Auteur Topic: Voorstellen AT en TA rijder  (gelezen 19269 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2016, 08:43 »
Mud-flap gemonteerd. Dank voor de tip elders op dit forum... :D
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2016, 08:46 »
En gisteren ook de achterband vervangen door Heidenau K60 scout. Met nwe binnenband. Laten doen in Alphen a/d Rijn. In de foto is het wiel nog niet netjes gemonteerd, maar snel erin gezet om te voorkomen dat de motor omvalt....
 
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2016, 08:50 »
Weekend Luxemburg met de AT. De ketting is versleten, meer naar achteren kan het achterwiel niet.
Zadelpijn viel mee, ik heb dit keer geen spijkerbroek aangehad onder mijn motorbroek..
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Vastgelast voortandwiel, what's next ?
« Reactie #33 Gepost op: 02 juni 2017, 15:26 »
Vorig jaar heb ik een nieuwe tandwiel (let op, geen tandwielen) en ketting laten monteren in Elburg. Wat bleek daar ?. Voortandwiel keurig rondom vastgelast op de uitgaande as !. Niet gepuntlast, maar volledig. Het middelpunt van de uitgaande as is ook lastig zichtbaar, dwz de as lijkt wel onrond, zie de foto's.

Mijn fout, dat had ik 3 jaar daarvoor moeten checken bij aankoop ....  Sindsdien had ik vrij weinig gereden en nog rij ik maar ca 5dkm per jaar. Dus er is nog tijd.

Anyway: het tandwiel ziet er nog redelijk fris uit dus nieuwe ketting gemonteerd, dichtgeschroeft en weer lekker rijden. Ik denk met mijn (vrij rustige) rijstijl dat ik nog wel ca 4 jaar vooruit kan voordat het tandwiel een cirkelzaag is geworden en vervangen MOET worden.
De motor heeft nu ca 50dkm gereden en ziet er nog uitstekend uit (geen pekel oid).

Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)


« Laatst bewerkt op: 02 juni 2017, 15:28 door James Bond »
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Oldtimer

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #34 Gepost op: 02 juni 2017, 16:33 »
Ik zou dit eens aan de hoofdloze paardeman vragen.
Hij heeft het kunstje geflikt met een 650 Twinblok in een alp.
Misschien heeft hij tips voor je.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline LJ

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #35 Gepost op: 02 juni 2017, 20:25 »
Ik heb de uitgaande as in mijn AT van 1996 laatst vervangen en het is redelijk te doen, voorwaarde is dat je wel behoorlijk sleutelvaardig moet zijn en je moet natuurlijk plek hebben. Als je het zelf doet is het ook redelijk te betalen. Ik meen dat ik voor een uitgaande as €140 heb betaald bij rugged roads en een Athena pakkingset van €75.  Verder komt er nog een hoop klein spul bij aan keerringen, olie, oliefilter e.d. a €100,-.

Verder is een blok openhalen altijd een grote verrassing. Verbruikt ie olie? En hoe is de compressie? Als dat normaal is zou ik de rest niet aanraken, maar als het blok al niet helemaal fris is zou je de rest ook aan kunnen pakken, nieuwe kleppen, zetels, overmaatse zuiger, cil opboren. Dit is alleen allemaal specialistisch werk wat je zelf niet kan doen en laten doen is duur, maar zoals ik zei als je compressie goed is en niet teveel olie verbruikt zou je het gewoon zo kunnen laten.

Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline GSXRed

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #36 Gepost op: 02 juni 2017, 22:17 »
Zou een TA 600 blokje niet pas te maken zijn?

