Auteur Topic: onrustige AT  (gelezen 12617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: onrustige AT
« Reactie #30 Gepost op: 27 mei 2016, 22:37 »
Eensch voorlopig met Pim, laten we ook even vlug naar andere dingen daar gaan kijken.

Het glijmechanisme tussen binnen- en buitenpoot is bedacht d.m.v. glijbussen met een teflon coating. Die coating samen met oliefilm zorgt voor een frictie-arme werking en zorgt voor minimale frictieschade.

Als de coating verdwenen is (ze zijn net als de rest onderhevig aan slijtage) gaat het staal op staal en dat kan ook heel sticties worden.

Onderin de buitenpoot zit de schokdemper, met een set kunststof 'zuigerveren'. Dat beweegt als geheel door de binnenpoot tijdens in- en uitveren. Daar alles ok?


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bzz

Re: onrustige AT
« Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2016, 23:23 »
Je bedoelt dat stangetje dat aan de onderkant van de poot vast zit met een inbusbout?
Kan me die kunststof veer even niet voor de geest halen, maar die glijbus heb ik al vervangen omdat ze volledig kaal waren en door die speling de fiets ging hobbelen.  Toen ik 2 weken geleden de vorkolie verving waren die bussen nog in prima staat.






Offline Brombeer

Re: onrustige AT
« Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2016, 23:43 »
Je bedoelt dat stangetje dat aan de onderkant van de poot vast zit met een inbusbout?

Jep. Zie .pdf

De olie zit onder in de buitenpoot (rond dat stangetje met gaatjes, nr. 21). Hij schuift door de binnenpoot bij inveren. Om te zorgen dat de olie door de gaatjes gaat (traag, demping) en niet langs het buisje zo de binnenpoot in, zitten er twee halve ringen (nr. 20) om dat buisje, als een soort zuigerveertjes.

Het is allemaal koffiedik kijken van achter zo'n scherm. Mijn overpeinzing: keerringen cre-eren door hun functie altijd een zekere mate van stictie. Er moet dus altijd eerst die drempel overwonnen worden. En dan doet je demper er onder niks. Ja dan bam kan die ineens naar onder duiken. Het is maar een gedachte, onderzoek doet uitsluitsel geven.


..maar die glijbus heb ik al vervangen omdat ze volledig kaal waren en door die speling de fiets ging hobbelen.  Toen ik 2 weken geleden de vorkolie verving waren die bussen nog in prima staat.

Ok. Dat is prima!
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2016, 23:57 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bzz

Re: onrustige AT
« Reactie #33 Gepost op: 31 mei 2016, 01:12 »
Eind goed al goed

Met een onbestuurbare twin trotseerde ik vandaag een paar kuub hemelwater en wat bliksemschichten.
Na wat mail en telefonisch contact besloot ik naar Elburg te gaan om Hans naar mijn fiets te laten kijken.
Binnen 5 minuten had Hans door dat het balhoofd veel te strak stond. Het raadsel blijft staan hoe dat van de een op de andere dag heeft kunnen gebeuren.

Na een paar bakken koffie, wat aandachtspuntjes en tips en trucs reed ik terug met een heerlijk sturende fiets.

Eind goed al goed.

Hans bedankt, de rest van t forum ook. Bij t volgende euvel rijd ik eerst naar Elburg!



Offline Bzz

Re: onrustige AT
« Reactie #34 Gepost op: 31 mei 2016, 19:55 »
Blijkbaar zijn nummertjes belangrijk voor je. Dus ja nr 1.

Neemt niet weg dat ik mijn fiets nu van haver tot gort ken. Ik zie t als een zeer leerzaam sleutelprojectje.

Offline Arjen

Re: onrustige AT
« Reactie #35 Gepost op: 31 mei 2016, 20:13 »
Goed bezig! Fijn dat het is opgelost en ook fijn dat je hebt laten weten wat het was. Is altijd weer leerzaam voor anderen :)
“Never Stop Exploring”

Offline Brombeer

Re: onrustige AT
« Reactie #36 Gepost op: 31 mei 2016, 21:11 »

Mooi dat het opgelost is!  8)


Balhoofdlagers hebben meer invloed dan je misschien zou vermoeden.

Mijn eerste motor was een 500 Four uit '71. Caféracertje. Dat ding heeft es gehad dat de wartel onder de kroonplaat op één of andere manier zichzelf vastdraaide en liep dat balhoofd veel te zwaar. Doodgriezelig.

Ik begreep er niks van. Maar het bleek dat ik de kroonplaatmoer bovenop gewoon niet vast genoeg draaide.


Veel rijplezier maar weer  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin