Auteur Topic: Lekkage koelvloeistof waterpomp  (gelezen 2224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PaulTA

Lekkage koelvloeistof waterpomp
« Gepost op: 07 september 2015, 17:13 »
Hallo allemaal, een paar weken geleden had ik een koelvloeistof lekkage uit het buisje tussen de cilinders van mijn TA 650. Ik heb 2 nieuwe O ringen geplaatst en het probleem was opgelost. Maar daarna lekte er af en toe een druppel koelvloeistof uit het gaatje onder de waterpomp. Ik heb olie en koelvloeistof afgetapt en 2 nieuwe O ringen geplaatst, 1 om de aandrijfschacht en 1 tussen de pomp en het deksel. Daarna heb ik 70 km. gereden en de motor in de schuur gezet met een A4tje onder de waterpomp. Na 24 uur geen druppels maar 12 uur verder wel en nu nog steeds lekken er wat druppels koelvloeistof (een paar per uur). Wat is hiervan de oorzaak? Heb ik misschien te veel koelvloeistof bij gevuld? Het viel me ook op dat bij het aftappen het reservoir niet leegloopt maar op niveau blijft. De radiateur heb ik bijgevuld tot een paar centimeter onder de rand. Het is de bedoeling dat ik over 2 weken het Spaanse binnenland onveilig ga maken en dat doe ik het liefst met een motor die in orde is. Wie van de techneuten weet raad? B.V.D. Groet Paul.

Offline Brombeer

Re: Lekkage koelvloeistof waterpomp
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2015, 19:36 »
Dag Paul,


Voor zover ik weet, kun je een olielekkage aan de waterpomp wel verhelpen (o-ring i.d.d. vervangen) maar een lekkage van koelvloeistof niet: de o-ring vanaf die kant, tussen as en huis, is onbereikbaar. Je moet dan de hele pomp vervangen.

Wacht even op bevestiging van mijn verhaal hiero, of informeer hiernaar bij je Honda-dealer.


Harm
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Lekkage koelvloeistof waterpomp
« Reactie #2 Gepost op: 08 september 2015, 13:49 »
 brombeer zit juist

het betreft een niet te vervangen seal

vervanging van de pomp is volgend honda de enige oplossing (of dat zo is kunt pas bepalen na demontage van de pomp)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PaulTA

Re: Lekkage koelvloeistof waterpomp
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2015, 15:20 »
Hoi mannen, bedankt voor de snelle reactie. Ik ben even bij de dealer langsgegaan en de monteur komt met het  zelfde verhaal als jullie. Inmiddels heb ik een pomp besteld, bij Boonstra Parts en die is nu onderweg.

Brombeer en Waffie nog bedankt voor het meedenken.

Groet Paul.