ze in met kruipolie, laat dat weken en herhaal het een aantal malen.
Vervolgens met een tangetje voorzichtig het plastic indrukken en hopen dat de boutjes loskomen.

Mocht dat lukken pak je eerst wat te drinken en veegt het zweet van je voorhoofd, daarna zul je de bussen weer terug moeten lijmen. daar zijn lijmsoorten voor maar je kunt ook een blokje lego in de aceton week maken en dat als lijm gebruiken. Voor de exacte methode moet je even op het forum kijken.

Offline Oldtimer

Re: hoe stel ik mijn koplamp van de transalp 1999 af
« Reactie #16 Gepost op: 11 december 2015, 19:07 »
simpel toch
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.