Auteur Topic: Groot licht/dimlicht  (gelezen 11237 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Groot licht/dimlicht
« Reactie #30 Gepost op: 09 oktober 2015, 17:09 »

Maar mijn pijn begint al een beetje te verzachten (..)

Volgende week de motorlaarzen maar eens proberen weer.

Oh je hebt echt pijn in je voet!  ;D Beterschap dan maar..


Om ook nog maar een duit in het zakje te doen.
Elektrische spanning is het potentiaal verschil tussen twee punten
Aarde als referentie vlak is een keuze en onafhankelijk van wissel of gelijkspanning. Bij aarde wordt echter wel onze moeder-aarde bedoeld en dus niet het frame van onze motor.
De hier bedoelde massa is de nullijn of referentie en is in ons geval verbonden met -12V en het frame. Het gebruikte symbool en de tekst earth is dus onjuist.

Als je echter niet al te puristisch bent ingesteld en het symbool niet met tipp-ex hebt verwijderd uit het Haynes  boek dan geeft het redelijk aan wat hier bedoeld wordt (nullijn/referentievlak) en is het gebruik van  het woord “aard fout”ook weer acceptabel.

Klopt. Een aardcircuit met pennen of platen in Moeder Aarde dient om spanning af te voeren als die besluit via een andere geleider dan de nul te gaan lopen. Aarding is een op zich staand circuit dat enkel aangesloten is op onbedoelde geleiders  bedoeld om installaties en personen te beschermen. Behalve verliesstroom, gebeurt er niks. Als je de nul in een DC circuit als aarde gebruikt gaat door sluiting de zekering eruit en dat is een heel andere situatie :angel:


Vreemd overigens dat er bij mij staat “geen TNC lid” terwijl de bijdrage wel afgeschreven wordt ;) Weet iemand waar ik dit correct kan instellen?

Volgens mij  hier,bij 'stap 7'.

http://transalpclub.nl/lidmaatschap/lid-worden


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin