Auteur Topic: geen moer aan  (gelezen 6176 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Luc

geen moer aan
« Gepost op: 11 september 2015, 16:17 »
hoi mederijders,

Deze week een zweetdruppeltje weggeveegd. Ik rijdt op de provinciale weg met gelukkig lage snelheid bij het naderen van een kruising. Begint het achterwiel iets te wiebelen maar is dan weer stabiel. Een paar meter verder nog een keer en zet de alarmlichten aan ( van de 700 dus ) en rol naar een veilige plek.  Wat blijkt .....   de achterwielmoer is weg en de as is wat verschoven.  :o       Een snelle ophaalservice van mijn plaatselijke motorzaak en met de belbus naar huis.

De motor is na de afleverbeurt bij de dealer niet meer in de werkplaats geweest en is het is nu natuurlijk een heel gedoe over de oorzaak. De dealer wil de moer bekijken maar die ligt waarschijnlijk ergens tussen Groningen en Leeuwarden in de sloot. Is er iemand die hier iets over kan roepen ?

Offline Oldtimer

Re: geen moer aan
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2015, 16:27 »
Citaat
De dealer wil de moer bekijken

De dealer moet wel iets meer doen dan dat. Wat een eikel  :'(


Het is van de gekke dat na een afleverbeurt er zomaar een moer kan aflopen.
Ik vind dat hij zich er wel heel gemakkelijk vanaf maakt.
Weet niet hoe lang geleden de motor is afgeleverd, maar je mag toch echt verwachten dat bij een motor die bij een dealer wegkomt het achterwiel gewoon blijft zitten waar hij hoort.
Er is ook nog zoiets als consumenten bescherming.

Je mag gewoon van een geleverd product verwachten dat het dat doet waarvoor het is gemaakt.
Ik zou het er niet zomaar bij laten zitten en de dealer verantwoordelijk stellen en erbij vertellen dat hij jou leven in gevaar heeft gebracht enz....
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: geen moer aan
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2015, 16:41 »
Hoeveel km/tijd zit er tussen de verdwenen moer en het laatste garage bezoek? Dat maakt het plaatje compleet.

Als dat kort geleden is geweest is de moer gewoon niet goed vastgezet, iets dat officieel door de dealer met een momentsleutel gedaan moet worden.
Oftewel, de dealer is slordig en ik zou niet weten wat hij aan die moer wil ontdekken :) Als de moer namelijk wél goed vast gezeten heeft zou hij van dusdanig slechte kwalitet moeten zijn dat een beetje monteur hem nieteens durft te monteren ;D

Maargoed wat wil je bereiken precies? Er is geen schade, alleen een rotgevoel? Andere dealer zoeken :)

Offline Luc

Re: geen moer aan
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2015, 16:56 »
Nee gelukkig geen schade ..............  de motor is 27 mei dit jaar door mij gekocht.  De dealer kan de moer niet meer bekijken en had wel een verhaal over verschillende moeren , wel of geen borgmiddel en dat het nog nooit was voorgekomen.  Ook zei hij dat als een wielmoer slechts handvast zou zitten hij er niet zomaar af valt. Een nieuwe originele  wielmoer is door de motorzaak waar ik de motor laat onderhouden besteld en ik reis per vierwieler.  Ik vroeg me alleen af hoe betrouwbaar zo,n achterwiel vast zit. Was toch een kleine moeite om er even een borgpen doorheen te duwen?

Groet,

      Luc    ( transalp 700  zonder ABS  van 2009 )  import uit Duitsland  via een grote motorzaak aangeschaft )


Offline PimW

Re: geen moer aan
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2015, 17:09 »
Als er geen borgmoer gemonteerd is dan kan de moer lostrillen als hij niet goed vast zit.

De constructie is door Honda berekend met een borgmoer, strikt genomen zou je kunnen zeggen dat wanneer die niet gemonteerd word dus ook niet gegarandeerd kan worden dat hij blijft zitten.

Echter, de achteras word op ~90Nm voorspanning gezet en dat is best wel veel, ook een normale moer zal niet zomaar lostrillen.

Ik snap de dealer wel, want die zal niet expres verkeerde moeren monteren en onderdelen slechts handvast zetten. Vervelende situatie...

Offline Bono

Re: geen moer aan
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2015, 17:57 »
Sorry. Ik snap de dealer niet. Wat een gez... Hij moet gewoon ff service verlenen, zonder gezeur over alle andere zaken. Oh ja. En ik zou daar sowieso niet meer naar toe gaan. Maar goed, dat is mijn gedachte.
-- Han --

Offline Brombeer

Re: geen moer aan
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2015, 19:00 »
Da's i.d.d. een beetje vreemd verzoek: melden dat je je achterwiel moer bent kwijtgeraakt blijkbaar, en dan vragen of je hem mag zien  ???

Maar om nou gelijk maar dat dealerschap te weren, nee. Tuurlijk is het slordig dat die moer blijkbaar vergeten is, maar dat is echt niet opzettelijk natuurlijk. Goed dat je het gemeld hebt, belangrijk puntje van aandacht voor de werkplaats. Waarschijnlijk kan men ook nog terugkijken wie die Alp behandelt heeft.

Als je achterwiel lager het begeeft, krijg je ongeveer hetzelfde.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Cas

Re: geen moer aan
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2015, 19:15 »

Maar om nou gelijk maar dat dealerschap te weren, nee. Tuurlijk is het slordig dat die moer blijkbaar vergeten is, maar dat is echt niet opzettelijk natuurlijk.

Niet opzettelijk, maar hij had wel zijn nek kunnen breken.

Ik had vroeger een bougie die niet goed was vastgedraaid door een monteur en daarna een oliefontein omdat een monteur de olievuldop was vergeten. Was voor mij het laatste bezoekje aan een dealer, ik doe alles zelf
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: geen moer aan
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2015, 19:41 »
aan speculeren hebben we niets en aan kracht taal nog minder

de gebruikte moer is er 1 van borging omdat er 2 veren in zitten die loslopen voorkomen nadat deze voldoende is aangezet,
echter ze kunnen beschadigd raken doordat de moer veeeeellll te vast  wordt aangezet en je eigenlijk een opgerekte schroefdraad verbinding krijgt.
vandaar dus de vraag.. heb je de moer nog want die zegt namelijk wel degelijk iets over de mogelijke reden

er had dit en er had dat kunnen gebeuren.. allemaal niet aan de orde
we moeten niet vergeten dat we toch ruim 5 maanden na data iets hebben vast gesteld en waarbij  we ook niet kunnen uitsluiten dat een derde persoon de eigenaar een poets heeft willen bakken
niemand die het kan zeggen
Maar ook de eigenaar heeft een verantwoordelijkheid voordat hij of zij op de motorfiets stapt

De zogenaamde brovak, en met een beetje oplettendheid zou een losgelopen moer echt wel op vallen tenzij het spontaan  is gebeurt

ik hou het op pech hebben met een gelukkige afloop maar daar zeker de delar  niet helemaal op af kraken
want we weten het niet met 100 % zekerheid wat de reden is.
Echter voor de toekomst zou ik er wel  op letten en de draad van de as zeker zorgvuldig inspecteren
« Laatst bewerkt op: 12 september 2015, 05:18 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: geen moer aan
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2015, 19:57 »
er had dit en er had dat kunnen gebeuren.. allemaal niet aan de orde

Er had iemand zijn nek kunnen breken......"niet aan de orde" zegt Ad, maar wat nu als dat ook was gebeurd? Ook niet aan de orde dan?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Cas

Re: geen moer aan
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2015, 19:59 »
ook de eigenaar heeft een verantwoordelijkheid voordat hij of zij op de motorfiets stapt

Eerst controleren of alle bouten en moeren goed vastzitten?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Brombeer

Re: geen moer aan
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2015, 21:25 »
Er had iemand zijn nek kunnen breken......"niet aan de orde" zegt Ad, maar wat nu als dat ook was gebeurd? Ook niet aan de orde dan?

Vandaar mijn

Als je achterwiel lager het begeeft, krijg je ongeveer hetzelfde.

..en dan kun je alleen maar naar jezelf kijken, hoe de afloop ook zij.

In de gebruikshandleiding van de motor staat dat je een aantal checks moet uitvoeren voor ieder vertrek. Daar staat dan wel niet specifiek 'achterwiel moer', maar ik dacht wel iets over vastzittende wielen..

Waffie heeft het alweer eens prima verwoord. Volledig mee eensch.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Mirko

Re: geen moer aan
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2015, 22:23 »
Vervelende situatie, maar gelukkig goed afgelopen.

Oorzaak of schuldige zoeken geeft alleen maar meer vragen.

Ik zou maar blij zijn dat het goed is afgelopen en het snel proberen te vergeten
Yamaha XJR 1300

Offline Arjen

Re: geen moer aan
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2015, 11:52 »
Ik ben het met Waffie en Oldtimer eens. Het kán gebeuren. De dealer vind ik echter wel een rare kwibus.

Persoonlijk zou ik van mijn dealer verwachten dat hij of gewoon verantwoordelijkheid neemt. Dat kost een moer en een bos bloemen, daarnaast waarschijnlijk berichtgeving over een prima dealer als resultaat, onder het kopje shit happens.

Waar ik ook tevreden mee zou zijn is wanneer de dealer samen met mij naar een haalbare oplossing gaat kijken. Die moer vind je nooit meer terug, dus dat is totale onzin. Daarmee lijkt de dealer zich een beetje als kwibus te gedragen, al is het zo dat we hier het verhaal natuurlijk maar van één kant horen. Kortom: lastig! :)

Er had iemand zijn nek kunnen breken......"niet aan de orde" zegt Ad, maar wat nu als dat ook was gebeurd? Ook niet aan de orde dan?

Nee, wat Waffie (denk ik) bedoelt is dat het niet handig is om nú conclusies te gaan trekken over dingen die mógelijk zouden hebben kunnen gebeuren misschien ooit een keer. Ik zou daar in ieder geval niet aan beginnen, want dat eindigt waarschijnlijk thuis onder een dekbed en nooit meer buiten komen, want stel je voor...

Omdat je dealer slordig is alles maar zelf gaan doen... daar zet ik ook wel vraagtekens bij. Sommige dingen vereisen gewoon vakmanschap, de (mis)inschatting dat je alles wel zelf kan lijkt mij minstens zo gevaarlijk als een slordige dealer. Dat risico moet je dus wel zelf en weloverwogen nemen (lees: eerlijk zijn tegen jezelf).

Ik zou maar blij zijn dat het goed is afgelopen en het snel proberen te vergeten

Dit. :)
« Laatst bewerkt op: 12 september 2015, 11:55 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Luc

Re: geen moer aan
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2015, 13:39 »
Fijn om de zaak eens van verschillende kanten te bekijken.
Nieuwe moer zit er op ik ga er weer tegen aan.

bedankt voor jullie reacties en met vriendelijke groet,    Luc

( woonwerkrijder   Grijpskerk-Groningen   8)  )