Auteur Topic: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v  (gelezen 6918 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rosiaantje

Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Gepost op: 31 augustus 2015, 10:58 »
Heren en dames alpers,

Heeft een van jullie ervaring met Airbox/luchtfilterhuis modificaties?
Weet dat ik ergens er iets over gelezen heb maar kan het niet meer vinden.
Mij staat nog bij dat er in dat tread een discussie gaande was over k&n filters.
En dat na plaatsing de snorkel van t huis verwijdert zou moeten worden.
Daar naast boorden sommigen nog extra gaten in het huis om meer lucht bij het filter te laten komen.

Mocht een van jullie hier ervaring mee hebben hoor ik het graag.

Een vriend gaf ook aan dat een xl650v filterhuis order de tank misschien zou passen.
Iemand hier ervaring mee?

Het komt op een XL600v met open uitlaat. Welke dan opnieuw gejet en afgesteld zou worden op de testbank.

Gr rosiaantje

Offline Brombeer

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2015, 21:40 »
Dag Rosiaantje,

Met welk doel precies wil je deze modificatie doorvoeren..?


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline rosiaantje

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2015, 00:35 »
hoi bromz,

Dank voor de reactie.
Zal proberen een lang verhaal kort te maken.
Mijn alp is een '90 welke een opfris/verbouwing achter de rug heeft. (sleutelen is hobby ;-) )
Nu heb ik al een open pijp gemonteerd zitten.
Hier door merk ik dat de motor te arm loopt.
Nu zou ik ook graag iets meer vermogen uit het blok trekken. (weet dat het maar marginaal is)
Hier wil ik best iets in investeren.
Vaak wordt dan gesproken over opnieuw jetten / dynojeten en een K&N filter.
Wat relatief goedkopen opties zijn in verhouding tot modificaties aan het blok.

Zoals ik al aan gaf kan ik de tread over het k&n filter niet meer vinden. (heb zo veel gelezen en er is zo veel te vinden op t forum)
In deze tread sprak men over het punt dan het luchtfilterhuis van een alp ondanks het verwijderen van de snorkel nog te astmatisch zou zijn.
En dat er met wat extra mods aan de box nog een marginale winst te halen was.

Het idee van het 650 filterhuis was ook om hier een k&n of pipercross filter in te zetten.
Met als voordeel dat de plek van het oude huis vrij komt voor andere spullen.

Afgesteld worden moet en de carb's toch en zit te denken om dit door iemand met ervaring / testbank te laten doen.

Het komt dus neer op vermogens winst en een beter lopende motor.

Vroeg me af of er al mensen waren die hier ervaring mee hebben (dit soort mods)

rosiaantje

Offline PimW

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2015, 08:44 »
Ik denk dat de tank je niet genoeg ruimte geeft voor een filter. Maar ik heb het nooit daadwerkelijk getest.

Volgens mij moet je dan meer ruimte maken onder/in de tank.

Offline rosiaantje

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2015, 11:52 »
Hoi PimW,

Dat gevoel kreeg ik al kijkend naar foto's van de 650 Airbox.
Dat gaat hem dus niet worden 😉 maar dacht misschien iemand met een creatieve oplossing haha.



Offline Waffie

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2015, 12:54 »
er is een betere oplossing en dat is een hawk 650 motorblok gebruiken want de zeer maginale winst gaat je naar verhouding veel centen kosten.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #6 Gepost op: 01 september 2015, 13:52 »
Hoi PimW,

Dat gevoel kreeg ik al kijkend naar foto's van de 650 Airbox.
Dat gaat hem dus niet worden 😉 maar dacht misschien iemand met een creatieve oplossing haha.

Creatief geen probleem, maar zoals boven mij al geopperd word relatief duur voor de winst die je behaalt.

 :D


Offline Brombeer

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2015, 18:34 »
Hmmzz...  :)


After market open luchtfilters zijn ronduit duur te noemen, en persoonlijk vond ik er niet zo'n hele grote vooruitgang in zitten. Wat dan ook niet opweegt tegen die aanschafprijs EN het feit dat ze stof doorlaten (eigenlijk voor circuitgebruik).

Ik heb ook een open demper erop gehad en de motor werd er wat trager van (inderdaad te arm).

Het heeft alleen zin de hoofdsproeier te vergroten. Maar bedenk dat die alleen maar in beeld komt vanaf 3/4 t/m volgas (vollast). Dat is echter bijna nooit het geval.

Het meest gebruikt is het gebied van stationair t/m 3/4 gas, en dat bereik bedien je met de gasnaald. De goedkoopste optie is de naald iets omhoog te zetten. Bij een AT kun je de naald niet verstellen met een clip o.i.d., maar ik heb toen een ienieminie rvs ringetje van pakweg 3/4 mm dik tussen de naalden gelegd. Hij laat op die manier iets eerder iets meer brandstof door in het bereik tot 3/4 gas.

In mijn geval bleef de bougie-kleur bij gemiddeld gebruik, lichtbruin. Je bougies zijn een redelijke indicator.

Verder de vuistregel bij af-jetten:
- volgas optrekken in een hoge versnelling (b.v. 4) en hij voelt traag >> te arm
- volgas optrekken in een hoge versnelling (b.v. 4) en bij gas dicht geeft hij een duwtje na >> te rijk.

Onder voorwaarde dat de carbies in goed werkende staat zijn, schoon en gesynchroniseerd en de klepspeling correct staat.


