Auteur Topic: onderhoud trommelrem Pd06  (gelezen 2546 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Freutel

onderhoud trommelrem Pd06
« Gepost op: 31 augustus 2015, 22:35 »
Hallo,
Ik kwam bij de inspectie van de trommelrem losse remvoeringen tegen. Die zijn te vervangen maar de trommel zelf lijkt ook toe aan een schuurbeurtje. Je ziet wat onregelmatigheden, zwarte vlekjes op de foto. Ik ga ervan uit dat deze met licht schuren weg te krijgen zijn, maar wanneer is de trommel aan vervanging toe en hoe doe ik dat. Bijv.  hoe dik mag de trommel dan nog zijn. Zijn er tips voor vervanging van de trommel?

grt,
Freutel
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline dropken

Re: onderhoud trommelrem Pd06
« Reactie #1 Gepost op: 01 september 2015, 05:53 »
heeft een heel verhaal over in de Transalper gestaan 4 tot 6 nummers terug ? zou je daar in het digitale archief eens naar moeten zoeken.

Offline Freutel

Re: onderhoud trommelrem Pd06
« Reactie #2 Gepost op: 01 september 2015, 12:30 »
Gevonden! in nr 7-8 2014 staat er een en ander over.
Met name de max 131 mm voor de  trommel zal ik vanavond eens nameten.

Qua kosten vraag ik me af wat handiger zou zijn: een gebruikte trommelrem opsnorren met goede trommel of er een nieuwe trommel in laten persen?  Iemand ervaring?

Groet, Freutel
Transalp xl600 v (PD06) 1987

Offline Waffie

Re: onderhoud trommelrem Pd06
« Reactie #3 Gepost op: 01 september 2015, 12:51 »
ja ervaring,

als je een net exemplaar kunt vinden ben je sneller met een gebruikte maar vaak zit er een velg aan vast

bij het vervangen van de remtrommel komt iets meer kijken dan even persen

eerst een opspan dorn maken en hopen dat de wiel velg combinatie in de draaibank kan want de oude trommel zal eerst uitgedraaid moeten worden om er vervolgens iets anders in te persen en daarna op maat draaien
laatste handeling fixeren

andere naaf is goedkoper echter als je deze dan opnieuw moet laten inspaken is dat maar weer de vraag


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: onderhoud trommelrem Pd06
« Reactie #4 Gepost op: 01 september 2015, 13:25 »
volgens mij staat er eentje op mp te koop
mss alternatief
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Freutel

Re: onderhoud trommelrem Pd06
« Reactie #5 Gepost op: 01 september 2015, 21:36 »
Ik meet 129,8 mm voor de binnendiameter van de trommel. Dus ik zit, voorlopig, nog goed. Trommel is lichtjes opgeschuurd.
Nu op zoek naar remschoenen.
Bedankt voor de reacties.

Misschien zijn een reserve set velgen niet eens zo'n slecht idee om achter de hand te houden. Kunnen daar misschien nog noppenbanden op. Heb ik allen nog een achterbandje nodig  8)

grt,
Freutel
Transalp xl600 v (PD06) 1987