Auteur Topic: weekje normandie/bretagne  (gelezen 6181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jaspersFZR

weekje normandie/bretagne
« Gepost op: 03 september 2015, 09:41 »
Hallo allemaal,

eind september ga ik met de transalp samen met een maat op de africatwin een weekje op pad, Het wordt onze eerste reis op deze motoren, dus gaan niet overdreven ver, en blijven nog gewoon op de verharde weg!

We gaan met de tent, dus lekker kamperen

Ik heb geen idee of het leuk motorrijden is in die regio, ik weet wel dat normandie 1 groot museum is, dus we vermaken ons wel. Wie van jullie is wel eens met de motor in die regio geweest?

Tips/routes etc... zijn van harte welkom!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Sandra

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #1 Gepost op: 03 september 2015, 11:06 »
Hallo, met de motor zijn we er niet gewest. Wel met ons VW camperbusje en ik moet zeggen:het is er mooi!
De noordkant van de ''punt'' van Normandie is qua oorlogs musea interessanter dan de zuidelijke kant, daar is eigenlijk niet zo heel veel.
De stranden oa. Omaha beach is ook de moeite waard! Er zijn ook bunkers te bezichtigen, weet niet meer waar.
Kan je de camping municipal midden in st. Mere Eglise, (daar waar de bevrijding van europa begon en waar die parachutist (pop)aan de kerk hangt)aanraden, ook het museum.
Op het plein in het dorp diverse dumpzaakjes waar je nog van alles kunt kopen. Dit alles op loopafstand van elkaar
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #2 Gepost op: 03 september 2015, 14:33 »
hallo

een mooie tip is de route te volgen zoals de bevrijding van europa is begonnen

te beginnen  aan de stranden van normandie richting de belgische ardennen

 Road to Liberty Michelin 105 (google)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline jaspersFZR

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #3 Gepost op: 03 september 2015, 19:48 »
Goeie tip!

Denk dat we dat gaan doen, starten in normandie en dan die bevrijdingsroute terug, ik bedenk me ineens dat promotor een jaar of twee hier een artikel over had, dus ik moet eens even gaan scharrelen op zolder  8)

dit alles wel op voorwaarde dat die regio een beetje weer voorspeld in die week, mocht het blijken dat het de andere kant op beter weer is, dan gaan we toch gewoon duitsland in ofzo!
de transalp wordt steeds mooier

Offline jaspersFZR

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #4 Gepost op: 04 september 2015, 08:59 »
Ik heb inmiddels de michelin kaart besteld, dat is de kaart die in 1947 is gemaakt ter ere van de bevrijdingsroute van Patton. (ofja tenminste een kopie ervan)

Schijnt een kaart te zijn waar ook feitjes e.d. van de route op staan! Dus best interessant dacht ik zo

de transalp wordt steeds mooier

Offline Waffie

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #5 Gepost op: 04 september 2015, 09:35 »
en er zijn er nog meer
 No 102,103 en 104 historic maps
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #6 Gepost op: 04 september 2015, 09:56 »
Voor zover ik weet is er een complete route beschikbaar met historische plaatsen en plekjes.
dwz van de 2e wereldoorlog, net als van de 1e
De 1e wereldoorlog is een dergelijke versie.  (  Mijn motorreis naar WO1 ) kun je vinden op internet
Wij, (mijn broer en nog een paar anderen) hebben het grootste gedeelte hiervan al gereden.

De routes hiervan heb ik nog wel,(  dus bij belangstelling stuur een pm )
Deze gaan dwars door België en Frankrijk en uiteindelijk naar Duitsland via Luxemburg en Zwitserland.




 
« Laatst bewerkt op: 04 september 2015, 10:00 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Peter_Winsum

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #7 Gepost op: 04 september 2015, 10:23 »
De Michelinboeken zijn vaak het meest interessant. De broers Michelin hebben nog tijdens de eerste wereldoorlog een groot deel van hun redactie vrijgemaakt om de slagvelden in beeld en in kaart te brengen. Daarvan is recent een complete overzichtsgids uitgekomen (zie link). Ik weet niet of er ook zoiets van de tweede wereldoorlog bestaat, maar zou me niets verbazen. De Michelinboeken zijn standaardwerken die zelf in het onderwijs worden gebruikt.

Toffe jongens die broers Michelin!

http://www.lannoo.be/gids-voor-de-slagvelden-1914-1918
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline jaspersFZR

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #8 Gepost op: 28 september 2015, 09:39 »
Zooo gisteravond teruggekomen van een weekje Frankrijk!!! De motoren hebben zich prima gehouden!!! Wat heerlijk om te reizen op de transalp zeg, echt fantastisch! Nu even een beschaafde 1800km gedraaid en ik heb wel wat dingetjes bovenwater waar ik wat aan moet doen. Ik hoor mijn ketting/tandwielen ratelen, dus daar moet ik wat aan doen. Ik mis elektra aansluitingen in mijn dashboard (dat wordt een mooi projectje) Ik heb een nieuwe helm nodig. En al het plastic van mijn kuipwerk heeft de nijging tot resoneren (vooral het kapje om het dashboard) De africatwin had een lastiger probleempje, de achterveer is veeeeeeeel te slap. Normaal valt dat niet op, maar onder het genot van een wijntje/stokbroodje zittende te kijken naar de motoren viel ineens op dat zonder belasting de achterbrug al bijna horizontaal staat. Terwijl de transalp lekker een hoekje omhoog maakt. Dat verklaarde ook ineens wat vaag weggedrag met de bepakking erop.

Maargoed genoeg gezeverd, het tripje was vooral bedoeld om te genieten van onze nieuwe motoren, en om ze te leren kennen!
Daarnaast heb ik een kant van frankrijk gezien, die ik nog niet kende. Het mooie frankrijk, waar blijkt dat je heel leuk kan motorrijden (ik had een of ander vage overtuiging dat frankrijk zeker aan de kust een beetje suf, recht toe rechtaan was...)

Oja en we hadden veeeeeeel te veeeel troep bij! (maar ook dat was goed om te ervaren!)

Zo gingen we opweg!


Eerst een stukje snelweg van eindhoven via antwerpen, kortrijk naar lille. Net na lille de snelweg verlaten, en gewoon op de navigatie (ik heb een gewone ouderwetse autonavigatie, garmin nuvi) vermijd snelwegen aan en kortste route, naar het plaatsje Criel sur Mer gereden aan de kust, toevallig hadden we gehoord dat daar een camping op een hele mooie plaats lag. tussen de krijtrotsen





's-Ochtends in de regen inpakken,  het toiletgebouwtje maar gebombardeerd tot ons domein


De volgende dag was het lekker de hele dag aan het zeiken van de regen, en waren er zeer zware windstoten, (en wij hadden een hele dag langs de kust te gaan  >:D  dat was goed voor het stoere mannen gevoel!) Het doel van de dag was om in de buurt van oeistreham uit te komen, ondanks de regen en harde wind was dat denk ik wel de mooiste dag rijden.


 Overgeleverd aan de elementen, de kust volgend (makkelijk navigeren) de weggetjes kronkelen daar echt fantastisch omhoog en omlaag langs de kustlijn, soms weer een kilometer landinwaarts waar je langs oude kastelen komt, grote bospartijen en dan weer terug naar de kust. Echt super! Een klein stukje snelweg bij le havre over de pont de normandie (dat is een leuke brug met die harde wind) en dan snel weer de snelweg af om weer langs de kust verder te rijden.

Omdat we aan het einde van de dag toch wel nat en koud waren, maar lekker een bed en breakfast gepakt! De volgende dag was het mooi weer, net als de rest van de week, wel koud, maar mooi!!!

We wilden ook wat oorlogs musea bezoeken, en wat historische plekken af dus deze derde dag ging niet om afstand, maar vooral om mooie dingen zien.


's-Avonds neergestreken in Grandcamp-Maisy

Hier zijn we twee nachten gebleven zodat we wat konden rondreizen (point du hoc, saint mere eglize etc...)

