Auteur Topic: Uitlaat reparatie transalp 600  (gelezen 7677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Motormuus

Uitlaat reparatie transalp 600
« Gepost op: 14 augustus 2014, 14:40 »
De uitlaat van de Alp van mijn vrouw begon een paar weken geleden ineens te rammelen tijdens het gas geven.

Nieuwe uitlaat kost tweedehands al gauw een 150 euro, dus het pijpje maar eens even "geopereerd" ;-)
Vervolgens een deurtje gezaagd, losse onderdelen eruit gehaald en de boel weer dicht gelast. Ik ben helaas geen lasser van beroep, (is te zien op de foto) maar hij zit wel weer dicht. Het geluid is nauwelijks veranderd en mijn vrouw weer blij! :-)

Inmiddels heeft ze er al weer ruim 1500 km mee gereden en is nog steeds tevreden!














KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Bikkel

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2014, 21:41 »
ik ken mensen die na iedere reparatie onderdelen overhouden, en het verwondert mij ook iedere keer weer dat de motor dan ook nog rijd, maar zover ben jij nog niet maar ook jij hebt je eerste overtollige onderdelen.
maakt die pijp niet veel meer herrie nu er, volgens mij toch wel belangrijke dingen uit zijn.
en volgens mij ben jij Bakker gezien het bak en braadwerk ;D
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Oldtimer

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2014, 22:14 »
Chapeau.
Jij weet wat de vrouwtjes willen. >:D >:D

Mooie pijp zonder gebrul  8) 8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Motormuus

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #3 Gepost op: 15 augustus 2014, 18:39 »
ik ken mensen die na iedere reparatie onderdelen overhouden, en het verwondert mij ook iedere keer weer dat de motor dan ook nog rijd, maar zover ben jij nog niet maar ook jij hebt je eerste overtollige onderdelen.
maakt die pijp niet veel meer herrie nu er, volgens mij toch wel belangrijke dingen uit zijn.
en volgens mij ben jij Bakker gezien het bak en braadwerk ;D

Klopt, mijn achternaam is inderdaad Bakker ;-)
Maar hij is wel mooi dicht, rammelt niet meer en het geluid is nauwelijks meer geworden.

Groeten, Jan
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Martijn

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2014, 14:17 »
Laat ze maar lullen. Ik heb echte lasser gezien in mijn werk die slechter werk afleverden! :-)

Dat lassen was dat TIG lassen?
Groet, Martijn.

Offline PimW

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2014, 15:10 »
Laat ze maar lullen. Ik heb echte lasser gezien in mijn werk die slechter werk afleverden! :-)

Dat lassen was dat TIG lassen?
Groet, Martijn.

Sorry, maar dan zijn dat geen echte lassers. Geen kwaad woord over dit laswerk verder hoor  8)
Het is Mig trouwens.

Offline Bikkel

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #6 Gepost op: 08 oktober 2014, 20:50 »
En toch is het bak en braad werk >:D
Ik kan er niks anders van maken sorry
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Sandra

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #7 Gepost op: 08 oktober 2014, 23:35 »
En toch is het bak en braad werk >:D
Ik kan er niks anders van maken sorry
Het is inderdaad geen beroepslasser die dit heeft gemaakt, moet dat echt? Het zit dicht...even afslijpen was wel mooier geweest ja..dat wel.
Toch vind ik het heel positief dat hij dit zelf aanpakt!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Arjen

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2014, 12:47 »
Ik denk dat het MAG is Pim, maar lekker boeiend.

De meesten van ons kunnen bij lange na niet een lasje leggen als Pim, inclusief ondergetekende. Ik heb er wel voor geleerd, maar veel te lang niets meer mee gedaan. Het lassen van zo'n pot is helemaal ... uitdagend ..., dun materiaal, hoogte verschil, bochtjes...

