Auteur Topic: veer olie progressieve voor veren hyperpro  (gelezen 5081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lauda

veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Gepost op: 08 september 2015, 00:25 »
beste leden

heb pas voor mijn twin een setje hyperpro veren voor op de kop kunnen tikken.
echter heb ik niet de bijhorende olie nu dacht ik die bestel ik wel even bij hyperpro
alleen hebben die 8 verschillende namelijk
SAE 2,5
SAE 5
SAE 5 Low Friction (+€ 14,00)
SAE 7,5
SAE 10
SAE 15
SAE 20
SAE 40
nou weet ik dat ik ook een email naar hyperpro had kunnen sturen met de vraag welk ik nodig heb maar nu ben ik benieuwd wat eigenlijk het verschil is en uiteraard welke ik nodig heb
ben benieuwt

Offline PimW

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #1 Gepost op: 08 september 2015, 09:37 »
SAE staat voor viscositeit, hoger nummer = dikkere olie.

Ik denk dat je 7.5-15 moet hebben (ik heb 10), maar bel even naar hyperpro en je weet wat ze voorschrijven. Hoeveelheid olie is misschien nog wel belangrijker!

De zogenaamde luchtkamer bepaal je door de vorkpoten helemaal in te drukken (zonder veren) en dan meet je het niveau vanaf de bovenste rand van de binnenpoot. (steek twee tyraps door elkaar in de vorm van een T en knip een stukje uit op de gewenste hoogte).

Ik ga er even vanuit dat je de verdere procedure wel kent  :)

Offline Waffie

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2015, 13:41 »
je hebt 2 liter nodig  met dikte 7,5

ik schrijf bewust dikte 7,5 omdat de maatvoering in  sae onnauwkeurig is

echter weinig fabrikanten gebruiken ISO VG waardes terwijl honda dit wel aangeeft

een belangrijk punt is dat de index zo hoog mogelijk  moet zijn omdat daarmee de stabiliteit word aangegeven maw het dempings karakter het zelfde blijft onder de verschillende temperaturen

vaak voelt de vering anders naarmate de olie warmer (zeg maar heter) wordt

« Laatst bewerkt op: 08 september 2015, 13:43 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2015, 14:04 »
Hyperpro pro is uiterst behulpzaam aan de telefoon. Gewoon even bellen
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Lauda

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2015, 22:24 »
beste leden

heb een email naar hyperpro gestuurd en hier netjes antwoord op gehad en de olie is besteld
voor zo ver bedankt voor de uitleg.

Echter zit ik er aan te denken om gelijk me keer ringen en dergelijke maar gelijk te vervangen, nu lees ik in mijn shop manual dat er nog veel meer onderdelen in zitten nu is mijn vraag is het wijs of noodzakelijk deze allemaal te vervangen ?
Zo ja bestaan er completen setjes hier voor ik kan alleen de keer ringen vinden  ???

nu is er nog een probleem wat mij al is eerder opviel ik heb een twin uit 2003 en boven op mijn voor poten zit een dop maar geen ontluchting mogelijkheid lijkt mij zo dat dit problemen gaat geven met monteren als ik de shop manual goed begrijp.
Zijn deze ook ergens te koop of word dit een gat er in boren draad tappen en meet nippels van cv ketel gasblok verpakken en er in schroeven ?

ben benieuwt naar jullie reactie.

Offline The Headless Horseman

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2015, 23:12 »
Ik zou, behalve de verse olie, geen dingen in die vork vervangen als ze niet versleten zijn  :)

Die ventielen bovenop de verkopen zijn niet persé nodig. In de eerste bouwjaren zaten die er op, maar ergens in 1998 of '99 wegbezuinigd door Honda  :-\. Ze horen er dus niet op bij jouw fiets  :)
Ze zijn/waren bedoeld om, behalve dmv het variëren met de hoogte van de luchtkamer, nóg een mogelijkheid te hebben om wat méér druk in de poten te brengen. Ik meen dat het tot max 0,4bar mag ofzo.

Ik heb ze ook op mijn voorvork, maar doe er eerlijk gezegd niks mee. Hooguit de vork eens ontluchten  ;D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2015, 23:17 »
daarnaast is  de voorvork  door de rubbers erg goed beschermd dat prevntief vervangen van keerringen en stofkappen zelden aan de orde is,
what is.t broke you do not fiks is hier een duidelijk moto

enkel de olie vervangen door de poot goed uit laten lekken en vullen met de juiste  fork oil in de juiste hoeveelheid is voldoende

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline baslavos

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2016, 02:11 »
Hyperpro gemonteerd. Hoor twee verschillende verhalen op forum 1 wat niet stuk is niet vervangen en 2 als je het toch los hebt liggen doe het gelijk goed.
At van 1996 keerringen en stofkappen ok. Had de onderdelen liggen dus losgemaakt en vervangen. Was niet nodig geweest

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk


Offline xrvtuur

Re: veer olie progressieve voor veren hyperpro
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2016, 13:21 »
20 jaar oud dus keertje vervangen kan geen kwaad, ben je wellicht problemen onderweg voor.
Varadero SD02  2004