Op een gegeven moment waren we een fietsroute aan het volgen en daar werd het spontaan een heel eind onverhard, dat was ook enorm leuk natuurlijk!!!


Effkes de boodschappen doen:

Helaas passen de baguettes niet recht in de topkoffer  :o

Toen was het alweer vrijdag, dus de terugweg moest weer beginnen, de bevrijdingsroute vonden we net wat te ver, dus wat doen we dan. Peter wilde graag naar versailles want daar scheen een mooi kasteel te staan. Zo gezegt, zo gedaan! Midden in versailles zit een hele leuke camping toevallig (een aanrader voor mensen die een keer naar parijs willen, huttopia heet het, en daar hebben ze ook blokhutten enzo, echt leuk!) Voor dat kasteel even snel een fotootje geschoten en de ketting gesmeert. Hoppa de camping opgezocht. En toen kwamen we erachter dat versailles valkbij parijs ligt, tsja een rondje eiffeltoren in de avonduren is toch ook wel eens leuk:


Rijdend door parijs hadden we wel heel sterk het gevoel, "wij hebben hier echt helemaal NIETS te zoeken" maar toch was het wel leuk! Wat een malloten rijden daar zeg...

De volgende dag even snel parijs omzijlt via de snelweg, daarna de N2 opgegaan (lijkt een beetje op snelweg, maar was wel een leuke weg om snel wat kilometers te maken. tot aan Laon, vandaar zijn we gewoon op kortse afstand/vermijd snelwegen op de navigatie schuin omhoog blijven rijden met als doel om de Maas te vinden, en dan de Maas te gaan volgen naar het noorden. Wederom was dit weer een hele mooie dag rijden!!!

we kwamen dwars door het boerenland, allemaal leuke dorpjes waar de bakker nog een papieren kassa heeft (gewoon een briefje om op te tellen hoeveel een paar croissants kosten)

En ook door mooi bosrijk gebied:


Toen overnacht bij Dinant in de buurt in de ardennen. (plaatsje Purnode)

Mooie camping aan een riviertje, een brouwerij vlakbij (brasserie du Bocq, waar ze gouloise bier brouwen)

Daar een lekkere beenham met een flink aantal bokbiertjes zitten nuttigen, en na een hele koude nacht 's-Ochtends snel ingepakt en in Dinant ontbeten, daarna als missie de Maas volgen tot aan nederland. Wat overigens ook weer een echte aanrader is, zelfs Luik was zo leuk om doorheen te rijden! (al die oude industrie is wel heel gaaf om te zien)

Maastricht hadden we toch geen zin meer om doorheen te krukken, dus we zijn belgie weer ingedoken en via maasmechelen, de reschtstreekse vermijd snelweg route naar eindhoven genomen (wat dan gek genoeg helemaal geen vervelende route was om te rijden, er liggen in die regio veel belgische anwb routes (teuten route, maas nogiets route)

En gisteravond was ik weer thuis!!!


De motor is er weer lekker smerig van geworden, dus ik mag gaan poetsen!!! Maar ik kan terugkijken op een hele fijne leuke vakantie!!! en een goede eerste trip op deze motor, het voelde een beetje als oefenen voor alle tripjes die ik er nog mee ga rijden!!!
de transalp wordt steeds mooier

Offline Rob de Bob

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #9 Gepost op: 28 september 2015, 13:24 »
Mooi verslag en foto's! Dank voor het delen. Daar moet ik dus ook een keer naar toe, ziet er allemaal goed uit.

Offline PimW

Re: weekje normandie/bretagne
« Reactie #10 Gepost op: 28 september 2015, 13:48 »
Hoeveelheid bagage die je meeneemt word vanzelf minder :)

Eerste tripje op de motor ook teveel meegenomen én een paar essentiele zaken vergeten (hamer voor de haringen van de tent en was ook handig geweest met het wisselen van wiellagers ;D ).

Dit jaar op een paar dingen na niets teveel meegenomen, maar wel weer een hoop ideeen erbij voor volgende keer :)

Leuk verslag!