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #37 Gepost op: 04 juni 2017, 09:42 »
Zou tzt een transalp 700 blok niet passen ?.
Tzt eerst maar optie 0, dan verder zien.
Of ik ga mijn blok tzt aanbieden als afstudeerobject aan studenten van HAN Automotive (vh hts autotechniek).
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #38 Gepost op: 04 juni 2017, 09:46 »
Nog bedankt voor de adviezen !.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline alain

Re: Vastgelast voortandwiel, what's next ?
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2017, 14:10 »
Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)

Optie 69:
Als de motor en de lagers van de uitgaande as nog goed zijn:
Voorzichtig het tandwiel wegslijpen, en de splines met dremel en vijl(tje) en geduld weer bijwerken.

PD06(1994) - PD06(1993)

Online PimW

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #40 Gepost op: 04 juni 2017, 14:33 »
Volgens mij moet je voor jezelf bekijken wat je met de motor wilt doen. Je rijdt er niet veel kms mee dus dit is echt een probleem voor in de toekomst en zal dus ook niet vaak terugkomen.

Op het moment dat je een vreemd blok monteerd is de waarde van je Twin wel flink lager, wie wil er nou een underpowered Twin???

Daarnaast is elk wisselblok een gok.

Als jij inderdaad zo weinig rijdt en je last nog een maal een tandwiel vast dan ben je 8 jaar (?) verder voor je weer wat moet. Het heeft je dan niks extra gekost en je kunt het blok altijd nog opknappen.

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #41 Gepost op: 21 juni 2017, 16:47 »
Sorry dat ik pas nu reageer. Maar mijn idee was idem als Alain en Pimw hierboven melden.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline alain

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #42 Gepost op: 24 juni 2017, 18:00 »
Zie eens dit topic: Timy kan je op ideeën brengen

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=15528
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #43 Gepost op: 10 maart 2018, 17:30 »
De TA is inmiddels verkocht helaas. Bleek toch maatje te hoog voor mijn vrouw. Wel een andere motor erbij gekocht: 800€. Nwe banden en vloeistoffen erop, andere schokdempers, stuurverhoger en zadeldek. Zie hieronder. Rijdt errug makkelijk. Prima ding !!
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Shenkie

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #44 Gepost op: 12 maart 2018, 22:15 »
Ziet er goed uit mister Bond! Hopelijk heeft je vrouw hier meer plezier van! ;)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #45 Gepost op: 26 maart 2018, 10:09 »
Dit weekend een gave offroad trip gedaan (motoplus-route ?). Globaal van Hoogeveen - Staphorst - Meppel -Dalfsen. Supergaaf.
Zie de foto's. Op de middelste foto, zakte mijn Africatwin weg tot aan de achter-as..... een geheel nieuwe ervaring.  :)
Mijn type banden: tkc70.

« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 14:58 door James Bond »
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline Frank-M

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #46 Gepost op: 28 maart 2018, 12:23 »
Gaaf hoor! Ik heb deze even gemist. Heb je toevallig de route nog beschikbaar?

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #47 Gepost op: 28 maart 2018, 17:16 »
Die route staat (en meerdere routes) gewoon op internet: Promotor offroad rit deel 2.  En dan inladen in een navi. (kan ik niet, ik heb een te oude urban rider, maar in een garmin zijn deze zeker in te laden).
Hier en daar reden wij op paden, waar je waarschijnlijk enkele jaren geleden wel legaal mocht rijden, maar nu was dat niet altijd heel duidelijk. Lees "zeker niet in mocht rijden....." 
Of dat je een zandpad inreed zonder slagboom ervoor (vaak in bossen) en na ca 3 km eindigde dat zandpad met een gesloten slagboom, dus via het wandelstrookje erlangs....
De transalpclub offroad rit in Drenthe in september/oktober 2017 was veel moeilijker omdat het toen non-stop regende en alles spek- en spekglad was. 
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #48 Gepost op: 28 maart 2018, 17:19 »
Yep: eindelijk mijn zadel opnieuw laten bekleden, en wat veel belangrijker is, compleet opnieuw laten opbouwen met harde schuim !. Afgelopen zaterdag ca 280km gereden en nauwelijks last.
Bekledingsbedrijf zit in Almelo, doet ook autobekleding. (als ik de naam noem is het volgens mij spam?).
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #49 Gepost op: 28 maart 2018, 17:21 »
.....en hier wil ik weer naartoe !...
(zolang het nog legaal is).
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #50 Gepost op: 28 maart 2018, 17:23 »
@ Frank M: ik zie nu pas aan jouw "Avatar" dat jij ook de offroadrit Drenthe van de transalpclub najaar 2017 hebt gereden !!!.

AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline LJ

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #51 Gepost op: 28 maart 2018, 18:26 »
Is die laatste foto in Staphorst?  8)

Wat kostte het opnieuw bekleden van het zadel? En de zadelpijn is over? ::)
Wie langzaam rijd komt nooit op tijd

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #52 Gepost op: 28 maart 2018, 19:13 »
Zadel kostte 170euri uche uch. Ik heb 2x proefgezeten. Circa 3 weken was ik het zadel kwijt, hoe mooier het weer hoe langer de wachttijden.... Vanaf ca 1cm bestaand schuim is alles opnieuw opgebouwd. Zaterdag jl ca 280km gereden van 9 tot 17u en zeker minder last dan voorheen. Dus vooralsnog lijkt het goed...
De echte test komt eind deze maand naar Luxemburg, op snelwegen voel je het eerder.....
Zadelpijn is niet erg, maar als je nr Luxemburg rijdt vanaf Twente en je moet bij Nijmegen al verzitten....
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #53 Gepost op: 30 maart 2018, 19:43 »
Herstel: zadel was 160euri.
Vandaag nw luchtfilter gemonteerd, nieuwe olie en -oliefilter.
Eerst de carterpan eraf en toen naar Motor Eibergen gereden om te gluren en de oude olie (2jaar) warm te stoken. Thuis direct aftappen en filter eraf.
Ik kocht de motor met 35dkm, staat nu op bijna 60dkm. Voor het eerst luchtfilter door mij gewisseld.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #54 Gepost op: 30 maart 2018, 19:47 »
Nog een foto
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline luwe

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #55 Gepost op: 30 maart 2018, 20:45 »
had Eibergen nog nieuws je hebt gegluurd  ;)   

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #56 Gepost op: 30 maart 2018, 22:00 »
Haha, in Eibergen staan hele fraaie motoren. Ca 6 stuks Crf1000 was er 1 met normale versn.bak. Heel veel kunststof plaatwerk etc op deze fietsen. Hoe is dat over 10jaar ?
Ik dat 12k euri. Dus, blijf nog maar paar jaar doorrijden op deze. Ik vind een TA700 (bijv. die blauwe die nu nog te koop staat in Zeeland...) ook een fraai ding hoor. Een grotere motor hoeft van mij niet per se. Blijft mooi spul !!


AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline luwe

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #57 Gepost op: 31 maart 2018, 01:15 »
bond
bedankt voor info
mijn 700 is oké maar ga hem verkopen  wil kleiner  :D 
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 01:22 door luwe »

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #58 Gepost op: 31 maart 2018, 10:42 »
Hoi Luwe, in Eibergen staat een 500X. Zit er gaaf uit. Kan je heel plezier en meer gemak van hebben. Wij hebben ook een cb500 uit 2002: echt een gave motorfiets. Gooien en smijten en op zaterdagmiddag ff naar centrum van Enschede: supereasy handelbaar. En doortrekken naar hoge toerentallen. Rijd hard zat. Met de twin heb ik het bij 120kmu ook wel gezien. Wil met die cb500 nog een keer naar Luxemburg Wiltz-Kautenbach.
AT 1997 (en een CB500 uit 2002)

Offline luwe

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #59 Gepost op: 31 maart 2018, 10:47 »
bond
ben aan kijken voor de 500x wie weet bedankt  :)
maar nog steeds gek op de 700  8)