Hallo allemaal,
Heeeel lang geleden dat ik hier nog kwam, sorry...
Ja, dat betekent ook dat ik weinig gereden heb, maar daar komt nu dus verandering in!
Ondertussen is mijn dochter oud genoeg om mee te rijden en dat doet ze graag + ik ben verhuisd naar Budapest, mooie uitvalsbasis voor avontuurlijke ritten...
Maar.... toen werkte mijn Africa twin RD07a van 97 met 50.000km niet meer mee
4 maand geleden ontdekt dat mijn batterij het begeven had en dus een nieuwe geplaatst om dan weer de motor 2 maand in de garage te zetten tijdens het schoolverlof (reizen, bezoek familie belgie.,...)
Nu wou ik dus gaan rijden en was ik als test een paar zaken in de stad gaan doen, alles perfect. Volgende dag, korte 10km tot eerste stop, alles perfect. Wil starten: batterij plat. In gang gelopen en verder alles ok tot 50km later de motor afsloeg (grote lichten + net knippers opgezet en bam...) Ok, effe omdraaien bergaf, veel ploffen, geen beweging. Effe gewacht en uiteindelijk weer op gang tot thuis. Batterij in de lader tot vol, 13.2v. Starten, 13.2V zonder licht, 12.2 met licht? 4000toeren, ietsie meer, maar dan 13.4 en 12.4... Stekkers stroomregelaar maar eens bestudeerd, alles perfect, geen tekenen van hitte...
Als ik nu overal rondrij zonder grootlichten, dan blijft de batterij ok, meer zelfs, hij staat dan bij terugkeer op 13.5v. Na nachtje, weer gezakt zonder iets aan te raken nr 13.2v. Nu al dagen aan het meten en is steeds rond 13.2?
Dus, spanning is te laag, geen fluctuaties in voltage wanneer hij draait, geen hitteschade spanningsregelaar, dynamo, hmm, hij laadt duidelijk wel bij tijdens rijden, enkel bij grootlicht is het verlies sterker dan de winst en loopt de batterij af tot problematisch niveau.
Tot zover mijn beschrijving
, iemand een idee om mijn raadsel op te lossen??
Alvast super bedankt!
Wouter