Daaraan denkende dacht ik... leuk om eens bij een bijeenkomst mensen te laten lassen en ervaren wat het is?
“Never Stop Exploring”

Offline Motormuus

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2014, 15:43 »
Het is idd niet het mooiste laswerk, maar ik heb er ook nog nooit les in gehad, dus ben ik al heel blij dat ik dit voor elkaar krijg ;)

En, ja...ik had de slijptol er even langs kunnen houden, dan had er heel anders uit gezien maar ik had erg weinig tijd omdat we op het punt stonden te vertrekken naar Frankrijk en mijn vrouw niet met een rammelende uitlaat wilde rijden.

En de grap is, nu hij eronder zit zie je er niks van tenzij je op je knieën onder het spatbord kruipt :-)

Het heeft ons weer een paar euro bespaard voor een nieuwe uitlaat!
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Robertehv

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2014, 15:53 »
Dus zeg ik;

Lovely jobbely. ;D
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline eerde jan

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2014, 19:06 »
Ik denk dat het MAG is Pim, maar lekker boeiend.


En samen heet het mig mag oftewel co2.
Dat moet je toch weten als je er voor geleerd hebt. :)) ;D

Offline PimW

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #12 Gepost op: 09 oktober 2014, 19:38 »
Mig/mag is niet hetzelfde als CO2, Arjen heeft daarin gelijk. Mag=actief gas=CO2, Mig=inert gas=argon of helium (of een mix). Dat zul je in de garage niet veel tegenkomen omdat het voornamelijk bij non-ferro materialen toegepast word.

Een cursus zou tof zijn, maar dan moet je ruimte hebben en lasapparaten. Mig/mag zou het mooiste zijn, maar ik heb dat niet en ook weinig ervaring mee. Een cursus Tig lassen is niet zo nuttig.
Ik weet niet hoe diep de zakken van de club zijn, maar je kunt best een avondje lassen organiseren. Bij een echte lasschool of een of andere technische club :P

Offline eerde jan

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #13 Gepost op: 09 oktober 2014, 19:55 »
Goh weer wat geleerd.
Maar als ik nou tegen iemand zeg mig/mag of co2 zeg dan
snappen ze wel waar ik het over heb.

Ik hoor thuis in mijn lasapparaat ook co2 te hebben
maar ik doe het met argon.
Co2 zou beter lassen maar argon kan ik goedkoper aan komen.
En ja we blijven hollanders. Haha.
Maar het liefst las ik met tig, dat komt omdat we dat op het werk
alleen maar gebruiken en dat doe ik dus dagelijks.

Offline luwe

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #14 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:27 »
ik ben lasser heb je me een keer nodig of info laat maar horen ik woon in goor   ;
lassen is dit niet maar voor de eerste keer niet slecht kon slechter
met al die roest niet makkelijk probeer het maar
 

Offline Robin66

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #15 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:35 »
Ja ik zou graag meedoen met een las cursus/ avond. Dat wil ik al lang dus als er iets georganiseerd word te gek.

Offline luwe

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #16 Gepost op: 09 oktober 2014, 20:45 »
lassen leer je niet in een paar uurtjes als je totaal geen ervaring heb
dan word het mig/mag vroeger hete het c02 genoemd of tig wat nog moeilijker is om te leren
elektrode lassen is niks  ben wel berijd om te helpen met les geven als het door gaat

Offline PimW

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #17 Gepost op: 09 oktober 2014, 22:17 »
Maar een avondje proberen maakt de drempel wel lager en kan aanzetten tot meer. Want het is gewoon een van de mooiste dingen die je kunt doen met metaal vind ik ;D

Offline Cas

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #18 Gepost op: 09 oktober 2014, 22:31 »
Pim heeft mijn middenbok gelast en dat was inderdaad een mooi stukje vakwerk met metaal.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Helmhout

Re: Uitlaat reparatie transalp 600
« Reactie #19 Gepost op: 20 september 2015, 17:33 »
Jammer.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2015, 16:46 door Helmhout »