Auteur Topic: Fietsers.. wat moet je ermee...?  (gelezen 3189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Gepost op: 17 mei 2009, 20:09 »
Ik voel me dus even serieus voor paal gezet.

Een paar uur terug in centrum Amsterdam kreeg ik groen licht voor een stoplicht. Er reden toen twee fietsers die door rood reden, maar nog op tijd weg waren. Enkele meters achter hun reed een derde fietser op de andere rijbaan dermate langzaam dat ik haar op de middenberm maar stil wilde zetten.  Ik trek op maar zie dat ze glazig voor zich uit bleef kijken.  Efin, het dringt tot mij door dat zij niet beseft dat er zoiets is als ander verkeer, maar dan is het eigenlijk al te laat. Als ik voor d'r langs rijd, zie ik d'r ontwaken en voel ik d'r wiel tegen m'n achterbrug tikken. ik geef gas bij om door te rijden, zie d'r vallen, en bedenk me dat ik gewoon een misdrijf aan het begaan ben.

Afijn, in de ankers, over de trambaan keren en toen stond ik wederom voor het rode licht. Oogcontact gezocht met haar en d'r vrienden die blijkbaar ook niet echt wisten wat er gebeurd was. in Caesar gebarentaal gevraagt of het goed was - het was goed, en daar heb ik het bij gelaten.

Ik snap het nog steeds niet. Ik heb redelijk wat ervaring met aso fietsers in Amsterdam. Als ze d'r geluk aan het beproefen was had ik d'r waarschijnlijk zelfs aan de kant getrapt, maar zij was gewoon in sluimertoestand bezig d'r vrienden te volgen en had totaal geen ogen voor wat er om d'r heen gebeurde. Ze reed niet op een Mcbike ofzo. (toeristen heb ik nog wat medeogen mee).

Aaargh....  Nouja, ze mag blij zijn dat ik niet in een dikke BMW reed, anders was ze waarschijnlijk overl(r)eden in d'r slaap  ;D

Hoe zijn de fietsers in andere delen van Nederland? Is Amsterdam de enige waarbij sommige fietsers het recht van de zwakste zo erg uitbuiten? zebrapaden willen ze niet zien, ze gooien zichzelf op een ramkoers met jou om maar niet af te hoeven remmen, etc etc...  Verhalen hier!  \/

Offline GS Allroad

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2009, 21:31 »
Racefietsers die in colonne rijden,die kijken helemaal nergens naar.Kom ze wel eens tegen op de Aalsmeerderdijk in verbinding met Aalsmeer.Kom ik aanrijden hou ik er al rekening mee dat ze mij niet zien(niet achterom kijken bij inhalen)Als de eerste een onverwachte beweging maakt dan volgt de rest als of ze allemaal honing aan hun reet hebben,ze maken dan een grote boog om de fietser die daar dan alleen en normaal rijdt.
Ook zie ik wel eens dat ze bij een stoplicht op de rijbaan naast een vrachtwagen gaan staan in plaats op het fietspad.Dan houd er altijd wel eentje de rechter spiegel van de vrachtwagen vast,gaat helemaal nergens over.

Groeten,Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline Piper

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2009, 21:52 »
Zondagmorgen door het Zuidoost Limburgse heuvelland. Hele zwermen die de complete weg nodig hebben. En geef je een "kort" signaal dat wordt God in alle kleuren aangeroepen. Och je blijft lachen.

Offline Timy

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2009, 22:09 »
Racefietsers zijn hier, Gouda, ook een plaag. Ze racen rakelings langs me als ik op de dijk banjer met mijn hond (formaat kalf Husky). En dan nog boos kijken/schelden als mijn hond ze achterna wilt of wegspringt. Ze mogen blij zijn dat het beest(je) het alleen uit joligheid doet en niet uit agressie want dan misten er hen-en-der een aantal mannen de kuitspieren inmiddels.

Zelfde geldt voor de half blinde kinders die de stoplichten compleet negeren bij de uitrit van mijn wijk. Onlangs is nog zo'n koekenbakker op zijn scooter flink aangereden maar toch is en blijft het even wachten moeilijk.

aka genoeg frustratie en onbegrip mijnerzijds  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2009, 22:12 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Lunatic

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2009, 22:17 »
Ik rij met grote regelmaat op een vrachtwagen. Als je dan "gewend" bent aan fietsers hoor je me als motorrijder absoluut niet meer klagen.

RexLex

  • Gast
Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2009, 23:08 »
Ik hoop dat degene die hier posten hun eigen post nog eens terug lezen.
Want wat ik lees is dat er een aantal zijn die geen haar beter zijn dan de weg gebruiker die zij vervloeken.
"Iemand aan de kant trappen" of "iemand die zijn kuitspier zou moeten missen door een hond"
Ik geef toe groepen wielrenners zijn niet de sociaalste weg gebruikers en met de auto door Amsterdam, (Ik kom er regelmatig) is door de fietsers een hachelijke bezigheid.
Hoe zouden jullie het vinden als die automobilist of die vrachtwagen chauffeur, die toevallig geen motor rijd, de volgende keer even door duwt als je even niet op let of denkt in je gelijk te staan.
Of als ik weer besprongen wordt door een enthousiaste hond tijdens het hard lopen, ik de eigenaar van de hond even tegen de vlakte slaat.
Ik denk dat het dan een hele rare wereld gaat worden. :angel:

Post hier vooral je frustraties, ik heb ze ook, maar hou je in op straat en probeer je eens te verplaatsen in de schoenen van een andere verkeersdeelnemer.

Offline Timy

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2009, 00:39 »
Denk dat dat een lange discussie kan worden maar ik lees mijn posts uiteraard. En als ik de fietser zie ik aankomen dan houd ik het beestje uiteraard kort en mocht ze opspringen krijgt ze op haar mieter. Maar als je als wielrenner rakelings langs mensen fietst en dan boos wordt is dat niet echt te wijten aan de hond eigenaar maar aan de fietser die niet gewoon de ruimte neemt die er ruimschoots is.

En ik schreef ook niet "iemand die zijn kuitspier zou moeten missen door een hond" maar "Ze mogen blij zijn dat het beest(je) het alleen uit joligheid doet en niet uit agressie want dan misten er hen-en-der een aantal mannen de kuitspieren inmiddels." (ik lees dus wel ;)  ). Het is een feit dat sommige honden niet altijd inde toom zijn te houden en als wielrenner doe je er dan toch verstandig aan om dan niet strak langs te racen. Probleem is namelijk dat ze erg stil zijn en de hond zich wezenloos schrikt met de nodige risico's, dus mijn respons is meer ter bescherming ipv ter vervloeking.

Dus ik denk dat ik me, zoals je schrijft, "in de schoenen plaats van een andere verkeersdeelnemer" maar dan nog is het onlogisch. En op basis van mijn post is niet te relativeren hoe ik mij in het verkeer gedraag. Ik ben over het algemeen gelukkig nog steeds een heer in het verkeer en maar dan geen dame (zoals die oude sticker zegt) :P.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2009, 00:48 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Hotel 317

Re: Fietsers.. wat moet je ermee...?
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2009, 05:55 »
En in mijn geval zijn het enkel de gevallen die almachtig denken te zijn die naar de vlakte mogen  ;).  Als er een groep fietsers, brommers, auto's etc staat te wachten voor een stoplicht en diegene rijdt er zonder te kijken gewoon tussendoor over een kruispunt die voor hetzelfde geld al eventjes groen heeft dan verdien je het om zo op je plek gezet te worden. en dan mag je van geluk spreken dat ik geen auto ben die gas bij geef om dat donkeroranje nog even te halen.

Maar het is geen schering en inslag. Misschien twee keer gebeurt inc. brommertijdperk 1 keer. Mcbikes (toeristen) laat ik met rust. Vroeg er laatst 1 waar hij naar op zoek was (Dam? Amsterdam Dungeon?) dus ben nog niet compleet anti-fietser