Bromster
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline rosiaantje

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #9 Gepost op: 02 september 2015, 13:08 »
Heren, Dank voor de reacties..

Rijst bij mij toch de vraag.. wat is er zo anders aan het hawk blok?
In basis zijn ze toch het zelfde XD
Vind het wel jammer om dit "originele en goede" alp blok te gaan vervangen voor een hawk blok.
Is wel een goede mocht dit blok problemen gaan geven.

@ wimj wat ik begrijp uit de tread die je linkt is dat een 650. mijn motor is een 600. deze heeft dus geen cat en aanverwante articelen..
(correct me if i'm wrong!) deze tread geeft wel weer aan dat ik echt wat aan de sproeiers zal moeten doen XD



Offline Waffie

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2015, 15:28 »
het  hawk gt  motorblok heeft 58 pk en dat is bijna 17 % meer zonder grootte aanpassingen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline wimj

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2015, 23:34 »
@ wimj wat ik begrijp uit de tread die je linkt is dat een 650. mijn motor is een 600. deze heeft dus geen cat en aanverwante articelen..

Je hebt gelijk, stom van me! :-X
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline blok

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2015, 06:07 »
Goedemorgen,

sinds vorige week hoorde ik ook van iemand die werkende was bij een dyno firma dat hij in de jaren 90 al eens wat airbox mods voor een transalp 600 had uitgevoerd, hoe dat het precies zat is hem niet meer bekend.

na deze informatie ben ik gaan zoeken op het internet en terecht gekomen op dit topic. fijn dat het een actief forum is en ik ben erg benieuwd naar het antwoord van de bovenstaande vraag,

zelf heb ik een open laser uitlaat"demper"en ik wil hem hier op laten afstellen. voordat ik dit ga doen of laat doen zal ik graag wat informatie willen over de airbox mod zodat ik dit ook direct kan doen.

alvast bedankt.


PS: binnenkort zal ik mij even voorstellen inclusief wat foto's van mijn Transalp

Offline The Headless Horseman

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2015, 13:57 »
Mij staat nog bij dat er in dat tread een discussie gaande was over k&n filters.
En dat na plaatsing de snorkel van t huis verwijdert zou moeten worden.
Daar naast boorden sommigen nog extra gaten in het huis om meer lucht bij het filter te laten komen.

Hi rosiaantje  :)

Je hebt het hier over losse K&N's die direct op de carbs geplaatst worden denk ik? Zelf geen ervaring mee, maar ik heb wel eens een Alp gezien die dat had. De snorkel tussen carbs en lufihuis moet er dan idd af, maar die heeft dan sowieso geen functie meer, want de lucht gaat dan direct via de filters naar binnen.
En ook het luchtfilterhuis doet dan als zodanig geen dienst meer natuurlijk, dus extra gaten daarin boren is met zo'n configuratie zinloos  ;D

Dat luchtfilterhuis kun je dan gebruiken als bergplaats of extra toolbox bijv  :)

Zoals al geopperd, een blok van een ander type Honda (Hawk idd of Twin750) is idd de makkelijkste manier om meer vermogen te krijgen. Anders blijft het écht marginaal, of je gaat er erg veel geld instoppen  :-\

Grtz,
René


TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline downunder

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2015, 09:50 »
Filters direct op de carbs lijkt me voor onderhoud niet praktisch :). Zou het zoveel verschil in vermogen maken?

de luchtfilterbox als bergplaats vind ik dan wel weer een interessant grappig idee. Een ntv hawk blok plaatsen kan, heb eens wat onderdelen grko ht van iemand uit regio utrecht die dat had gedaan. Vergt wel wat aanpassingen om de kabelboom etc werkend te krijgen alsook de ophanging van het blok maar het is zeker mogelijk. Op het motorforum staat ergens een topic met details van die ombouw :)

Offline Flevoandre

Re: Airbox mod of ervaring met xl650v Airbox op xl600v
« Reactie #15 Gepost op: 15 december 2015, 20:12 »
Sorry oud topic, maar ik wilde ook nog wat kwijt, zo daar ligt het..
even ter aanvulling, ik heb het slurfje ook verwijderd van het luchtfilterhuis en heb hier 92km mee gereden om te kijken of er iets veranderd is/was, nou nee dus, de Alp is waarschijnlijk iets kieskeuriger qua veranderingen en wil dus dat er meer veranderd dan alleen het rubber slurfje eraf. (is dit Nederlands?)
Ik las op diverse fora (o.a hier) dat de sproeiers kleiner moeten worden, en de de 1e uitlaatdemper eraf moet, ik noem het een uitlaatdemper omdat ik geen lambda ziet, kan ook een ongeregelde katalysator zijn.
Dan denk ik dat de AIS verwijderd moet worden om voor een betere verbranding te zorgen, nu gebeurd dat 2x met al die troep erop, ik heb dat AIS systeem op mijn "oude" Yamaha Buldog ook verwijderd en kreeg een winst van 7pk erbij, maar dat is dus een andere motor.

Dus een marginale winst is te behalen door ingewikkelde aanpassingen zoals andere forumleden het al benoemen, als je echt meer power wilt dan zou ik uitkijken naar een AT of Varadero
Honda VF700 Magna-BMW R1100R-Triumph Tiger 900-BMW R1150R-Yamaha Bulldog-Honda Transalp XL650V de lijst van mijn vrouw is langer...