Auteur Topic: Schakelas  (gelezen 2450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Schakelas
« Gepost op: 18 september 2015, 13:05 »
bij het monteren van een blok kwam ik tot de ontdekking dat de versnellingen niet werkten.
De pedaal leek in het ledige te grijpen.

Achter de deksel het probleem gevonden.
De haak die het schakelwiel bedient was eruit geschoten en zat aan de verkeerde kant van het schakelwiel,
Dit kan gebeurt zijn tijdens transport omdat het blok alle kanten opgegooid is maar dan nog.

De as zelf heeft ongeveer 1 cm horizontale speling  daar waar de pook op zit.
Heb even bij ander blokje gekeken, maar daar is het een paar mm.

Lijkt me dus niet helemaal gezond.
In het WPH kan ik alleen maar zien dat de haak vast aan de as zit en geen afstelmogelijkheid heeft.

Mijn vraag:
Kan het dat deze haak/as zoveel ruimte heeft dat hij er tussenuit kan springen ??
Het gaat om de punten 10-11-12  en 13 op de bijlage,
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Schakelas
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2015, 13:58 »
Aan de kant van het rechtermotordeksel wordt de schakelas tegen gehouden door het motordeksel. Andersom, haal je het deksel er af, dan kun je de schakelas van af de dynamozijde naar binnen duwen. Dan raakt de boel inderdaad in de war.

De haak aan de schakelas bedient via nr. 6 de schakelwals nr. 5. Nr. 7 met veer nr. 9 fungeren als vergrendeling voor de gekozen versnelling.

Als je de schakelas terugduwt en alle deeltjes weer op hun plek hebt, zouden de versnellingen weer moeten werken.

NB: bij een niet-draaiend blok moet je het mechanisme schakelas/schakelwals/tandwielbak wel helpen door na elke gekozen versnelling, de uitgaande as te verdraaien waardoor hij in de dan gekozen versnelling valt.


Het is redelijk recht-toe rechtaan..  ::)
« Laatst bewerkt op: 18 september 2015, 14:02 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Schakelas
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2015, 14:17 »
Pfffff, weer wat geleerd Harm
De deksel is er inderdaad af en daarna heeft het blok op z'n kant gelegen.
Met het deksel erop is de speling inderdaad hetzelfde als bij de andere blokken

Schakelen werkt ook weer perfect.

Zo simpel kan techniek dus zijn. 
Harm, bedankt. Ik kan weer slapen vannacht  :-* :-* 
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: Schakelas
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2015, 15:53 »
welterusten :)

Offline Waffie

Re: Schakelas
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2015, 18:26 »
goed gaan marien,

ik ben er vrij zker van dat tijdens het transport het haakje er uit is gesprongen en de wals is verdraaid

greetings vanuit de PyreneeŽn
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: Schakelas
« Reactie #5 Gepost op: 18 september 2015, 18:36 »
Moet ik op een of andere manier controleren of de juiste versnellingen worden gepakt of is terugzetten voldoende.

@Ad en Jacq

Fijne vakantie en waag het niet om voor het BTLW terug te komen. >:D >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Schakelas
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2015, 16:53 »
Nee dat maakt verder niet uit in welke versnelling de wals staat. Dat geboggelde wieltje zit er aan vast. De wals zelf kan niet 'te ver' draaien omdat de schakelvorken er aan vast zitten. Het zichzelf op zijn plek in de bak, zeg maar.

Gewoon die schakelas terugduwen en dat haakje aan dat geboggelde wieltje hangen. Vergrendel armpje er bovenop.

Dan 'alles omlaag' drukken en hij staat weer 1. Als bij een tikkie omhoog de uitgaande as dan vrij draait..  ;)


No worries!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin