Auteur Topic: Voorstellen AT en TA rijder  (gelezen 20020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline James Bond

Voorstellen AT en TA rijder
« Gepost op: 23 oktober 2015, 16:55 »
Hallo,

Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Steven, ben achter in de veertig en woonachtig in Borne. Ik werk als technisch ontwerper bij een groot wegenbouwbedrijf. Ik heb sinds 2013 een AT van 1997 in mijn bezit en sinds dit voorjaar een projectfiets, een TA600 uit 1987. Ik volg deze site dus al sinds 2013. Helaas rij ik weinig motorkilometers per jaar circa 4000km denk ik.

In een note-dop: eerst op Honda brommers gereden (C-310, SS-50 daarmee 4x naar de Cote d'Azur gekacheld). Na mijn 20ste ben ik begonnen op een Suzuki DR400, een Guzzi V1000SP (import, te log, te onbetrouwbaar), een Honda 650 Dominator (10jr gehad), BMW K100  uit 1985 (10jr gehad,  saai maar verder prima) en nu sinds 2 jaar mijn vroegere droomfiets: een AT uit 1997 !!

Dit voorjaar heb ik een projectfiets erbij gekocht voor ca 500 piek: een TA uit 1987 met een tik in het blok. Ik dacht, ooooh ff kleppen stellen, maar daar was de tik veel te hard voor..
Vervolgens een ander blok gekocht (uit 1996) en die erin gehangen, pro-link helemaal opgeknapt, div. spuitwerk, nwe voorband, trommelremschoenen, inlaatrubbers, vorkolie, voorvorkhoezen, voorband etc. etc.  Reden: ik miste het sleutelen. Al die tijd uiteraard gebruikmakend van de handige info op deze site en van de tips van Hans (?) in Elburg.
Afgezien van de zweetdruppels bij het verwijderen van de achtervork en het inhangen van het nwe blok, gaat het sleutelen mij prima af.  ;D.
Het nieuwe blok start en rijdt prima.

Uiteindelijk gaat mijn vrouw op deze fiets tuffen (zij heeft 18 jaar niet gereden), en ik natuurlijk een beetje off-road oefenen in Twente. hahaha.

Ik zal proberen enkele foto's te plaatsen van het opknappen van de TA.


Zo kocht ik de fiets, let op het zadel.....

« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2015, 22:00 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:01 »
Het verwijderen van de achtervork was een hele klus. Uiteindelijk een schaarkrik onder het blok om de druk op de as te ontlasten en heeeeeel hard slaan en de bout ging eruit

Zo heeft de motor een week lang gelegen:
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:03 »
Vloeistoffen aftappen
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:05 »
Blok ophalen in het westen des lands. Samen met zadel, voorvorkhoezen en wat klein spul. Het blok heeft 1 week achterin de wagen gelegen. Ik kon hem niet alleen eruit tillen en had ff geen hulp. Met de zon erop een oliegeur in de auto...  ;D
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:05 »
Foto's
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:07 »
Voor het verwijderen van het oude blok, goed alle kabels en leidingen gemarkeerd. ('do not forget to tag them for identification purpuses...' of zoiets zong Frankie goes to Hollywood..)
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:10 »
Mijn doel was om weinig tijd te laten tussen het verwijderen van het oude blok, en het erin zetten van het nieuwe blok. Immers, dan weet je nog hoe het zat. Ook was er aan het frame weinig roest te vinden, ik vermoed dat deze fiets weinig in de winter gereden heeft. Wel kraakte de prolink. Daarover straks meer.

Foto's....
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2015, 17:17 door James Bond »
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:14 »
ah, ik weet nu ook hoe ik meer foto's tegelijk kan invoegen.  :D

vrijdagavond 20u: oude blok eruit !. Pfff, ik was het al een beetje zat. Mijn zoon zei, aaah, we kunnen het nieuwe blok er ook alvast wel ff naast zetten. En ook alvast wel ff proberen het nwe blok erin te hangen...

Om 23u zat-ie erin. Pfff, het zweet stond op onze rug. Op een gegeven moment zat het blok muurvast scheef in het frame. dankzij een ouderwetse autoschaarkrik kregen wij het blok weer los ;D ;D en na een aantal keren zat het blok op de goede plek...
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:19 »
Het plaatwerk verdiende ook aandacht.
En ja, Hammerite is prima spul.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2015, 17:23 »
Past een blok uit 1997 1 op 1 in een frame uit 1987 ?.
Ja hoor. Alle stekkers pasten bij mij 1 op 1.
Maar let op details:
Het ketting voortandwiel is anders.
De opnemer aangever uit het oude blok moet je overzetten in het nieuwe blok (dank Hans voor deze tip), dan kan je de ontsteking etc laten zitten.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Rob de Bob

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2015, 19:09 »
Haha dat is nog eens een introductie, doe je goed!

Van harte welkom en dank voor je uitgebreide verslag. Aardig projectje zo. Houd ons op de hoogte!

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2015, 22:05 »
Ik zal spoedig uitgebreid vertellen over de prolink.

Ook nog met de voorvork bezig geweest. Netjes gemaakt met BMW-Felgensilber. Was nog over van de BMW K-100.
Tevens gave zwarte voorvorkhoezen aangebracht.

Hierbij foto's voorvork oud en voorvork nieuw.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Robin66

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #12 Gepost op: 24 oktober 2015, 07:35 »
Veel succes, maar dat lukt aardig zo te zien!!!

Wat gezellig dat je naast meelezen ook gaat posten!!! Ik ben benieuwd wanneer je ta de weg op kan...

Sleutel ze,
Robin

Offline jan1966

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2015, 09:49 »
Leuk verslag.

Een hele klus, maar zo te zien wordt de TA weer als nieuw.

Succes verder.


Gr. Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2015, 13:17 »

Ik zal spoedig uitgebreid vertellen over de prolink.

Ook nog met de voorvork bezig geweest. Netjes gemaakt met BMW-Felgensilber. Was nog over van de BMW K-100.
Tevens gave zwarte voorvorkhoezen aangebracht.

Hierbij foto's voorvork oud en voorvork nieuw.
Prachtig! Met wat voor spul heeft u die voorvork zo mooi gespoten?
Kawasaki zx6rr 2004, Transalp XL600V 1996 in de restauratie :D

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2015, 14:39 »
De voorvork heb ik met staalwol schoongemaakt. Vervolgens ontvet met thinner en dan mototip ? spuitbus met BMW-Felgensilber erop.
Eigenlijk had daar ook nog blanke lak op gemoeten, maar 'mooi en goed' is ook prima.

By the way: ik had de motor gekocht met het doel om Pinksteren 2016 gereed te hebben.
Maaaaaar, het sleutelen ging zo voorspoedig (erg leuk werk) dat de TA nu al rijdt. Zie mijn 'avatar'  fotootje, zo heet dat geloof ik.

Wordt vervolgd.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline robbing

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2015, 16:30 »
Ziet er goed uit Steven. Gr. Robbin.
Honda Africa Twin CRF1000L CRF Rally

Offline AnthonyTA

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2015, 19:23 »
Zag ik je misschien gisterenmiddag rijden in Borne?
In de bocht burenweg/scholtensoven, ik ook op de transalp :)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2015, 21:32 »
Klopt, ik reed daar met mijn zoon achterop. En wie rijdt ons daar tegemoet op een verlaten bedrijventerrein ?. Juist, een transalp !.  :)Een nieuwer type dacht ik. En met donkere kleuren.
Wij wonen daar vlakbij.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline AnthonyTA

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2015, 13:16 »
Wat een toeval!  ;D

Ik woon er zelf ook dichtbij :) Ik reed op hetzelfde type Transalp als jullie, die is alleen een keer zwart / zilver gespoten (zie ook mijn voorstel topic) en ziet er daardoor wat jonger uit (vind ik).


Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #20 Gepost op: 28 oktober 2015, 19:26 »
Ik heb de choke er op die locatie net af !

Bij mijn TA vind ik het lakwerk nog te goed om het over te spuiten o.i.d.

Als ik het gas dichtdraai heb ik nog wel wat geplof in de uitlaat. Of er zit ergens een verborgen gat, of iets anders. Bij het schilderen van de uitlaat durfde ik de uitlaat niet verder uit elkaar te halen. Bang dat er bij demontage stukken afbraken.  ;D ;Dg.  Ik heb de carburateurs uit 1987 met nieuwe inlaatrubbers gewoon 1:1 op het blok uit 1996 gemonteerd... Wel nieuw luchtfilter uiteraard.

En ja, de carburateurs uit 1996 liggen in de garage.



AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline luwe

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2015, 20:36 »
007 welkom hier en vulle wille
de buurman uit Goor alp 700 ;)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #22 Gepost op: 18 december 2015, 14:30 »
Ik kom nog ff terug op de Pro-Link. Hans adviseerde om vooral dit ook te demonteren, schoonmaken, invetten en weer te monteren.

Gelukkig gingen de bouten en moeren los, na inweken met kruipolie.
Daarna heb ik voorzichtig de bussen iets eruit gedrukt, gelukkig zag ik geen wir war van naaldlagers maar een koperen bus. Dus de bussen eruit gehaald. Deze bussen heb ik op aanraden van Hans met waterproof schuurpapier, maar dan met WD-40 ipv water, weer netjes geschuurd. De bussen waren ietsje aangevreten. Vervolgens heb ik het koper gepoetst, voorzover mogelijk. Vet erin en weer de bus erin geschoven. De keerringen heb ik niet vernieuwd. (ik ga geen 23.976km per jaar rijden met dit ding, eerder max 2-3.000km..)
In deze foto zie je oude situatie... (volgens mij zat er toen 1 molecuul vet in, uit 1987 nog....)
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #23 Gepost op: 18 december 2015, 14:33 »
Toen ik het zadel en blok kocht, kreeg ik ook een pro- link deel mee. Maar die is volgens mij van een latere versie, kijk maar op de volgende foto. Mijn 'vork' is breder.
Aldus kon ik die niet gebruiken en heb de oorspronkelijke pro-link opgeknapt zoals hierboven staat.
Wie het wel kan gebruiken, geef maar een seintje

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #24 Gepost op: 18 december 2015, 14:35 »
Hier een foto zoals het er nu onder zit. Hammerite erop en het is weer goed genoeg.

Ik heb geen momentsleutel, maar ik lees de aanhaalmomenten in het sleutelboek als volgt: er staat x Nm bij de moer van het achterwiel. Daarvan ga ik ervan uit dat dat goed vast moet zitten. Aldus zijn bij mij alle andere aanhaalmomenten 'vast is vast'.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #25 Gepost op: 18 december 2015, 14:52 »
En hier nog een foto van mijn AT, ergens tussen Esch-sur-Sure en Vianden.
De TA heb ik gekocht voor mijn vrouw.... en natuurlijk voor mijzelf om aan te sleutelen en mee rond te rijden. ;D
Wat zijn de verschillen ?.
De TA is een echte scheurfiets, super handelbaar vanwege het lage gewicht. Ik denk wat minder bij 120km/u, nog geen ervaring mee. De trommelachterrem (nieuwe schoen), is matig.

Ook wil ik met de TA nog een nieuwe Heidenau Scout K60 achterband kopen. De voorband heb ik al vernieuwd incl binnenband. En misschien meerijden met de Challenge in de Ardennen, of anders een keer op de aanhanger richting de Alpen om te rijden op onverharde wegen en passen. Dan wel een valbeugelset kopen, of anders op termijn alle kuipdelen eraf halen. Staat ook wel gaaf vind ik.

To-do-list TA :
- nieuwe achterband incl. binnenband;
- voorremklauw revisie;
- nwe olie + oliefilter;
- valbeugelset monteren (heeft iemand nog iets liggen ?);
- veel geplof in uitlaat, ik wil proberen naar een sleuteldag te komen om te checken of hier iets aan te doen is;
- wens iets lager zadel (zwart) voor mij wederhelft.(heeft iemand nog iets liggen ?);

Ook leuk, wat kost dit nu tot heden :
blok1996 50dkm+zadel+voorvorkhoezen: 400
nw voorband+binnenband Heidenau: 140
nwe remschoen trommelrem: 15
nwe handvaten: 8
nwe voorvorkolie: 15
nwe luchtfilter: 29
nwe knipperlichtautomaat: 12
divers spul: 50.












AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #26 Gepost op: 18 december 2015, 15:02 »
Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.

AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline chaly-dude

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #27 Gepost op: 19 december 2015, 10:48 »
Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.

Kijk aan! Strakke keuze! Kijk ook eens op www.4takt.net
In de FAQ staat iedere vraag omtrent 't kenteken. Zolang ie van voor '98 is, kan ie 99% van de gevallen op kenteken.
Wat ook leuk is. Als je zoon z'n motorrijbewijs heeft, kun je 'm zelfs om laten keuren tot motor! Wel even investeren in de remmen voordat je een 250cc blok koopt.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline EelkoL

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #28 Gepost op: 19 december 2015, 14:45 »
Leuk topic, ik zie het nu pas. De prolink staat ook nog op mijn lijstje....
'99 TA

Offline James Bond

Re: Voorstellen AT en TA rijder
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2016, 20:55 »
Zojuist de TA weer uit de schuur gehaald na de winterstop. De motor sloeg vlot aan. Wie weet aaraan geplof in de uitlaat kan liggen ?.  Dit is ook te horen als de motor stationair draait. Betekent dit een lekke uitlaat ? Of uitlaat beter vastdraaien aan de cylinderkop ?. Of kan het liggen aan het feit dat er carburateurs gemonteerd zijn uit 1987 met een blok van 1996 ?. By the way: de inlaatrubbers heb ik vernieuwd.

Ik zag zondag nog enkele ta en at rijden bij Maastricht op de a2. Die kwamen van de apl challenge gezien de hoeveelheid modder !. Zelf reed ik op de at en kwam uit Luxemburg waar ik een lang weekend aan het motorrijden was.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)