Techniek > Honda Transalp
Hulp gevraagd: Ketting loopt aan
DvB:
Hallo Transalpers,
Mijn naam is Dick, eigenaar van een Honda Transalp XL650V uit 2000 (RD10 als ik 't goed heb).
Ik heb hulp nodig met hetvolgende:
Sinds de ketting en tandwielen zijn vervangen vorig jaar, maar vooral goed hoorbaar / storend sinds ik het overtollige vuile smeer en vet uit de beschermkap van het tandwiel voor heb gehaald, loopt de ketting aan. (Ik heb de onderdelen netjes opnieuw gesmeerd / ingevet)
Het geluid komt van 't contact tussen de getting en de metalen ketting geleider onder de beschermkap van het voortandwiel.
Zie nummer 3 op de volgende pagina:
https://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Honda&T=XL650V&Y=2000&L=HO-XL650VY&O=LEFT%20CRANKCASE%20COVER&F=HO-XL650VY-PK&L2=HO-XL650VY-PK
Voorheen heb ik dit tijdelijk verholpen door de afstand van de beschermkap inc. geleider tenopzichte van het blok te vergroten d.m.v. ringetjes.
Hierna heb ik de motor voor onderhoud gebracht en heb ik de kap en de geleiders (ook de rubberen) preventief laten vervangen.
Wie kan mij vertellen wat een mogelijke oorzaak is, wat een technisch goede oplossing zou zijn en hoe de geleider normal moet zitten tenopzichte van de ketting (liefst met foto)?
Hieronder foto's van waar ik 't over heb en hoe de ketting zit tenopzichte van de metalen geleider:
De metalen geleider steekt uit boven de ketting:
*Vervolg*
DvB:
Aan de rechterkant van de ketting (van achteren bekeken) zie je de uitlijning van de metalen geleider tenopzichte van de buiten- en binnenschalmen.
Moet de geleider normaal tussen de schalmen zitten?:
*Vervolg*
DvB:
Extra pics van voorkant tandwiel (beschermkap eraf):
*Vervolg*
DvB:
Als hij de foto's niet laat zien, hier een zip DL:
http://poclusio.nl/files/Transalp/TransalpKetting.zip
Anyhow, New to the forum, considering joining the club ;)...
Alvast bedankt voor de hulp! ::)
Groetjes,
Dick
*Einde*
Brombeer:
Dag Dick,
Het voortandwiel zit verkeerd om gemonteerd.
Als je hem eraf haalt, zit aan de andere kant een verdikking, de zgn. borst, waar de borgplaat precies op past. Die verdikking zet het tandwiel meer naar het blok toe en daarmee komt de case-saver (carter kettingbeschermer) centraal over de rolletjes te liggen en dan niet meer aanloopt.
Brom
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie