Hmmzz...
After market open luchtfilters zijn ronduit duur te noemen, en persoonlijk vond ik er niet zo'n hele grote vooruitgang in zitten. Wat dan ook niet opweegt tegen die aanschafprijs EN het feit dat ze stof doorlaten (eigenlijk voor circuitgebruik).
Ik heb ook een open demper erop gehad en de motor werd er wat trager van (inderdaad te arm).
Het heeft alleen zin de hoofdsproeier te vergroten. Maar bedenk dat die alleen maar in beeld komt vanaf 3/4 t/m volgas (vollast). Dat is echter bijna nooit het geval.
Het meest gebruikt is het gebied van stationair t/m 3/4 gas, en dat bereik bedien je met de gasnaald. De goedkoopste optie is de naald iets omhoog te zetten. Bij een AT kun je de naald niet verstellen met een clip o.i.d., maar ik heb toen een ienieminie rvs ringetje van pakweg 3/4 mm dik tussen de naalden gelegd. Hij laat op die manier iets eerder iets meer brandstof door in het bereik tot 3/4 gas.
In mijn geval bleef de bougie-kleur bij gemiddeld gebruik, lichtbruin. Je bougies zijn een redelijke indicator.
Verder de vuistregel bij af-jetten:
- volgas optrekken in een hoge versnelling (b.v. 4) en hij voelt traag >> te arm
- volgas optrekken in een hoge versnelling (b.v. 4) en bij gas dicht geeft hij een duwtje na >> te rijk.
Onder voorwaarde dat de carbies in goed werkende staat zijn, schoon en gesynchroniseerd en de klepspeling correct staat.
Bromster