Auteur Topic: navigatie garmin  (gelezen 4870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline wifra

navigatie garmin
« Gepost op: 14 september 2015, 22:29 »
hallo.
heb een garmin gekocht en mijn vraag is nu, voor off Road routes heb je daar ander kaart materiaal voor nodig,
krijg met Basecamp alleen de hoofdwegen, maar wil ook naast de hoofdwegen rijden. en zijn hier misschien ook mensen die zich hiermee goed uit kennen, bedoel met de computer, ben nog een amateur hierin.
Alvast bedankt voor jullie reactie.



Offline The Headless Horseman

Re: navigatie garmin
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2015, 23:03 »
Effe kijken of ik het, met mijn beperkte kennis, uit kan leggen  :)

Basecamp is slechts het programma waar je bijv routes mee kunt maken en ook doorsturen aan je navi.
Daarnaast heb je nog kaartmateriaal, bij Garmin is dat meestal CityNavigator.

Onverharde wegen ga je niet of nauwelijks tegenkomen in het kaartmateriaal, domweg omdat die wegen meestal niet gedocumenteerd zijn.

Zelf rijd ik onverharde routes meestal dmv een track. Een track moet je zien als een kruimelspoor wat zichtbaar is op het scherm van je navi, maar niet noodzakelijkerwijs over een (in je kaartmateriaal gedocumenteerde) weg loopt.

Voor een track heb je dus eigenlijk geen kaartmateriaal nodig. Je volgt gewoon het lijntje wat je ziet op je scherm.

Op mijn sterk verouderde Garmin zet ik zelfs al het kaartmateriaal uit, om zo de track goed zichtbaar te krijgen.
Op de modernere apparaten hoeft dat niet persé, die hebben betere mogelijkheden om het goed zichtbaar te maken.

Een track kun je ook mbv Basecamp in je toestel laden.
De track zélf krijg je over het algemeen van degene die de Tour uitgezet heeft, maar je zou er zelf ook 1 kunnen maken.

Hier bij de TCN stelt de routeuitzetter over het algemeen zijn track beschikbaar, die kun je dan downloaden en in je eigen toestel zetten.
Lijntje volgen en dikke pret  8) Kkdwd  ;D

Je zult je er gewoon wat in moeten verdiepen om eea te begrijpen en onder de knie te krijgen, maar er is op het internet, maar ook hier, genoeg hulp te vinden.
Wat voor toestel heb je?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline swilting

Re: navigatie garmin
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2015, 13:22 »
Ikzelf heb in mijn  Garmin ook nog wandelkaarten zitten, die zijn zelfs op het wereldwijdeweb te vinden (of via PB)
zg topografische kaarten

Dan kun je ook bospaadjes rijden (die ik dan weer bewandel)  ;D

Je ziet niet alles maar wel veel..

is t proberen waard


Motorcycling is not a crime

Offline wifra

Re: navigatie garmin
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2015, 17:29 »
Hallo Rene, heb een garmin 590Lm gekocht,leek mij de beste keus,na navragen en meningen,hopelijk is dat ook zo :D

Offline Gustlock

Re: navigatie garmin
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2015, 21:07 »
Kijk eens naar Open Street Map, een gratis project waar je gedetailleerde kaarten kunt downloaden: https://www.openstreetmap.org

Offline The Headless Horseman

Re: navigatie garmin
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2015, 23:06 »
Met de 590 heb je zo'n beetje het meest geavanceerde apparaat van Garmin te pakken Wifra  8). Ik is jaloers  ;)

Zoals al gemeld: een track is m.i. wat je wilt gebruiken! Moet prima mee te werken zijn  :)
27 sept organiseert Monaco een allroad ritje in Brabant, dat is een mooie gelegenheid eea eens uit te proberen, de track is hier al ergens te downloaden  :)

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline wifra

Re: navigatie garmin
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2015, 22:10 »
Hallo, was al van plan om mee te rijden in Heesch, lijkt me ook een leuke route, zal effe proberen als ik de track hier
ergens kan downloaden, dat zal dan mijn eerste succes zijn. Maar worden hier ergens ook cursussen voor aangeboden om
routes en tracks te plannen.